Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

FS har nettokjøpt ca 600K de siste dagene. Men er likevel grunn til å ta påstandene med en klype salt. Ikke lurt å basere seg på sluttallene uten å se hvordan det er tenkt i resten av analysen. Vært en del pussige analyser ute og gått i det siste, ikke bare fra FS selvsagt.

 

FIP fortsetter også salget. Netto ca -1,5 mill siste 2-3 uker. De har vært uheldige med salg før. Mener å huske de pøste ut TEL ved 39,- i høst (men da det også med en klype salt!). :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

First Securities har i lang tid framstått som det meglerhuset som er mest bullish til TOM. I fjor høst hadde de visstnok EPS-estimat for 2004 på skyhøye 6 kroner. Dessuten akkumulerte de jevnt og trutt FØR kurskollapsen etter resultatvarselet. Dette fortsatte de også med i etterkant. Etter å ha nettokjøpt mer enn 200K aksjer både onsdag og torsdag i forrige uke, endret de plutselig adferd på fredag. Denne dagen hadde Handelsbanken behov for å dumpe nesten 600K på slutten av dagen, hvilket vanskelig kan tolkes som noe annet enn shorting. First nettosolgte på sin side 47K.

 

På mandag fortsatte Handelsbanken å lempe ut aksjer, denne gangen med god hjelp av First. På et tidspunkt hadde First nettosolgt nesten 1000K. Så kom plutselig meldingen om at EU ikke kom til å forfølge de konkurransemessige sidene av panteordningen i Tyskland. Da ble det et aldri så lite minirally, og First fikk det travelt med å dekke seg inn. Da dagen var slutt var de bare short 98K. I går nettosolgte de 90K, mens de i dag nettokjøpte 23K.

 

Det jeg stusser over (for å si det mildt) er at de på mandag åpenbart hadde til hensikt å griseshorte, mens de to dager senere kommer med et kursmål på 65 kroner. Dette er ikke troverdig for fem øre. Riktignok skal det i teorien være vanntette skott mellom meglerbordet og analyseavdelingen, men alle vet at dette er en dårlig vits. Likeledes er det ikke sikkert at handelen i TOM er på egen bok, selv om alt tyder på det. Jeg ville ihvertfall som kunde ha blitt sur om min megler hadde tiet om denne analysen og latt meg shorte 1 million TOM-aksjer!

:cussing:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, EngBhoy!

 

Interessante observasjoner! Har ikke fått fulgt like nøye med i timene når det gjelder TOM i det siste. Vet ikke om jeg hadde lagt merke til det om jeg fulgte bedre med heller. Nok en analyse til å trekke på skuldrene av egentlig dette da?

 

Fra griseshort til 80% pluss på to dager må jo sies å være imponernede egentlig.

 

Moralen er vel alltid å ta analyser fra meglerhusene med en klype salt, samtidig som de garantert av og til gir store kursutslag i aksjer, gjerne de litt mindre eller ekstemt volatile. Nettopp fordi enkelte går fem på av og til (f eks var vel ikke oppgangen i PFI onsdag tuftet på særlig annet enn en analyse med mål på kr 16?).

 

Synes av og til det er bittelitt småskummelt å sitte med så mye aksjer. Hadde jeg i tillegg sittet short i TOM med et så stort antall aksjer, hadde nok nattesøvnen gått fløyten.

 

Blir artig å følge med hva meglerhusene finner på framover. Kommer ikke banebrytende nytt fra Tyskland i dette kvartalet heller (vi er so kjent inne i Q2 nå), så må det gjøres noe med estimatene. Med de følgene dette har for anbefalt prising. Og kurs.

 

Hmm... Nå er vel jeg i ferd med å gå fra bullish til bearish i løpet av to innlegg, så jeg bør nok rulle inn nå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen har lyst på mer det kan spekuleres negativt over, så legger jeg inn dette fra en betalingstjeneste (derfor ikke link). Hvem er synderen tro? Tomra er i alle fall en av kandidatene:

 

Kitrons sviktende kunder under analytikerlupen

OSLO, 31 mar (Reuters) - Etter at Kitron senker sine

forventninger til salget fra kunder i andre kvartal spør

analytikere og meglere seg hvilke kunder dette kan være.

Kitron vil ikke si hvem det dreier seg om, men sier

leveranser i tre forsvarskontrakter utsettes og

salgsforventninger til to andre store kunder senkes på grunn av

informasjon Kitron har fått.

Analytikere og meglere Reuters har vært i kontakt med,

nevner Kongsberg Gruppen som en mulig

forsvarsleverandør, mens ABB og Schlumberger er kandidater innen

olje- og gass.

Forøvrig nevnes Tomra, Nera, Q-Free

og Tandberg Data som "mistenkte" sviktende kunder.

- Jeg tror mest på ABB og tildels på Tomra, sier en

analytiker.

- ABB er en opplagt kandidat. De har kjøpt mindre enn ventet

og det har sannsynligvis fortsatt, sier vedkommende.

