Jump to content

KIT - Kitron


Pantera

Recommended Posts

Alle venter på Tomra. Når Tomra får kontrakter i Tyskland blir KIT med som leverandør. Vet noen om hvor stor andel av KIT sine inntekter som kommer fra Tomra?

 

Det er vel prosentivs større fortjeneste å hente i KIT enn i Tomra?

 

 

 

_____

 

TOM, PAN

 

Dette er det store spørsmål, jeg skal ta en telefon til selskapet... :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Hei

 

Jeg har fulgt aksjekursen til Kitron siden den begynte å bevege seg ved siden av Tomra. Når Tomra stiger så stiger Kitron også. Merket godt at fredagen skjedde det motsatt. Vil det si at oppturen for Kitron ved siden av Tomra er slutt eller var det bare tildfelle som skjedde som sagt på fredag. Jeg er veldig intressert hvis noen her på aksjeforumet har mer informasjon rundt Kitron enten med utviklingen forhold til Tomra eller andre selskaper som Kitron leverer tjenester/varer etc. Blir Kitron også børskule sammen med Tomra når Tomra får de første store kontrakter fra Tyskland?

 

Med vennlig hilsen

 

Karhu

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vet er at Kitrons leverer deler av innmaten til Tomra maskiner, samt at de stå for produksjon og sammensetting av elektroniske og elektromekaniske moduler for engangsdrikkevareemballasje pantesystem.

 

Jeg har prøvd å kontakte de for en litt mer dypere forklaring, men det var ingen som tok telefon. Jeg prøver igjen senere.

Link to comment
Share on other sites

Har også sendt forespørsel til selskapet, men det var for en stund siden. Ingen respons.

 

Håper du får kontakt. Var inne i KIT, solgte med ut på veien ned.

 

KIT bør få en rekyl opp, uavhengig av Tomra, men jeg vet ikke hvor mye et større salg til Tomra vil utgjøre på bunnlinja. Gikk inn igjen på 2,69.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vet er at Kitrons leverer deler av innmaten til Tomra maskiner, samt at de stå for produksjon og sammensetting av elektroniske og elektromekaniske moduler for engangsdrikkevareemballasje pantesystem.

 

Jeg har prøvd å kontakte de for en litt mer dypere forklaring, men det var ingen som tok telefon. Jeg prøver igjen senere.

 

Hadde vært interessant å få vite sånn ca. hvor mye KIT faktisk tjener pr. solgte TOMRA enhet? Hvis da feks. KIT tjener 5-10k pr. solgte TOMRA enhet så kan jo ganske lett regne seg frem til noen ganske solide tall for KIT sin del? Igjen hvis legge til grunn denne guidingen med tanke på England/Japan osv. så må jo det være sinnsykt mye potentsiale i denne aksjen og?

 

Med tanke på de siste dagers fall i kurs hos KIT ser faktisk på KIT som en av de mest gunstige aksjene for øyeblikket. Vi snakker tross alt om en aksje som tapt seg nesten 50% siden sommer...

Link to comment
Share on other sites

For å få mer innsikt i Kitrons virksomhet, og spesielt

å få nærmere informasjon om hvilke underleveranser de

har til Tomra, har jeg tatt kontakt med Kitron. Jeg

fikk til slutt tak i Leif Tore Smedås, på telefon.

 

Jeg innledet samtalen med at vi aksjonærer er

informert om at Tomra bruker Kitron som

underleverandør, men vi skulle gjerne visst mer om

hvilken betydning disse leveransene vil ha for Kitron.

Jeg spurte videre om de kunne forklare hva de

produserer for Tomra, men dette var det vanskleligere

å få svar på enn jeg hadde trodd.

 

Noen av Kitrons kunder krever at informasjon om deres

underleveranser holdes konfidensiell. Dette gjelder

dessverre også de elektroniske systemene de produsere

for Tomra.

 

Jeg meddelte at det vil være ønskelig fra aksjonærene

sin side om de kunne gjøre noe med dette. Som

aksjonærer ønsker vi mest mulig innsyn i selskapets

virksomtet for å gjøre våre egne vurderinger av

mulighetene for avkastning. Det må nevnes i denne

sammenhengen at vi representerer selskapets eierside.

Smedås lovde å ta denne problemstillingen opp med

Tomra og de andre kundene som krever denne grad av

konfidensialitet.

