Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

Fikk et artig innfall og slengte avgårde en epost til det tyske miljøverndepartementet for noen dager siden. Fikk et kort og lettere innpakket i bomull-svar tilbake.

 

Dette var det representanten for departementet skrev tilbake:

 

Dear Mr. (mitt navn)

 

thank you very much for your e-mail dated 13.03.2004.

 

The Federal Government has resolved upon an amendment of the packaging ordinance. The focus of this amendment is to levy deposits on all types of one-way packaging such as cans, glass or plastic containers in the future with the exception of ecologically friendly one-way drinks packaging. You can find detailed information on that on the internet pages of the Federal Ministry for the Environment at www.bmu.de and www.pfandpflicht.info. The amendment needs the consent of the Bundesrat. It is now up to the Bundesrat to decide on the Hessen roposal you mentioned and the proposal of the federal Government. At the moment neither the point of time of a decision nor the content of such a decision are foreseeable.

 

With best regards

For the Ministry

(navnet på avsender)

 

+++++++++++++++++++++++++++++

 

(navnet på avsender)

Federal Ministry for the Environment,

Nature Conservation and Nuclear Safety

Division WA II 3

P. O. Box 12 06 29

53048 Bonn/Germany

 

Tel:: +49-(0)1888-305-****

Fax: +49-(0)1888-305-****

E-Mail: (navnet på avsender)@bmu.bund.de

Internet: http://www.bmu.de/

 

++++++++++++++++++++++++++++++

-----Ursprüngliche Nachricht-----

 

Dere kan velge å tro hva dere vil om dete er en ekte epost eller ikke, men jeg fjernet navnet til avsender i forhold til god folkeskikk ved videreformidling av eposter.

 

Det jeg syntes var litt interessant var formuleringen: At the moment neither the point of time of a decision nor the content of such a decision are foreseeable. Ikke sikkert for mye skal legges i formuleringen. Han kunne kansje like gjerne ha skrevet at "avgjørelse er ventet 2. april, men det er ikke sikkert".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Andre har også innsett at Trittin faktisk søker kompromiss. Et par artikler fra i dag.

 

Nytt håp for Tomra

Av Dag Yngland, Berlin

 

Det kan lysne for panteselskapet Tomra i Tyskland. Den tyske miljøministeren Jürgen Trittin er åpen for et kompromiss i striden om innføringen av boksepant i Tyskland.

 

Miljøminister Jürgen Trittin signaliserer nå vilje til å komme den bitre opposisjonen mot boksepant i møte. Bakgrunnen er splittelsen blant de ivrigste pantemotstanderne i industri, handel og politikk.

 

- Et kompromiss er mulig. Det skal ikke ligge på oss, sa Trittin mandag kveld i et møte med utenlandske korrespondenter i Berlin.

 

- - -

Hele artikkelen finnes her (og heter det ikke "stå på oss" på norsk?): http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article204961.ece

- - -

 

Og en fra en betalingstjeneste (Reauters):

Tomra - Tyske Trittin ønsker bevegelse -dn.no

OSLO, 23 mars (Reuters) - Tysklands miljøminister Jurgen Trittin signaliserer nå vilje til å komme den bitre opposisjonen mot bokspant i møte, skriver Dagens Næringslivs nettutgave dn.no tirsdag.

Bakgrunnen er splittelsen blant de ivrigste pantemotstanderne i industri, handel og politikk, skriver avisen.

"Et kompromiss er mulig. Det skal ikke ligge på oss," sa Trittin mandag kveld i et møte med utenlandske korrespondenter i Berlin, ifølge dn.no.

Avisen skriver videre at de konservative kristeligdemokratene og de liberale nå kan være på gli etter at de i flere år har blokkert Trittins forslag til ny pantelov i Forbundsrådet - delstatenes kammer i nasjonalforsamlingen.

Trittin har flere ganger sagt at han forventer en ny løsning og oppfordret opposisjonen til å oppgi sin motstand mot et forslag til ny pantelov.

En ny lov skal forhindre at automatikken i loven og lave returandeler gjør at det blir innført pant også på drikkekartonger og vinflasker.

Loven vil også gjøre pantordningen mer permanent og fjerne

koblingen til returandeler.

Trittins lovforslag, som er vedtatt av Forbundsdagen, det direktevalgte førstekammeret i nasjonalforsamlingen, går ut på å knytte panten til miljømessig uheldige emballasjetyper og ikke som idag til innholdet.

Tyskland har allerede en høy pant blant annet på ølbokser og noe annen leskedrikke solgt i ikke-gjenfyllbar drikkevareemballasje.

Blant annet på grunn av den vedvarende striden om det fremtidige panteregimet, velger de fleste forretninger så langt å håndtere panten manuelt fremfor å kjøpe nye returautomater fra Tomra eller selskapets konkurrenter.

(Reporting by Ola Peter Krohn Gjessing)

- - -

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe spennende å komme med i kveld.

 

Har kikket litt i meglerstatistikken.

 

Det interessante synes jeg da i alle fall er at (tilsynelatende) utlendingene kjøper. Fortsetter denne trenden?

 

Til dels kommer kjøpersignaturer jeg ikke kan huske å ha sett i TOM på banen. I går var det vel UBS som var temmelig tungt inne, i dag CDV.

 

Beklager at oversikten er litt rotete, litt ikke-passende i størrelse det som er limt inn. Men dette er i alle fall meglerstatistikken for i dag. Så kan dere tenke hva dere selv vil om det. Jeg tenker i alle fall mitt! :wink:

 

Meglerstatistikk

 

Id Navn Kjøp Salg Netto Oms (kkr) %av oms

 

HA 164 400 43 700 120 700 7 398 10,9

CDV Crédit agricole Indosuez Cheuvreux Nordic

189 400 189 400 6 709 9,9

 

ESO Enskilda Securities 27 931 129 500 -101 569 5 574 8,2

DNM Den norske Bank ASA 99 100 47 000 52 100 5 172 7,6

NON Nordnet Securities Bank AB 69 500 72 500 -3 000 5 041 7,4

FS First Securities ASA 72 200 69 300 2 900 5 015 7,4

STN Stocknet Aston Securities ASA 50 350 58 900 -8 550 3 877 5,7

ASC ABG Sundal Collier Norge ASA 6 300 102 200 -95 900 3 820 5,6

ND Nordea Securities 29 600 55 700 -26 100 3 019 4,4

CA Carnegie ASA 18 700 60 450 -41 750 2 802 4,1

AB Alfred Berg Norge ASA 32 000 38 000 -6 000 2 479 3,6

MSI Morgan Stanely & Co International Ltd 68 100 -68 100 2 417 3,6

PA Pareto Securities ASA 5 000 47 000 -42 000 1 841 2,7

TTL Tullett Liberty (Equities) Ltd 51 098 51 098 1 799 2,6

NTF Net Fonds ASA 34 100 14 719 19 381 1 730 2,5

CSA Christiania Securities ASA 22 400 25 000 -2 600 1 679 2,5

MLI Merrill Lynch International 42 600 -42 600 1 507 2,2

NO Norse Securities ASA 20 000 20 000 1 414 2,1

DDB Danske Bank A/S 15 438 15 838 -400 1 103 1,6

TER Terra Fonds ASA 15 600 6 400 9 200 779 1,1

ORS 5 000 15 000 -10 000 711 1,0

SBN SkandiaBanken 5 550 7 200 -1 650 450 0,7

SL A. Sundvall ASA 10 000 10 000 351 0,5

GNE Gjensidige NOR Equities ASA 7 600 1 900 5 700 336 0,5

FO Fondsfinans ASA 3 000 6 000 -3 000 319 0,5

DBL Deutsche Bank AG 8 000 -8 000 283 0,4

DRS 5 000 5 000 178 0,3

SO Sparebank1 Nord-Norge Securities ASA 5 000 -5 000 176 0,3

FT Fokus Bank ASA 1 000 1 000 35 0,1

CSB Credit Suisse First Boston (Europe) Ltd 300 -300 11 0,0

LBI Lehman Brothers International (Europe) 40 40 1

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye interessant å komme med i kveld heller.