- Mitt inntrykk var at Kitron allerede i høst sa det ikke

hadde budsjettert med vesentlige Tomra-ordrer, mye fordi Tomra

kjøpte mye i andre kvartal 2003, forklarer analytikeren.

- Det kan være Tomra, Nera eller Tandberg Data, sier en

annen analytiker.

- Jeg tror ikke det er Q-Free. Salget der er bra dette

kvartalet. Derimot kan det godt være Tomra eller Nera, der det

butter litt imot begge steder, sier vedkommende.

Kitron har fått informasjoner som gjør at selskapet senker

sine forventninger til salget til to større kunder for

selskapet, i første omgang for andre kvartal.

Kitron spår et inntektsbortfall på omkring 40 millioner

kroner i den norske virksomheten i andre kvartal og vil derfor

skaffe 40 millioner i en emisjon for å hindre

likviditetsproblemer til sommeren. Aksjen faller 5,6 prosent i

15.22-tiden.

Tomra noteres opp 1,2 prosent; Nera opp to

prosent; Q-Free ned 1,4 prosent; Tandberg Data

ned 2,8 prosent; mens Kongsberg Gruppen faller 1,9 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Published: 14:18 01.04.2004 GMT+2 /HUGIN /Source: Tomra Systems /OSE:

TOM /ISIN: NO0005668905

 

TOMRA Annual report 2003 now published

 

TOMRA has published its annual report 2003 today. A pdf-version of

the report can be downloaded via TOMRA's website at www.tomra.com. A

dynamic web version of the report is also available at the company's

website. To receive a paper copy of the report, please contact

Elisabeth Wilborn Sørli directly at elisabeth.sorli@tomra.no or +47

66 79 92 19.

 

 

Asker, 1 April 2004

 

Tomra Systems ASA

 

 

 

This press release was brought to you by Tomra

 

- - -

 

Pr epost.

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Fra Traders pit episode 15:

Med den teften du har hatt hittil vil jeg tro at Pluss201 vil sette pris på din inntreden i TOM.

 

:D

 

Kan vel ikke annet enn si, ja! Hehe... Går grusomt dårlig for tiden med porteføljen min, men herregud så bra det skal gå når det en gang går bra! :wink:

 

Men den en gang kan være langt fram i tid. Eller kort. Det er litt av sjarmen. Sitter tungt investert, og jeg har ingen kontroll på hvor kursen går. Utover å gjøre kvalifiserte gjetninger da.

 

Ønsker da Hoff velkommen med på laget. Noen flere som lar seg lure inn? :D Aksjen er nå litt mer enn gratis, de prakker på deg 70 øre pr aksje faktisk. (Hausse, hausse! :) )

 

Skal prøve å få kikket på årsrapporten i kveld. Spennde å se om det står noe hyggelig der.

Link to comment
Share on other sites

Mhm...

 

- - -

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=144510&cat=100

 

- - -

 

- Enorme muligheter for Tomra

 

Tomra-sjefen ser enorme muligheter for selskapet.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (1.4.04 15:25)

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- 10 elendige aksjer - Møtte veggen på børsen

- - Enda større trigger - Godt nytt for Tomra

- TOM

 

Konsernsjef Erik Thorsen i Tomra skriver i årsrapporten som ble lagt frem i dag at selskapet legger stor vekt på mulighetene til å utvikle markeder der det ikke finnes pant.

"... hvis vi fullt ut skal innfri våre ambisiøse vekstforventninger og aspirasjonen i vår selskapsvisjon må vi ... strekke oss utover vår nåværende kjerneforretning som er fokusert på pantemarkedene," skriver Thorsen ifølge Reuters.

 

Ifølge Thorsen utgjør ikke-pant-verdenen 85 prosent av drikkebeholderuniverset og representerer enorme muligheter for Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha blitt aksjonær for første gang i TOM på ren impuls i dag, så tenkte jeg at jeg skulle "lese meg opp" på strengen her!!!!!!!!!!! :arrow:

 

Men etter å ha pløyd gjennom 8-10 stykker (av totalt 43) av PLUSS 201. Noen usannsynlig lange og noe av dem

til og med på Tysk, ja jeg må innrømme at jeg gav opp! :lol: :lol: :lol:

 

All honør til deg Plus 201 :roll: :roll:

 

Jeg skal love å lese fortsettelsen og prøve og komme med noe, om jeg har noe å bidra med.

Men jeg føler at pengene mine sitter trygt når Pluss 201 passer på.

 

P.S. Dette er IKKE ironisk ment. :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei, Hoff

 

Tror ikke du skal gå ut fra at pengene dine er trygge ut fra at jeg følger TOM temmelig tett. Det avgjørende er jo om TOM er et selskap som kommer til å ha en positiv utvikling på verdien.

 

Nåja.

 

Har tatt en liten kikk på årsrapporten 2003 (har ikke fått studert den skikkelig). Her kom det fram en del utover det som Finansavisen skrev 20. mars 2004.

