Jump to content

NHY Warrant HA ISIN NO 0010256613


andersw

Recommended Posts

hei, kikket bare på dn.no og leste litt på forumet om NHY Warrant. Jeg er ikke helt oppdatert på hva dette er. også lurer jeg på om det er bare NHY som har warrants.

 

anders

 

 

Hei anders!

 

Se på denne linken, så ser du hvem som har Warrenter.

 

 

https://chepa.netfonds.no/derivatives.php?t...mp;exchange=OSE

Link to comment
Share on other sites

Warrants på Oslo Børs finnes i følgende selskaper:

 

DNBNOR

NHY

NSG

ORK

OSEBX

STL

TAA

TEL

TOM

 

Warrants er nærmest som opsjoner, bare med lenger løpetid. Det går 10 W pr. kontrakt i motsetning til opsjoner hvor det er 100. Kursen som oppgis er pr. Warrant (og ikke pr. kontrakt), Som for opsjoner finnes det både kjøps og salgswarrants.

W har den fordelen at Svenska Handelsbanken (SHB) som Marketmaker stiller salgs- og kjøpskurser med spread innenfor gitte rammer. Det blir derfor ikke den latterlige avstanden mellom kjøps- og salgskurs som ofte er for opsjoner. Du vil se at SHB alltid* står både som kjøper og selger i ordreboka.

 

NHYW07O100HA (NHY Warrant HA ISIN NO 0010256613) er en salgswarrant med bortfall 16.03.07. Med 10 av disse kan du i teorien selge én Hydro-aksje for 100 kr. I praksis selger du heller Warrantene når/hvis NHY faller.

 

Så får de som har vært lenger i Warrantgamet fylle ut eller arrestere meg hvis det trengs .

 

Edit:

* I hvert fall så lenge det ikke er andre kjøpere eller selgere med volum av betydning

Link to comment
Share on other sites

hvordan vet jeg at det er en salgswarrant og ikke en kjøpswarrant?

NHYW07O100HA

 

Kjøpswarrants går fra A-L hvor A er januar og L er desember. Salgswarrants fra M-X.

O=Salgswarrant for Mars. Borfall er 3. Torsdag i den gjeldende mnd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå må jeg sjekke om jeg har fått det helt inn her.

 

NHY07C160HA har en kurs på 16,70.

 

NHY har en kurs på 190.

 

Betyr det med NHY07C160HA at med 10 NHY07C160HA kan jeg kjøpe 1 hydroaksje til 16,70*10=167 i mars?

 

betyr det at hvis jeg tror hydro holder seg på samme nivå som i dag sitter jeg med en oppside på 23 kr pr. aksje i mars?

 

Takker for alle svar

 

mvh

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

NHY07C160HA er betegnelsen på en Kjøpsopsjon. Hvis du slenger på en W så det blir NHYW07C160HA har du en Kjøpswarrant [/pirkemodus]

 

Antar det er Warrants du snakker om så jeg svarer ut fra dét.

NHYW07C160HA betyr at du med disse Warrantsene kan kjøpe én Hydro aksje for 160 kr.

Av akkurat denne Warrantsen må du ha 2 stk. for å kjøpe én NHY aksje (dette finner du ved hjelp av linken Laphroaig gav deg under her).

 

For å kjøpe en aksje i NHY ved betaler du da: 2*16,70 + 160 = 193,40

 

I følge min Warrantskalkulator vil det:

Dersom NHY stiger med inntil 7,46% årlig, lønne seg å heller kjøpe aksjen.

Hvis NHY stiger med mer enn 9,1% årlig vil det lønne seg å kjøpe Warrantsene.

Link to comment
Share on other sites

Hei i gjenn :smile:

Gjorde noen beregninger med disse Warrantsene. Problemet er imidlertid at jeg ikke vet hvilket grunnlag SHB bruker for sine beregninger. Men hvis jeg bruker snittet av kjøps- og salgskurs den 22.12; kjøper 16,10 - selger 16,20 som gir 16.15 i snitt, kan følgende legges til grunn for å få 16,15:

 

Strike = 160

Aksjekurs = 188,-

Utbytte = 5,-

Utbytte % = 2,66 (av aksjekurs)

Volatilitet = 45,4%

Rente = 0% (?)

Dager til forfall = 82

 

Renta er neppe 0 %, men den påvirker ikke all verden i beregningen siden det er såpass kort tid til forfall (ved 3% blir Warrantkursen = 16,56). Mulig SHB bruker en høyere rente og lavere volatilitet?

 

Dette gir følgende aksjekurser og Warrantkurser (teoretiske):

 

188 - 16,15

189 - 16,55

190 - 16,96

191 - 17,36

192 - 17,77

193 - 18,19

 

200 - 21,17

205 - 23,37

210 - 25,63

osv.......

 

 

Du får trekke de konklusjoner du selv vil ut fra dette, men før du gir deg i kast med Warrants anbefaler jeg deg å lese artikkelen Spekulasjon i warrants nytteløst på derivater.com.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...