 

CDV fortsetter å handle. Stod for ca 15 % av omsetningen, alt kjøp.

 

Ellers så var sluttkursen i dag (35,80) den samme som TOM startet dagen på, og dagens høyeste. Et par dager med stigning nå mens OSE har slitt litt. Skal nok ikke legges særlig mye i dette, siden volumet ikke har vært noe særlig å skryte av.

Link to comment
Share on other sites

Får ikke fram mer enn et skuldertrekk hos meg det her, men muligens blir noen skremt.

 

Synes som det er i ferd med å etableres støtte ved 35 og motstand ved 36 på kort sikt. En veldig smal trading-kanal. Men volumet er så lite at det nesten er umulig å lese noe særlig.

 

I alle fall, artikkel fra HO.

 

- - -

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....=143766&cat=116

- - -

 

Tomra faller til 31?

 

Tomra-aksjen kan falle ytterligere etter å ha utløst et negativt signal.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (25.3.04 13:00)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- 4 x kjøp og selg - Tysk håp for Tomra

- 15 anbefalte aksjer - - Skal kjøpes nå!

- TOM

 

 

Tomra-aksjen faller kraftig i det korte bildet og har reversert den positive trenden.

Delphi Fondene skriver i dagens tekniske spalte i Finansavisen at bruddet ned gjennom støtten ved 37 kroner utløste første negative signal, og åpner for fall ned mot neste støttenivå omkring 31 kroner.

 

37 kroner representerer nå et motstandsnivå ved eventuelle reaksjoner opp.

 

Tomra-aksjen faller 1,1 prosent til 35,40 kroner.

Link to comment
Share on other sites

pluss201, jeg skjønner godt din skepsis. Alle som har sett disse tekniske analysene i Finansavisen (papirutgaven) innser at det er det mest amatørmessige på markedet.

 

Når det gjelder konklusjonen i analysen, så er den også temmelig talentløs. Faktum er at TOM falt fra 44.00 (sluttkurs 10. mars) til 36.00 (åpningskurs 11. mars) som en følge av resultatvarsel. Til tross for terrorhysteri har kursen grovt sett holdt seg på dette nivået i ettertid, hvilket per definisjon betyr at det er/var et støttenivå. De som praktiserer strategien med å kjøpe på støtte og selge på motstand, vil generelt kjøpe når aksjer bunner ut typisk 3 dager etter et resultatvarsel. Jeg har sagt det før og sier det igjen: De som solgte i åpningsauksjonen 11. mars praktiserer en kokos-strategi ved å selge på støtte. Dessuten er de håpløst naive som tror at de har en edge. Virkeligheten er at slike dårlige nyheter er diskontert fra første handel.

 

TOM blir en vinneraksje de neste 12 månedene. Det har jeg satset mye penger på (doblet 11. mars!). Hva Delphi-fondene og andre skrotinger velger å gjøre, driter jeg i! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jeg har hørt den der Tysk håp ganske lenger jeg. Låg ikke TOM på rundt 58 i midten av januar 2003, og det var pga Tysk håp og skuffelser som gjorde at den på smukk en dag datt ned med rundt 40% ca 34,- og videre ned til rundt 28? Det tok ganske langt tid før den kom opp igjen. Eller tar jeg helt feil??? :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei, EngaBhoy

 

Leser egetlig ikke Finansavisens papriutgave særlig ofte. Men vil si at ikke bare analysene der framstår som amatørmessig. :wink: Så mange skrivefeil skulle man tro ikke var mulig i noe som prøver å framstå som seriøst. Kjøpte avisen to ganger forrige uke, begge gangene mens jeg ventet på fly. Kort oppsummert, kan jeg si at DN er langt å foretrekke. :D

 

Sa det allerede kvelden da PW-en kom (jeg mener fortsatt det blir feil å kalle det nettopp PW, men la gå) at jeg blir sittende. Enig i dine betraktninger. TOM har tegnet en del horisontale streker i grafene de siste årene, men har stort sett reist seg igjen (snakker da om nivået under 50). Hva som trengs for å forsere 50 har vi nok alle en mistanke om.

 

Har absolutt 0 tro på at det kommer noe mer fall uten et eller annet av katastrofale nyheter. Kjøre teknkisk analyse uten å ta hensyn til at det kom en "PW" og markedet generelt sett har vært råttent de siste ukene, får meg til å lure på hva det er som driver folk til å presentere slike analyser (føler riktignok at det likevel er korrekt å ta dem med her, i et håp om å være objektiv - selv om et skuldertrekk er alt det gir meg).

 

Nå er faktisk TOM priset omtrent uten Tyskland slik vi var enige om nedenfor her. :wink: Har i likehet med deg satset store penger på TOM (men det som er stort for meg, er nok ikke det samme for deg. I tilgjendelig kapital er jeg definitivt en av de mindre på aksjeforumet.com :D ). Blir nok beskyldt for å hausse, men pr nå ut fra de opplysningene markedet sitter med, så er Tomra skitbillig rett og slett på dagens kurser.

 

Har 40% av beholdningen med inngang etter siste PW. Resten er faktisk spredd utover fra aug 2003. Prøver å rydde fram kapital til å kjøpe enda mer, penger på konto er jo fryktelig kjedelig for dagen! :wink:

 

Ikke sikkert kursen blir det store neste uke, men TOM kommer nok til å bli det store på litt lengre sikt. Litt greit egentlig, hvis man makter, å skite i hva kursen er i dag, så lenge den er riktig når man lemper ut aksjene! :D Lykke til med investeringen i alle fall!

 

Pantera, er ikke sikker. Har bare fulgt TOM veldig tett siden sommeren 2003, og med lupe siden ca des 2003.

 

Men det er en kjensgjerning av Tyskland har ført med seg mye fa**skap for aksjonærene. Tror du kan følge opp- og nedturer ut fra den lille samlingen av meldinger om Tyskland jeg la inn nedenfor. Kurser på 200,- har man sett, men det skal skje mye rart før man er oppe der igjen.

 

Lobbyen har styrt mye av utviklingen i pantespørsmålet. Mye tyder likevel på at vi endelig er nær en avklaring i spørsmålet. Skulle Tyskland koke ut i kålen, blir nok TOM-kursen et trist syn. Skulle avklaringen komme... 8)

 

:!: Uansett: Alle må gjøre investeringer ut fra egne vurderinger. Jeg er bare en amatør som driver med aksjer på si (i større eller mindre grad). Selv om det ikke er til å komme utenom at jeg har klokketro på Tomra og selskapets potensiale, er ikke det noe særlig vektig grunnlag å basere investeringer på.) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Pantera:

 

Jeg går ut fra at poenget ditt er at man aldri bør kjøpe en aksje basert på håp. Der er vi i så fall helt enige. Derimot er det fullt tillatt å håpe at den aksjen man har kjøpt skal stige. For ikke å snakke om at det lønner seg å kjøpe en aksje hvor resten av markedet har mistet håpet!

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

pluss201

 

Jeg tror det. For jeg følgte med TOM i januar 2003 og da datt den fra 58 ned til rundt 40% på en dag, og det var noe med Tyskland da også. Jeg plukket den på 30,20 og det tok en evighet før jeg tok gevinst. Jeg tok gevinst på 34,70 og det var i juli 2003.

 

Jeg sier ikke at en aksje er billig. eller dyr. Så lenger jeg tror at jeg finner noen som er villig til å betale mer for den enn det jeg gjorde, så er jeg fornøyd. Jo lavere nivå du kjøpe en aksje, jo lettere er det å finne noen som er villig å betale mer for den.

 

 

 

EngaBhoy

 

Selvsagt har jeg håp i den aksjen jeg kjøper at den skal stiger.