 

Personlig syntes jeg side 40-46 virket veldig spennende. Nå prises TOM både uten Tyskland og denne ideen. :D

 

Hva jeg snakker om, kan dere se her (s 40- 46 altså):

 

- - -

 

http://195.159.91.51/files/annrep2003/Ann_rep2003.pdf

 

- - -

 

Men før det blir oppgang så blir vel det en del mer elendighet på veldig kort sikt? Eller plutselig kan et rally komme. (Både bjørn og okse i ett avsnitt her!)

 

Oppsummerer enda litt av årsrapporten ved lånte sitater fra Teknikern på HO:

 

- - -

 

"Innlegg av: Tekniker`n (01.04.04 15:55), lest 682 ganger

 

TOM: Tomra-sjefen fokuserer ikke-pantmarkeder i rapport

 

Tomra-sjefen fokuserer ikke-pantmarkeder i rapport

 

OSLO, 1 april (Reuters) - Tomras konsernsjef Erik Thorsen legger stor vekt på mulighetene til å utvikle markeder der det ikke finnes pant, fremgår det av hans redegjørelse i returmaskinselskapets årsrapport fremlagt torsdag.

 

"... hvis vi fullt ut skal innfri våre ambisiøse vekstforventninger og aspirasjonen i vår selskapsvisjon må vi ... strekke oss utover vår nåværende kjerneforretning som er fokusert på pantemarkedene," skriver Thorsen.

 

"Ikke-pant-verdenen utgjør 85 prosent av drikkebeholderuniverset og representerer enorme muligheter for Tomra -- hvis vi kan levere mer kostnadseffektive resirkuleringsløsninger enn dem som nå brukes i disse områdene."

 

Thorsen skriver at selskapets forsknings- og utviklingsenhet "har produsert et antall teknologiske gjennombrudd som vil utgjøre kjernen i et nytt resirkuleringskonsept som er planlagt for markedstesting senere i år."

 

Han mener dette blir et nytt kapittel i Tomras utvikling.

 

"Et kapittel som vil plassere oss på to sterke forretnings-ben, ett i panteverdenen og ett i ikke-panteverdenen," skriver Thorsen.

 

http://no.biz.yahoo.com/040401/32/1b3iy.html"

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Fra betalingstjeneste. (Samme finnes nok på HO):

 

 

TOM - TOMRA INNKALLER TIL ORDINÆR GENERALFORSAMLING

 

Det innkalles til ordinær generalforsamling i TOMRA SYSTEMS

ASA

TORSDAG 22. APRIL 2004 KL. 18.30

Møtested: Tomra Systems ASAs lokaler i

Drengsrudhagen 2, Asker.

Registrering: Registrering åpner kl. 17.30.

I tiden før generalforsamlingen

inviteres til kaffe og kake.

Til behandling foreligger:

1. Godkjenning av innkalling og dagsorden

2. Valg av to personer til å medundertegne

protokoll

3. Administrasjonen redegjør for selskapets

status

4. Fastsettelse av selskapets og konsernets

årsoppgjør

5. Fullmakter til styret

6. Fastsettelse av honorar til styre og revisor

7. Valg av styre og revisor

TOMRAs resultater for 1. kvartal 2004 vil bli presentert

etter generalforsamlingen.

Vi ønsker aksjonærene vel møtt.

Melding om deltakelse på generalforsamling må være DnB Nor

Bank ASA i hende senest kl. 16.00 tirsdag 20. april 2004.

Postadresse: DnB NOR Bank ASA, Verdipapirservice, 0021

Oslo, alternativt på telefaks nr +47 22 48 11 71. Påmelding

kan også foretas elektronisk via Investortjenester eller

via selskapets hjemmeside http://www.tomra.com (kan ikke

benyttes ved fullmakt).

TOMRA SYSTEMS ASA

Jan Chr. Opsahl (sign.)

Styrets formann

Link to comment
Share on other sites

Da for jeg gratulerer deg da Hoffa.

 

Har sett og lest om TOM i det siste. Jeg sitter fremdeles på sidelinjen når det gjelder TOM

 

Jeg vet ikke hvorfor men utviklingen som vi har sett i det siste er jeg dessverre litt redd for at vi kan ser en korreksjon enda lengre ned mot 30 tallet. Jeg håper selvsagt ikke at dette skjer avhensyn til Plus201. :lol:

 

Får vel et spark i ræva av han snart. :roll:

 

Så her sitter jeg. Når jeg sier dette, så tenker jeg på markedspsykologi og Q1 resultatet som tidligere ble varslet.

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt for meg selv om limer inn Teknikerns innlegg fra HO.

 

Minner nok en gang om at både jeg og Teknikern sitter tungt inne i TOM. Jeg mener selv jeg prøver å gi en nyansert og objektiv framtstilling når det gjelder TOM.

 

Siden vi har troen, kan vi kanskje framstå som haussende? Men det er ikke meningen. selv om jeg synes prisen på TOM nå er komisk... :wink:

 

Kort oppsummert er dette ståa i TOM pr nå. Men, som jeg også har sagt før, det er en del som må gå veien før vi ser TOM ta ut potensialet.