 

 

Vel, vi vet at de har produksjon og sammensetting av

elektroniske og

elektromekaniske for pantesystemer. Det ble nevnt

elektroniske systemer de produsere for Tomra. Da kan

vi jo spekulere litt og gjøre noen vurderinger. Vi vet

at panteautomatene analyserer form og utseende på

bokser og flasker og trolig leser strekkoder. Dette

innebærer avansert billedbehandling og det er avgjort

ikke elektronikksystemer i lavprisklassen dette dreier

seg om. Vi får avvente og se hva Kitron kan gjøre for

oss aksjonærer med denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Bra jobba, Pantera.

 

Kanskje vi klarer å se mer av betydningen Tomra har når vi ser resultater for Q404og Q105.

 

:-D Kit legger frem 4.kvartal 2004 Tirsdag 1.februar 2005

Det er vel på tide vi begynner å sette fokus på om de får en bedre omsetting i 2004 en det de hadde i 2003. (Kitron omsatte for ca NOK 1,8 milliarder i 2003 og har ca 1300 ansatte).

 

Tror dere vi har sett bunnen, eller skal vi ned til 2,5 før oppgangen begynner :?: http://hopey.netfonds.no/history.php?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at Kitron legger fram Q4 Tirsdag 1. februar. Vi kan alltid fokusere på om de får en bedre omsetning i 2004 enn i 2003.

 

Kitron har 1379 ansatte og klarte i 2003 1.821.367 i omsetning. Altså over 1,3 mill pr. hode. Ikke noe å si på det.

 

I.h.t guiding fra Kitron så bør/skal Kitron ha en bedre omsetning i 2004 enn 2003. Kitron overtok jo Fleng i 2004. Her ligger også Kitron største vekst-potensial og står for ca halvparten av Kitrons omsetning. Vi håper selvsagt en økning på 30-40%) Så her er det bare å krysse fingrene, selv om det tekniske bilde ikke ser så bra ut.

 

Kitron er inn i en fallende trend. Viser en svak utvikling innenfor en fallende trendkanal. Videre fall indikeres, og det ligger motstand opp mot taket av kanalen. Ga også salgssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 2.74 kr. Videre nedgang til 2.55 kr eller lavere er signalisert. Aksjen har støtte ved ca 2.40 kr og motstand ved ca 3.06 kr. Aksjen anses samlet sett teknisk negativ på lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

LOCKHEED MARTIN VELGER KITRON SOM INTERNASJONAL PARTNER FOR

LEVERANSE AV ELEKTRONIKK MODUL TIL F-35 JOINT STRIKE FIGHTER

 

Lockheed Martin har valgt Kitron Arendal AS som

internasjonal partner for F-35 Joint Strike Fighter (JSF).

Lockheed vurderer Kitron som ledende innen integrert

utvikling og produksjon, og dermed ideelt skikket til å

lede produksjonen av nøkkelmodulen `Integrated Backpanel

Assembly (IBA)`. Modulen inngår i flyets sentrale

styringsenhet. Kontrakten omfatter 15 fly og har en verdi

på 2 millioner USD over fire år av flyets systemutviklings-

og demonstrasjonperiode. Modulen som Kitron skal levere vil

sette flyets sentrale styringsenhet (Integrated Core

Processor) i stand til å kommunisere med dets sensorer og

systemer.

 

Valget av Kitron bidrar til å styrke F-35 programmets

internasjonale dimensjon og interoperabilitet. Norge er en

de internasjonale partnernasjonene som deltar JSF-

programmet.

 

Kitron vurderer kontrakten som strategisk viktig. Den vil

gi muligheter for et mer omfattende samarbeid med Lockheed

Martin og deres underleverandører i forbindelse med dette

store nye amerikanske kampflyprogrammet. I tillegg vil

arbeidet tilføre Kitron kompetanse i håndteringen av

avansert fiberoptikk.

 

For ytterliger informasjon, ta kontakt med:

 

Konsernsjef Jan T Jørgensen (mobil 91837759), eller

Adm. Dir. Kitron Arendal AS, Jan Sigvartsen (mobil 91582910)

 

Lysaker, 28. januar 2005

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=102328

Link to comment
Share on other sites

Kitron melder om en ny forsvarskontrakt med knallpotensiale. :bom:

Sjekk kommentarene til toppsjef Jan T. Jørgensen her:

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

 

Nå starter oppgangen ?, q4 legges frem 1 feb 05.

