Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005


pluss201

Recommended Posts

http://de.news.yahoo.com/040312/12/3xkyf.html

 

Neuer Streit im Bundesrat über das Dosenpfand Überblick

 

Berlin (AP) Der Streit ums Dosenpfand im Bundesrat geht weiter. Hessen startete in der Länderkammer eine Initiative zur Abschaffung der Pfandregelung. Stattdessen soll eine Abgabe erhoben werden, wenn bestimmte Wiederverwertungs- und Mehrwertquoten verfehlt werden. Das Bundesumweltministerium, das die Regelung in Kraft setzen müsste, lehnte am Freitag sofort ab. Nun soll ein Kompromiss in den Ausschüssen gesucht werden.

 

Nach dem hessischen Vorschlag sollen Hersteller oder Vertreiber mit einem Einwegzuschlag von zehn Cent je Liter zur Kasse gebeten werden, falls eine von zwei Quoten unterschritten wird: eine Wiederverwertungsquote der Getränkeverpackungen von 90 Prozent und ein Anteil der Mehrwegflaschen von mindestens 60 Prozent. Der hessische Umweltminister Wilhelm Dietzel (CDU) sagte, die Sanktion solle aber nur bei Bier, Wasser, Limo und Cola greifen.

 

Die Umweltministerin von Nordrhein-Westfalen, Bärbel Höhn, wies den Vorstoß zurück. Es sei ein «Kuddelmuddelvorschlag» ohne Planungssicherheit für die Branche. Stattdessen solle die Novelle der Verpackungsverordnung von Umweltminister Jürgen Trittin weiter beraten werden, die seit vergangenem Jahr vom Bundesrat blockiert werde.

 

 

 

- - -

 

Ny debatt i Bundesrat over Dosenpfand overblikk

 

Berlin (AP) debatten omkring Dosenpfand i Bundesrat drar videre. Hesse startet et initiativ til avskaffelsen av Pfandregelung på landet kammer. Istedenfor en plikt antar hevet om sikkert resirkulere kvoter og vurderer-tilføyde kvoter mangler. Alliansemiljødepartementet som setter effektiv reguleringen som lent på Fredag straks av. Nå antar et kompromiss til slutt skudd søkt.

 

Etter Hessian forslag skal produsenter eller fordeler med en enveis# ekstra pris ved ti cent pr. liter til kontanterene registrerer spurt blir om en ved to kvoter senker trinn blir: emballere en resirkulasjonskvote av drikkene av 90 prosent og en andel av returnable flasker av minst 60 prosent. Hessian miljøminister Wilhelm Dietzel (Kristelig Demokratisk Union) sagt, sanksjonen griper imidlertid bare i øl, vann, Limousine og Cola.

 

Miljøministeren av Northrhine-Westphalia, Barbel jeer, vist angrepryggen. La det være et «Kuddelmuddelvorschlag» uten å planlegge sikkerhet for industrien. Istedenfor romanen av den emballerende forordningsbefordring anbefaler av miljøminister Jurgen trinn, det er stengt for forløpent år ved Bundesrat.

 

 

 

- - -

 

Hva i all verden er forresten "Kuddelmuddelvorschlag"?

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Partsinnlegg fra det tyske miljøverndepartementet:

 

http://www.bmu.de/de/1024/js/presse/2004/pm062/

 

Pressemitteilung

 

Nr. 062/04

Berlin, 12.03.2004

 

Margareta Wolf: Hessen bedient Einweglobby

Bundesratsinitiative zielt auf Zerstörung der Mehrwegsysteme

 

 

Als "gefährliche Mogelpackung" hat Margareta Wolf, Parlamentarische Staatssekretärin im Bundesumweltministerium, die hessische Initiative zur Abschaffung des Dosenpfandes kritisiert. "Der hessische Entwurf zielt auf die Zerstörung der umweltfreundlichen Mehrwegsysteme und dient einzig den Interessen der Einweglobby", sagte Frau Wolf. Das vorgeschlagene Kombinationsquoten-Modell habe bereits im Nachbarland Österreich zu einem rapiden Verfall der Mehrweganteile geführt. Das Dosenpfand in Deutschland habe dagegen zu einer deutlichen Erholung der Mehrwegsysteme und der mittelständischen Getränkewirtschaft geführt.

 

Die hessische Gesetzesinitiative sieht eine sofortige und ersatzlose Abschaffung der Pfandpflicht auf Einweggetränkeverpackungen vor. "Damit würden unmittelbar die bestehenden Mehrwegsysteme in Deutschland zerstört, Millioneninvestitionen besonders der mittelständischen Getränkewirtschaft entwertet und mehrere zehntausend Arbeitsplätze vernichtet", so Margareta Wolf. Der in dem hessischen Vorschlag vorgesehene Mehrweganteil für drei Getränkebereiche liegt mit 60 Prozent um 22 Prozentpunkte unter der entsprechenden Vorgabe des geltenden Rechts. Sechzig Prozent Mehrweganteil bei Bier, Wasser und Erfrischungsgetränken mit Kohlensäure wären selbst dann noch zu erreichen, wenn die Mehrwegquote des gesamten Marktes auf nur noch rund 46 Prozent gefallen ist.

 

Ohne Pfandpflicht muss allerdings davon ausgegangen werden, dass die bestehenden Mehrwegsysteme zusammenbrechen werden. Deshalb wird auch die hessische 60-Prozent-Marke rasch unterschritten werden. Dann würde nach den hessischen Vorstellungen eine Mini-Abgabe von, je nach Größe, rund 3 bis 5 Cent pro Dose fällig. Dies wäre etwa für das Jahr 2006 oder 2007 zu erwarten. "Im Gegensatz zum Pfand werden die Verbraucher durch eine Abgabe zusätzlich belastet und trotzdem ist ernsthaft keine Lenkungswirkung in Richtung Mehrweg zu erwarten", sagte Margareta Wolf. Vollends absurd werde der hessische Vorschlag, weil das mit der geplanten Abgabe eingesammelte Geld dafür ausgegeben werden soll, öffentliche Flächen vom herumliegenden Dosenmüll zu säubern. "Mit einer klaren Pfandpflicht entsteht dies Problem gar nicht erst, weil niemand bares Geld auf der Wiese liegen lässt", so Margareta Wolf. Die Alternative zu dem hessischen Gesetzesantrag liegt dem Bundesrat seit Juli 2003 vor. Es ist die mit den Ländern im Vorfeld abgestimmte Novelle der Bundesregierung zur Pfandregelung.

 

- - -

 

Og den dårlige oversettelsen til norsk (sløyfet overskriften, siden den ble ganske tvilsom :roll: ).

 

Nr. 062/04 Berlin, 12.03.2004

 

Margareta ulv: tjent Hesse enveislobby Bundesrat initiativ sikter på ødeleggelse av returnable systemer

 

Som en "farlig Mogelpackung", Margareta ulv kritiserer parlamentsUtenriksminister i alliansemiljødepartementet, som Hessian initiativ til avskaffelsen av Dosenpfandes, har. "Sikter Hessian design på ødeleggelsen av det ikke-#-forurense returnable systemer og tjener bare interessene av de enveislobbyene", sagt kvinneulv. Den foreslte kombinasjonen kvoter-modellerer hatt LED Østerrike til et hurtig forfall av returnable andeler allerede i det tilgrensende landet. Dosenpfand i Tyskland hatt LED på den annen side til en klar gjenvinning av returnable systemer og middelklassen drikker økonomi.