 

Nok om det, her er innlegget fra Teknikern:

 

Innlegg av: Tekniker`n (03.04.04 16:30), lest 643 ganger

Endret 03.04.04 17:02

 

TOM: Sannsynlig avgjørelse i komiteèn i Bundesrat den 29.april.

 

Hei

 

 

OM BUNDESRAT

 

Avgjørelsen i pantesaken i Tyskland nærmer seg klimaks. Neste (og siste) møte i komiteen som behandler pantesaken i Bundesrat er satt til 29.april (kilde www.bundesrat.de).

 

Mange ble skuffet da pante-saken ble sendt til komite` behandling den 12.mars. Men det de fleste burde vite, er at alle saker i Bundesrat først MÅ igjennom en komite`-behandling før vedtak senere kan fattes i plenum i Bundesrat. (vi har samme system i Norge med komite`-innstillinger).

 

På den tyske regjeringens hjemmeside, kan du lese mer om hva som skal behandles i komiteèn:

 

http://www.bundesregierung.de/Politiktheme...ungsordnung.htm

 

Det at møtet først er 29.april, betyr ikke at det ikke arbeides intenst i disse dager med å finne et kompromiss før møtet, slik at et bredest mulig kompromiss kan inngås. Vi kan derfor få en melding om kompromiss i saken ”at any time”, og i god tid før 29.april.

 

Etter ALLE solemerker har pantemotstanderne en dårlig sak, da det er klart at de har mistet sitt flertall i Bundesrat i denne saken, da det er stor intern splid i ”Unionen”. Refreranser for dette:

 

http://www.spiegel.de/politik/deutschland/...,289073,00.html

 

http://de.news.yahoo.com/040313/12/3xlvp.html

 

 

En rekke artikkler i tysk presse, peker på det faktum at pante-motstanderne nå har en svært svak sak: De har tapt to rettsaker, EU ser ikke ut til å legge hindringer i veien, samt det faktum at pant ikke har ført til det tap av arbeidsplasser, som motstanderne ventet. Argumentene MOT miljøvennlig pant er dermed sterkt svekket.

 

Videre frykter vindyrkerne at hvis ikke Bundesrat NÅ RASKT kommer til enighet, vil det bli innført pant på vin fra høsten av. Dette legger et sterkt press , fra en stor næring, på Unionen.

 

Det er dermed skjedd en rekke ting de siste uker, som ytterligere øker sjansen for et hyggelig resultat for Tomra i Bundesrat.

 

 

OM EU

 

Alt tyder på at vi innen to uker får den endelige bekreftelsen på at EU ikke vil føre sak mot tysk pant i EU-systemet. Dette var et av ankepunktene til motstanderne av pant i Bundesrat. Avgjørelsen fra EU er ventet FØR komite`-behandlingen i Bundesrat 29.april. Dette øker ytterligere sannsynligheten for et positivt vedtak i Bundesrat

 

 

OM TOMRA-AKSJEN

 

Kursen har fått ufortjent mye juling i det siste av et utålmodig-aksjemarked. Men dette vil snu hardt tilbake de kommende dager/uker. For når avgjørelsene nå kommer, vil setimentet snu radikalt. Med EU og Bundesrat ute av veien, vil ordrene kunne raskt på for-sommeren.

 

 

Husk at testingen i Tyskland av automater har pågått lenge. Kjedene har nå hatt god tid på å vurdere saken. Jeg antar at det meste allerede er avgjort, men at de bare venter på den endelige bekreftelsen fra EU og Bundesrat. Sannsynligvis er det meste av forhandlingene allerede gjort mellom kjedene og Tomra.

 

Da ønsker jeg ALLE en fin påske, og nå kan de useriøse GJESTENE fortsette sine skriblerier under her. De seriøse gjestene hører jeg imidlertid gjerne fra.

 

 

Mvh Tekniker`n

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvorfor men utviklingen som vi har sett i det siste er jeg dessverre litt redd for at vi kan ser en korreksjon enda lengre ned mot 30 tallet. Jeg håper selvsagt ikke at dette skjer avhensyn til Plus201.

 

Får vel et spark i ræva av han snart.

 

Hei

 

Jeg mener det bare er hyggelig noen har andre meninger enn meg. Det er først da det er mulig å få til en debatt, derfor ingen spark fra meg så lenge det som blir sagt er saklig. :wink:

 

TOM kan falle videre ned på 30-tallet og begynne å jobbe seg ned på 20 tallet. Ingenting er umulig. Det er ikke så farlig for min del. Porteføljen blir ikke så veldig hyggelig å se på, men på disse nivåene er det fullstendig uaktuelt å selge TOM. :!:

 

Tror du at TOM er å få billigere og lurer på å kjøpe, så er det jo bare å vente. Jeg mener jeg har samlet argumentert på denne tråden for at prisen ikke vil ligge på dette nivået på lang sikt.

 

Kan bli surt å løpe etter når det løsner. Men jeg er ikke sikker på når det skjer. Kan skje snart, kan ta ei stund.