Når det gjelder aksjer som jeg skal sitter langsiktig, så går det mye på likviditet og vekst, men når det gjelder kortsiktige aksjer, så plukker jeg når andre har panikk eller som du sier andre har mistet håpet. Dvs ved resultat levering eller når de har mistet kontrakten. Jeg venter som regel i 2-3 dager i slike tilfeller før jeg kjøper, for da har panikken roet seg.

 

Markedet har mistet håpet når det gjelder Q-free, og der sitter jeg vet du. Plukket ganske lavt, så jeg har roen. Jeg håper at markedet får håpet sitt tilbake når det gjelder Q-free, ellers så klare ikke jeg å realisere det.( Skjønner? :lol: )

 

TOM studerer jeg nå, men jeg tror jeg venter til Q1 er levert før jeg kjøpe. Absolutt en interessant case, men du vet meg og historikken. Når det gjelder TOM så er nedgangen stor når det først skjer noe, oppgangen er forferdelig treg. Kan ligger å balansere mellom 30 øre i en evighet, så kommer det en bra børsmelding, da er vi fort 4,- opp.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Man kan glo seg blind på historiske grafer. Kikket på grafen for TOM igjen så langt tilbake som den går på HO nettopp. Jeg vil påstå at det kan gå kjapt begge veier. Det mest ekstreme er den kjappe turen fra 60-tallet til 140 tallet og tilbake ned igjen. Deretter bratt opp til 200 og bratt ned mot 60 igjen. På turen tegnet TOM nesten en perfekt Gauss-kurve. I fjor høst hadde vi en rammeavtale i Tyskland og kursen spratt opp mot 50 og falt rett ned igjen neste dag. Mye berg og dalbane. Vil kurven framover nå gå ned-neppe. Vil den gå horeisontalt-kanskje. Vil den gå opp-kanskje.

 

Egentlig koker det ned til om man har troen eller ikke på selskapet når man skal avgjøre om man vil kjøpe eller stå utenfor. Alle får gjøre opp sin egen mening.

 

Og da må man nødvendigvis tenke litt framover, basert på de opplysningene man har nå. Har man ikke tro på det TOM gjør, kjøper man ikke. Har man tro på det TOM gjør, kjøper man eller setter eventuelt pengene i noe man anser som sikrere eller har mer tro på. Pr nå er TOM det jeg har mest tro på - det er så simpelt eller vanskelig som det! :D

Link to comment
Share on other sites

Kom over en litt fersk artikkel fra anerkjente tyske Die Zeit.

 

Den gir en god gjennomgang av hvordan panteordningen for engangsemballasje fungerer i Tyskland så langt. Den er faktisk ganske god underholdning. En del komiske og småspydige formuleringer fra journalistens side, og forhandlere og butikkansatte sier også sin mening.

 

Hvor lenge gidder tyskerene fortsette i samme tralten egentlig?

 

:idea: Ikke veldig flink i tysk? Bruk http://www.freetranslation.com til å oversette til engelsk (og derfra til norsk). Resultatet blir halvgrei engelsk eller norsk.

 

 

Fryktelig lang artikkel men jeg limer inn hele likevel.

 

- - -

http://www.zeit.de/2004/14/Dose_reloaded

- - -

 

"Ein Land im Dosenwahn

 

Von Jens Tönnesmann

 

Das Einwegpfand macht leere Getränkedosen wertvoll. In abgeschirmten Lagerhallen werden die Blechbüchsen bewacht, als wären sie aus Gold

 

Die verbotene Zone liegt am Ende einer Sackgasse im Hafen von Hamburg-Harburg. Frühmorgens, wenn die Hebekräne noch wie dunkle Schatten in die Dämmerung ragen, rollen die ersten Lastwagen an. Über Funk müssen sich die Fahrer identifizieren, erst dann öffnet sich das Gittertor und gibt den Weg zum Lager frei. Hier ist Sperrgebiet: Die Eingänge werden von Kameras überwacht, Alarmanlagen sichern das Gebäude. Die Heckklappen der Lastwagen sind versiegelt, so kostbar ist ihre Fracht. Aber die Transporter haben keine Goldbarren geladen – sondern Dosen. Leere Dosen.

 

Früher war Bier in ihnen, Cola oder Limonade, sie stammen von Kiosken in Emden und Flensburg, von Tankstellen in Osnabrück und Hannover. Jetzt lagern sie hier: im Fort Knox der Blechbüchsen.

 

Tausende Säcke voller Dosen hieven die Arbeiter von den Ladeflächen der Laster, stapeln sie in blauen Rollcontainern und schieben sie durch die Halle. In einem Durchschnittssack stecken rund 100 alte Dosen, jede von ihnen ist 25 Cent wert. Durch das Pfand hat Bundesumweltminister Jürgen Trittin das billige Weißblech zum wertvollen Edelmetall gemacht, das bewacht werden muss.

 

Videokameras schauen den Männern und Frauen auf die Hände. Sonst kommt noch jemand auf die Idee, die heiligen Blechle zu klauen. „Beim Verlassen der Halle müssen alle ihre Rucksäcke öffnen“, sagt Niederlassungsleiter Jürgen Fischer. „Wer auch nur eine Dose mitnimmt, wird entlassen.“ Der Mann meint das ernst.

 

 

Die Hochsicherheitshalle in Hamburg-Harburg ist eines von fünf Dosenzählzentren der Rhenus AG in Deutschland. Dazu musste es ja kommen, als Anfang 2003 das Pfand auf Verpackungen von Einweggetränken eingeführt wurde. Der Anteil der Getränke, die im Mehrwegsystem verkauft wurden, war seit Jahren gesunken – zuletzt auf etwa 50 Prozent. Dann griff die Verordnung. Seitdem entscheidet nicht die Verpackung über das Pfand, sondern Alkoholgehalt, Kohlensäure und Milchanteil ihres Inhalts. Apfelschorle kostet Pfand, Apfelsaft nicht. Cola kostet Pfand, Cola mit Rum nicht.

 

In Schweden gibt es auch ein Dosenpfand – aber es gibt keine Probleme: Die Geschäfte haben Automaten aufgestellt, die die Dosen zurücknehmen, zermalmen und das Pfand auszahlen. Das funktioniert seit den achtziger Jahren. In Deutschland haben Politiker und Verbandschefs zwölf Jahre gebraucht, um Anfang 2003 das bekannte Chaos in Gang zu setzen. Imbissbuden und Kioske druckten und verteilten Pfandcoupons und Kassenzettel, die Kunden bei der Rückgabe leerer Dose vorzulegen hatten. Es passierte genau das, was niemand wollte. Nach Schätzungen des Bundesverbandes der Verbraucherzentralen gingen 1,5 Milliarden Verpackungen verloren, blieben 375 Millionen Euro „Pfandschlupf“ in den Kassen der Händler. Diese schimpften auf Jürgen Trittin, der seinerseits die Verbände angriff. Er sei bloß Vollstrecker einer Verordnung, die seine CDU-Vorgänger Klaus Töpfer und Angela Merkel geschaffen hatten.

 

Um das Durcheinander mit der Dosenrückgabe zu beenden, forderte Trittin Getränkeindustrie und Großhändler auf, bis zum Oktober vergangenen Jahres ein „einheitliches Rücknahmesystem“ (siehe Kasten) aufzubauen. Jeder sollte seine leeren Dosen überall dort zurückgeben können, wo auch volle Dosen verkauft werden. Ganz gleich, ob es sich um einen Kiosk in Bamberg oder eine Tankstelle in Buxtehude handelt. Das bedeutete Arbeit für den Großhändler Lekkerland- Tobaccoland, der die meisten dieser Geschäfte mit Dosen be-, und neuerdings auch entliefert. Lekkerland beauftragte das Recycling-Unternehmen Rhenus, fünf Zählzentren aufzubauen. Im Oktober gingen sie in Betrieb. Verbraucher, die Dosen mit dem „P-Symbol“ kaufen, können diese ohne Bon oder Coupon überall abgeben. Für sie hat der Wahnsinn ein Ende. Für die Dosen geht es weiter. Täglich fahren etwa 600 Lastwagen im Auftrag von Lekkerland über Deutschlands Straßen, sammeln Millionen von Dosen ein und bringen sie in die Zählzentren.