Hva mener du panteren om denne kontrakten og potensialet til KIT nå ?

Link to comment
Share on other sites

LHD

 

Når det gjelder spørsmålet om: Når oppgangen starter, så er det ingen som kan svare på det.

 

Kontrakten som Kitron meldte på fredag på 2 mill USD fordelt på 4 år er gjerne ikke en spesielt stor kontrakt, men en kontrakt med Lockheed Martin er, som de skriver i pressemeldingen, strategisk viktig.

 

Det at Lockheed Martin velger Kitron som en av sine underleverandører, er et meget stort pluss for Kitron. Det er en god bekreftelse på at Kitron har høy kvalitet og kompetanse.

 

Lockheed Martin gjør veldig nøye undersøkelse før de velger sine underleverandører.

 

Jeg mener at det også er et viktig poeng at kontrakten kan åpne for fremtidig samarbeid og leveranser.

Link to comment
Share on other sites

Omsetningen falt og selskapet tapte penger i 4. kvartal.

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (1.2.05 08:26)

 

Omsetningen i Kitron i 4. kvartal falt 7 prosent til 463,2 millioner kroner. Underskuddet for 4. kvartal endte på 18,4 millioner kroner mot et overskudd på 5,3 millioner kroner i samme periode i 2003.

 

Resultatet gjenspeiler store omstillingskostnader og nedgang i omsetningen sammenliknet

med samme periode i 2003, skriver Kitron i rapporten for 4. kvartal.

 

Selskapet melder imidlertid også at den underliggende driften i selskapet utviklet seg positivt med en økning i bruttomarginen til 39,1 prosent, mot 37,8 prosent i 4. kvartal i 2003.

 

Gjennomført kapasitetstilpasning og omstrukturering posisjonerer selskapet for lønnsom drift i

2005, meldes det.

Link to comment
Share on other sites

KIT - KIT - MELDEPLIKTIG HANDEL

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=102468

 

 

Jan T. Jørgensen som er konsernsjef i Kitron ASA har i dag

kjøpt 80.000 aksjer i Kitron ASA til kurs NOK 2,44. Etter

dette har Jan T. Jørgensen 80.000 aksjer og 4.000.000

opsjoner i Kitron ASA.

 

Morten Jurs som er finansdirektør i Kitron ASA har i dag

kjøpt 10.000 aksjer i Kitron ASA til kurs NOK 2,44. Etter

dette har Morten Jurs 84.995 aksjer og 1.500.000 opsjoner i

Kitron ASA.

Link to comment
Share on other sites

Utsikter

 

På basis av de omfattende endringene Kitron gjennomførte i 2004 er selskapet optimistisk til utviklingen i 2005. Kitron vil prioritere lønnsomhet, samt gjennomføring av allerede vedtatte endringer i organisasjonen slik at identifiserte synergier oppnås.

 

Hovedmarkedene vil fortsatt være Norge og Sverige, og i denne sammenhengen er fortsatt satsning i Litauen viktig for å være konkurransedyktig. Etableringen av en egen organisasjon i Sverige er svært viktig for å lykkes med den offensive satsingen i markedet der.

 

Den strategiske innkjøpsfunksjonen vil i økende grad være et viktig element i selskapets konkurranseevne.

 

Erfaringsmessig har 1. halvår noe lavere aktivitet enn 2. halvår. Denne trenden ventes å fortsette inn i 2005. Selskapet forventer overskudd for 2005 som helhet.

 

********

 

Kan dette tolkes som at det i 1. halvår forventes underskudd?

Link to comment
Share on other sites

I kvartalsrapporten til Kitron for tredje kvartal 2004 står det under "Utsikter" at, "selskapet forventer overskudd i 2. halvår isolert, men ikke for året som helhet". Etter offentleggjeringa av denne rapporten har ikkje selskapet kome med annan informasjon når det gjeld andre forventningar til resultat. Alle tal under er for 2004.

 

I kvartalsrapporten for fjerde kvartal går det fram at Kitron sitt driftsresultat (EBIT) for kvartalet er MNOK -17,122. EBIT for Q3 var MNOK 6,941. Dette gjev EBIT for andre halvår lik MNOK -10,181. Resultat før skatt er for Q3 og Q4 høvesvis MNOK 2,367 og MNOK -18,412, for andre halvår samla vert dette MNOK -16,045. Resultat etter skatt er tilsvarande for Q3 MNOK 2,367, for Q4 MNOK -40,432 og for andre halvår samla MNOK -38,065.

