Jump to content

OCR - Ocean Rig


Laphroaig

Recommended Posts

Nå venter mange på resultatet av boringen på Weymouth. Det er liksom den stor trigger videre for aksjekursen. Men vi skal ikke glemme det øvrige potensialet som ligger her. Denne ene brønnen er bare en liten utfordring av det totale bildet.

 

Slik utviklingen har blitt til nå viser det seg at ledelsen har gjort flere glimrende valg og fått inn Erik Raude i Canada på en slik måte at dette er og blir den foretrukne riggen for videre leting i farvannet utenfor Nova Scotia. Nord-Amerika har et meget stort behov for naturgass og oljeselskapene setter nå inn store ressurser på leting. Alt i alt skulle jeg tro at OCR nå er i startfasen av et helt lite industrieventyr uten sidestykke i norsk industrihistorie.

 

Det er noen utrolige verdier som er lagt ned hittil i byggingen av riggene og vi ser jo diskusjonen gå høyt og lavt omkring milliardene. Noe som igjen lager usikkerhet omkring aksjeverdien, naturlig nok. Men potensialet står i stil deretter. OCR kan bli svært lukrativt.

 

Nå er det kommet for dagen at storaksjonær i OCR, Sinvest; går nye veier og satser videre på flere rigger. Greit det, også spennende, og her må vi unngå sammenblanding videre i mellom disse to selskapene selv om det prosentvise eierforholdet i OCR opprettholdes.

 

Jeg sitter igjen med inntrykk av at flere har solgt seg ut av OCR for så å kjøpe seg inn i SIN de siste par ukene. Kan godt være lurt på sikt, hvem vet? Selv følte jeg meg ikke komfortabel med å eie litt OCR gjennom SIN og solgte meg da ned i SIN for så å kjøpe mer OCR. - Nå etter å ha sett det nye prosjektet til SIN føler jeg meg komfortabel med denne avgjørelsen. - OCR har sine rigger ferdigstillet og markedet er der, mens SIN starter på nytt med all den usikkerheten det medfører. (Se forøvrig dette som eget tema heri)

 

OCR går en spennende tid i møte, tipper dette blir en vinner av offshoreaksjene i år og til neste år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 237
  • Created
  • Last Reply

Helt plutselig fikk jeg for meg at jeg skulle selge meg ut av OCR og når kursen passerte 18 i dag slo jeg til og høstet inn hele hyggelige 60% fortjeneste på bare noen måneder.

 

Egentlig hadde jeg planer om å sitte lenge i denne for å se om den kom opp mot 30-tallet som flere har spådd. Men jeg synes liksom det er forbausende still omkring nyheter her. Vel vet vi at det kommer ny melding i slutten av februar om resultatet av borringen de holder på med nå. - Men det er jo merkelig at det ikke har sivet ut noen nyheter hittil. Såpass mye mannskap skulle vel være skiftet ut de siste to månedene at noe hadde lekket.

 

Føler liksom at det bobler litt på hele børsen nå, kan denne oppgangen fortsette? I alle fall ikke så raskt som den stiger nå, det vil vel være mot alle regler.

 

Så nå er jeg litt avventende, tror jeg satser hele salget i AKVR, tror oppsiden der er større enn i OCR videre.

 

Tiden vil vise.

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel noe på gang i dag, mulig drivverdige gassforekomster på Weymouth feltet? Eller er det bare noen som starter ralley i håp om at nettspekulantene henger seg på...?

 

De nærmeste dagene vil vell komme med svaret.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Kunngjøringen av planer om videre dypvannsboring med oppstart i vår utenfor Nova Scotia ble dagens kurstrigger for OCR.

 

Den videre aktivitetn til ER ser ut til å være berget og aksjen kommer nok raskt nå til å stige kraftig.

 

Neste kurstrigger vil bli eventuellt gassfunn, positivt eller negativt, avhengig av resultatet. - Skulle tro at det er en aksje for stor gamling nå og noen uker fremover. Blir spennende.

 

Det fine er jo at SIN følger med i dragsuget og har en emisjon på gang slik at nåværende aksjonærer kan kjøpe seg videre opp og få med litt av OCR der.

 

Tror nok at OCR kan bli en spennende aksje fremover og den er vel fortsatt noenlunde billig i forhold til potensialet? Har noen en analyse omkring dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

OCR har fått motstand i utflaggingen til Kanada på ministerhold.

 

Hele artikkelen her:

 

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

 

Vel, hva skal man si? Ikke godt å se utfallet her, men jeg skulle tro at det ligger kraftig an for at Marathon går av med seieren i og med at de har fått oppdraget. Det kan ikke kalles tilbake.

 

Og Marathon vil bruke den amerikanske boreriggen Deepwater Pathfinder.