 

Hessian lovinitiativ ser et øyeblikkelig og utskiftning løsner avskaffelse av Pfandpflicht på enveisdrikker emballere før. "Blir dermed direktett det finnesende returnable systemer i Tyskland ødelegger, millioninvesteringer spesielt middelklassen drikker økonomi nedsetter og adskillige ti tusen jobber ødelegger", derfor Margareta ulv. Returnable andel som planlagt i Hessian forslag for tre drikkområdeløgner med 60 prosent omkring 22 punkt under den korresponderende spesifikasjonen av det gyldige til høyre. Seksti prosent returnable andel i øl, vann og refreshment drikker med karbondioksyd når selv da ennå om returnable kvote av det totale markedet behager på bare tilnærmett 46 prosent.

 

Uten Pfandpflicht dradd ut være sikker på at therefrom bryter sammen som den finnesende returnable systemer. Derfor nedre trinn blir også Hessian 60-prozent-marke 60-prozent-markeprosent 60-prozent-markeskilt kvikt. Da avrunder et minus levert ved, i henhold til størrelse, 3 til 5 cent etter Hessian framstillinger pr. boks duy. Dette er omtrent for år 2006 eller vente 2007. "I motsetning til at grepet blir forbrukerne gjennom en plikt i tilleggbyrder og likevel er ikke alvorlig noen styringsvirkning mot returnable vente", sagt Margareta ulv. Helt absurd blir Hessian forslag fordi pengene som samlet med den planlagte plikten antar utgitt for at rengjøre offentlige områder ved å ligging omkring dose rubbish. "Kommer med en klar Pfandpflicht frem dette problemet overhodet ikke først, fordi ingen kontanterpenger på engløgnen lar", derfor Margareta ulv. Alternativet til Hessian lovforslag finnes Bundesrat siden Juli 2003. Det er romanen som stemt med landene i forefield av den Føderale Myndigheten til Pfandregelung.

 

 

 

- - -

 

Det er vel bare å sette seg ned og vente på at noen politikere på den ene eller andre siden finner ut at ikke alle kan få viljen sin.

 

Interessant parallell du tok til SV, Pirelli (på et annet forum). Som kjent kan det ta tid for barn å bli enige i krangler der ingen vil framstå som taperen. Og ikke er villige til å se at den andre partens forslag er det beste. Så får man bare håpe Trittin slipper å gå til væpnet revolusjon for å nå fram. :roll: Det var mitt lille partsinnlegg.

 

Har man ventet i årevis, kan man vel alltids vente noen dager til.

Den som venter på noe godt (...får noe midt i fleisen?)

Hastverk er lastverk.

Rom ble ikke bygd på en dag.

 

Samt andre dårlige klisjeer.

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Og den dårlige oversettelsen til norsk (sløyfet overskriften, siden den ble ganske tvilsom ).

 

Må takke for du sparte oss for overskriften :oops: ....

 

etter å lest resten.

Link to comment
Share on other sites

Siden Enga la opp ett innlegg til meg i AKVR tråden om å debattere TOM's prising kommer følgende betraktning rundt OSE's glamour aksje nr. 2. FAST er vel nr. 1?

 

Nøkkeltall

Driftsinntekter i 2003: 2463 millioner

Nettoresultat i 2003: 163 millioner

Markedsprising ved kurs 37,70-: 6550 millioner

P/E, dagens prising og 2003 resultat: 40

 

Selskapet har ca. 1 mrd. på bok, og er i så måte veldig sunt og godt kapitalisert. I tillegg viser de siste 2-3 Q'er veldig god vekst i Europa, men oppgangen i Europa er bare såvidt nok til å dekke nedgangen i resten av verden.

 

Analytikere forventer i gjennomsnitt ett nettoresultat fra Tomra på 550 millioner i 2004. Hvis selskapet mot formodning skulle klare dette gir dagens prising en P/E på 12. Men dette estimatet kommer garantert til å bli nedjustert etter hvert som tiden går, Tomra har guidet ca. 30 millioner for 1Q i siste varsel til markedet. Hvis man antar at selskapet kan doble dette i de neste Q'er er man fremdeles milevis fra å møte forventningene.

 

De som tipper Tomra i 65,- må anta at selskapet alltid skal ha en P/E på 40, og det er slett ikke umulig at det skjer. Men da har man blåst opp en gedigen boble som på ett eller annet tidspunkt kommer til å smelle.

 

Den skandinaviske panten på engangsemballasje er ikke så lett å innføre i andre land, vi har en fantastisk høy pris på varene her i landet. Og hvis pant skal bli en suksess må man gi panterne noe igjen for det. I Tyskland vil en 'norsk' pant doble prisene på en cola boks... Da blir Trittin upop.

 

Det jeg savner litt i Tomra diskusjonen er en analyse over hvor mange panteautomater Tomra må selge for å tjene 550 millioner, og hvor realistisk det er, både markedsmessig og kapasitetsmessig.

 

Når dere leser dette innlegget må dere huske på at jeg først og fremst leter etter og invester i aksjer som er fundementalt billige, og da faller glamour aksjer som Tomra utenfor mitt scope. Mulig jeg ikke har det som skal til for å se potensialet i Tomra, overbevis meg ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

En gjennomgang på Yahoo finans viser at analytikerne som rapporterer der har følgende anbefalinger:

Sterkt kjøp 3

Kjøp 6

Behold 4

Selg 0

Sterkt selg 1

 

En oversikt fra 14.01 samme sted:

Sterkt kjøp 3

Kjøp 8

Behold 3

Selg 0

Sterkt selg 0

 

To av analytikerne har endret sin 'kjøp' anbefaling til henholdsvis 'hold' og 'sterkt selg' siden den gang altså.

 

EPS konsensus for året er nå 2,43- eller ca. 434 millioner, mens konsensus 14.01 var ca. 550 millioner. Forventningene er altså justert ned, og de må garantert justeres ned igjen.

 

Beklager hvis disse to innleggene oppfattes som baissing, faktisk tror jeg TOM snart passerer 40,- igjen. Men fornuften i at aksjen skal trades over 40,- klarer jeg ikke å oppfatte. Jeg skrev ett mer nyansert innlegg 14.01 på dette forumet, sjekk http://www.aksjeforumet.com/forum/viewtopi...c.php?p=222#222 - første innlegg i tråden.

 

Innlegget 14.01 er like aktuellt i dag og er vinklet både positivt og negativt.

 

Nå gleder jeg meg til at en av TOM entusiastene skal fortelle meg hvorfor Tomra er riktig priset og hvorfor aksjen skal stige videre ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

OK, Pirelli, jeg håper du er klar til å bli bombet av argumenter, hehe. Din konklusjon baserer seg hovedsaklig på P/E-betraktninger. I den forbindelse har jeg noen viktige ankepunkter mot dine beregninger.

 

1) P/E står som kjent for Price/Earnings. "Earnings" er resultat etter skatt - den er grei. Det er vanlig å bruke børsverdi for "price", men det er etter min mening en grov feil. Grunnen til det er at man da ikke tar hensyn til gjeldsstrukturen i selskapet, hvilket ofte kan slå helt feil ut.

