Jump to content

FJO - Fjord Seafood


Megler1

Recommended Posts

Re, alle untatt Hammers he he nei da bare kødder.

 

Fjord holder bra i dag en så lenge sett i forhold til det bratte fallet på børsen men DNB er nettoselger samtidig som de caser den???

 

Tror mulighetene for et dykk til 1,80 er mulig men neppe under det og vi skal huske på at det ikke er lenge siden FJO fikk med seg investorer på kr 3.

 

Faller den ytterligere i forbindelse med resultat så kjøper jeg mere for pengene ligger klare for det. Vi snakker da om langsiktige investeringer i en undervurdert bransje kortsiktig.

 

MVH

Turn

 

"Du får,ke lov å gå i våres gård jeg vikke leke me dæ mere". Kom igjen Hammers, du har da vært ute en vinternatt før du???

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

Aksjonærsammensetning i Fjord pr. 18.10.2004:

 

Dnb Nor, som anbefaler kjøp av Fjord-aksjen hadde 5.320.900 aksjer den 16.09. Den 18.10 er posten redusert med 1.929.700 til 3.391.200.

 

Nordea, som er långiver til Fjord-konsernet var den 16.09 via 3 ulike fond blant de 20 største aksjonærene og hadde ialt 11.275.601 aksjer. Den 18.10 var bare ett av Nordea-fondene representert blant de 20 største aksjonærene, og dette fondet hadde nå en beholdning på 2.599.700 aksjer, en reduksjon på 1.850.300 aksjer. Dersom de øvrige to fondene har solgt seg helt ut, så innebærer det at Nordea-fondene har kvittet seg med ialt 8.675.901 aksjer i Fjord. Vet Nordea-fondene noe som andre ikke vet??

 

Ellers er Umoe Invest AS inne som ny blant de 20 største aksjonærene og har 2.872.000 aksjer pr. 18.10.

 

Torgnes Invest AS og Torgnes Akva AS er uforandret med 6.932.485 aksjer pr. 18.10.

Link to comment
Share on other sites

Hei Innogut.

 

Takk for interessante opplysninger.

At noen meglere anbefaler aksjer for å ha et mottakerapparat for det DE SELV lemper ut er en vel prøvd taktikk. :laughing6:

 

Det mest interesante i det du skriver er utvilsomt at Nordea selger det markedet er i stand til å svelge unna, og snart er ute. Planen er trolig å VÆRE ute innen fk fredag - dvs fredag den 13. for FJO - aksjonærene. :crybaby:

 

Joda, finstasen henger atter lett tilgjengelig i påvente av sluttresultatet i denne ukes aksjekonk (med mitt kjedsommelige, men akk så korrekte: SHORT FJO).

 

Hvis det fortsatt er noen på Aksjeforumet som fortsatt befinner seg på aksjonærlista etter alle mine advarsler i snart 2 mnd , så har jeg bare EN ting å si: For dere finnes det neppe håp, og timeglasset er så avgjort i ferd med å renne ut ! :clock:

 

Hilsen Hammers

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt så kjøpte undertegnede aksjer i FJO i dag på kr 2,02 og vil kjøpe ytterligere ved videre korreksjon ned.

 

EU herjer nå med FJO aksjen men dette er et forhold som kan løse seg relativt raskt og samtidig kan også USA komme til å kutte tollen.

 

Min erfaring fra tidligere "les kjøpte Fjo på 1,06" er at når det ser som mørkest ut er mulighetene størst og ikke slik som noen later til å tro. Jeg ser ikke bort fra en dipp ned til 1,70-80 men om det skjer vil det nok i så fall være i forbindelse med nye friske penger.

 

Sett at FJO skulle gjennomføre en emisjon og kursen i den forbindelse faller, ja så vil jo det være en glimrende kjøpsanledning. Hvorfor?, jo da er mye av usikkerheten tatt bort. Personlig ser jeg mulighetene for en emisjon sånn 30/70 og det er til å leve med. Hadde jeg ikke hatt interresser i fjor tror jeg neppe jeg ville ha brukt all min fritid til å skrive om selskapet med mindre jeg tidligere hadde tapt hele kapitalen og lagt selskapet på en slags hatliste. Uansett artig at mange har meninger.