 

Uheldigvis er det foreløpig eneste dypvannsbrønn i området som er planlagt for i år.

Link to comment
Share on other sites

En oppgave mindre for Eirik Raude.

 

Les: http://www.herald.ns.ca/stories/2004/02/14...ess251.raw.html

 

Som forteller at Marathon kommer til å bruke sin foretrukne rigg istedenfor ER.

 

Dette var en av kurstriggerene som hevet OCR til rundt 20 for en tid tilbake og nå kan det være fare for et lite fall på mandag.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel bakt inn i kursen allerede? De færreste trodde vel at OCR skulle klare å dra i land en kontrakt på denne måten. I tillegg er vel ikke forholdet til Marathon det beste lenger, syns dette virket som en merkelig måte å operere på. Nå må det tillegges at jeg kun har fulgt dette fra sidelinjen.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Ikke godt å si reaksjonen på denne. Men det ville være forunderlig om det ikke vil bli oppfattet som litt negativt. Tross alt ble saken brakt inn på politisk nivå og svaret har kommet raskt, svært raskt, og det er ikke til fordel for OCR.

 

I og med at de gikk til det skritt å påberope ER som kanadisk godkjent og tilrettela for utflagging, vil den handlingen vise en litt ufin forretningsdrift ovenfor Marathon som har kontrakten på boringen. Å prøve å påtvinge dem en rigg de ikke ønsket i utgangspunktet vil nok bli husket i de kretser. Bare det å sette i gang en slik prosess av OCR forteller at de er i en vanskelig situasjon, og det i seg selv hjelper nok ikke videre positivt ved nye kontraktsmuligheter.

 

Tenker mannskapet pakker badetøyet og setter kursen mot Cuba om ikke lenge.

 

Uansett, nå må ledelsen virkelig ut på leting for å finne nye oppgaver for ER.

Link to comment
Share on other sites

Kvartalsrapporten ga ikke den store spenningen som mange hadde forventet.

 

Ocean Rig oppnådde et resultat før skatt på 77,3 millioner kroner i fjerde kvartal 2003, mot 289,3 millioner kroner i samme periode året før.

Driftsresultatet falt fra 7,5 millioner kroner i fjerde kvartal 2002 til 0,9 millioner kroner i samme periode i fjor, mens driftsinntektene holdt seg på 175,9 millioner kroner.

 

Ledelsen viser en forsiktig optimistisk tone fremover:

 

Selskapet melder at det har vært en bedring i markedet for dypvanns og ultradypvannsrigger de siste ukene, med nye kontrakter tildelt på over 200.000 dollar pr. dag for høykvalitetsmarkedet.

 

Selskapet, som har to meget avanserte dypvannsrigger, ser mulighet både utenfor Norge og utenfor Vest-Afrika fremover.

 

Det er tegn til økt aktivitet fra oljeselskapene, meldes det.

 

- Dette har resultert i et mer optimistisk syn på høyere utnyttelsesgrad og bedrede dagsrater for andre halvdel av 2004 og 2005 for vanskelige forhold og dypvannsboring, heter det.

 

Markedet priser aksjen til kr. 19.- i øyeblikket og ser ut til å være fornøyd med det. Resultatfremleggelsen har ikke gitt noen negativ trigger i så måte.

 

Verdt å merke seg er at ledelsen også nevner Norge som marked for sine rigger.

 

Fortsatt mye spenning omkring fremtiden til OCR. Mulighetene er mange.

Link to comment
Share on other sites

En meget positiv avslutning på dagen med solid stigning til nærmere 21..tallet, og nesten en million i volum. Tatt i betraktning det relativt lave antall aksjer på "traderhender", betyr det at markedet har tatt meget godt imot rapporten. - Dette ser bra ut videre for kursutviklingen.

 

En fin dag for OCR eierene,..gratulerer. Og så drypper det litt på SINaksjonærene også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klipper inn en artikkel i finansavisen,

noe nermere bekreftelse på funn enn dette her det går ikke an å få, før bekreftelse kommer om to uker.

 

Ocean Rig-aksjonærene er for tiden veldig spente på om det blir funnet olje i Weymouth-brønnen utenfor kysten av Canada.

 

Selskapets egen dypvannsrigg Eirik Raude borer brønnen der Ocean Rig deltar med 22,5 prosent andel i brønnen og 15 prosent i lisensen.

 

- Det er boret ned til 5.250 meter dyp, og man skal ytterligere 1.000 meter ned. Vi har ikke lov å si så mye, men vi skal helt ned. I løpet av en par ukers tid vil vi vite mer, sa Ocean Rig-sjef Geir Aune ifølge Reuters på en presentasjon tirsdag.