 

Eksempel 1: Et bankinnskudd på NOK 1 mill. vil med en rente på 2% generere NOK 20 000 i renteinntekter i løpet av et år. Etter 28% skatt sitter man da igjen med NOK 14 400 i earnings. La oss si at P/E på 15 er et normalt avkastningskrav. Dette skulle i så fall tilsi at price på dette bankinnskuddet verdsettes til NOK 216 000. Alle skjønner at dette blir helt absurd.

 

Eksempel 2: En leilighet genererer NOK 120 000 i leieinntekter i løpet av et år. Etter 28% skatt sitter man da igjen med NOK 86 400 i earnings. Dersom vi fortsatt bruker P/E på 15 som avkastningskrav, gir dette price lik NOK 1 296 000. Hvis leiligheten derimot er beheftet med en gjeld på NOK 1 mill. (som man må overta), er man logisk nok ikke villig til å betale mer enn NOK 296 000 for å få tilgang på disse leieinntektene.

 

Konklusjonen er at man må ta hensyn til gjeldsgraden. Istedenfor å bruke børsverdi bør man bruke såkalt Enterprise Value (EV), som er lik børsverdi pluss netto gjeld. Tomra er gjeldfrie, men har en kontantbeholdning på NOK 1 083 mill. Denne kontantbeholdningen vil man overta dersom man kjøper alle aksjene i selskapet, så den må derfor trekkes fra nettoprisen. Med børsverdi på NOK 6 550 mill., blir altså Tomras price (EV) lik NOK 5 467 mill.

 

2) Reell verdi av en hvilken som helst investering er lik neddiskontert sum av alle framtidige kontantstrømmer. Det er isolert sett ikke interessant hva inntjeningen har vært i fortida. Det som betyr noe er hva framtidig inntjening vil være. (Denne er ukjent og må estimeres. Da er selvfølgelig historisk inntjening en av faktorene.) Hvis P/E skal gi noen mening, må dette altså være for 2004 og ikke for 2003. I noen tilfeller vil det til og med være mer fornuftig å se enda lengre fram i tid.

 

2003 var et svakt år for Tomra. Med EPS på 0.81 gir dette P/E på 33.6. Hvis man imidlertid går tilbake til 2002, så var EPS 1.44. Det gir en P/E på 19.5, hvilket er langt mindre avskrekkende. Faktisk tjente Tomra enda mer i 1999 da de var på toppen. De påfølgende åra har vært preget av nedgang i inntekter (resesjon) samt store investeringer i blant annet Tyskland. Dette forventer markedet at før eller siden vil slå ut i bedre marginer. Sagt på en annen måte: Tomra har allerede bokført utgiftene i Tyskland, og når inntektene kommer vil lønnsomheten bedres dramatisk.

 

Som du påpeker ligger konsensus EPS-estimat for 2004 på 2.43 (Yahoo). Dette gir P/E på meget moderate 12.6. Jeg er enig i at det sannsynligvis vil komme nedjusteringer, men det er ikke dermed sagt at dette vil være fasiten til slutt. Pr. i dag er ihvertfall det laveste estimatet på 1.78, altså klart høyere enn 2002.

 

3) Konklusjonen min er at P/E for 2004 er moderat uansett hvordan man vrir og vender på det. Når Tomra får sitt gjennombrudd i Tyskland, vil P/E raskt bli latterlig lav. For en måneds tid siden var høyeste estimat for 2004 lik 6.00! (Ryktene sa ihvertfall at det var First sin analyse.) Da blir 36.70 kroner mildt sagt en feilprising.

 

Du kaller TOM en "glamour-aksje". Selv om du ikke definerer dette begrepet, tror jeg at jeg skjønner hva du mener. Det er ingen tvil om at TOM var dette en gang i tida. All time high notering fra 06.11.00 er hele 200.00. Da var åpenbart de kortsiktige forventningene, som i så mange andre aksjer, helt urealistiske. Jeg vil imidlertid påstå at TOM pr. i dag er en aksje som preges av frustrasjon og utålmodighet. Mange er lei av både all ventinga på Tyskland og alle negative nyhetsoppslag. TOM har derfor definitivt ingen gratis goodwill i aksjemarkedet. Dette vil garantert snu den dagen den endeløse pantefarsen i Tyskland får sin løsning. Jeg tror ikke det er altfor lenge til.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Til syvende og sist dreier verdien av Tomra seg om hvorvidt man tror på pant i resten av verden. Tomra har over 80% av et globalt marked som resirkulerer kun en liten brøkdel av all emballasje. Når den økonomiske veksten i verden tar seg opp, vil man på ny ha råd til å fokusere på miljøproblematikk. Pant fungerer utmerket i Skandinavia, og det er det eneste kjente insentiv til å få folk til å samle på tomgods. Uten pant ville aldri drittunger fly rundt i naturen og pelle flasker. Kostnadene med opprydding ville da bli astronomiske i forhold. Min påstand er at om 20 år finnes det ikke et sivilisert land uten pant. Ens personlige overbevisning om utviklingen på dette området er avgjørende for om TOM er billig eller dyr. Jeg mener TOM i et langsiktig perspektiv er grisebillig.

 

PS: Aker Kværner hadde en EPS i 2003 på -22.41. Utfra objektive P/E-betraktninger skulle AKVR dermed være en meget dyr aksje. Både du og jeg mener som kjent noe annet. Har du tenkt på hvorfor? Vil du komme til en annen konklusjon når det gjelder TOM dersom du bruker samme godvilje og optimisme?

 

:explosion: .

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter på Tyskland, kan vi krangle litt om Tomra er overpriset. Eller som andre vil si, hvor heftig overpriset er Tomra? :wink:

 

Greier aldri i verden å overbevise deg Pirelli, men gjør et forsøk på å motargumentere baissingen din :D . Ser uansett at Enghaboy har kommet meg i forkjøpet med en del arumenter. :roll:

 

Jeg tillater meg å ta utganspunkt i de siste tre oppdateringene Terra har kommet med når det gjelder Tomra. Da jeg har fått disse på grunnlag av en betalingstjeneste, kan jeg dessverre ikke linke opp mot en nettside.

 

Håper dere likevel kan stole på meg at jeg gjengir innholdet i oppdateringene på en korrekt måte. Det som i det følgende i dette innlegget kommer i rødt, er utsagn fra Terra (avskrift, derfor skyldes sikkert eventuelle skrivefeil mitt slurv).

 

:arrow: En oppdatering er fra 11. mars 2004. Den har nøytral/hold anbefaling. Her sies det blant annet:

 

Resultatvarsel fra Tomra for første kvartal

 

Tomra meldte i går ettermiddag om at selskapet ikke forventer bestillinger fra Tyskland i forbindelse med engangsemballasje i første kvartal. I tillegg kom selskapet med et resulatatvarsen for inneværende kvartal.(...)

 

Om det var et resultatvarsel avhenger nok av hvordan man definerer innholdet i begrepet. Kan man heller kalle det demping av forhåpninger? Uansett, det er ikke så viktig.

 

Svakt salg i Europa er hovedårsaken til de dårlige tallene. (...) Det siste jeg hørte var at striden trolig var løst. Er den løst, vil det nok pynte litt på tallene.

 

Til tross for at tallene er svake, tror vi den underliggende driften i Tomra er iferd med å bedres. Dette skyldes økt pant i California fra 1. januar, stabilisering i Brasil og økt salg av automater til gjenfyllbar emballasje i Tyskland. Selskapet har også muligheter til å kutte 50-60 millioner i årlige kostnader dersom salg av automater til engangsemballasje ikke skulle materialisere seg. Vi ser derfor ingen grunn til panikk som følge av dette resultatvarselet.