 

Jeg sitter i alle fall konfortabelt med mine aksjer pr nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om denne artikkelen virkelig finnes. Men her er i allefall noe om konkurrenten Repant (hentet fra forumet på HO):

 

Innlegg av: Gjest (05.04.04 07:14), lest 12 ganger

 

REPANT

 

Artikkelen som stod i papirutgaven i avisa Dagligvarehandelen 30. mars 2004.

 

Repant foran gjennombruddet.

Per Kverneland, fersk administrerende direktør i Repant strutter av selvtillit om dagen. I løpet av årets to første måneder har selskapet solgt over 20 panteautomater i Sverige, og står etter alle solemerker foran et gjennombrudd i Tyskland.

 

Det har vært en ”lang and windy road” for Repant i skyggen av markedsleder Tomra. Men rammeavtalen med svenske ICA AV på slutten av fjoråret om levering av panteautomater brakte frem det lenge etterlengtede gjennombruddet. I tillegg er Repant godt posisjonert på den andre siden av Kjølen gjennom serviceavtalen på Mirolux sine drøyt 800 automater.

 

Tar på piggskoene.

 

- ICA avtalen betød på mange vis et gjennombrudd: I det minste får vi nå lov til å være med å by på oppdragene. Og utviklingen så langt viser at vi får tilslag på nærmere 80 % av oppdragene vi legger inn anbud på. Bare i januar og februar har vi solgt 20 automater til Sverige, sier administrerende direktør Per Kverneland i Repant.

 

I begynnelsen av mars tok han over som administrerende direktør i Repant etter Niels Erik Andersen. Andersen søker nye utfordringer i California hvor hans kone kommer fra.

Kverneland som er Repant grùnderen har sittet i styret siden etableringen i 1994, understreker at det ikke ligger noen dramatikk bak skiftet i sjefsstolen.

Per Kverneland var også den første som lanserte automatvarianten med liggende emballasje da de lette PET-flaskene i sin tid ble lansert, slik at ringen nå er i ferd med å sluttes.

-Nå skal vi endelig ta på oss piggskoene og dra ut i markedet. Etter en viss ustabilitet på maskinene i fjord høst- som vi heldigvis klarte å løse raskt – har vi endelig et meget godt produkt med høy driftssikkerhet. Målet er å installere mellom 80 og 100 automater på den andre siden av Kjølen i inneværende år. I løpet av 2005 skal vi installere opp mot 150 nye automater. Da har vi en markedsandel på mellom 30 og 40 % av alle nye automater i nabolandet Sverige, sier Kverneland til Dagligvarehandelen.

Han legger heller ikke skjul på at serviceavtalen på Microlux- maskinene er attraktiv for Repant og kan gi selskapet et fortrinn når denne maskinparken skal byttes ut.

 

”Attraktivt alternativ”

 

- Målet for Norge er å installere mellom 40 og 50 panteautomater årlig. Det tilsier i øyeblikket en markedsandel på om lag 20 – 25 prosent. Arbeidet med å overbevise kjedene her hjemme går imidlertid tregere en i Sverige:

- Enkelte aktører i norsk dagligvarehandel er til en viss grad fortsatt skeptiske til Repant. Jeg kan forstå noen av argumentene som gikk på lav driftsikkerhet. Men med henblikk på fremtiden er tvilen ubegrunnet. For selv om aksjonærstrukturen kan endre seg over tid vil navnet Repant og produktene leve i beste velgående. Samtidig er handelen absolutt tjent med en sterk nummer to i markedet, nettopp for å skape en viss dynamikk som driver frem bedre løsninger til en enda bedre pris. Men ved å sitte på gjerdet fordrer de nærmest den monopolliknende situasjonen vi har i dag, sier Kverneland:

- Ryktene om salg av Repant til en tysk interessent og stadige emisjoner nærer imidlertid oppunder skepsisen?

- Det er å snu saken på hodet. Emisjoner og samtaler med potensielle investorer – og ikke minst deres interesse for oss - viser da nettopp Repant som et attraktivt og langsiktig alternativ. Vi har brukt lang tid og mye penger på å utvikle et driftsikkert og skalerbart system, nå skal vi for alvor ut i markedet.

- Til det trenger dere mer penger?

- Vi kommer også i år til å hente inn friske penger fra både eksisterende aksjonærer og nye investorer. Innen utgangen av 2004 skal vi kunne leve av driften.

 

Til Tyskland før sommeren.

 

Alle automatprodusenter, ikke minst Tomra, har de siste årene hatt store forventninger til det tyske markedet. På tross av den nye tvangspanten som ble innført fra 1. januar 2003 har ikke handelen vært særlig villig til å investere i automatiserte panteløsninger.

I de aller fleste supermarkeder og lavprisbutikker mottas tomgodset fortsatt manuelt.

