Jump to content

Episode 664 - Torsdag 2. november 2006


Dellamorte

Recommended Posts

Starter pitten for første gang i dag. Markedene i USA og Asia er ned, så dette blir nok en rød dag -- sannsynligvis ekstra rød i god Oslo Børs stil.

 

 

FUNCOM short må være den heteste anbefalingen på OSE. Noen som har prøvd Conan? Konkurrent til WoW? Søppel i et av verdens hardeste markeder. Dette selskapet minner meg om Think.

 

Det morsomme er at markedet tolker det som positivt at Conan blir inkludert i Vista. Har Microsoft noensinne bundlet et godt dataspill med noen av sine produkter?

 

Det er de aller færreste som har prøvd Age of Conan siden lanseringen først er neste år. Forstår derfor ikke hvordan du kan kalle det søppel. Er stort sett enig i mye av det du skriver, men her virker du helt på jordet. Ved forrige E3-messe (verdens største spillmesse) håvet AoC inn den ene prisen etter den andre og gjorde nærmest rent bord i sin kategori.

 

Funcom er en soleklar shortkandidat hvis Age of Conan skulle floppe, men hvis det derimot blir en suksess (noe det bør ha gode forutsetninger for) vil FUNCOM-aksjen kunne mangedoble seg. Det er et enormt marked for MMORPG (online-spill) som stadig vokser seg større. Bare en liten andel av markedet vil gjøre FUNCOM til et av Norges største IT-selskap.

 

At markedet tolker at AoC skal bundles med Vista er helt nytt for meg. Men du har nok helt rett når du sier at dette ikke er tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Dellamorte,

 

Jeg er ikke så sikker på at det blir så ille her hjemme i dag.

 

USA-indeksene falt i går, men oljeprisen (Crude Light) endte flatt, og Brent trades i øyeblikket for rundt 58,7 dollar. Hvis jeg ikke tar helt feil var den vel på dette nivået ved stengning også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd AoC, men jeg har vært borti norske spillflopper som får strålende omtaler tidligere.

 

Poenget er at det må være nærmest umulig å konkurrere med WoW direkte. Det står jeg faktisk fast på. Men mulig FUNCOM kan dra fordeler av Conan, at folk er lei av WoW, osv.

 

Slik jeg husker det fra mine glansdager har onlinespill store vanskeligheter å komme inn på markedet om de er tilsvarende eller dårligere enn en konkurrent.

Link to comment
Share on other sites

Å konkurrere og stjele kunder fra et flere år gammelt spill som WoW bør da være fullt mulig, men å bli større enn WoW (med sine nærmere 7 millioner abonnenter) er det ingen som anser som realistisk.

 

Men så trenger de heller ikke mer enn 1/40 av WoW sin kundemasse for å oppnå en inntjening som vil forsvare en aksjekurs over dagens. Siden markedet er i voldsom vekst er ikke dette usannsynlig.

 

PS! Skulle de klare 2/40 eller kanskje til og med 3/40 vil kursen gå i taket.

Link to comment
Share on other sites

JAAAA!!! :bigemo_harabe_net-66:

 

PDR - PDR ASA - DRILLING CONTRACT FOR DS VALENTIN SHASHIN

 

DRILLING CONTRACT FOR DS VALENTIN SHASHIN (TO BE

RENAMED DEEP VENTURE)

 

Venture Drilling AS is a company owned 50/50 by

Sinvest ASA and Petrolia Drilling ASA.

 

Larsen Oil and Gas Ltd (Aberdeen), as drilling

contractor for the drillship Deep Venture, have

on behalf of Venture Drilling AS, agreed to a

drilling contract with ExxonMobil.

 

Operations are to be offshore West Africa in

water depths of up to 4000ft and in various

country locations.

 

The contract duration is for 18 months with a

commencement date anticipated in the first

quarter of 2007. The contract has a potential

gross value in the range of USD 200 million -

220 million (excluding direct tax in the various

countries the drillship will operate). The last

12 months of the contract is subject to approval

by the relevant government authority in the area

of operation.

 

The Deep Venture will mobilise from Argentina to

Cape Town for drydocking in order to carry out a

5 year survey.

Link to comment
Share on other sites

Mornings!

 

Det ser ikke ut til at SIN/PDR tar av etter kontrakten, skal si markedet er nådeløst om dagen!

 

Ellers så trodde jeg en kort stund at NL var omtalt på HO i dag.

Jeg unner deg at du traff bra med nedsalget NL, bare så synd du kaster bort pengene på en EPA traktor da, vet du ikke at det finnes Audier? He he

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...462&cat=100

 

Ha en fortreffelig dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra HO:

 

Varsellampe-disco på Wall Street

Hver eneste dag kommer det nye signaler på at den amerikanske økonomien bremser opp. I dag falt kursene kraftig.

