Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

Det var noen på forumet som lurte på hvorfor de søkte etter sjåfører i Tomra

Se denne som forklarer noe av sjåfør behovet derborte:

 

Tomra Michigan and Schupan Brothers created a new company, Used Beverage Container Recycling LLC (UBCR), which now processes over two billion containers annually.

 

 

og denne:

mms://od01.smartcom.no/tomra/UBCR.wmv

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Misforståelsen rundt dette punktet i det siste er at de som påstår at Tomra ser skvisede marginer fremover er at man har trodd de reduserte marginene som har oppstått i enkelte kvartaler med reduserte kvartalsinntekter har vært på grunn av øket konkurranse. En klassisk analysefeil. Økede inntekter vil i fremtiden overskygge eventuell skvis fra øket konkurranse med god margin etter min mening, og gi en betydelig økning på Tomras bunnlinje, som vil mer enn reflektere de økede inntekter man vil se. Tomra får derfor i pose og sekk når nye markeder åpner seg!

tomramarginerinntekter.jpg

Link to comment
Share on other sites

ASC-Target 45kr fra 40kr

 

 

Tenkte jeg skulle ta med hva ASC syns om ordrer og tidspunkt:

RVM orders in Germany during Q1? Even though the set-up of clearing/security system(s) is likely to take some six months, retail stores might order ahead of this – particularly the discount stores currently handling the deposit manually in store specific systems. For these the cost of upgrading software to adapt to clearing/security is next to nothing. Hence, we wouldn’t rule out orders to TOMRA within the next three months.

[/color]

 

konkurranse:

Scale out-weighing competition? Yes, Wincor Nixdorf is a serious competitor. However, gross margins can drop significantly for TOMRA and an EBIT margin of 20% still be achieved due to scale economies (annual RVM increased from some 3,000 to potentially more than 10,000)
Link to comment
Share on other sites

'

 

KOM NETTOPP:

 

 

LOVENDE NYHETER FREDAG KVELD FRA USA

 

(dette fortjener tittelen "Breaking news", men siden det er fredag, så lar jeg det være) :-))

 

Sjangsen har økt siste døgn for å få vedtatt en utvidelse av panten i Massachusetts (heretter MA). Dette er en melding som jeg vurderer som segnifikant, og faktisk litt kursdrivende.

 

Panteutvidelsen i MA er nå rykket nærmere, og det ser ut til å gå samme veien i Michigan. Vedtas begge disse nye lovene nå i februar/mars, (slik det faktisk ser ut) vil det unektelig lede til gode utsikter til økt vekst for Tomra.

 

Utviklingen i disse to delstatene de siste ukene, er ikke lagt inn i noen prognoser for Tomra`s estimerte salg i USA i 2005/2006.

 

Les kveldens meget gledelige og ferske melding på linken under. Intet er avklart før det er avklart selvsagt, men dette er en positiv vending som ingen har vært OBS på i det norske meglermijøet.

 

Friday, January 14, 2005

 

LINK FRA I KVELD : -"Speliotis favors expanding bottle bill"

 

.

Link to comment
Share on other sites

Duales System Deutschland (DSD) forventer automatisering

 

DSD er en av aktørene som ønsker å stå for den nasjonale clearingen i Tyskland. De opplyser i dag at de har kommet langt i sitt arbeide med å etablere et enhetlig pantesystem. I denne forbindelsen vil de føre samtaler med automatprodusenter som Wincor Nixdorf, Tomra og Trautwein slik at behandlingen av engangsemballasjen kan automatiseres.

 

DSD hat bundesweites Pfandsystem im Visier

"Die Duales System Deutschland AG will ein bundesweites Pfandsystem in Modulbausweise anbieten. Die Vorbreitungen sind nach Angaben des Unternehmens schon weit fortgeschritten. Neben dem Pfandclearing willdie Dokumentation der Mengen übernehmen. Über Kooperationspartner will DSD zudem Zusatzmodule wie eine automatisierte Leergut-Rücknahme offerieren. Mit Automatenanbietern wie Wincor Nixdorf, Tomra und Trautwein werde gesprochen. Auch die Abholung der Pfandverpackungen und deren Verwertung könnte zentral über DSD eingekauft werden. Vorhandene Rücknahmesysteme könnten unter dem Dach des DSD integriert werden, so die Vorstellungen. (14.01.05) "

 

Link: www.recycle.de

Link to comment
Share on other sites

Det er nå mange indikasjoner og grunner til at TOM aksjene i økende grad nå samles opp på mere "lengre hender" og at en stadig mindre andel av de samme aksjene kommer ut igjen fra kortsiktige tradere etter 0-1% oppgang for dagen. Les dette og andre forum.