- De fleste aktørene har nok undervurdert det politiske klimaet i Tyskland. I tillegg er fortjeneste marginene til tysk dagligvarehandel så lave at store investeringer skyves ut i tid med håp om bedre tider. Vi befinner oss imidlertid nå i god dialog med flere kjeder, og jeg er temmelig sikker på at den første Repant – automaten er installert i butikk før sommerferien, sier Kverneland.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet jeg stilte i overskriften på denne tråden kan vi få svaret på allerede like over påske. Eller det kan ta lengre tid.

 

Stillingen før avstemningen er interessant. Teknikern har hatt en liten vareopptelling: :D

 

 

 

Innlegg av: Tekniker`n (06.04.04 20:36), lest 64 ganger

 

TOM: Avstemningen i komiteèn Bundesrat 29.april nærmest avgjort allerede.

 

Hei

 

Tomra-kursen fortsetter sin ørkenvandring i forkant av viktige avgjørelser i Tyskland. Det virker som markedet ikke har tatt inn over seg, (eller ikke vet) at det MED STOR SANNSYNLIGHET blir en positiv innstilling , som komiteen kommer til å avgi på sitt møte den 29.april. Endelig vedtak vil bli fattet 14.mai, men komite-innstillingen vil nær sagt avgjøre det enndelige utfallet.

 

Men jeg tror oppriktig talt, at markedet rett og slett ikke har kunnskap om hvilken vei dette går i Tyskland. Det er ingen relevante artikler eller analyser om hvor saken står i dag i norske medier, og jeg tror mange investorer er redd for at pant kan bli avskaffet. Dette er en ubegrunnet frykt, da det er ”boks-pant” man diskuterer i Tyskland nå: Pant på gjenbruks-flasker blir uansett værende, denne er ikke oppe til debatt en gang.

 

Når det gjelder diskusjonen i Bundesrat nå, er det altså pant på BOKSER man diskuterer (dosenpfand) og intet annet. Og delstaten HESSEN har lagt frem et alternativ til Trittin`s forslag, som består i at man erstatter bokspant med en avgift.

 

HESSEN`s FORSLAG ER SJANSELØST:

 

Det er ingen grunn til å tro at den tyske regjeringen ikke vil få flertall. Saken er nå til behandling i komiteen. Men vi har nå fått så mange signaler på hvordan de forskjellige delstatene stiller seg til saken, at utfallet nærmest synes klart allerede. Jeg skal oppgi referanser med linker for disse påstandene lengre nede:

 

Regjeringen støttes i Bundesrat av SPD og De Grønne. Men siden denne grupperingen er i et knapt mindretall, trender de i tillegg noen stemmer fra CDU, eller den såkalte Unionen.

 

MEN DET ER ALLEREDE klart at regjeringen har de stemmer den trenger for å få flertall. Opposisjonen er sterkt splittet, og bland annet har delstaten Baden-Württembergs Umweltminister Ulrich Müller (CDU), åpent gått ut og støttet forslaget fra regjeringen. (kilde for denne påstand: http://rsw.beck.de/rsw/shop/default.asp?do...WS&from=HP.0110 )

 

Og denne (se siste avsnitt)

http://www.hr-online.de/website/fs/hessens...absaetze_844946

 

Videre er det klart, at også den CDU-styrete delstaten BAYERN støtter Trittin. Dette er allerede kjent gjennom meldinger fra Reuters og artikler i Dagens Næringsliv.

 

Summen av de overfor nevnte og dokumenterte påstander fra meg med linker, viser at dette etter ALLE SOLEMERKER går Tomra`s vei den 29. april.

 

 

Markedet er nå svært skeptiske til Tomra-aksjen, og utviklingen i Tyskland. Jeg mener denne frykten er ubegrunnet. Det er merkelig at så mange ble skuffet den 12.mars, når saken ble sendt til komite-behandling. Det virket som mange hadde ventet en avgjørelse denne dagen. Men et utålmodig aksjemarked burde vite, at ALLE lovforslag må gå den samme vandring i komiteene, før endelig avstemning foretas.

 

 

Jeg tviler på at de norske meglerhusene og journalistene på bl.a. Imarkedet og Hegnar er klar over disse detaljer jeg har skrevet om i dette innlegget. Hadde markedet vært oppdatert på dette, hadde ikke Tomra-kursen vært der den er i dag.

 

Jeg tror mange blir overrasket når vedtaket kommer. Men det bør ikke du være, vi vet det allerede nå.

 

GOD PÅSKE !

 

 

 

Mvh Tekniker`n

Link to comment
Share on other sites

Her kommer kanskje avklaringen. Se:

 

http://www1.bundesrat.de/coremedia/generator/

 

Inhalt/DE/2_20Bundesrat/2.7_20Aussch_C3_BCsse/

 

2.7.13_20Ausschuss_20f_C3_BCr_20Umwelt_2C_

 

20Naturschutz_20und_20Reaktorsicherheit/Tagesordnung/

 

HI/215.U,property=Dokument.pdf

 

Pkt 8.