 

Ikke vet jeg hvor de har fått 50-60 mill fra. Og heller ikke vet jeg om det har stabilisert seg i Brasil. Egentlig lurer jeg litt på hva som er årsakene til at første kvartalet ikke vil resultere i all verdens omsetning og resultat sammenlignet med tidligere år.

 

Deretter følger et avsnitt om at verdivurderingen er 35,- ekslusiv Tyskland m/ engangsemballasjeaut. Det forventes øket nyhetsstrøm om temaet, noe som i flg Terra vil åpne for Tradinsmuligheter.

 

:arrow: Dagen etter kom de med en ny oppdatering, og anbefaler svakt kjøp med kursmål 42. Risikoen beskrives som høy.

 

12. mars 2004 skriver Terra bl a i fire punkter:

 

*I kjølvannet av Tomras resultatvarsel for første kvartal falt markedsvedienen av selskapet med nærmere 1400 mill. Dette synes som en overreaksjon. Slik vi ser det var det ikke ventet vesentlige bestillinger ifm engangsemballasje i Tyskland i første kvartal, og kursfallet må derfor i sin helhet forklares ved nedjusteringer i den resterende virksomheten i Tomra.

 

*Til tross for svar guiding venter vi betydelig bedring i den eksisterende driften i de kommende kvartalene.

 

Det pekes da på økning i volum i California når det gjelder håndetering, valutabildet, kostnadsbesparelser pga sentralisering, og økning i salg av automater for gjenfyllbar emballasje i Tyskland. Dette vil ilfg Terra påvirke positivt uvhengig av salg av autom for engangsem i T i 2004.

 

*Våre vuderinger tilsier en verdi på Tomra ekslusiver Tyskland rundt 30 kroner pr aksje. I tillegg har selskapet rundt 5 kroner pr aksje i kontaktbeholdning. Totalt sett impliserer dagens aksjekurs dermed en verdi på markedsmuligheten i forbindelse med engangsemballasje i Tyskland på kun 232 mill.

 

Antall aksjer i Tomra er ca 178 mill. Og netto gjeld er estimert til ca -1083 mill. Terra sier også at Tyskland kan bli Tomras største enkeltmarked. Tomra har også bygd opp en betydelig organisasjon i Tyskland og har gjort viktig foravbedid i dette markedet. Terra sier også: Tidsmessig er også potensielle salg nærmere enn noensinne.

 

*Aksjekursen i Tomra har i løpet av 2004 utviklet seg betydelig svakere enn børsen generelt, og vi tror basert på både absolutt og relativ prising at nedsiden er forholdsvis liten på dagens nivå.

 

Terra endrer sine estimater:

Inntekt i mill 04 fra 3510 til 3223 og 2005 fra 3710 til 3617.

 

Diverse tall fra Terra:

 

Salg og resultat før skatt:

2000, 2718 og 493 mill

2001, 2921 og 62 mill

2002, 2667 og 406 mill

2003, E2463 og E250 mill

2004, E3223 og E518 mill

2005, E3617 og E709 mill

2004, E3639 og E682 mill

 

P/E:

2000, 54,5 (justert 52)

2001, 53,3 (justert 51,1)

2002, 43,3

2003, E46,6 (justert E39,8 )

2004, E18,9

2005, E13,6

2005, E14,3

 

 

:arrow: 12. februar 2004 kom Terra med en 21 siders analyse av TOM etter Q4 2003.

 

Bl a var det foretatt en "Panteeksusjon til Hamburg".

 

Det blir for mye å gjengi alt som står i denne oppdateringen.

 

Et par vesentlige ting: Terra nedjusterte antall potensielle automater til 5000 fra 8000.

 

Terra estimerer prisen på autmatene solgt i Q4 2003 til NOK 200000 pr stk. Tomra har utviklet en spesiell type automat for engangbeholdere som koster ca 15000 EUR pr stk.

 

Det var det jeg velger å trekke ut fra Terras oppdateringer. Men slik Terra legger opp løpet, er Tyskland bare en bonus og falløyden er lav.

 

Hvor mye av prisen som går på bunnlinjen fant jeg ikke tall på. Vet ikke om noen har tall på det. Anyone? Skal kikke litt i årsrapporten for 2002 etter hvert.

 

Ellers kan det være greit å få med seg at Tomra ikke kun driver i Europa, men Europa er i ferd med å bli det viktigste markedet. Dessuten er Tomra en del mer enn kun panteautmater.

Link to comment
Share on other sites

Ser man det ja ;) Jeg fikk hvertfall fremprovosert ett par glimrende innlegg om hvordan dere ser på Tomra. Sannheten er at jeg også er positiv til aksjen, det vil si; jeg tror aksjen skal opp, men hvor edruelig er det...?

 

Jeg er enig i at historisk EPS er fullstendig uintressant, og det er liten tvil om at Tomra kommer til å bedre resultatet i 2004 kontra 2003, og slik sett er dagens prising på 36,7- helt greit. Hvis jeg skal tippe tror jeg Terras analyser er edruelige, med unntak av 2004 som jeg tror er for høyt (fra pluss201):

2003, Omsetning: 2463 og Resultat: 250 mill

2004, Omsetning: 3223 og Resultat: 518 mill

2005, Omsetning: 3617 og Resultat: 709 mill

2004, Omsetning: 3639 og Resultat: 682 mill

 

Her oppgis resultat før skatt, og det endte på 285 millioner for 2003. Hvis disse tallene slår til en Tomra en god investering på dagens kurs.

 

Resultatene i disse estimatene bedres prosentvis mye mer enn driftsinntektene, det er antaglig fordi Tomra nå bruker mye krefter på markedsføring, noe som vil avta etterhver som de nye markedene åpner seg opp.

 

Til dine eksempeler Engabhoy, eksempel 1 er jo ikke sammenlignbar overhode. Rente i banken er 100% sikker, mens man i aksjemarkedet tar en risiko. En risiko man helst vil ha betalt for. Derfor vil man også akseptere mye lavere direkteavkstning fra bank enn tilfelle er fra et aksjeselskap.

 

En leilighet genererer NOK 120 000 i leieinntekter i løpet av et år. Etter 28% skatt sitter man da igjen med NOK 86 400 i earnings. Dersom vi fortsatt bruker P/E på 15 som avkastningskrav, gir dette price lik NOK 1 296 000. Hvis leiligheten derimot er beheftet med en gjeld på NOK 1 mill. (som man må overta), er man logisk nok ikke villig til å betale mer enn NOK 296 000 for å få tilgang på disse leieinntektene.

Dette er egentlig ett godt eksempel, næringseiendom prises alltid etter hvilken inntekter de genererer. Ett bygg med NOK 120 000 i leieinntekter i året vil være verdt 1,2 millioner, hverken mer eller mindre. Hvis man må låne en million for å kjøpe bygget forringer ikke det verdien.

 

Forskjellen på eiendom og børs er at inntektene fra eiendom er veldig stablie, man kan altså ikke forvente noen økning i inntektene uten å gjøre tildels store investeringer. Siden objektene prises basert på inntektene kan man heller ikke forvente noen stor prisstingning.