 

Zählzentren? Um zu verstehen, warum leere Dosen überhaupt gezählt werden, muss man sie auf ihrer letzten Reise begleiten. Sie beginnt dort, wo der Verbraucher die Dosen aus den Augen verliert. Zum Beispiel in der Tankstelle von Stefan Schulz in der Kollaustraße in Hamburg. Jeden Morgen bestückt Schulz sein Kühlregal. Mit Wurst und Käse, Sahne und Milch – und mit Getränkedosen. Alles sei „genau von oben vorgegeben“, sagt Schulz. Die Bierdosen stehen oben links, daneben Radler und Alsterwasser und rechts die alkoholfreien Getränke. Je nach Beliebtheit in Zweier- oder Dreierreihen nebeneinander. Das Kühlregal surrt vor sich hin, die Dosen warten, ordnungsgemäß platziert, auf Käufer.

 

Das Fort Knox der Pfandindustrie steht in Hamburg-Harburg

 

Aber es gibt nicht nur die Kunden, die Dosen kaufen. Es gibt auch diejenigen, die bloß welche zurückbringen. Manchmal stehen sie schon morgens früh an der Theke und reichen klebrige Tüten hinüber. „Wir müssen die Dosen dann einzeln rausnehmen und abzählen. Das ist ganz schön eklig“, sagt ein Mitarbeiter. Für jede Dose bekommt der Kunde 25 Cent. Jetzt beginnen die Schwierigkeiten. Schulz steht pro Dose mit einem Viertel Euro in den Miesen – und muss sich das Geld von den Herstellerfirmen zurückholen, die es damals auf den Verkaufspreis der Dose draufgeschlagen haben. Ein Fachwort für diesen Vorgang gibt es auch schon: Dosenclearing.

 

 

Clearing ist eine komplizierte Sache, schließlich kann Schulz nicht jedem Hersteller ein Päckchen alter Büchsen samt Rechnung schicken. Deswegen sammelt er alle Dosen in einer blauen Kiste unter seiner Kasse. In ihr riecht es, wie es auf dem letzten Weg der Dosen überall riechen wird: nach warmem, altem Bier-Cola-Limo-Gemisch. Ist die Kiste voll, füllt Schulz den Inhalt in einen mitunter etwas tropfenden Sammelsack und trägt ihn ins Lager hinter der Tankstelle. „Sieht zwar aus wie Müll, ist aber ein kleiner Schatz“, sagt er. Etwa 25 Euro ist jeder Sack wert. Schulz versiegelt ihn mit einem codierten Kabelbinder. Dessen Strichcode wird später noch von Bedeutung sein und Schulz zu seinem Geld verhelfen.

 

Zuerst aber geraten die versiegelten Säcke in die starken Hände von Mirko Ansorge. Der Mann ist Lastwagenfahrer, seit Jahren. „Tagfahrten, Nachtfahrten, ich hab schon alles erlebt“, sagt er. Heute versorgt er Tankstellen in Hamburg und Umgebung „mit allet, watt es an Tanken halt so gibt“. Nachdem er die vollen Paletten abgeladen hat, kümmert er sich um die Dosen. Schulz bekommt eine Quittung, auch Dosen brauchen Ordnung, und dann ab mit den Säcken auf die Ladefläche. Da türmen sie sich, die Beutel mit dem Schatz aus Blech. Sie unterscheiden sich nur durch den Code am Verschluss. Er ist so etwas wie die Absenderadresse des Sacks: Nummer 508013 steht für die Tankstelle von Stefan Schulz in der Kollaustraße.

 

Obwohl Ansorge nie selbst Dosen kauft, „weil man die nicht wieder zudrehen kann während der Fahrt“, ist der Mann ein Pfandgegner: „Ich halt da nix von, ich glaub, dass dat Pfand mehr Jobs gekostet hat, als es gebracht hat.“ Aber wie immer, wenn es um die Dose geht, wird auch darüber gestritten. Mirko Ansorges Lastwagen jedenfalls brummt wie in besten Tagen. Er bringt die Dosen in ein Zwischenlager, und von dort geht es ins Zählzentrum. „Was da passiert, weiß selbst ich nur vom Hörensagen“, sagt Ansorge. Die Zählzentren sind ein gut gehütetes Geheimnis. Wer eines von ihnen besichtigen möchte, muss nachweisen, dass er die Fließbänder und Maschinen nicht ausspionieren will. Es ist leichter, ins Bundeskanzleramt einzudringen als ins geheime Reich der Dosen.

 

In der Halle herrscht Hochbetrieb. 23 Mitarbeiter schuften im Namen der Dose. Die Luft ist erfüllt vom Scheppern des Blechs. Irgendwo rattert und stampft es. Männer mit blauen Overalls schieben Container über den Hallenboden. Arbeiterhände greifen nach den Säcken, kneifen mit einer Zange den Verschluss auf, kippen jeweils die Dosen eines Sackes in eine große graue Kiste, in der eine gelbbraune Suppe noch an die letzte Ladung erinnert. Das Etikett des Sacks kommt außen an die Kiste. Ein paar Bierdosen künden von einem Saufgelage, ein Haufen Limonadedosen von einem Kindergeburtstag. An einer klebt eine alte Pommes, eine andere hat Ketchupflecken. Eine ist platt gedrückt wie ein Briefumschlag, das „P“-Logo gleicht einer Briefmarke. Hauptsache, das Zeichen und der Strichcode sind noch zu erkennen. Sonst bekommt Pächter Schulz sein Pfand nicht wieder.

 

Die Männer heben die Kisten auf lange Tische, die aussehen wie die Kassen in einem Supermarkt. Und auch hier stehen am Ende jedes Tisches freundliche Damen und rechnen ab. An Tisch Nummer 10 steht eine junge Frau mit blonden Haaren. Sie trägt eine dicke Jacke und einen roten Schal, es ist kalt in der Halle. Und laut, deswegen trägt sie gelbe Ohrstöpsel. Kiste für Kiste zieht sie zu sich heran, eine nach der anderen. Zuerst scannt sie den Strichcode auf dem Etikett, das vorher den Sack verschlossen hat. Eine kleine Lampe am Tisch springt auf Grün. Der Computer weiß: Jetzt kommen die Dosen von Stefan Schulz. Ein Griff in die Kiste, eine Dose an den Scanner halten, immer wieder, bis der Sack leer ist. In Handarbeit wird die Dosenrepublik Deutschland aufgeräumt. Der Computer zählt mit: eine Cola-Dose. Noch eine. Eine Bierdose. Und so weiter.

 

Satelliten übermitteln täglich die Daten von zwei Millionen Dosen

 

Wenn die Kiste leer ist, drückt die Frau an Tisch Nummer 10 die so genannte Sackabschlusstaste. Der Sack von Stefan Schulz ist ausgezählt, der Computer unter dem Tisch speichert, wie viele Dosen von welchem Hersteller der Tankstellenpächter zurückgegeben hat. Die Frau arbeitet weiter: Keine zwei Sekunden braucht sie für eine Dose. Zweieinhalb Minuten für eine ganze Kiste. Macht mehr als 100 Kisten am Tag. Also über 10000 Dosen, die durch die Hände von Nummer 10 gehen. Ihre gelben Plastikhandschuhe sind patschnass von Bier- und Limonaderesten.

 

Die Informationen rasen durch ein rotes Kabel quer durch die Halle zum Zentralcomputer ins Büro. Und dann per Satellit ins Rechenzentrum nach Holzwickede. Dort kommen die Daten aller „P“-Dosen in Deutschland zusammen. Am Tag mehr als zwei Millionen Stück – im Pfandwert von einer halben Million Euro. Würden sie hintereinander aufgereiht, könnte man ein 100 Kilometer langes Dosendomino spielen.