 

MVH

Turnaround

 

Igjen fersk aksjonær i FJO og med en "vanntett" plan.

Link to comment
Share on other sites

Til din info - Turn.

 

Jeg har aldri hatt FJO som noe hat-objekt (det er selvsagt meg du sikter til - selv om du senere kommer til å påstå noe annet). Min agenda har KUN vært å berge kroner for de som har viklet seg inn i akkurat DET garnet - og på beste måte prøvd å få aksjonærene til å forstå hvilken vei det kom til å gå !

 

Advarslene mine har stort sett kommet på HO - og FJO er kun ETT eksempel. Lista begynner etter hvert å bli lang, men jeg unnlater å ramse opp, siden slikt har en tendens til å bli misforstått av leserne.

 

I FJO startet det med at du på død og liv skulle utfordre meg på kurs 3,40 - selv om jeg allerede uka før (på en enda høyere kurs) begynte å lukte lunta og startet med mine skriverier med advarsler !

 

Jeg har deretter delt klokskap med de som har giddet å lytte, mens du for det meste har vært opptatt av å spre usannheter og faenskap - spesielt om undertegnede! Hvor mange du har lokket til å kjøpe må gudene vite - men det ligger nok mange ulykkelige mennesker i dine fotspor !

 

At du prøver å framstå som en "klok mann" som solgte "for lenge siden" og som nå "plukker på bunn" sier bare så alt for mye om deg dine moralske verdier .......

 

Jeg kunne selvsagt ha limt inn en lenke som viser eksempler på hva du har stått for mot meg på HO, men jeg unnlater å gjøre det. De fleste har trolig lest om deg likevel....

 

For øvrig gidder jeg ikke å diskutere med deg på Aksjeforumet - da det skal holdes en viss standard her - en standard som DU eksempelvis ikke evner å forholde deg til på HO !

 

All den dritten du har produsert om meg som person gjennom flere måneder får holde, og jeg anbefaler at du heretter KUN kommuniserer meg meg gjennom nettopp HO !

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del har satt FJO på observasjonslisten min.

Jeg solgte FJO på 3,75 sist gang og mener nok at kurser på 2 burde være en bra inngang.

Men jeg vil kansje vente litt nærmere jul, da lakseprisene pleier å stige. Med lite biomasse nå om dagen, kan dette bli en glitrende investering.

Link to comment
Share on other sites

Heisann Fjordianere.

 

Vi går mot spennende dager de fleste tror FJO videre ned men jeg er ikke så sikekr på det. Kommer det nye negative nyheter er det klart for videre endgang men det negative nyhetsbildet er nå faktisk ekstremt dårlig og mange tror jeg lar seg lure til å tro at alt som kan gå galt komemr til å gå galt. Resultatet blir neppe noe å rope hurra for men det er faktisk store muligheter for at følgende positive drivere kan dukke opp.

 

Lavere selvkost både i Norge og Chile og spesielt i Chile slaktes det nå på en generasjon som har langt lavere selvkost.

 

VAP divisjonen til FJO er en tung bidragsyter og lavere kostnader her både på drift og råstoffsiden kan være en mulig trigger.

 

Turnaround

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jammen jeg skal lukte godt på fisk i morgen, for dette var vel gode nyheter??

 

Limer inn litt fra artikkel fra Bergens Tidene.

 

Dagleg leiar Peter Willadsen i Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening seier til Bergens Tidende at EU-kommisjonen går bort frå det opphavlege kravet om minstepris på norsk laks i sitt nye framlegg til lakseavtale mellom EU og Noreg. Willadsen har sine opplysningar frå det han karakterisere som «pålitelege kjelder».

 

Opphavleg ville EU ha ein minstepris på 25,50 kroner per kilo, medan prisen i marknaden i dag er under 20 kroner per kilo.

 

EU vil framleis krevje kvotar på eksporten. All eksport ut over kvoten får ein straffetoll på 17,8 prosent. Kvoteordning kan bremse eksporten til oppdrettarane sin viktigaste marknad allereie neste år.

 

I fylgje Willadsen sine informasjonar vurderer EU å basere kvoten på gjennomsnittseksporten dei tre siste åra, med eit tillegg på 10 prosent.