 

Når det gjelder Aker Kværner er nok potensialet letter å peke på, inntektene er allerede på plass mens resultgraden må bedres. Hvis jeg skulle sett på AKVR's EPS for 2003 isolert ville jeg ikke rørt aksjen. Tomra's driftsinntekter i 2003 var 2463 millioner, mens Aker Kværner's for samme periode var 38 986 millioner. Hvis man skulle priset disse selskapene som eiendom ville Aker Kværner verdi være 15 ganger høyere enn Tomra. :) Likevel prises disse selskapene nesten likt...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, eksemplene mine skulle bare illustrere mitt poeng om at man må justere for gjeld. Dette kan kanskje belyses med et enda mer pedagogisk eksempel. La oss si at du har et gammelt klenodium av et pengeskap som jeg ønsker å kjøpe. For at dette skal bli en god investering for meg (jeg kjenner nemlig en interessert samler), er jeg maksimalt villig til å strekke meg til 10000 kroner. Hvis jeg visste at det lå 1000 kroner i pengeskapet, kunne jeg naturligvis akseptere en pris på 11000 kroner. Omvendt ville jeg bare være villig til å gi 9000 kroner dersom det fulgte med en forpliktelse på 1000 kroner som jeg måtte innfri.

 

De samme betraktninger gjelder altså når man analyserer driften i et selskap og kommer fram til en verdi for den framtidige kontantstrømmen. Denne verdien må korrigeres for eventuelle positive (kontanter) eller negative (gjeld) likvider. Dersom nettoresultatet i Aker Kværner og Tomra var like stort, burde altså Tomra prises langt høyere.

 

Når det gjelder prising basert på omsetning, kan ikke disse to selskapene sammenlignes. Aker Kværner får kontrakter ved anbud i knallhard konkurranse. Marginene på prosjektene er deretter. Visjonen til Lund og Røkke var en driftsmargin på 4% i 2004, men det er dessverre helt urealistisk. Til sammenligning har teknologiselskaper som Tandberg og Tomra typisk marginer i størrelsesorden 20-30%. Det reflekterer blant annet markedsmakt på tilbudssiden. Tomra har som sagt en markedsandel på 80%. Dersom det kommer et rush av bestillinger på panteautomater i Tyskland, er det på kort sikt ingen alternative leverandører som kan effektuere denne ordremengden. Det betyr at Tomra kan kreve den prisen de ønsker innenfor rimelighetens grenser.

 

Siden du selv nevner risiko, så taler dette definitivt ikke i Tomras disfavør. De er en av få gjeldfrie selskaper på Oslo Børs som aldri har tapt penger. For hvert år som går øker altså kontantbeholdningen og renteinntektene. Mens Aker Kværner altså må finne seg i junk bond status og NOK 110 millioner i økte renteutgifter, har Tomra en betydelig oppside når rentene begynner å stige igjen. Min anbefaling er ikke overraskende sterkt kjøp av begge aksjene...

 

:D :D

Link to comment
Share on other sites

Artikkel fra Tomra tråd på annet forum spadd opp av "Teknikern" :

 

http://www.umweltjournal.de/fp/archiv/AfA_...ycling/6249.php

 

Virker å være fra en miljøorganisajon eller noe slikt. For langt og trolig perifert til å gjengis i helhet er. Et par interessante betraktninger: Arbeid for enhetlig system og EU-Kommisjonens syn på pant:

 

("Wir sind dadurch in einer gewissen Zwangslage, da dass geltende Recht immerhin eine Verordnung einer ehemaligen CDU/FDP-Regierung ist. Trittins Vorschlag für eine Änderung des Dosenpfandes sei die Basis für einen Kompromiss: Sie macht die Pfandpflicht einfach und klar. Nur die ökologisch nachteiligen Verpackungen der Massengetränke Bier, Mineralwasser und kohlensäurehaltigen Getränke unterliegen einer Pfandpflicht. Fruchtsäfte, Wein und Milch sollten von der Pfandpflicht ausgenommen werden.")

 

 

Blander EU seg for alvor inn, tar det fryyyykteli lang tid. Etter alle solemerker basert på tidligere antydninger kommer ikke Kommisjonen til å starte sak for EF-domstolen. I denne artikkelen kommer altså noen betraktningter rundt temaet fram:

 

("Die EU-Kommission wendet sich in ihrer Stellungnahme vor dem EuGH auch nicht gegen die Pfandpflicht als solche. Sie charakterisiert nur in sehr allgemeiner Form die Bedingungen eines mit dem Gemeinschaftsrecht konformen Pfandrücknahmesystems.")

 

Ikke god i Tysk? Prøv :idea: http://www.freetranslation.com. :idea: Oversett fra tysk til engelsk. Og om behov, fra engelsk til norsk.

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det ut til at pantespørsmålet i Tyskland er enda nærmere en avklaring.

 

Limer inn noen sitater fra Teknikern på et annet forum:

 

Avgjørelsen for pantedirektivet i Tyskland skjer på torsdag i Bundesrat`s komite-utvalg. Det er altså ikke selve hovedavstemningen, men komiteen`s innstilling. Først skal det vurderes/stemmes over Hessen`s forslag, og deretter for regjeringens.

 

Signalene tyder på at Trittin ligger an til å få flertall når den endelige avstemningen foreligger, noe flere medier har skrevet de siste dagene.

 

Det synes klart, at endel av motstanderene til pant først vil støtte Hessen`s forslag, og når dette faller, vil de stemme subsidiært for Trittins.

 

Saken Tomra`s aksjonærer har ventet på i årevis, ser ut til å få signaler om en positiv avklaring allerede torsdag.

 

 

Mvh Tekniker`n

 

- - -

Se saks-kartet for komiten i Bundesrat på Torsdag 18.mars (sak 21 og 22):

 

 

Først skal man vurdere Hessens forslag (sak 21) og deretter Trittin`s (sak 22). Det er kommet signaler at mange av medlemmene vil støtte  

Trittin`s kompromiss-forslag når Hessen`s forslag faller (ikke pant saft/vin).

 

Videre sier to nett-steder at Hessens forslag har "keine chance".

 

Det er altså et kompromiss-forslaget til Trittin som spås av de fleste kommentatorer jeg har lest, å vinne saken.

 

 

Sitat:

 

"Trittins Vorschlag für eine Änderung des Dosenpfandes sei die Basis für einen Kompromiss."

 

http://www.umweltjournal.de/fp/archiv/AfA_...ycling/6249.php

 

- - -

Det KAN komme en avklaring sent torsdag. Sannsynligheten for et bredt kompromiss er økt, siden delstaten Bayern nå går mot sine "egne" i Unionen (motstanderne). De har signalisert at de støtter kompromisset til Trittin.

 

Det er meget stor sannsynlighet for at saken avklares med et kompromiss i komiteen på torsdag, slik at den endelige avstemningen i Bundesrat neste uke kun blir en formalitet.

 

Mvh Tekniker`n

 

Hvis noen er i tvil, så sitter både jeg og Teknikern i TOM.

 

For å hindre at dette bare blir pøsing av bensin på bålet:

 

:arrow: 1) Flere ganger tidligere har man trodd en endelig avklaring var nærstående, mens det i ettertid har vist seg at politikerne har flere krumspring på lager. Dermed bør det ikke inkasseres et positivt vedtak før det virkelig er et faktum. Et endelig vedtak kan også tenkes å bikke i feil retning. Det er jo som kjent en ganske lang filosofisk avstand mellom det usannsynlige og det umulige.