 

(Dette er en lang link (lim den inn bit for bi...), måtte dele den, ellers blir forumet en meter bred. )

Link to comment
Share on other sites

En liten mail-oppdatering fra Tomra (kommer sikkert i børsmelding også):

 

Published: 13:52 13.04.2004 GMT+2 /HUGIN /Source: Tomra Systems /OSE: TOM /ISIN: NO0005668905

 

TOMRA Invitation to presentation of first quarter 2004

 

President and CEO Erik Thorsen will present the results of

first quarter 2004 on Thursday 22 April at 04.15 pm.

 

The presentation will be broadcasted live on www.tomra.com

and www.oslobors.no/webcast.

A recorded version of the presentation will also be

available after the broadcast has concluded.

 

Place and address: Oslo Stock Exchange, Tollbugaten 2, Oslo

 

For participation, please contact: Irene Tabone.

Phone: +47 23 29 64 52 or e-mail: Irene@hegnar.no

 

 

Material availability: The powerpoint presentation and the

quarterly report will be available at 04.15 pm, at the same

time as the start of the live broadcast. You can find these

on the web site www.tomra.com (the investor relations

pages), on www.oslobors.no and on www.huginonline.com.

 

Questions: You can send written questions directly to

TOMRA`s top management if you follow the live broadcast of

the quarterly presentation on the Internet.

 

 

 

Asker, 13 April 2004

 

 

Tomra Systems ASA

Link to comment
Share on other sites

Hei PLUS 201 :arrow: :arrow:

 

Jeg vet ikke om du abbonerer på CAR, men i dagens morgenanalyse så anbefaler de ??? TOMRA

 

se under:::::

 

Tomra var svak i et godt marked i går. Neste uke skal det nye opsjonsprogrammet fordeles i selskapet, og vi kan vel ikke vente oss for mye positive uttalelser fra selskapet før dette er over. Uansett så ligger aksjen nå helt i bunnen av et sterkt støttenivå. Siste tids fall er på lavt volum. Aksjen er også oversolgt både på kort og mellomlang sikt. Disse faktorer tatt i betraktning, viil gi aksjen et løft til 37,- på kort sikt.

 

 

Tenkte kansje det var greit med litt oppmuntring nå om dagen.

 

Jimmy

:lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei, Hoff!

 

Har ikke fått hengt med i dag. Men det så ut til at CAR hadde en viss innflytelse opp mot 33,70. Da var det tid for fall igjen.

 

Ikke helt sikker på om jeg er enig med CAR heller. Å si at fallet har kommet på lavt volum, er kanskje ikke helt presist: Nådde nesten 10 mill etter "PW". Men volumet har stadig tørket inn.

 

Kan vi anta at vi er i bunnen av dalen omtrent nå? Virker som det er en viss støtte på dette nivået. Men en viss støtte var det også ved ca 35 som vi husker.

 

Ligger litt og vipper i disse dager. :eek:

 

En eller annen nyhet er derimot alt som skal til for at vi får litt bensin på bålet. Tipper en del ligger short. Som kjent må disse dekke seg inn.

 

Det som fortsatt er helt klart, er at den mulige oppsiden er langt større enn den mulige nedsiden.

 

22. april er det GF og Q1. Noe vil nok komme fram da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har ellers denne fra betalingstjeneste:

 

Tomra - ABG sier "hold", 2.kv vanskelig å spå

OSLO, 14 april (Reuters) - ABG Sundal Collier gjentar i et

analysenotat onsdag en "hold"-anbefaling på Tomra.

Meglerhuset venter ingen snarlige positive nyheter fra Tyskland

og synes det er vanskelig å spå Tomras lønnsomhet i andre

kvartal.

"Sant nok vil Tomra kunne klatre fra dette nivået ved det

minste knyst av gode nyheter fra Tyskland, men vi forventer ikke

noen slike, og vi forventer forsiktig guidance for andre

kvartal," skriver meglerhuset.

Når det gjelder resultatene for første kvartal, mener ABG at

disse er så godt som kjent etter resultatvarselet 11. mars.

Andre kvartal er vanskelig å spå, men meglerhuset tror Europa

kan bli fortsatt svakt, da det er lite igjen av de svenske

ordrene med høy bruttomargin, kronen har styrket seg nylig og

det ikke har kommet ordre i Tyskland.

Onsdag stiger Tomra 0,3 prosent til 33,20 kroner ved

14.08-tiden.

Link to comment
Share on other sites

Limer inn denne fra Pirelli, opprinnelig fra Traders Pit - Episode 20:

 

Joergen på det reklameinfiserte forumet imarkedet.no poster meget gode nettohandelsoversikter for blant annet TOM, sjekk http://bullboard.imarkedet.no/cgi-bin/ulti...ic&f=1&t=005225

 

Nå har TOM testet støtten tre ganger på 33,- Dersom USA og resten av verden ikke går i rødt igjen i morgen tror jeg den holder. Men jeg venter uansett med å snitte ned.

 

Trodde jeg hadde linket mot denne siden før. Bruker den selv. Gir en grei korttidsoversikt, men går bare 12 dager tilbake i tid.

 

Mulig det kan komme en del grums framover også, slik at det kan gå videre nedover. Men synes det begynner å se fint ut ved 33.

