Jump to content

Førstegangsreis


Recommended Posts

Hei,

 

Vurderer å prøve meg litt i aksjemarkedet for første gang. Har ikke mye penger å bruke men litt jeg har råd til å tape. Tenkte som en start sum å begynne med rundt 5000. Noen som har god tips, selskaper som er verdt å kikke på, hva jeg bør se etter. Er det indet heletatt vits med så små summer, eller er det bedre å finne et passende fond? All info er god info 🙂

Link to comment
Share on other sites

Heisann Ruthless og velkommen til forumet!

Det er en relativt vanlig problemstilling som ny innen aksjemarkedet at man tenker at en har for lite penger til at det skal gi noen avkastning av betydning. Avkasting og risiko henger ofte sammen, og det du må bestemme deg for er hvor høy risiko du ønsker å ta og alltig være bevist på at pengene kan gå tapt.

 

To eksempler:

  • Høy risiko: kjøp andeler i et lite selskap som kategoriseres som du tror kan vokse raskt i tiden fremover. Dette kan være selskaper innenfor et område du kjenner til godt, og dermed har en fordel vs resten av markedet, eller det kan være et selskap som er i omstrukturering. To eksempeler fra Norge nå er fks Norwegian og XXL. To selskaper som har falt fryktelig mye den sisten tiden, men som kan gi god avkastning OM de klarer omstruktureringen. Obs: HØY risiko.
  • Middels risiko: kjøp et fond innenfor en bransje som du har troen på eller kunnskap om. Dette kan for eksempel være teknologi, miljø, finans etc
  • Mindre risiko: kjøp et fond som speiler markedet. Typiske fond her er de som speiler Norge, Norden, Europa, USA eller globalt. 

 

Uansett hvilken vei du velger så ville jeg vurdert å sette opp en fast spareavtale i for eksempel fond som sparer noen hundre kroner hver uke/måned/kvartal (det du har mulighet til/ønsker). Jeg ville da valgt indeksfond med lav årlig forvaltningshonorar. (Prosenten fondet tar for å investere i flere aksjer for deg). 

Lykke til!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...