 

:arrow: 2) Dessuten er det en viss teoretisk mulighet for at Kommisjonen i EU vil iverksette sak mot Tyskland for traktatsbrudd pga panteordningen. De fleste har en viss oppfatning av at det ikke kommer til å blir fremmet en slik sak.

 

:arrow: 3) Vil man på død og liv finne flere argumenter for å dempe optimismen, så har TOM konkurreter når det gjelder kontraktene som eventuelt kommer.

 

:arrow: 4) Til syvende og sist er det heller ikke gitt at tyskerene kjøper automater i det hele tatt.

 

Flere motargumenter av ulik kvalitet kommer jeg ikke på i farten.

 

Forhåpentlig kommer det en positiv avklaring, ordre og realisering av potensiale. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter på Tyskland, så limer jeg inn et par "nyheter" fra HO:

 

http://hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?...=142884&cat=100

 

http://hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=142897&cat=116

 

- - -

 

Tyskere kjøper opp panteselskap?

 

Tyskere er interessert i Tomra-konkurrent Repant.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (17.3.04 08:18 )

 

Relaterte artikler

- - Ikke selg Tomra

 

Ifølge Finansavisen har flere tyske aktører kastet sine øyne på panteautomatselskapet Repant. Selskapet kan bli kjøpt opp etter påske. Da skal styreformann Karstein Gjersvik ha et avgjørende møte med en tysk aktør.

Gjersvik vil ikke kommentere konkrete oppkjøpsrykter.

 

- - -

 

- Ikke selg Tomra

 

Meglerhus velger å gå bort i fra sin salgsanbefaling på Tomra. Årsaken er enkel.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (17.3.04 09:56)

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Tyskere kjøper opp panteselskap? - Spekk på Tomra?

- Ni kjøpsanbefalinger

- TOM

 

DnB Nor Markets oppgraderer i dag Tomra fra selg til hold. Årsaken er helt enkelt at aksjen har falt ned til meglerhusets kursmål.

I går sluttet Tomra på 36,60 kroner.

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Men dette er jo kompasset som kursen har styrt etter de siste årene, denne gang fra iMarkedet:

 

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

 

- - -

 

Tysk panteavklaring torsdag

 

 

Onsdag 17. mars 2004 kl. 09:47

Skrevet av: Are Slettan - iMarkedet

 

 

Det går mot en ny avklaring, av flere, får vi si, i den tyske pantestriden. I morgen skal det tyske overhuset stemme over panten. (...)

Link to comment
Share on other sites

Man begynner i det små. Sakset fra iMarkedet:

 

- Repant begynner å se resultater av satsingen som er gjort. I andre halvår i fjor leverte vi 10 panteautomater. I januar og februar i år har vi levert over 20 automater, sier Gjersvik til Finansavisen.

 

I prosent er jo stigningen i alle fall imponerende.

 

http://imarkedet.no/index.php?object_id=77..._object_forside

Link to comment
Share on other sites

HO dilter etter iMarkedet og melder det som har vært kjent i ca et døgn på forumene.

 

- - -

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=142969&cat=100

 

Tomra dagen før dagen

 

I morgen skjer det ting på pantefronten i Tyskland. Slik går Tomra-aksjen.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (17.3.04 13:29)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- - Ikke selg Tomra - Tyskere kjøper opp panteselskap?

- Spekk på Tomra?

- TOM

 

I morgen vil det tyske Bundesrat behandle pantedirektivet. Bundesrat skal stemme over to forslag som berører pantesituasjonen.

Først skal forslaget fra den konservative delstaten Hessen behandles. Ifølge iMarkedet går dette forslaget ut på å reversere innføringen av pant på bokser og engangflasker og i stedet innføre en avgift hvis returandelen blir liggende under gitte grenser.

 

Forslaget blir avvist av den tyske regjeringen, hvor miljøvernminister Jürgen Trittin er pantetilhenger.

 

Mange tror at Bundesrat i stedet går inn for et kompromiss skissert av Trittin. Dette går ut på at dagens pantesystem videreføres, men ikke utvides til nye drikketyper.

 

Tomra-aksjen stiger 0,6 prosent til 36,80 kroner.

 

- - -

 

Klistrer også inn ordrebildet nå kl 1400. Så får vi se hvor vi er når avklaringen kommer, eller en ny utsettelse er faktum.

 

Kjøpere Selgere

Volum Pris Pris Volum

22000 36,6 36,7 11400

11500 36,5 36,8 23800

4300 36,4 36,9 6100

2000 36,3 37 21700

14000 36,2 37,1 14300

 

 

Lykke til dere som er med på ferden!

Link to comment
Share on other sites

Hei i kvelden.

 

Pirelli, du lurte på når møtet var. Har ikke hatt tid til å sjekke dette. Men noen påsto på annet forum at møtet finner sted kl 10 og utover. Det var da det startet på fredag 12. også. Noen antydet ca 12 som behandlingstid, siden sak 20 og 21 (eller var det 21 og 22?) skulle behandles sist.

 

Tipper dette ikke bare er noe som bankes gjennom, så det kan sikkert ta ei stund til. Men vær åpen for avklaring både før og etter disse tidspunktene. Vær også åpen for at det hele koker ut i ny utsetting.

 

Ingenting overrasker meg når det gjelder tyske politikere lengre.

 

Vil dessverre være borte fra PC i morgen (det var den kulturelle begiveheten da... 8) ), mulig jeg kommer meg på nett via nettcafe eller noe slikt. Dermed får jeg ikke oppdatert TOM-tråden heller. :roll:

 

Blir spennende og se om noe skjer i morgen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har tatt en kikk på "Tagesordnung der 214. Ausschusssitzung am Donnerstäg, 18. März 2004, 10.00 Uhr in Berlin". Den er opprinnelig fra 2. mars 2004.

 

Det var opprinnelig 21 punkt på listen hvor pkt 21 var "Verschiedens" (altså noe tilsvarende "diverse".

 

To pkt om pant har blitt føyd til listen som nytt pkt 21 og 22. Hessen-forslaget er nr 21 og regner med Trittin-kompromisset er 22.

 

Ikke vet jeg hvor lang tid de foranstående 20 sakene vil ta. Et stykke ut på dagen bør nok det formelle vedtaket være klart (eller det nye krumspringet om det skulle komme).

 

Her finner dere sakskartet i PDF:

 

[link fjernet]

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

:!: :!: :!: For å rydde eventuelle misforståelser av veien, pga upresisheter i norske medier (som jeg ble oppmerksom takket være Teknikern på HO):

 

Limer inn en viktig del av et sitat fra sitatet til Teknikern nedenfor:

 

Avgjørelsen for pantedirektivet i Tyskland skjer på torsdag i Bundesrat`s komite-utvalg

 

Hvordan man bør se på dette kan man vel diskutere lenge om.

 

Tysk rett og rettslige formelle regler for behandling av lovsaker vet jeg lite om. Men etter norske forhold, så vil komiteinnstillingen være det reelle, mens selve voteringen i Stortinget/Odelstinget (eller Lagtinget) nærmest får karakter av å være en formalitet. :!: :!: :!:

Link to comment
Share on other sites

Beroligende ord fra Teknikern:

 

Ser at mange er usikre på utfallet av Bundesrat. Det er det ingen grunn til.