 

Ein slik kvote vil opne for ingen eller liten vekst før straffetollen vert utløyst.

 

Den nye lakseavtalen skal vare i to eller tre år.

 

Dansk motstand

Det er venta at EU-kommisjonen kjem med eit framlegg til ein lakseavtale mellom EU og Noreg innan kort tid, kanskje allereie i dag.

 

Peter Willadsen og Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening har kjempa med nebb og klør mot at EU legg hindringar i vegen for norsk lakseeksport. Mellom 4000 og 5000 danskar lever av å arbeide med norsk laks i den danske fiskeindustrien, og alt som fordyrar laksen er til skade for dei argumenterer danskane.

 

Snarleg avklaring

Målet med avtalen er å regulere eksporten av norsk laks for å verne skotske og irske oppdrettarar mot konkurranse. I bytte mot ein avtale skal norske oppdrettarar sleppe trugsmål om straffetiltak på grunn av skuldingar om at dei dumpar norsk laks i EU.

 

Noreg er allereie råka av eit mellombels tiltak som regulerer lakseeksporten fram til februar neste år, og EU har starta arbeidet med ei ny dumpingsak.

 

Førre gong skottar og irar skulda Noreg for dumping fekk vi ein avtalen som varte frå 1997 til 2003. Den avtalen hadde ein klausul om minstepris, ein minstepris som dei siste åra avtalen stod ved lag låg over marknadsprisen. Konsekvensen vart at oppdrettarane fekk vanske med å selje laks til EU.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennede å se hva som kommer ut av det men kommer det ikke snart en løsning tror jeg det blir full åanikk i laksemarkedet. Opdretterne pøser på med billig laks i ren "panikk" nå og for å ikke bli rammet av kvotetollen som er innført.

-----------'

Prisen på fersk laks for eksport endte på 20,86 kroner pr. kilo i uke 43, ned fra 21,37 kroner pr. kilo uken før. Dette er femte uken på rad med fall i lakseprisen, som tidligere i år ikek har vært under 21 kroner.

 

Sist prisen var under 21 kroner var i julen i fjor.

 

Eksportvolumet steg imidlertid til 7.190 tonn, opp fra 6.820 tonn i uke 42. Det er den største eksporten siden uke 25 i år.

 

Prisen på frossen falt også sist uke, og endte på 23,81 kroner, det laveste nivået siden uke 29. Eksportvolumet var på 1.073 tonn, ned fra 1.096 tonn uken før.

-------------------------

 

På den annen side kan de store volumene som taes ut nå gi knapphet siden med kraftig løft i prisene. Aksjemarkedet er og vil alltid være svart vanskelig.

 

Turn

Link to comment
Share on other sites

Sikkert overraskende for mange med dagens kraftige løft og spesielt for dem som trodde at EU ikke hadde den helt store betydningen.

 

Artig å se at aksjen beveger seg opp rett i etterkant at jeg igjen har lastet på et bunnivå?? Nå kan vi få tilbake noe av tryggheten hos oppdretterne slik at dumpingen ikke fortsetter i samme grad,

 

Turn

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Stor spekulasjon rundt ballansen ti FJO og da spesielt goodvill som først og fremst er knyttet til Peeters eller nå også kalt vap divisjonen.

 

Jeg tør ikke mene veldig mye om denne bokføringen og de nye reglene men det jeg vet er at fundamentalt endrer ikke en bokføringsregel på laksemarkedet.

 

Det er først og fremst den sterke veksten i lakseforbruket i verden som gjør meg bull på laks og at Fjord blir min favoritt er flere.

 

Lokalasjonen i Chile er her det viktigste argumentet på lakseproduksjonssiden.

VAP divisjonen som er palssert i EU er også en viktig grunn for undertegede og jeg har store forventninger til tallene fra VAP divisjonen som har vist sterk fremgang etter et kraftig kostnadskutt program med samling av produksjonen i Belgia i hovedsak.

 

Turn

 

Ps tar en råsjans på 70 mill i ebitda men det er mulig det blir mere neppe mindre.

Link to comment
Share on other sites

Fjord tjente 30 mill.