 

Om ei uke eller to så har vi nok fasiten. :D

Link to comment
Share on other sites

En brikke i puslesoillet (fra betalingstjeneste):

 

Tomra - Tysk P-system og kupongsystem slås sammen

OSLO, 15 april (Reuters) - Lekkerland-Tobaccolands

omfattende pantesystem for engangsemballasje i Tyskland --

P-systemet -- og det konkurrerende kupongsystemet til Vfw AG

slås sammen til et enhetlig system for slik emballasje under

P-systemets navn, ifølge en felles pressemelding.

Sammenslåingen skal gjøre det enklere for kunder å kjøpe

drikke i engangsemballasje og levere tom emballasje i bytte mot

pant, ifølge meldingen, og det håpes at dette er et signal som

gjør at flere foretak slutter seg til systemet.

 

- - -

 

Hegnars kopi: http://hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=145395&cat=100

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Imarkedet har prøvd å skrive noen ord om saken:

 

- - -

http://imarkedet.no/index.php?object_id=79..._object_forside

- - -

 

 

Tyske pantesystemer går sammen

 

Torsdag 15. april 2004 kl. 14:47

Skrevet av: Are Slettan - iMarkedet

 

De to største systemene for bokspant i Tyskland slår seg sammen. Pantetilhengerne beskriver dette som et stort gjennombrudd.

 

Da det for over et år siden ble innført pant på bokser og engangsflasker i Tyskland, ble det ikke innført ett enhetlig pantesystem, som i Norge.

 

Dette har medført mye forvirring, og bidratt til å forsinke aksepten av pant, og dermed salg av automater fra norske Tomra.

 

Nå slås de to ledende systemene sammen. Det er P-systemet til Lekkerland-Tobaccoland og kupongsystemet til Vfw, melder selskapene.

 

Men fortsatt er det slik at flere billigkjeder kjører egen emballasje som bare kan pantes i disse butikkene.

 

Det blir nå P-systemet som blir videreført, og dette skal ifølge selskapene forenkle situasjonen betydelig for forbrukerne.

 

Jürgen Resch, som er adm. direktør i organisasjonen Deutsche Umwelthilfe, beskriver dette som et enormt fremskritt for forbrukeren.

 

- Dermed har boikottstrategien til HDE (organisasjon for detaljhandelen, red. anm.) endelig slått feil fordi det nå finnes et enhetlig pantesystem for alle butikktyper, sier Resch i en pressemelding.

Link to comment
Share on other sites

Sjefen selv sier nå noen ord:

 

---

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article217357.ece

---

 

Tomra nærmere tysk løsning

Av Dag Yngland, Berlin

 

To av Tysklands største pantesystemer for engangsemballasje slår seg sammen. Panteselskapet Tomra håper samarbeidet kan få fart på automatiseringen av det tyske pantesystemet.

 

Tysklands to største retursystemer for engangsemballasje er blitt enige om å samarbeide. De to firmaene Lekkerland-Tobaccoland og Vfw AG skal heretter samarbeide om det såkalte P-systemet.

 

- Vi håper at dette har en signalvirkning og at andre industri- og handelspartnere vil slutte seg til, sier Jörg Veil, sjefen for P-systemet i en felles pressemelding fra de to selskapene.

 

Lekkerland-Tobaccolands P-system har betjent 70 000 bensinstasjoner, kiosker og småbutikker over hele Tyskland. Vfw-systemet med pantekuponger har rettet seg mot mindre supermarkeder. På grunn av de store handelskjedenes boikott av bokspanten har det ikke vært mulig å få til et landsdekkende pantesystem for bokser og PET-flasker.

 

Tomra fornøyd

Tomra-sjef Erik Thorsen er meget fornøyd med at partene er kommet til enighet om et felles pantesystem i Tyskland

 

- Dette er positivt. Det gjør at vi får et felles clearing-house-system og det gjør det lettere å automatisere returen av engangsemballasje, sier Erik Thorsen.

 

Han tror tradisjonelle supermarkedskjeder nå vil slutte seg til det nye systemet og vurdere kjøp av nye automater. For de største billigkjedene som Aldi og Lidl ser han foreløpig ingen endring. Aldi og Lidl har laget egne interne systemer for pant som bare omfatter bokser og flasker som de selv selger.

 

- De som kjører egne interne løsninger vil trolig fortsette med det inntil videre, sier Thorsen.

 

Lettelse overfor EU

Samarbeidet med de to største to største systemene for returpant kan også gjøre det lettere for den tyske regjeringen å forsvare bokspanten overfor EU-kommisjonen.

 

- Den nye felles pantesystemet fjerner et av EUs viktigste agumenter mot panten - nemlig at den ikke er lik for alle, sier Thorsen.

 

EUs konkurransekommisær Karel van Miert har tidligere ønsket å granske om den tyske panten er konkurransevridende overfor utenlandske drikkevareleverandører, fordi det ikke finnes noe landsdekkende system. Granskingen ble i april lagt på is av kommisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...