 

HUSK at Trittin nå har FLERTALL, siden delstaten Bayern har brutt ut av Unionen og støtter Trittin. Videre er det en del andre enkelt-utbrytere som nå også støtter pant, så motstanderne er sjanseløse. (...)

 

Viser også til melding fra TDN-finans om at delstaten Bayern nå støtter Trittin.

Link to comment
Share on other sites

Ikke uventet ga komite-møtet 18. mars ikke noen avklaring når det gjelder pant i Tyskland:

 

- - -

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=143130&cat=100

 

- - -

Tomra på pinebenken

 

Tysk komité kom ikke til enighet om pantedirektiv. Tomra blir sittende på pinebenken.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (18.3.04 15:25)

 

En talsmann for miljøvernkomiteen i det tyske Forbundsrådet opplyser til TDN Finans at komiteen ikke kom til enighet under dagens møte. Nok en gang ble behandlingen av forslagene til endring av pantedirektivet utsatt.

- Den er utsatt inntil en av delstatene søker nye drøftelser, så vi har ingen eksakt dato, men jeg tror det vil skje i løpet av kort tid. Så ingenting er besluttet i dag, sier han. (...)

Link to comment
Share on other sites

Mye kan skje når det gjelder innførin av pant. Overrasket har jeg sluttet å bli over tyske politikere. Håper de ikke har samme holdning i alle avgjørelser de fatter. Lobbyen har stor makt i denne saken, det er i alle fall ikke tvilsomt.

 

Den datoen man sikter seg inn mot nå er nok 2. april 2004, som er dato for neste plenumsmøte i Bundesrat.

 

Hva som skjer da er ikke sikkert. Noen mener med sikkerhet å vite at det er flertall for Trittins forslag.

 

Jeg på min side, mener at man ikke bør ta noe for gitt. Særlig ettersom jeg ikke kjenner formalreglene for Bundesrat-behandling av lovforslag. Muligens kan forslaget sendes inn i en ny runddans i komiteer eller utsettes et stykke inn i evigheten.

 

En viss trøst gir denne artiklen fra dn.no:

 

- - -

 

http://www.dn.no/forsiden/article201833.ece

 

- - -

 

Vinbønder kan hjelpe Tomra

Av Dag Yngland, Berlin

 

Tyske vinbønder kan hjelpe panteselskapet Tomra i striden om innføringen av boksepant i Tyskland. I dag begynner politikerne en ny behandling av pantedirektivet som kan lede til full innføring av pant. (...)

Link to comment
Share on other sites

Tilsynelatende er TOM nå inne i en periode hvor alt som er galt bare kan bli verre etter manges mening. Trenden kan nok trygt sies å være negativ. Verre kan det sikkert også bli på kort sikt. Markedet er ikke alltid rasjonelt.

 

Tyskland har dessverre vært et mareritt for TOM. På kort sikt kan muligens marerittet fortsette. Nye utsettelser fra politikerne side vil nok være enda mer ødeleggende for kursen så irrasjonelt det enn er. Skulle Tykland være helt dødt, er potensialet for fall absolutt til stede. Sannsynligheten for det siste skal inntreffe er nok heller liten.

 

Det positive er at TOM nå defintivt er priset uten Tyskland. Faller kursen ytterligere begynner man å få en hel del gratis.

 

Når kursen snur er helt umulig å vite. Det kan skje i morgen, om ei uke, om en måned... Kommer det positive vedtak, så vil kursen kun gå en vei.

 

Så vil muligens noen si at etter resultatvarselet så skal det mye til for at kursen skal stige. Tror et av de bedre argumentene da er TAA. Minnes at jeg drev og kjøpe aksjer i selkapet ca på 18-tallet etter det andre av 2 PW på kort tid. Kursen ligger, for å underdrive litt, et stykke over det nå.

 

Slik jeg ser det er TOM et av de selskapene på OSE med aller størst potensiale. På det nivået TOM sist ble omsatt er det vaskelig rasjonelt sett å se en nedside. Den potensielle oppsiden er derimot formidabel. Når oppsiden tas ut er vanskelig å anta noe om. Hvor stort potensialet er heller ikke lett å si noe sikkert om. Men jeg har ikke tenkt å selge "studentpostene" mine enda, så jeg venter og ser.

 

Ellers så har TOM blitt styrt veldig av forventninger. Tyskland har fungert som en fotlenke.

 

Strategien som presenteres i Finansavisen 20. mars 2004 (ikke på HO enda) virker fornuftig. For de som ikke har lest avisen, gjengir jeg et lite utdrag av det som sies i artikkelen - av Per Christian Haugen (3/5 av siden har det tyske flagget som bakgrunn).

 

"Livet etter Tyskland

 

Tomra vil ikke vente på nye pantegjennombrudd. Selskapet ruller nå ut sentre for resirkulering i markeder uten pant.

 

Innføring av pant har lenge vært en gullgruve for Tomra, men de seneste tre årene har hendelsene i Tyskland snarere vært et mareritt enn et eventyr. Nå vil Tomra ha flere strenger å spille på. (...)

 

-Vi har jobbet er par år med å utvikle tekniske løsninger som et alternativ til mer tradisjonelle innsamlingssystemer i markeder uten pant. Selv om vi tror at antall pantemarkeder vil vokse i fremtiden, er slike politiske prosesser utenfor vår kontroll, sier Tomras konsernsjef Erik Thorsen.

 

Tomra-ingeniørene har de siste tre årene skrudd på en løsning som nå ser dagens lys: helautomatiske sentre for resirkulering. Prototypen er satt opp i et skur i Tomras bakhage, og de første analytikerne har allerede begynt å banke på døren i Asker for å beskue teknologien det har kostet over 30 millioner kroner å utvikle. (...)

 

Et automatiskert senter kan erstatte kapasiteten til inntil 50 tradisjonelle igloo-løsninger. (...)

 

-Det er store prosesser og systemløsninger som ofte har et nasjonalt perspektiv. Vi har tidligere ikke hatt en verktøykasse som vi kan benytte i et ikke-pantemiljø. Det har vi nå, sier Morthen Johannessen, visekonsernsjef i Tomra, med ansvar for utviklingen av nye markeder. (...)

 

I første omgang er det Europa og Japan som Tomra ser som markeder for sine miljøsentre. (...)

 

Storbritannia blir trolig det første markedet. Tomra har snakket med alt fra miljøvernminister til lokale kjøpmenn, og rapporterer om bred forståelse for at problematikken rundt emaballasjen bare vil vokse framover. Konktrete samtaler føres nå med dagligvarekjeder, og det diskuteres hvordan produksjonskostnadene skal fordeles på pilotprosjektene.

 

-Det vi håper på nå er Europa. Vår internplan er å ha piloter på plass i markedet i løpet av sommeren. Vi har som målsetting at salget skal nå et visst volum i løpet av 2005, sier Johannesen.

 

Han anslår markedet til 3000 sentre i England. I Japan er det kommunene som er kundene, og her regner man med at markedet i første omgang omfatter de 300 største kommunene, med et behov for 5000 sentre.

 

I år vil Tomra bruke om lag 15 millioner kroner i forbindelse med forberedelse av produksjon og utplassering av piloter."

 

Så er det bare å spekulere: Hvorfor framstilles det nesten som en sensajon at TOM tenker i andre baner enn panteautomater, Tomra er jo langt mer enn automater.

 

Har dette noe med det svake Q1 04 å gjøre?

 

Hvordan vil dette påvirke estimater for framtiden?