 

Fjord Seafood leverer et større overskudd enn ventet i 3. kvartal.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (29.10.04 08:12)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Fjord-sjefens ønsker - Avklaring for norsk laks

- FJO

 

 

 

 

Fjord Seafood melder om et resultat før skatt på minus 8,1 millioner kroner i 3. kvartal. I samme periode i fjor tapte selskapet 255 millioner kroner.

Driftsresultatet ble snudd fra minus 199,7 til pluss 30,3 millioner kroner, etter at totale driftsinntekter falt fra 1.030 til 900,5 millioner kroner.

 

Analytikerne hadde ifølge Reuters ventet seg et driftsresultat på 27 millioner kroner.

 

--------------------

Litt bedre en de fleste ventet men selvkosten er kraftig på veg ned slik jeg har hevdet til mange på HO sterke protester.

 

Turn

 

Kommer med mere når jeg selv har analysert tallene.

Link to comment
Share on other sites

29.10.04 08:20 FJO RESULTATFREMGANGEN FORTSETTER I FJORD SEAFOOD delårsresultat 715K

 

(Oslo, 29. oktober 2004) Fjord Seafood viderefører

resultatfremgangen sammenlignet med fjoråret også i tredje

kvartal 2004. Driftsresultatet før finans og skatt (EBIT)

ble MNOK 30,3, tilsvarende en forbedring på MNOK 230,0 i

forhold til samme periode i fjor. Virksomhetene i Belgia og

USA fortsetter å levere gode resultater. Fjord Seafood

Chile hadde også en kraftig forbedring fra annet kvartal

2004.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Konsernets omsetning ble MNOK 900,5 i tredje kvartal 2004,

hvilket er 13% lavere sammenlignet med samme periode i

fjor. Nedgangen skyldes hovedsakelig salg av ikke-

strategisk virksomhet og redusert trading og

videreforedlingsvirksomhet i Norge.

 

Driftsresultat før avskrivninger og finans (EBITDA) ble

MNOK 77,3, som er MNOK 16,4 bedre enn samme periode i fjor.

Driftsresultatet (EBIT) ble MNOK 30,3 i tredje kvartal, som

er MNOK 230,0 bedre enn tilsvarende periode i fjor.

Nedskrivninger av driftsmidler og varelager belastet EBIT

med MNOK -205,2 i fjor.

 

Resultat før skatt ble MNOK -8,1 mot MNOK -255,0 i samme

periode i fjor. Resultat per aksje var i tredje kvartal

NOK -0,01 mot NOK -0,49 i samme kvartal i fjor.

 

Ved utgangen av kvartalet har konsernet en bokført

egenkapital på MNOK 1 521,5, som utgjør 33,0% av

totalkapitalen. Tilsvarende tall ved utgangen av andre

kvartal var henholdsvis MNOK 1 541,0 og 33,5%.

 

Netto rentebærende gjeld ved utgangen av kvartalet var MNOK

2 378,5, som er en økning på MNOK 21,3 fra utgangen av

andre kvartal.

 

Konsernsjef Helge Midttun i Fjord Seafood er tilfreds med

at selskapet fortsetter resultatfremgangen og er trygg på

at selskapets fokus på kundenes og konsumentenes behov,

kombinert med kostnadseffektiv oppdretts- og

videreforedlingsvirksomhet, er den rette strategien for

Fjord Seafood.

 

- Vi har fortsatt en del utfordringer foran oss, ikke

minst gjelder dette prisnivået på laks i det europeiske

markedet. Fjord Seafoods sterke tilstedeværelse innen både

oppdrett og videreforedling gjør imidlertid selskapet

mindre sårbart overfor forandringer i markedstilgangen

eller prisene for oppdrettslaks. Vi vil fortsette vårt

sterke fokus på kostnadseffektiv produksjon, og samtidig

sørge for at vi tilfredsstiller våre kunders behov, sier

Midttun i en kommentar.

 

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

 

Konsernsjef Helge Midttun, telefon: 22 82 64 50

Finansdirektør Sverre Hærem, telefon: 22 82 64 60

 

Presentasjonen av tredje kvartal 2004 vil bli webcastet og

kan sees på Fjord Seafoods nettsider www.fjordseafood.com

under `Investors` - `Financial reports`.