 

TDN Finans

 

Foto: Reuters

Teknologi-indeksen Nasdaq ledet an nedturen på de amerikanske børsene, med et fall på 1,37 prosent. De to andre hovedindeksene, den industritunge Dow Jones og den brede SP500 droppet henholdsvis 0,41 og 0,74 prosent.

 

Flere varsellamper blinker

Etter kraftig kursoppgang siden juli, har de dårlige signalene kommet på rekke og rad den siste tiden. I går var det forbrukernes økende økonomiske bekymringer som skapte uro på børsen. I dag var kom det flere ny statistikker som tyder på at bekymringen kan være vel begrunnet.

 

- Du kan se bevis for økonomisk stagnasjon nesten hver eneste dag nå, sier en økonom til Bloomberg News.

 

En annen analytiker uttrykker omtrent samme bekymringen overfor CNN Money.

 

- Så og si alle tall i dag peker i retning av en svakere økonomi.

 

Svakeste på tre år

Tallene som i dag fikk børsen til å snu fra oppgang til bratt nedgang handlet om produksjon- og byggestatistikk.

 

Byggeinvesteringsveksten var ventet å gå i null, men i stedet falt den 0,3 prosent. Den såkalte ISM-indeksen, som måler vareproduksjonen i USA, var ventet å stige til 53,0 fra 52,9 i september.Den falt i stedet til 51,2 poeng.

 

Indeksen har ikke vært lavere på tre år. Målingen av råvareprisene viser det kraftigste fallet på to måneder siden målingene begynte i 1948, skriver Bloomberg News.

 

Noen er optimistiske

Det er imidlertid ikke alle som tolker signalene negativt. Amerikanerne hater rentestigninger, og aldri så galt at det ikke er godt for noe: Stagnerende økonomi gir håp om rentenedsettelse. Undersøkelser viser derimot at amerikanerne nå begynner å frykte økonomisk stagnasjon mer enn høyere rente.

 

Håper på myk landing

Det man nå håper på i USA er at nedgangen er av den snille forbigående typen som nesten bare må komme etter at det er satt nye all-time high rekorder. Altså bare en korreksjon, eller soft landing, som amerikanerne kaller det.

Link to comment
Share on other sites

Hm sitter å lurer på om jeg skal selge meg ut av alt nå - og innsidesalg i tom hjalp ikke i i motsatt retning. KIT er jeg nesten i 0 på nå og den er på vei oppover såfremt ikke markedet snur og AKD har endelig begynt å røre på seg og jeg har en god fortjeneste på den...ikke så lett dette her, men det lukter liksom litt rødt nå i uniten, er samtidig redd for å gå glipp av triggere (kanskje spes akd) ved å selge meg ut og avvente utviklingen i usa et par mnd...

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg usikker på hva jeg gjør med AKD, men nå som denne er i spill synes jeg det er for risikabelt å kaste seg for lavere inngang, når oppsiden kan være stor.

 

Blir nok sittende til neste korsvei - forhåpentligvis motstand i intervallet 39-40.

 

Kikket litt på OTC-listen; Thule. Noen som følger denne? Virker billig - men ikke spesielt tradevennlig pga lav likviditet og høy kurtasje.

Link to comment
Share on other sites

 

Det ser ikke ut til at SIN/PDR tar av etter kontrakten, skal si markedet er nådeløst om dagen!

 

 

Ryktene om kontrakten har gått ei stund, så mye av kontrakten har vært inne i prisen, men jeg skjønner lite når markedet reagerer med å sende aksjen rett ned (både sin og pdr) rett etter publiseringen, når kontrakten faktisk er i overkant av hva vi kunne vente(jeg mener i alle fall dette var i overkant av hva vi kunne forvente, man det gjorde tydligvis ikke markedet....)

Svaret ligger vel kanskje i at folk kjøpte på rykte om kontrakten, med hensikt og selge unna aksjene med en gang den publiseres, dermed faller aksjen rett i etterkant...

Jeg solgte ut litt på 3,79 og fikk akkurat noen få nye aksjer til 3,72, så det var en ok trade i alle fall :)

Så får vi se utover dagen om den tar seg opp igjen...

Link to comment
Share on other sites

I dette øyeblikk stuper pinadø alt på overvåkingslista mi : Futtene, resten av europa, olje og dollar.

 

Det eneste som styrker seg litt iforhold til tidligere i dag er Gull.

 

Så vidt jeg kunne se var det jobbtallene i USA som var trigger.

Link to comment
Share on other sites

Dellamorte, ser at du sitter på FUNCOM. Dersom AoC slår igjennom er jeg enig, jeg ser bare så uendelig liten sannsynlighet for dette. Men der ligger jo oppsiden din også, at mange ikke har trua ;)

 

FUNCOM blir i så måte mer en opsjon enn en aksje (for å stjele Myrseths beskrivelse av CANARGO). Jeg tror Conan blir en flopp og de kommer til å gå dundrende konkurs.