 

Jeg oppfatter det som et sunt tegn at aksjen ikke nå eksploderer slik mange av de korte i aksjen nå drømmer om. Traderaktiviteten har nok egentlig holdt kjøpesiden tilbake, men er nå i startgropen. Det vi nå ser er starten på en gradevis oppgang hvor inst. kjøpere gradevis venner seg til at aksjen "idag" er litt dyrere enn i går. Her vil den tålmodige fortsatt få godt betalt.

 

Det er mange som ikke har aksjen, nasjonalt og internasjonalt og som har brent seg tidligere. Det er alt for mange av meglerhusenes analytikere som er "bokholdere" som kommer løpende etter når indikasjonene vi nå ser på en sterk vekst i TOM sitt salg og resultater blir bekreftet.

 

Avslutningen på fredag er et bilde på hvordan det er tradere som selger (realiserer) mot slutten av dagen, mens det er få inst. selgere som skal ut på close (FS volum er overveiende tradervolumer).

 

20050114T155641 34.7 1000 Main Auto trade NTF FS

20050114T155644 34.7 5000 Main Auto trade DRS FS

20050114T155646 34.7 10000 Main Auto trade CSA FS

20050114T155648 34.7 2000 Main Auto trade NON FS

20050114T155649 34.7 10000 Main Auto trade NON FS

20050114T155652 34.7 2000 Main Auto trade NON FS

20050114T155715 34.7 2000 Main Auto trade TER FS

20050114T155728 34.7 2000 Main Auto trade NTF FS

20050114T155816 34.7 1000 Main Auto trade AB FS

20050114T155819 34.6 1000 Main Auto trade NON NON

20050114T155827 34.6 2000 Main Auto trade NON NON

20050114T155827 34.6 1000 Main Auto trade NON NON

20050114T155827 34.6 2000 Main Auto trade NON NON

20050114T155901 34.7 14200 Main Auto trade ASC FS

20050114T155901 34.7 3000 Main Auto trade ASC DRS

20050114T155901 34.7 1000 Main Auto trade ASC ESO

20050114T155925 34.7 1000 Main Auto trade NTF FS

20050114T155926 34.6 1000 Main Auto trade NON NON

20050114T155940 34.7 6800 Main Auto trade ASC FS

20050114T160418 34.7 1800 Main Auto trade MSI NTF

20050114T160418 34.7 200 Main Auto trade ASC NTF

20050114T160418 34.7 1800 Main Auto trade ASC ASC

20050114T160418 34.7 18000 Main Auto trade ASC FS

20050114T160418 34.7 12000 Main Auto trade CSA FS

20050114T160418 34.7 1800 Main Auto trade NTF FS

20050114T160418 34.7 400 Main Auto trade NTF NON

20050114T160418 34.7 3600 Main Auto trade SBN NON

20050114T160418 34.7 1400 Main Auto trade SBN DDB

20050114T160418 34.7 1000 Main Auto trade MLI DDB

20050114T160418 34.7 800 Main Auto trade MLI CA

20050114T160418 34.7 400 Main Auto trade NON CA

20050114T160418 34.7 1600 Main Auto trade NON DNM

20050114T160418 34.7 13400 Main Auto trade MSI DNM

20050114T160418 34.7 2400 Main Auto trade MSI DNM

20050114T160418 34.7 1000 Main Auto trade NTF DNM

20050114T160418 34.7 17400 Main Auto trade MSI DNM

20050114T160418 34.7 1200 Main Auto trade HA DNM

20050114T160418 34.7 5000 Main Auto trade DNM DNM

20050114T160418 34.7 3000 Main Auto trade DNM DNM

20050114T160418 34.7 100 Main Auto trade AB DDB

Link to comment
Share on other sites

Tråden stengt

 

Fra nå av vil alle tråder bli stengt når dem passerer 500 innlegg. Dette grunnet tekniske årsaker.

 

Det er bare å starte en ny tråd om Tomra, med et passende navn. Link tilbake til denne tråden i første post.

 

Den nye tråden ligger her:

 

http://www.aksjeforumet.no/forum/viewtopic.php?t=783

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...