 

Med bakgrunn i desse tala og informasjonen i fyrste avsnitt ovanfor, meiner eg Kitron har unnngått informasjonsplikta eit børsnotert selskap har når det viser seg at tidlegare kommunisert resultat ikkje vert (venta) oppnådd. Dette medfører vidare til mindre tru på selskapet si evne og vilje til å gje marknaden korrekt informasjon i framtida. Dette kan resultera i mindre vilje blant investorar til å investera kapital i selskapet.

 

Eg kjem til å senda e-post til Kitron for å få ei grunngjeving på kvifor ikkje selskapet har kome med informasjon om resultatet for Q4, ettersom dette ikkje er i samsvar med kva selskapet forventa ved framlegginga av Q3. I tillegg vurderer eg å senda e-post til Oslo børs, for å be om ei vurdering derifrå på dette.

 

Dersom nokon kan visa til eventuelle paragrafar det bør refererast til, er eg takksam for det. Vidare er eg takksam for kommentarar på kva eg tenkjer gjera.

Link to comment
Share on other sites

Kitron neppe årets vinner

 

 

Corporate Advice & Research anbefaler i dag salg av Kitron.

 

 

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 02.02.2005 11:01

 

 

Corporate Advice & Research anbefaler i dag salg av Kitron.

 

"Til tross for at forventningene var skrudd langt ned, sannsynligvis langt lavere enn "offisielle" estimater, skuffet Kitron i går. Omsetningen på 463 millioner kroner var 22 millioner lavere enn vi hadde ventet, hvorav 15 - 20 millioner skyldes en forsvarsordre som er skjøvet frem i tid.

 

Blandt lyspunktene var 26% organisk vekst i Sverige i 2004, 46% i Q4, sannsynligvis trukket opp av større enkeltkontrakter. For å bedre lønnsomheten har selskapet opprettet et eget sourcing-kontor, der hensikten er å optimalisere konsernets innkjøp. Med varekost på over en milliard årlig vil et lite prosentvis bidrag fra sourcing kunne gi betydelige bidrag til bunnlinjen. -Dog venter vi ingen hurtig effekt, og ligger derfor inne med en bruttomargin på 39,3% for 2005, 0,1% høyere enn '04.

 

Med en lurvete historie hva gjelder engangskostnader, negativ vekst og fortsatt betydelige utfordringer er det lite som tyder på at Kitron vil bli blandt årets vinnere på Oslo Børs. Kursen har falt dramatisk gjennom 2004, og med pris / salg 0,2x er det åpenbart rom for reprising om lønnsomheten kommer på plass. Det er allikevel lite som tyder på at dette vil inntreffe med det første, og faren for skuffelser ift våre estimater vurderes som større enn muligheten for positive overraskelser. Salg anbefales, target 2,15 kroner", skriver CAR.

 

 

Kitron: siste 2.45 -0,41%

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering fra investtech

 

Klarte ikke lime inn chartet, men slik jeg ser det nå, hvis støtten holder på 2.40 kan vi se en rask oppgang opp mot motstanden på 3.10.

 

Med Tomra som storkunde tror jeg omsettningen vil øke markert.

 

Kitron ligger i en fallende trend og videre nedgang innenfor denne indikeres. Ved reaksjoner opp er det motstand mot taket i trendkanalen. Har i tillegg gitt salgssignal fra glidende snitt-indikatoren, noe som også signaliserer videre nedgang. Aksjen tester støtten ved ca 2.40 kr, noe som kan gi en reaksjon opp. Negativ volumbalanse svekker aksjen på kort sikt. RSI er oversolgt. Aksjen kan likevel gjerne falle videre, og vi bør se en stigning i RSI-kurven før dette brukes som et kjøpsargument. Aksjen anses samlet sett teknisk svakt negativ på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om støtten på 2.40 holder og nå ser det ut til å danne en dobbel bunn.

Tror på en rask oppgang til motstand rundt 3 kroner.

Omstruktureringen er gjennomført og mye av kostnadene ble tatt i 4q.

Nå er det på tide å høste.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...