 

Mit Hilfe der Daten werden die Pfandbeträge für sämtliche Läden ausgerechnet, die heute ihre Säcke hergeschickt haben. Stefan Schulz aus Hamburg bekommt 18 Euro Pfand zurück. Großhändler Lekkerland-Tobaccoland treibt das Pfand bei den verschiedenen Getränkeherstellern ein und reicht es an Schulz und die anderen Händler weiter. Die Kosten des Clearings – etwa fünf Cent pro Dose – legt das Unternehmen über den Getränkepreis auf die Verbraucher um. Früher, als es noch kein Dosenpfand gab, zahlte der Großhändler zwei Cent ans Duale System Deutschland, das die Büchsen einschmolz und recycelte.

 

Die Dosen sind gezählt. Ihre Stunden auch. Kaum hat der Scanner den Strichcode erfasst, werfen die Arbeiterinnen sie auf das letzte Fließband – in Richtung Trichter. Aus dem dunklen Loch tönt dumpfes Stampfen. Oben, auf einer kleinen Stiege neben dem Trichter, steht Niederlassungsleiter Fischer und schaut den Dosen nach. Auf dem Fließband rollen, kullern und kreiseln Limonadedosen, Cola-Dosen und Bierdosen, gelbe, grüne und rote, zerdellte, zertretene und zerquetschte und solche, die im Neonlicht der alten Lagerhalle noch schimmern wie neu.

 

Dann sind sie Geschichte. Die Dosen fallen in den Trichter, die Presse rumpelt, stampft und spuckt Pakete mit 500 platt gepressten Dosen aus. Die Quader sehen aus wie bunte Reisekoffer mit vielen Aufklebern. Sie haben einen großen Vorteil: Man muss sie nicht mehr bewachen, denn in dieser Form kann sie niemand mehr gegen Pfand eintauschen. So wollte Umweltminister Jürgen Trittin sie immer haben – als Rohstoff fürs Recycling.

 

Niederlassungsleiter Fischer blick ein paar Bierdosen hinterher, die gerade in den Trichter purzeln. Dann wird er nachdenklich. „Was wäre“, fragt er, „wenn diese Dosen erzählen könnten?“ Aber Dosen können nichts erzählen. Und das ist auch gut so. Sonst würden sie verraten, dass heute niemand mehr einen Geldtransporter überfallen muss, um reich zu werden. Es genügt schon ein Laster voller Dosen."

 

© DIE ZEIT 25.03.2004 Nr.14

Link to comment
Share on other sites

Vi er inne i en spennede periode for oss TOM-aksjonærer. Litt nytt flyter stadig inn, men fortsatt sitter vel "alle" og venter på den endelige avklaringen (eller fortsatte utsettelsen) fra Tyskland.

 

Limer inn innlegg på HO av en som i likhet med meg fortsatt har troen på det helt store:

 

- - -

Innlegg av: Tekniker`n (28.03.04 20:35), lest 198 ganger

 

TOM : Stor kampanje i Tyskland for enhetlig system startet 26.mars

 

Hei

 

Mye kan avgjøres denne uken for Tomra i Tyskland. Og det går fremover på flere fronter. Dagens store nyhet er at det ser ut til å gå mot et enhetlig pantesystem i Tyskland, og ikke fire som i dag.

 

Ingen norske medier har fått med seg denne nyheten, men sjekk denne ferske linken:

 

http://www.wuv.de/NL/news/artikel/2004/03/...7540/index.html

 

Les artikkelen og still deg spørsmålet: Ville industrien satt i gang en slik kampanje om det var sannsynlig at Bundesrat ville torpedere panten? Svaret er: SELVSAGT IKKE !

 

Intet er endret i Bundesrat. Trittin forsøker selvsagt i disse dager å få et bredest mulig kompromiss. Dette er også den mest sannsynlige utgang. Men skulle det mot formodning IKKE bli et kompromiss, har delstaten Hessen uansett ikke nok stemmer for sitt forslag om å stoppe panten. De vil lide et solid nedlag om det blir kampvotering i Bundesrat. Men la oss håpe at et bredest mulig kompromiss inngås denne uken.

 

Lykke til folkens !

 

Mvh Tekniker`n

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Heisann pluss201, siden du er så flink til å samle relevant informasjon rundt TOM ser jeg ingen grunn til å blande meg inn, sitter jo selv litt ukomfortabelt med TOM for tiden. Men håper det blir litt bedre kommende uke ;) Tom er jo usannsynlig billig for tiden :D :D

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hei, Pirelli.

 

Endelig en til som kan hjelpe å hausse dette håpløse... Øh... Bare flippa. :D Samler så godt jeg kan, men det er sikkert mye jeg går glipp av også, så det er bare å hive seg på.

 

Blir som sagt en spennende uke. Sitter 100% i TOM og er ikke litt klam i hendene en gang. Enten det, eller så skjelver jeg som et aspeløv. Baron eller lassaron... :wink:

 

Litt engstelig for at det drar enda litt ut i Tyskland, men resultatet er jeg temmelig sikker på.

 

Grisebillig aksje synes jeg. :) Ikke saklig sier dere? Sannheten er kanksje ikke alltid det. :D

 

Eller for å være litt mer seriøs. Min subjektive mening (som jeg mener er objektivt begrunnet), er at TOM er (veldig) billig på disse nivåene.

 

:!: Men som alltid: Investeringer bør ikke gjøres ut fra andres meninger, men ut fra egen mening. Andres argumenter kan derimot tjene som grunnlag for egen mening.

:?

Lykke til uansett om dere er med eller ikke på ferden i TOM!

Link to comment
Share on other sites

I dag har det skjedd en hel del når det gjelder Tyskland. Regner med en del av det avspeiles i kursen.

 

Legger inn litt nyheter som har blitt noen timer gamle.

 

Vet ikke helt om dette med hjelp. Strengt tatt er det vel Tomra som får hjelp fra Kommisjonen? Jaja...

 

- - -

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article208865.ece

- - -

 

Tomra-hjelp til EU-kommisjonen

Av Dag Yngland, Berlin

 

EU-kommisjonen dropper sin gransking av den tyske bokspanten. Det fjerner en av de viktigste hindringene for at panteselskapet Tomra skal komme inn på det tyske milliardmarkedet for behandling av bokser og PET-flasker

 

EU-kommisær Frits Bolkestein må gi opp kampen mot den tyske bokspanten. Bolkesteins ønske om å granske bokspanten for dens mulige konkurransevridende virkning er lagt på is av kommisjonen, ifølge flere kilder som følger forhandlingene.

 

- EU-messig er denne saken død, sier en kilde i den europeiske miljøbevegelsen.

 

Det betyr i første omgang at pantesaken ikke blir behandlet på kommisjonens møte på onsdag. For Tomra betyr det at den juridiskse prosessen om panten kan gå mot slutten. Pantemotstanderne i Tyskland har hevdet at de ikke har rettsikkerhet for sine investeringer så lenge panten er til gransking i EU-kommisjonen.

 

Bolkestein på vei ut

EU-kommisjonens omprioritering er et kraftig tilbakeslag for den markedsliberale nederlandske kommisæren Frits Bolkestein. Han har blitt intimfienden til den tyske regjeringen av sosialdemokrater og grønne i kommisjonen.

 

Men den tyske kansleren Gerhard Schröder har fått støtte fra kommisjonspresident Romano Prodi. Den økonomiske og politiske situasjonen i Europa for tiden er for alvorlig til å krangle om pant.

 

Mye tyder også på at Bolkestein er på vei bort fra Brussel. Før helgen ble EUs utenriksministre enige om å utnevne den liberale nederlandske politikeren Gijs de Vries til EUs nye sjef for anti-terror.

 

Da blir det neppe plass til to politisk like nederlendere i EU-toppen. Ifølge avisen Handelsblatt er det lite trolig at pantemotstanderen Bolkestein får en ny periode som kommisjonens konkurransekommisær. Han skal også ha lagt ut huset sitt i Brussel for salg..