 

Har dette noe å gjøre med at Tomra utvider produksjonslokalene?

 

Hva vil det gjøre med kursen?

 

Nåja. Akkurat disse spørsmålene skal jeg la ligge enn så lenge.

 

Tas potensialet ut?

Link to comment
Share on other sites

Har lett og kikket litt i gamle børsmeldinger fra Tomra i kveld.

 

Fikk litt lyst til å lime inn tysklandsfarsen akt for akt. Det begynner nå å nærme seg 3 1/2 år.

 

Det litt pussige er muligens at det på et eller annet tidspunkt sluttet TOM å sende ut meldinger om tilstanden i Tyskland.

 

Se og le. Eller grin. :wink:

 

:!: MERK: Dette er gamle meldinger som har gått fra Tomra til Oslo Børs. :!:

 

 

- - -

26/10-2000 10:47:04: (TOM) TOM - Pressemelding

 

Den tyske miljøminister, Jürgen Trittin, uttalte i går

kveld at det har skjedd et gjennombrudd i diskusjonen om

innføring av pant på engangsemballasje.

 

Ministeren, med støtte fra 15 av ialt 16 lokale

miljøministre, har besluttet å innføre pant på boks og

engangsemballasje av glass og PET i løpet av sommeren 2001.

 

Miljødepartementet vil i nær fremtid kommunisere de

nødvendige detaljer i ordningen.

 

 

 

Asker, 26. oktober 2000

TOMRA SYSTEMS ASA

 

 

 

Erik Thorsen

Konsernsjef

 

- - -

 

31/01-2001 13:21:25: (TOM) TOM - PANT I TYSKLAND

 

Etter et kabinettmøte i den Tyske regjering i dag har

regjeringen redegjort for sin beslutning om å innføre pant

på engangsemballasje.

 

I redegjørelsen understrekes det at 80% av

engangsemballasjen distribueres gjennom 13.200

lavprisbutikker og 6.700 supermarkeder over 800 m2. De

øvrige 20% er fordelt på mindre butikker og kiosker. Etter

beregninger utført av myndighetene antar man et behov for

automatisering av ca. 40.000 butikker, tilsvarende ca.

80.000 automater.

 

Som grunnlag for vurderingen av de totale systemkostnadene

antar myndighetene at den totale investeringen i

returautomater kan bli i overkant av 2 milliarder DM.

 

De totale årlige kostnadene for drift av pantsystemet antas

å være ca. 265 millioner DM, etter fradrag for besparelser

av dagens lisenskostnader i DSD systemet. Dette innebærer

en kostnad pr. emballasjeenhet på 1,84 Pfennig, eller 3,31

DM pr. innbygger på årsbasis.

 

Det forventes en oppstart av pantsystemet 1. januar 2002.

 

Eventuelle spørsmål kan rettes til adm. direktør Tomra

Europe AS, Morthen Johannessen, på telefon 90 87 21 67,

eller til executive assistant Ragnhild Ringheim på telefon

66 79 92 01.

 

- - -

13/07-2001 13:54:06: (TOM) TOM - GERMAN BUNDESRAT VOTING

 

German Bundesrat did not vote on the amendment to the

1991/98 Packaging Ordinance

 

The German Upper House (Bundesrat) did not vote on the

amendment to the 1991/98 Packaging Ordinance today.

 

Instead, a proposal from Rheinland Pfalz to replace the

existing Packaging Ordinance with a new minimum quota for

ecologically acceptable packaging obtained necessary

support by 36 votes. This proposal from Rheinland Pfalz

committs the industry to fill a minimum of 21.5 billion

liters in refillable packaging and an additional 3 billion

liters into ecologically acceptable packaging. After the

voting in Bundesrat, the Minister of Environment, Jurgen

Trittin, announced that he will only go forward with a

proposal which strenghtens the existing Packaging

Ordinance.

 

The proposal from Bundesrat is not considered to fulfill

that ambition and Trittin announced that he will publish

the 1999 measurement of the refillable quota within the

next few weeks. Following this announcement he stated that

a deposit system under the current legislation will be

implemented six months later.

 

 

Asker, July 13, 2001

Tomra Systems ASA

 

- - -

22/02-2002 14:44:04: (TOM) TOM - TYSKLAND

 

Det er i dag falt dom i rettssaken i Berlin vedrørende

innføring av pant på engangsemballasje i Tyskland. Dommen

er i favør av Regjeringen. Vedlagt på www.ose.no ligger

pressemeldingen på tysk - fra retten i Tyskland.

 

- - -

29.08.03 07:51 TOM ORDRE FOR AUTOMATER I TYSKLAND, SVERIGE OG DANMARK avtaler

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Den danske dagligvarekjeden Netto, har valgt TOMRA som

leverandør av retursystemer. TOMRA og Netto har derfor

inngått en rammeavtale for levering av retursystemer i

Tyskland, Sverige og Danmark til en verdi av 75 MNOK. Som

en del av denne rammeavtalen har TOMRA fått ordre for

levering av returautomater og annet utstyr til en verdi av

ca. 12 MNOK i Tyskland. Dette er den første ordren TOMRA

har fått i forbindelse med implementeringen av pant på

engangsemballasje i Tyskland. I tillegg har TOMRA også fått

ordre fra Netto i Sverige og Danmark til en totalverdi av

ca. 28 MNOK.

 

- - -

01.10.03 12:24 TOM RAMMEAVTALE I TYSKLAND avtaler

 

TOMRA har inngått en rammeavtale med en tysk

dagligvarekjede for levering av retursystemer til en verdi

av inntil 45 MNOK.

 

- - -

 

09.10.03 10:19 TOM VEDR. TOMRA I NORSK FINANSPRESSE andre børsmeldinger

 

Det refereres til artikler om TOMRA i TDN Finans den

8.10.2003 og Dagens Næringsliv den 9.10.2003.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

TOMRA har i tidligere offentliggjort kommunikasjon skrevet

at selskapet tester panteautomater for engangsemballasje

hos 10 kjeder i Tyskland. Kjedenes navn er ikke blitt

offentliggjort. TOMRA har ikke ytret noen forventninger til

tidspunkt for eventuelle nye ordre i Tyskland tilknyttet

oppstarten av et nasjonalt pantesystem. TOMRA har heller

ikke holdt presentasjoner for meglerhus de siste to ukene.

 

 

- - -

Link to comment
Share on other sites

Tro kan flytte fjell... Her er noen andre som tilsynelatende har troen.

 

- - -

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=143366&cat=116

- - -

 

- Skal kjøpes nå!

 

CAR går ut med en sterk kjøpsanbefaling på Tomra.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (22.3.04 11:12)

 

Corporate Advice & Research har sett nærmere på det tekniske rundt Tomra-aksjen.

- Vi anbefaler sterkt kjøp på dagens nivå, skriver CAR.

 

- Aksjen befinner seg på et meget sterkt støttenivå rundt 35 kroner. Samtidig har aksjen blitt kraftig oversolgt både kortsiktig og langsiktig, heter det videre.

 

Ifølge CAR snudde den kortsiktige momentumanalysen opp fredag og ga kjøpsignal. Det kan forventes en oppgang kortsiktig til 40 kroner. På mellomlang sikt tror CAR aksjen kan stige til forrige topp opp mot 50 kroner.

 

Tomra er et lyspunkt på en svak børs. Siste notering er 35,60 kroner, opp 0,9 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...