 

Her er det et meget viktig poeng som jeg har skrevet mye om på HO. Fjord Seafood ville få et langt bedre resultat i chole pga slakting av en årsklasse med langt lavere selvkost.

 

 

Helge Midttun har som målsetting å komme ned mot 17-18 kr i selvkost.

Link to comment
Share on other sites

Da holder jeg meg til planen og har økt min beholdning i FJO men i dag måtte jeg gi 2,14 mot 2,02 den andre dagen.

 

EBITDA som jeg er veldig opptatt av viser en nedgang på ca 2 mill i fra 2 Q og sett i lys av lavere priser både i USA og Norge viser det at driften er i fint driv fremover. Personlig hadde jeg ffryktet 70 mill i ebitda men det ble jo betydelig bedre.

 

EBITDA er for dere som ikke kjenner til det.

Rent driftsresultat før rentekostnader og avskrivinger, så det forteller om bedriftens evne til å betale renter og avdrag.

 

Turn

Link to comment
Share on other sites

Mitt syn på "emisjonsspøkelse".

 

Den nye regnskapsstandarden og virkningen.

 

Goodvill posten blir vel nedskrevet med ca 150 mill.

 

 

Konsesjonene er evigvarende så de blir neppe rørt .

 

Eiendeler som biomasse, for. mm vil til en hver tid bli verdsatt til faktisk verdi. Får vi et kraftig fall i laseprisene betyr det et eiendeler blir skrevet ned og får vi en kraftig økning vil eiendeler bli skrevet opp.

 

Videre fall i lakseprisen kan føre til at ny kapital må inn men dagens priser kan muligens takles med videre nedgang i selvkost som er sannsynlig.

 

Stiger lakseprisene til nivå med i fjor vil Fjord seafood tjene veldig mye mere en de gjorde i 1Q 2004 og årsaken ligger i nevnte nedgang i selvkost både i norge men spesielt i chile, der de nye slaktbare årskullene har langt lavere selvkost en de som ble slaktet i 1Q 2004.

 

MVH

Turnaround

Link to comment
Share on other sites

Etter at Hammers i lang tid har tutet ørene våre fulle om sine konspirasjonsteorier, har det blitt påfallende stille fra den kanten. FJO steg som kjent markant på en kvartalsrapport hvor "den store faren" glimret med sitt fravær. Kan det tenkes at den svake kursutviklingen i år allikevel kun skyldes at lakseaksjer generelt er upopulære? Kan årsaken rett og slett være usikkerheten rundt markedsadgangen til EU, som ikke er selskapsspesifikk for Fjord? Det er det vanskelig for meg å avgjøre, for jeg har som kjent ikke peiling på det fantastiske verktøyet som kalles teknisk analyse.

 

:roll: :roll: :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hammers har kun gått litt tom for impulser den siste uka, men dere kan trygt spare nekrologen til senere ! I'll be back !

 

Den store faren: Ordene har jeg selvsagt i god behold etter at jeg advarte hele veien ned fra 3,40 til 2,00. Det er da f... så mange prosenter - i en tid da OB steg til nye høyder !

 

Hilsen en fargeblind Hammers....som gratulerer så mye med sølvet (selv om jeg egentlig hadde håpet at dere skulle vinne siden dere også spiller i Claret and Blue) !

Link to comment
Share on other sites

Fjord kom meget sterkt tilbake utover dagen til tross for dårlige nyheter. Det er et solid tegn på at bunn nr 2 i det store bildet er inne.

 

 

Første bunn ved frykt om emisjon som ikke kom var på kr 1 som undertegede benyttet til å kjøe etter vendingen.

 

Denne bunnen på 2 er tross alt 100% høyere og danner et meget godt utgangspungt for mine teorier om at fjor kan bli en mega investering på noen års sikt. Den seneste bunnen var nok også frykt for emisjon.

 

Jeg selger meg ikke ut på slike nivåer men tvert omm lastet jeg på 2,02 og 2,14.

 

Er fryktelig spent på lakseprisene fra nå og frem mot februar neste år.

 

Turn.