 

Miljøkompromiss

Også i tysk politikk er det tilnærming i striden om boksepant. Den konservative kristeligdemokratiske opposisjonen forsøker å finne et kompromiss med miljøvernminister Jürgen Trittin.

 

EU-kommisjonens besutning om å legge pantegranskningen på is kan fremskynde denne prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Så legger jeg inn noen innlegg opprinnelig postet av Teknikern på HO:

 

Endret 29.03.04 18:56

 

RE^1: Tomra - Egentligt like uklart EU/Tyskland ?

 

Hei

 

Bra innlegg. Men heldigvis er det et stort MEN, til ditt innlegg; Og det er at tyske medier OGSÅ avblåser EU striden.

 

For de som er spesielt interesserte (som meg): I kveld får vi en masse signaler om Bundesrat:

 

se denne linken:

http://de.news.yahoo.com/040326/27/3yi7f.html

 

 

Mvh Tekniker`n

 

- - -

 

Innlegg av: Tekniker`n (29.03.04 19:03), lest 105 ganger

 

RE^2: Tomra - Egentligt like uklart EU/Tyskland ?

 

Hei

 

Vedrørende Bundesrat:

 

"De grønne" og SPD har 48% av stemmene i Bundesrat. CSU + uavhengige har 52% (motstanderne).

 

MEN delstaten Bayern (CSU flertall) har skiftet side og støtter Trittin. Dette fordi det i Bayern er en stor industri som består av vindyrkere, som er redd for pant på saft og vin. En enkel opptelling av det vi VET sålangt, medfører at Trittin har flertall for sitt forslag på 60/40 (og det var FØR dagens EU-nyhet.)

 

Trittin vil selvsagt ha et BREDEST mulig kompromiss, for å få saken lagt død til evig tid. Sannsynligheten for dette har ØKT i dag, da EU-motstand var motstandernes hovedargument.

 

Tipper vi får en svært hyggelig nyhet innen 48 timer. Trittin vil nok smi mens jernet er varmt )

 

Mvh Tekniker`n

 

- - -

 

Innlegg av: Tekniker`n (29.03.04 19:12), lest 80 ganger

 

RE^3: Tomra - Egentligt like uklart EU/Tyskland ?

 

Hei igjen

 

Vil bare oppgi kilde til mine påstander:

 

http://www.handelsblatt.com/pshb?fn=relhbi...form=1&x=6&y=10

 

Det er en betalingstjeneste, men det koster kun 1,8 euro å lese artikkelen.

 

 

Mvh Tekniker`n

 

- - -

 

 

Og til slutt et av mine innlegg som jeg la inn på samme tråden på HO.

 

 

- - -

 

Innlegg av: pluss201 (29.03.04 19:50), lest 1 ganger

 

RE^4: Tomra - Egentligt like uklart EU/Tyskland ?

 

Hva som enn skjer. ENDELIG skjer i alle fall NOE. Og det satte jo et ok spor i kursen på aksjen.

 

At EU ikke går videre med saken, og avklaringen på det har kommet, framstår jo bare som en bonus. Personlig ventet jeg ikke avklaring derfra på en stund.

 

Samtidig er det greit å ikke være for superoptimist også. Mye kan gå galt. Men som jeg har sagt tidligere, det er stor forskjell mellom det usannsynlige og umulige.

 

Har ikke fått satt meg inn i alle nyhetene i dag, sist jeg sjekket kursen i dag var vi faktisk på 34-tallet mens jeg la inn en kjøpsordre som gikk inn...

 

Kommer tilbake etter hvert.

 

mvh

pluss201

 

- - -

 

:!: Hvis noen skulle reagere på at jeg låner Teknikerns innlegg til stadighet, så er det egentlig enklere å kopiere dem inn enn å referere til dem. Han følger Tomra enda tettere enn jeg gjør. Nyhetslinkene han gir er stort sett alltid av stor relevans og interesse for Tomra.

 

Jeg har også fått godkjennelse Teknikerns ham til å "låne" innleggene hans fra HO.

 

:!: Vil bare gjenta igjen: Pr nå ser mye rosenrødt ut. Men mye rart kan fortsatt skje når det gjelder Tyskland. Endelig avklaring har vi ikke før ordrenen eventuelt foreligger fra handelsnæringen i Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt overrasket, men langt fra sjokkert over at det gikk rett ned igjen i dag.

 

Dagen oppsummert:

 

Kurs i Tomra Systems (TOM)

Siste Endring Endring % Kjøper Selger Høy Lav Forrige Volum

34.50 -2.00 -5.48% 34.40 34.50 36.50 34.50 36.50 3 237 497

 

Spørsmålet på kort sikt blir om aksjen makter å stabilisere seg over 35. På lengre sikt er fortsatt spørsmålet hva det blir til i Tyskland.

 

Thorsens uttalelser i dag var egentlig greie nok, selv om de er nokså ullne og åpner for mange måter å tolke dem på. Heller ikke i dag kom det fram noe banebrytende nytt, men aksjen reagerer brutalt på negativt vinklet nytt.

 

Et par artikler fra betalingstjenester:

 

- - -

Tomra-sjef peker på avventende holdning i Tyskland

OSLO, 30 mars (Reuters) - Mange av Tomras tyske

kunder vil kanskje vente med å investere til striden om

pantesystemet har roet seg mer, spekulerer konsernsjef Erik

Thorsen i en samtale med Reuters tirsdag.

Han vurderer det som stadig mindre sannsynlig at

EU-kommisjonen vil iverksette en granskning av den tyske panten,

men sier det er usikkert når Tyskland klargjør hva som skal vært

fremtidens panteregler.

- Jeg ser ikke bort fra at det er mange som fortsatt sitter

på gjerdet i lys av de diskusjonene som skjer, sier Thorsen.

- Jo flere saker som kan parkeres ... jo ryddigere

rammebetingelser blir det for industrien.

- Enhver sak som har enten juridisk eller politisk betydning

er et forstyrrende element for de som skal investere i et

sikkerhetssystem, sier han.

Likevel pågår fortsatt butikkjedenes testing av Tomras

pantautomater og ingen av disse potensielle storkundene har

avsluttet utprøvingen, sier han.

- Det er ingen tester som er tatt ut, så det foregår

fortsatt testing, sier Thorsen.

Da Tomra fremla kvartalsresultater i februar, sa Thorsen at

testaktiviteten var større enn noensinne i det tyske markedet,

og at fem av syv større lavprisbutikkkjeder testet

Tomra-maskiner for engangsemballasje.

 

EU-KOMMISJONENS GRANSKNINGSLYST "KJØLNET"

Thorsen sier det er hans og Tomras vurdering at

EU-kommisjonen synes å ha blitt mindre interessert i å granske

den tyske pantordningen for brudd på konkurransereglene i EUs

indre marked.

- Det inntrykket vi har ... er at kommisjonen ihvertfall

foreløpig har valgt å ikke ta opp denne saken nå til behandling,

sier han.

- Hvorvidt den dermed er fjernet og død for alltid, det skal

ikke jeg ha uttalt meg om, fordi det har ikke kommet noe

offisielt fra kommisjonen som skulle tilsi det.

- Men jeg hører at det er noen som kanskje har noen

kontakter som har indikert noe i den retningen, sier Thorsen.

Han sier hans inntrykk er at saken har "kjølnet", og at

selskapets vurdering av denne saken bygger på offentlig

informasjon.

 

UVISST OM OG NÅR NY PANTELOV VEDTAS

Et annet usikkerhetsmoment er den tilsynelatende fastlåste

drakampen om et forslag til modernisering og forenkling av loven

om pant på engangsemballasje.

Den sosialdemokratisk-grønne regjeringen foreslo i fjor å

løsrive panteordningen fra emballasjestatistikk og heller

lovfeste direkte at miljøuheldig engangsemballasje for øl og

leskedrikker skal ha pant.

Den nye loven er vedtatt av nasjonalforsamlingen

Forbundsdagen, men foreløpig stanset i delstatsforsamlingen

Forbundsrådet der den kristeligdemokratiske opposisjonen har

flertall.

