Jump to content

Shorting av aksjer


Rexenes

Recommended Posts

Jeg handler pr i dag gjennom Stocknet, men ser at Netfonds tilbyr shorting gjennom nett-løsningen. Stocknet melder at shorting foreløpig ikke er tiltenkt deres sider.

 

Lurer derfor på å skifte megler.

 

Noen med erfaringer fra begge?

Tenker da også på de forskjellige tillegsprogrammene.

Trader (mTrader) og Primetrader (pockettrader).

 

Noen med erfaringer i det å kunne shorte? Min mening er at det å ha shorting som en naturlig mulighet, gjør deg mye mer objektiv. Du blir ikke så giret på å finne en aksje som skal opp at du kaster deg på en du normalt ikke hadde satset på. Du ser like gjerne etter aksjer på vei ned...

 

Hadde vært kjekt å få noen tilbakemeldinger på dette.

Link to comment
Share on other sites

Tror dette er den tredje tråd/topic som etterlyser informasjon om SHORT uten at noen har kommet med nærmere informasjon.

 

Kanksje admin legger alle innlegg i en tråd og at noen som virkelig kan dette emnet følger opp med noen tips og råd for videre aksjehandel når markedet snur for enkelte segment og spesielle aksjer.

 

En mulighet for de som ikke akkurat benytter short som daytrade er jo salgsopsjoner. - Spekulativt begge to og risikobetonte i høy grad som all aksjehandel.

 

Faktisk så risikofyllt at jeg ikke vil avslutte dette innlegget med lykke til. Heller,....

 

Sitt på salgsknappen til du er utsolgt, det er neppe tid for en meglerprat like før stenging....og da kan nattesøvnen bli kostbar.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi ikke bare si at dette fra nå av er short-topicen. Og alt som handler om dette temaet legges inn her. Hvis noen vil poste det som kom fram i de andre topicen igjen så er det bare å gjøre det! De vil bli slettet etter en tid...

Link to comment
Share on other sites

Nordnet er de eneste jeg har shortet gjennom så langt og det fungerte greit. Bare å selge aksjen og så beløper gebyrene som mannen under beskriver.

 

Det er vel også 4,5% rente på innlånte aksjer - så man skal både time shortingen bedre enn vanlige kjøp samt at større % av gevinsten forsvinner når man får et ekstragebyr på 400,-

 

Jeg sitter forøvrig med 50% av porteføljen short nå og 50% i cash. Det skal bli spennende å se hvordan uken blir.

 

MBA :twisted:

Link to comment
Share on other sites

renten er på årsbasis, og om verdien på aksjene du shorter synker, blir også den lånede summen mindre, men rente blir det om man shorter over flere dager. Men på en uke blir renten tilsvarende under 0,1 % så gir jo ikke det store utslaget om aksjen er ned med minst 1-2% da.....

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Vanlig kurtasje + gebyr + rente

blir jo rimelig stivt da :cry:

Om man shorter en aksje for 30.000 og løser den inn etter kvart år blir prisen ca.

 

Kurtasje: 95*2 = 190

Gebyr: 400

Rente: 30.000 * 0,045 * 1/4 = 337

Totalt: 927 / 3,1%

 

Da sier det seg selv at shorting krever endel bedre treffsikkerhet enn vanlig aksjehandel.

 

Kan opsjoner være et billigere og bedre alternativ til shorting?

Selv har jeg hverken shortet eller brukt opsjoner (enda) så jeg hadde satt pris på å høre deres erfaring på området. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil aldri sitte med en aksje short i 1/4 år. NHY shortet jeg 500stk av forrige fredag og jeg har enda ikke dekket meg inn. Det er min lengste short så langt.

 

Men hvis markedet virkelig skal langt ned (2002 feks) så er det vel fullt mulig å sitte lenge i en short.

 

Både shorting og opsjonshandel er aktiviteter som er mer risikofylte enn vanlige aksjekjøp. Shorting fordi børsen på lang nok sikt skal oppover og du derfor går mot den megalangsiktige treng + at oppsiden for en aksje i teorien er uendelig.

Eksempel: Kjøper du en aksje risikerer du ikke å tape mer enn det du brukte på aksjen. Shorter du kan du risikere å tape mange 100% av beløpet...

 

Når det gjelder opsjoner så er det helt avhengig av hvordan du bruker det. Opsjoner kan fungere som en forsikring av aksjer du sitter long i (ved å bruke salgsopsjoner) eller du kan bruke opsjoner til å geare investeringen. Dette fordi små svingninger i det underliggende papiret vil gi store utslag i derivatet (opsjonen). Din investering kan derfor mangedobles eller forsvinne på et blunk. Å shorte opsjoner er derfor for de ekstremt risikovillige :)

 

Forøvrig kan jeg anbefale boken det reklameres for over hvis man vil vite mer om opsjoner ("Opsjoner og futures" av Odmund Grøtte) - Oslo børs har også gratis kurs i opsjonshandel (de hadde de før ihvertfall).

 

Håper dette hjelper.

 

MBA

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...