 

Du har vel uansett hatt en relativt hyggelig avkastning? Hadde gevinstsikret om jeg var deg. Putt pengene i supply.

 

Tror mange av riggselskapene vil gå på smeller med økte kostnader fra nybyggingsprogrammene og forsinkede leveringer. Supply er en safere bet der, da bransjen er bedre etablert og fremtidige kostnader som er lettere å estimere.

Link to comment
Share on other sites

400-tallet testes vel i øyeblikket (sist jeg sjekket).

 

Det har forundret meg hva er det egentlig investorene på OSE har tradet på de siste dagene. Og det forundrer meg hvorfor ikke flere kaster kortene og sier hasta la vista for en kortere periode til det eksisterer litt mer stabilitet i nyhetene => litt blandet dropps.

 

..., men det er vel behov for at en eller flere av bjellesauene som sier selg før det går opp resten av lamene....

Link to comment
Share on other sites

Dellamorte, ser at du sitter på FUNCOM. Dersom AoC slår igjennom er jeg enig, jeg ser bare så uendelig liten sannsynlighet for dette. Men der ligger jo oppsiden din også, at mange ikke har trua ;)

 

FUNCOM blir i så måte mer en opsjon enn en aksje (for å stjele Myrseths beskrivelse av CANARGO). Jeg tror Conan blir en flopp og de kommer til å gå dundrende konkurs.

 

Du har vel uansett hatt en relativt hyggelig avkastning? Hadde gevinstsikret om jeg var deg. Putt pengene i supply.

 

Jeg har allerede gevinstsikret en gang når kursen av uforståelige grunner gikk i taket i mars. 120% avkastning på 3 måneder ble heldigvis for fristende.

 

Men planen var opprinnelig å sitte over lanseringen siden jeg faktisk har tro på at AoC kan lykkes. Derfor gikk jeg også inn på nytt i sommer.

 

Å investere i FUNCOM blir som å delta i et veddemål på at AoC skal klare mer enn 150.000 abonnenter. Vet at det er mange som latterliggjør både selskapet og bransjen generelt, men for meg er den potensielle cashflowen fra hundretusener av abonnenter mer viktig enn hva selskapet heter.

 

Jeg synes heller ikke det er naivt å tro på suksess for AoC siden spillet allerede har vunnet en rekke priser, brukes i markedsføringen av Windows Vista, og har en dyktig og erfaren distributør i Eidos.

 

Å shorte den før man vet utfallet av AoC-lanseringen er i hvert fall langt mer risikabelt enn å sitte long med penger man har råd til å tape.

Link to comment
Share on other sites

Her faller olje, dollar, internasjonale markeder faller, mens Ola-nordmann sender OSE opp igjen!

 

Hallo.... er det noen hjemme....

Vel Bosun, dagens fall her hjemme var jo en betydelig overreaksjon. OSE stuper 1% på dårlige nyheter i statene, mens markedene der borte ligger omtrent i null.

Skulle noe falt, så måtte det vært 'over there', og i så fall betraktelig mer enn her hjemme...

 

Når det er sagt så synes jeg ikke at det er et sunnhetstegn at DnB faller når de slår forventningene (om enn i liten grad). Når kravene blir for store kan det være et tegn på at markedet er overmodent.

 

Kanskje litt det samme med PDR, som tross alt leverer en meget bra kontrakt, og blir straffet med et fall på drøyt 3% som en følge av gevinstsikring. Markedet tror mao. at det ikke er særlig mer oppgang i vente.

Link to comment
Share on other sites

Vidar - du mener dagens korreksjon var en overreaksjon. Jeg vil kanskje heller kalle det en nødvendig korreksjon, gitt de signaler som kommer fra internasjonale markeder, makro tall og diverse artikler.

 

I skrivende øyeblikk er Dow på vei ned under 12 000. Ikke det helt store fallet 0,3%, men det kan medføre ytterlig fall her på berget i morgen.

 

Støtter deg 100% på at investorene er ikke lenger fornøyd med konsensus tall. De forventer god guiding og gjerne tall som knuser analytikernes forventninger. Se bare på Tomra, som etter min oppfatning leverer tall iht. analytikerne, men 50-, og 60-tallet fremstår som meget fjernt...

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten ting ang. Funcom og Vista..

Det er nettopp pga. Vista sin måte og behandle grafikk på at nettopp dette er interresant. Tar alt for lang tid å forklare dette, og sikkert drepende kjedelig for de som ikke er dataingeniører som meg *host* ;)

Ser ikke bort i fra at AoC kan bli en knallsuksess om de satser på et litt mere voldelig publikum og er conan-ish.. artig å hugge hodet av folk og sånnt ;)

Skjønnt jeg sier nei til dop og mmoprg, så jeg skal holde meg unna uansett..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...