Til tross for gjentatte oppfordringer fra miljøvernminister

Jurgen Trittin -- og en trussel om at emballasjestatistikken

snart kan fremtvinge pant på vinflasker om ikke loven endres --

er det ikke oppnådd flertall i Forbundsrådet om noen lovendring.

Thorsen vet ikke når man kan regne med at Forbundsrådet gir

den nye loven en endelig behandling.

- Man snakker nå om våren for at det kan skje, men det er

igjen helt avhengig av hva slags støtte Trittin kan regne med å

få for det, sier han.

Han sier at alternativet til at loven endres er at nye

produkter kan bli inkludert i pantsystemet, og at det er bred

enighet om å unngå det.

- Så det er nok et visst trykk for at man skal få til en

minnelig ordning med regjeringen om en lov som er litt mer

tydelig og stadfester dette for evig og alltid, sier Thorsen.

- Men det er en politisk dragkamp og der vet jeg ikke hva

utfallet vil bli.

Thorsen mener alle må belage seg på en lengre periode før

det blir en endelig avklaring av det langsiktige panteregimet.

- Det vil si at pantesystemet slik det står idag -- selv om

man skulle få EUs innblanding -- vil nok stå uforandret kanskje

i to til tre år.

- Så kan man si: Er det nok for at folk kan se det som faste

rammebetingelser i forhold til å investere. Det kan ikke jeg

uttrykke meg om. Det er jo den enkelte dagligvarekjeden som må

gjøre seg opp de vurderingene, sier Thorsen.

 

- - -

 

Tomra-aksjen svak, Thorsen overraskende forsiktig

OSLO, 30 mars (Reuters) - Tomra-aksjen faller

kraftige 5,2 prosent tirsdag etter at oppgang tirsdag ga en

utgangsmulighet og et intervju med Tomra-sjefen tolkes som et

forsøk på å dempe forventninger, sier analytikere.

- Det er ikke ofte Thorsen er bearish, men slik virker han i

det intervjuet, sier en analytiker om konsernsjef Erik Thorsens

uttalelser til Reuters.

- Jeg har aldri sett Thorsen så veik, sier en annen

analytiker.

Andre aktører Reuters har vært i kontakt med sier lignende

ting.

Thorsen sier at hans inntrykk er at EU-kommisjonens

interesse har "kjølnet" for å granske en tysk bokspantordning av

kritisk betydning for Tomras salg i dette markedet.

Han sier videre at han ikke vet når eller om en endret

pantelov blir endelig vedtatt av det tyske Forbundsrådet, og at

juridisk og politisk usikkerhet kan være forstyrrende for

detaljister som vurderer å investere i panteautomater.

- Jeg ser ikke bort fra at det er mange som fortsatt sitter

på gjerdet i lys av de diskusjonene som skjer, sier Thorsen.

Men tester foregår fortsatt blant de tyske butikkjedene.

- Det er ingen tester som er tatt ut, sier Thorsen, som tror

den nåværende panteordningen kan bli værende uforandret i to til

tre år.

Tomra-aksjen steg i de siste handelsminuttene mandag etter

at Dagens Næringslivs nettutgave dn.no skrev at EU-kommisjonen

hadde droppet en mulig granskning av hvorvidt panten virker

handelshindrende og i strid med reglene for EUs indre marked.

Rapporten er ikke bekreftet fra EU-kommisjonen, og DN

referer til en miljøvernkilde.

- Det er veldig mye forvirring rundt det, og DNs artikkel

bidro ikke til å fjerne det, sier en analytiker.

Vedkommende tror ikke at kommisjonen har lagt saken død,

slik DN skriver.

En annen analytiker tror det motsatte, nemlig at kommisjonen

ikke kommer til å gjøre mer i saken.

- Det jeg føler er at det er 99 prosent sikkert at EU har

gitt opp det der.

Handelen i Tomra økte etter intervjuet, og kursen falt

videre etter å ha vært svak fra markedet åpnet.

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Limer inn et par innlegg fra en streng på HO i dag.

 

( :!: Muligens høres vi haussende ut, men det er bare fordi vi har troen på TOM)

 

- - -

 

Innlegg av: Tekniker`n (30.03.04 22:21), lest 261 ganger

Endret 30.03.04 22:32

 

TOM : Ingen grunn til å tvile: Tomra-aksjen kommer sterkt tilbake

 

Hei

 

Det er skikkelig turbulens rundt Tomra om dagen, men jeg tror det er lurt å holde tunga rett i munnen.

 

Selv har jeg kjøpt Tomra fordi:

 

1. Jeg har trodd på en løsning m.h.t. EU, samt at jeg syns det er sannsynlig at Bundesrat nå ordner seg.

 

2. Når de to overfornevnte saker er avklart, vil Tomra få en rekke større kontrakter, som vil løfte aksjekursen til et tre-siffret beløp på litt sikt.

 

 

De to viktigste hinderne har vært EU og Bundesrat. Så opplever vi nå den merkverdige situasjon, at vi får melding om at EU-saken er i ferd med å bli løst, og dagen etter faller kursen tilbake !!! Dette er det ingen logikk i, og i hvertfall ikke når vi samtidig får positive signaler fra Bundesrat-behandlingen.

 

Noe av forklaringen på den underlige kurs-utviklingen, ligger kanskje i at investorene er ”møkklei” alt surret i Tyskland, og rett og slett har gått lei: Dette medfører at selv den minste antydning til nye utsettelser, medfører at aksjen straffes hardt.

 

Og mange har blitt skuffet i dag: Men skuffelsen kommer fra uventet hold: Konsernsjefen i Tomra er overraskende ”bearish” i sitt Reuters-intervju i dag.

 

Og det er skuffende at den endelige avstemningen er flyttet fra 2.april til 14.mai.

 

De overfor nevnte forhold skaper stor turbulens i aksjekursen.

 

-- -- --

 

 

Det er allikevel lurt å tenke seg godt om: For vi står nå foran et gjennombrudd for Tomra i Tyskland.

 

1. EU-saken synes løst (signalene er i hvert fall svært gode)

 

2. Bundesrat vil etter alle solemerker løse saken innen få dager/uker, og gjøre panten permanent. Jeg har tidligere postet en rekke artikkler som støtter dette syn.

 

3. Når pkt. 1 og 2 er i boks, ligger et kjempemarkedet åpent for Tomra. Et snitt av estimatene ligger på at det er behov for ca 80.000 panteautomater i Tyskland de nærmeste år.

 

 

 

 

DET TEKNISKE BILDET:

Aksjen har funnet grei støtte ved ”det gamle støttenivået” rundt 34,50. Motstand ligger ved 37,50. Stemningen er nå så negativ i papiret, at en større rekyl opp er svært sannsynlig på kort sikt.

 

--

 

 

Jeg sitter ”long” i Tomra, og er ikke i tvil om at dette ordner seg. Jeg registrerer at en del ”gjester” er dypt uenige med meg. Greit nok det, men saklighets-nivået til flere av disse gjestene morer meg, og er god underholdning på en ellers kjedelig dag :-))

 

 

Lykke til folkens !

 

 

Mvh Tekniker`n

 

 

 

- - -

 

Og mitt eget:

Innlegg av: pluss201 (30.03.04 23:50), lest 18 ganger

 

RE^5: TOM : Ingen grunn til å tvile: Tomra-aksjen kommer sterkt tilbake

 

Hiver på et par kommentarer her jeg også.

 

All bekymringen for mine penger som er investert i TOM på denne tråden og andre er beundringsverdig. Det vitner om sterk nestekjærlighet! Takk skal dere ha.

 

Ellers ser jeg mange pussige kommentarer på TOM-tråder i kveld. En greier faktisk (tror han selv da) å framstille faktum at Kommisjonen trolig ikke går til sak i pantespørsmålet som negativt.