 

- Det mest aktuelle for Ocean Rig dersom det blir olje/gassfunn vil være å selge Ocean Rigs andeler eller spinne det ut til aksjonærene i et eget selskap. Dette avgjøres av hva som er mest lønnsomt for aksjonærene, fortsatte han overfor nyhetsbyrået.

 

De andre partnerne i brønnen er Encana og Shell.

Link to comment
Share on other sites

Fra presentasjonen omkring OCR har iM en artikkel som også viser potensialet fremover for Erik Raude som dypvannsrigg til Ormen Lange prosjektet.

 

Artikkelen er her: http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

 

Skulle tro at det kommer mange kurstriggere fremover for OCR. En spennende akjse, ingen tvil om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg legger inne denne artikkelin fra HO for å holde strengen oppdatert.

 

"Krystallklar kjøpsanbefaling

Analytiker går mot "røkla" når det gjelder Ocean Rig.

Artikkel av: Øystein Byberg (4.3.04 15:47)

 

Analytiker Frank Harestad i Pareto opererer med en krystallklar kjøpsanbefaling på Ocean Rig. Ifølge Kapital har Harestad et kursmål på 30 kroner.

Det er flere årsaker til anbefalingen:

 

Lønnsom dypvannseksponering

Lovende kontraktsutsikter

Stigende rater

Gode refinansieringsmuligheter

Evne til kostnadskutt

Mulige oljefunn

 

Bjørn Tore Urdal i Handelsbanken er negativ til aksjen. Les mer her.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Idet ikke alle har tilgang til Stocktalk, vedlegges siste artikkel av veteranen Future, 03.04.04 08:53

 

"Beklager at jeg ikke kan komme opp med mer konkret info når det gjelder det store norske feltet som hadde en del sammenlignbare problemer med det vi nå ser i Weymouth-brønnen, men inntil videre mener jeg det at var i en tidlig fase av Åsgard-feltet.

 

Her kommer likevel en del faktisk informasjon som kan være relevant, bl.a. hentet fra Oljedirektoratet:

 

OD trekker fram 4 elementer som må være tilstede for å finne olje/gass i store mengder:

1) Kildebergart 2) Reservoarbergart 3) Takbergart 4) Felle

 

Det er spesielt Takbergartene som er interessante. De er en forutsetning for at det er store funn tilstede, og er en bergart som stenger for gassen og oljen, og som hindrer olje/gass i sin ferd videre oppover. Til høyere temperatur og trykk - til hardere er takbergarten. Dette dreier seg ofte om leirstein og/eeler salt.

 

Takbergartene finner vi som oftest både over og under et reservoar, slik at det stenges for at olje gass kan bevege seg oppover/sidelengs mv.

 

OD sier videre:

"Takbergartene er dannet av ugjennomtrengelige lag, som ofte er flere hundre meter tykke"

 

I Weymouth-brønnen står de nå, etter min mening, inne i akkurat den fasen vi her beskriver, en knallhard, nesten ugjennomtrengelig takbergart, og den er knallhard rett og slett fordi det på undersiden er høyt trykk. Det øker ogsåsannsynligheten for at vi snakker om et stort funn.

 

EnCana/Shell/OCR snakker om "vanskelig geologi". Det er en måte å si det på. Utenom ukentlig rapportering av fremdrift i meter (som de må oppgi) så råder den absolutte stillhet.

 

Det er, etter min mening, mye som taler for at det nå gjøres grundige analyser og risikovurderinger før boringen fortsetter og gjennombruddet/funnet kommer. Mennoe er sikkert - det er ikke tekniske boreproblemer som ligger til grunn for at fremdriften har stoppet, her dreier de seg om takbergarter med en utfordring som operatørene kanskje ikke har møtt på tidligere. Så får hver og en trekke sine konklusjoner. "

 

Er det andre som sitter med og følger OCR her?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Huffda, løpet er kjørt for Weymouth 'lotteriet' OCR har vært med på.

 

Boringen av letebrønnen på Weymouth-prospektet utenfor Nova Scotia var mislykket, og partnerne EnCana, Shell og Ocean Rig forlater brønnen.

 

Link til artikkel på imarkedet.no

 

OCR er ned 10% til nå i dag, men fallet er nok neppe over med dette.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette ble som forventet. Og nå har OCR kun gjelda igjen og den skal betjenes med gode sammenhengende kontrakter fremover.

 

Lukter emisjon nå, eller?

 

Så er det bare å håpe at Skeie får solgt riggene til SIN for en solid fortjeneste eller så er vel den også på god vei mot et lavmål. SIN må være med å dekke inn litt i en eventuell emisjon, men det skulle ikke være all verden nå pr aksje siden aksjeantallet er utvidet betraktelig etter nytegningen for riggprosjektet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

FRA 1 HALVÅRSRAPPORT 2004.

AOS - Parallelt med operasjonell aktivitet offshore har en i kvartallet videreført arbeidet med å få frem et modulbasert mobilt SLOP-renseanlegg. Arbeidet med å få fram kostnadsestimater for utstyr og offshoreoperasjonen sluttføres i disse dager. Foreløpige beregninger viser vesentlige besparelser og en positiv miljøgevinst. Vi planlegger for engineering og produksjon i 4. kvartal med påfølgende offshoreoperasjon og inntekter i 1. kvartal 2005.

 

 

Gjenvinner borevæsker ved leteboring i nord

Leteriggen Eirik Raude skal modifiseres slik at så mye som mulig av avfallet fra boreoperasjonene utenfor Finnmarkskysten blir gjenvunnet.

 

I løpet av oktober skal Eirik Raude klargjøres for oppdrag i Barentshavet. (Foto: Ocean Rig)

 

Modifikasjonsarbeidene blir gjort for å imøtekomme myndighetenes krav til null utslipp av borekaks, unntatt topphullskaks, i Barentshavet.

 

– Statoil har bestemt seg for en teknologisk løsning som gir minst mulig boreavfall og samtidig gjenvinner mest mulig av avfallet fra boreoperasjonene, sier John Eirik Paulsen, leder for Total Fluid Management i Statoil.

 

I midten av oktober blir Eirik Raude slept til Ølen i Rogaland for å få installert et gjenvinningsanlegg for borevæsker.

 

Dette anlegget består blant annet av en mekanisk borekakstørker, hvor avfallet fra boreoperasjonen går gjennom en stor "tørketrommel" som skiller borevæsken fra kakset.

 

Borevæsken går gjennom en foredlingsprosess før den tilbakeføres til systemet for boreslam om bord.

 

Borekakset skal mellomlagres på riggen. Lageret har kapasitet til å ta 90 kubikkmeter. Fra mellomlageret transporteres kakset gjennom rørgater og bulkslanger til egne tanker på forsyningsskip. Denne transportmetoden vil redusere risiko i forhold til bruk av kran til løft mellom rigg og fartøy.

 

Et eget vannrenseanlegg skal også monteres på leteriggen. Teknologien for rensing av regn og avfallsvann fra riggen er ny. Vannet blir samlet opp og renset i henhold til myndighetenes krav.

 

Eirik Raude skal benyttes av Statoil og Hydro til boring av letebrønner i Barentshavet.

 

Riggen er allerede utrustet for å kunne operere i nordlige farvann og under ekstreme værforhold. Den er konstruert for operasjoner på dybder ned til 3000 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ocean Rig inngår avtale med H&Q

 

Mandag 15. november 2004 kl. 21:28

Skrevet av: Inge Berge - iMarkedet

 

Ocean Rig inngår market maker-avtale med svenske Hagströmer & Qviberg Fondkommission AB.

 

Market maker-avtalen inngås for å bedre likviditeten i Ocean Rig-aksjen på Oslo Børs. Hagströmer & Qviberg Fondkommission AB vil fungere som en likviditetsgarantisk for Ocean Rigs aksjer.

 

Avtalen vil gjeldte fra 16. november.

 

Hagströmer & Qviberg er et meglerhus med hovedsetet i Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa at spillet er igang på traders Pit i dag, og det står jeg for ennå.

 

Valgte å ta Ocean Rig-aksjer

 

Fredag 19. november 2004 kl. 15:11

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

Så godt som alle eierne i riggselskapet Ocean Rgis obligasjonslån med tvungen konvertering har valg tå ta selskapets tilbud om tidlig konvertering.

Ocean Rig satte tidlig november frem et tilbud til eierne av obligasjonslånet om en prosent i kontantkommisjon til de av obligasjonseierne som godtok å konvertere sine obligasjoner til aksjer.

 

Dette har ført til at 97,6 prosent av obligasjonseierne har godtatt tilbudet og dermed konverterer sine obligasjoner til aksjer på kurs 38 kroner.

 

Konvertering gjelder et lån som ble utstedt i august 2002 og som forfaller med tvungen konvertering i august 2005.

 

Tilbudet er gjort i forbindelse med Ocean Rigs pågående restrukturering og bedring av balansen.

 

Totalt tilsvarer det konverterte beløpet 467,9 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye jobber

 

NHY:VENTER BORING AV 20-30 LETEBRØNNER PÅ NORSK SOKKEL I 2005

 

Oslo (TDN Finans): Norsk Hydro venter at det bores 20-30 letebrønner på

norsk sokkel i 2005.

 

Det sa konserndirektør Tore Torvund i Hydro på en konferanse i London

mandag, ifølge Bloomberg News.

 

Det tilsvarer inntil en dobling fra 2004, noe han forklarer med de høye

oljeprisene.

--  

TDN Finans

TF

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES  C/NHY

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...