 

Skal vi se. TOM priset uten Tyskland var jeg enig om at er kr 35,- TOM priset uten Tyskland etter en eventuell uttrekking uten en eneste ordre er trolig ca 36-37 basert på tallene fra i fjor (vil kutte kostnader).

 

Det var de hypotesene. TOM med Tyskland er litt vanskeligere å anslå.

 

Basert på tall fra TOM selv har de solgt ca 50000 automater de siste 30 år. Teknikern opererer med behov for 80000 automater i Tyskland som konsensus. Hvis vi moderer oss litt og sier 60000? Og TOM har 80 % av markedet (trolig mer). Blir noen artige tall. Og en artig kurs. Og da tar jeg ikke i engang.

 

Naturlig nok fokuserer mange nervøse småinvestorer her på nedsiden. Altså den minst interessante siden av TOM-kursen.

 

Siden 35 er pris uten Tyskland, så er faktisk TOM litt mer enn gratis med kurser på 34-tallet. Ikke verst å prise forventinger til det største markedet TOM har sett negativt.

 

Muligens kjøres kursen ytterligere ned i morgen, og i overmorgen og dagen etter det. Enda mer muligens kjøres kursen opp igjen i morgen, dagen etter det og etter det...

 

Veldig artig å stå igjen når dere ser kursen gå. Klart det er enda artigere å kjøpe på bunn. Hvis dere tror den er lavere enn dette, så er det bare å vente med å kjøpe.

 

Sjekk handelsloggen de siste dagene også. Da vil dere se noen fine nettotall hos noen spennende meglerhus.

 

For min egen del så gir jeg egentlig blanke i hva kursen i TOM er i morgen. Eller i overmorgen. Eller på fredag. Jeg har ikke tenkt å selge enda.

 

Nå løsner det sakte men sikkert for TOM. Ryddes EU av veien, er ett hinder borte. Blir det enighet for kompromiss hos lovgiverne, er det hinderet borte. Da er ikke mange hindre igjen.

 

Skulle det komme mer negativt nytt nå, vet jeg ikke hva det skulle være.

 

PW har kommet. Forventningene til Q1 er lave. Sjefen selv går ut og roer forventningene (samme mann som hadde legendariske kommentaren "any time").

 

Mulige negavtive nyheter som kan komme er at meglerhusene senker forventningene til Q2, Q3, Q4, 2004 og 2005. Rasjonelt sett er kursen nå på bunn. Men muligheten for ytterligere fall er jo teoretisk sett til side. Prising av selskaper er ikke alltid rasjonell!

 

Det som er litt herlig å tenke på er at oppsiden er formidabel. Og man aner ikke når den slår inn. Overraskelser er jo sjelden ventet? :-)

 

Lykke til!

 

(Og skulle noen baisse TOM etter dette innlegget, synes jeg som sagt at omtanken for mine penger er rørende!)

 

mvh

pluss201

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Så er bare spørsmålet, hvems kilde er mest pålitelig? dn.no sin eller Reauters sin?

 

Her er i alle fall artikkel fra betalingstjeneste:

 

- - -

 

Tomra - EU sier er ubesluttet om pantegranskning

OSLO, 31 mars (Reuters) - EU-kommisjonen har fremdeles ikke

bestemt hvorvidt den vil igangsette granskning av

gjennomføringen av den tyske bokspanten, sier en talsperson ved

kommisjonen til Reuters.

Talspersonen sier at det ikke er sant at kommisjonen har

bestemt seg for å ikke granske, slik Dagens Næringslivs

nettutgave dn.no skrev mandag med referanse til en kilde i en

miljøvernbevegelse.

En avgjørelse vil først bli tatt i april, sier talspersonen.

Tomra-aksjen har vært følsom for utvikling i denne

saken. Tomras konsernsjef Erik Thorsen sa til Reuters tirsdag at

denne typen uro omkring det fremtidige pantesystemet er uheldig

for selskapets utsikter i det kritiske tyske markedet.

- Enhver sak som har enten juridisk eller politisk betydning

er et forstyrrende element for de som skal investere i et

sikkerhetssystem, sa Thorsen.

Tomra falt 5,5 prosent tirsdag til 34,50 kroner.

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra HO:

 

- - -

 

Innlegg av: Tekniker`n (29.03.04 23:27), lest 1227 ganger

Endret 31.03.04 16:54

 

TOM: Dato for avstemning i Bundesrat IKKE fastsatt enda.

 

Hei

 

Det har i norske medier versert flere datoer for den endelige avstemningen i Bundesrat. Alle er feil, av den enkle årsak at dato ikke er fastsatt enda. Saken er fortsatt under behandling i komiteen, og først når de er ferdig en gang i april, vil dato bli satt.

 

 

REFERANSE:

Jeg sendte en mail til info-avdelingen i Bundesrat og spurte om dette, og fikk følgende svar:

 

 

SITAT:

 

Sehr geehrter Herr XXXXXXX(sladdet),

 

haben Sie vielen Dank fuer Ihre e-Mail vom 31. Maerz 2004.

 

Leider kann ich im Moment noch nicht abschaetzen, wann sich der Bundesrat

mit dem Dosenpfand befassen wird. Die Angelegenheit wird zurzeit in den

Ausschuessen des Bundesrates beraten.

 

Dear Mr XXXX,

 

thank you for your e-mail of 31 March 2004.

 

Unfortunately I am not able to tell you when "Dosenpfand" will be discussed

in the Bundesrat again. It is discussed at the committees of the Bundesrat

at the moment.

 

Mit freundlichen Gruessen

im Auftrag

Katrin Liedel

 

Bundesrat

Presse- und Öffentlichkeitsarbeit

Besucherdienst, Eingaben

 

11055 Berlin

 

 

 

-----Ursprüngliche Nachricht-----

Von: teknikern@portalen.no [mailto:teknikern@portalen.no]

Gesendet am: Mittwoch, 31. März 2004 00:30

An: pressestelle@bundesrat.de

Betreff: Anfrage: Dosenpfand

 

Absender: XXXXXXX

E-Mail-Adresse: teknikern@portalen.no

 

Betreff: Dosenpfand

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Skal man hausse, så tar man skikkelig i :D :

 

- - -

http://imarkedet.no/index.php?object_id=78..._object_forside

 

- - -

 

First spår nesten dobling for Tomra-aksjen

 

Onsdag 31. mars 2004 kl. 15:41

Skrevet av: iMarkedet - iMarkedet

 

Meglerhuset First Securities tror Tomra-kursen skal opp 88 prosent fra dagens nivå. Meglerhuset innrømmer at Tomras tyske gjennombrudd har tatt lenger tid enn forventet.

 

Onsdag var meglerhuset First ute med en ny analyse på Tomra-aksjen. Meglerhuset mener at forholdet mellom risiko og mulige gevinster er svært gode på dagens aksjekurs. Meglerhuset mener at oppsiden er høy, mens nedsiden er lav.

 

Til tross for at First kutter sine estimater for resultatutviklingen fremover, settes kursmålet på Tomra-aksjen til hele 65 kroner pr. aksje. Det er hele 88 prosent over dagens kursnivå.

 

First skriver at utviklingen i det tyske markedet ser positiv ut, men at gjennombruddet for Tomras panteløsninger tar lengre tid enn tidligere forventet. Meglerhuset påpeker også at billigløsninger kan ta markedsandeler fra Tomra i det tyske markedet, og at saken EU fører mot panteordningen i Tyskland kan få en avslutning.

 

I tillegg kan tyske myndigheter reversere sitt pantedirektiv, påpeker First.

 

First nedjusterer nå sitt estimat på resultat pr. aksje til 2,3 kroner for 2004, ned fra tidligere 4,5 kroner, mens estimatet for 2005 heves til 5,4 kroner pr. aksje, fra tidligere 5,1 kroner.

 

First har en kjøpsanbefaling på Tomra-aksjen.

 

Oppsummering:

 

Anbefaling: Kjøp

Kursmål: 65 kroner

Meglerhus: First Securities

Dato: 31. mars 2004

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...