 

Hammers det er ingen skam å snu.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvsagt aldri for sent å snu, men jeg foretrekker å vente på SIKRE tekniske tegn ! Så langt har de IKKE dukket opp !

 

Den tekniske formasjonene begynner nå å bli småspennende for en baisser. Kursen steg fra ca 2,00 til motstanden ved 30 dg fallende glidende snitt. Deretter vendte den BRÅTT ned igjen.

 

FJO er fortsatt i en "vent og se posisjon", men hvis 10 dg glidende snitt (blå-linja) brytes i neste uke.....og vi deretter faller mot 2,00 igjen - ja da tror jeg faktisk at "fueltanken" min er såpass full at jeg begynner å hamre på tastaturet igjen........

 

Hilsen Hammers...som fortsatt ligger i "fredsmodus" på HO og Aksjeforumet.

Link to comment
Share on other sites

Hammers, jeg har ingenting å utsette på dine tips. I ettertid er det lett å se at det var lurt å selge FJO på 3.40. (Selv har jeg aldri eid denne aksjen.) Det er åpenbart at FJO har vært teknisk svak i denne perioden, og ære være deg for å ha påpekt dette faktum i det uendelige. Det vi i tillegg bør kunne enes om er at dette ikke skyldtes ulik informasjon i markedet om en selskapsspesifikk udetonert bombe i Fjord (aka "den store faren"). Kursnedgangen i alle lakseselskapene skyldes fundamentale faktorer som lav pris og potensielle handelshindringer i EU. Disse er godt kjent av alle middels interesserte investorer. Framtidig lønnsomhet i Fjord vil avhenge av laksepris og eventuelle eksportkvoter. Relevant informasjon om slikt finner man lettere i media enn i tekniske charts.

Link to comment
Share on other sites

Enga: NEI - du bommer fullstendig !

 

Dette blir som jeopardy å regne. Jeg fikk svaret på 3,40 - men spørsmålet (hvorfor faller FJO ? ) har jeg aldri funnet HELT ut av ! Kanskje det EGENTLIGE svaret fortsatt ikke foreligger og at fallet kommer til å fortsette for fullt i de kommende ukene ?

Neste uke KAN bli spennende i FJO !

 

Du forenkler problemstillingen veldig mye når du skriver:

 

" Kursnedgangen i alle lakseselskapene skyldes fundamentale faktorer som lav pris og potensielle handelshindringer i EU.

Disse er godt kjent av alle middels interesserte investorer".

 

Min "kjære venn" Turnaround - som har GODE fundamentale kunnskaper om FJO - skal altså nå degraderes til et null og et niks siden han ALDRI skjønte dette. Selv han, som er en ihuga "FJO-supporter" klarte altså ikke å innse realitetene, mens du på en lettvint måte skriver at "dette var opplagt for alle" !

 

Jeg, derimot - som egentlig ikke har peiling på FJO i det hele tatt - klarte derimot å treffer 100 %. Kall det gjerne flaks, men det er ikke flaks når jeg "beviser" det samme i selskap etter selskap som jeg IKKE har fundamendal kunnskap om !!

 

At jeg dreit meg loddrett ut med min salgsanbefaling i KIT i siste ukes aksjekonk har ikke noe med dette å gjøre. Jeg var da helt uten impulser - og KIT ble som et pilkast å regne - noe jeg også skrev da jeg valgte KIT (..."i mangel av noe annet"...) !

 

Tegnene kommer som regel (bortsett fra "breaking news" - som kommer som lyn fra klar himmel) først i chartene - deretter kommer nyhetene som har fått et "internt utvalg" av investorer til å selge - i pressen. That's life !

 

Hilsen Hammers

Link to comment
Share on other sites

Realitetene i Fjord Seafood er at de har tapt penger hvert bidige kvartal fra og med 2001. Seinest i 3Q04 var kontantstrømmen negativ med -27.1 millioner kroner. Dette er informasjon som alle i markedet har tilgang til. Enhver idiot forstår at dette ikke går i det lange løp. Dersom egenkapitalandelen blir for lav vil selskapet dessuten komme i konflikt med lånebetingelsene til sin bankforbindelse (Nordea). Dette står svart på hvitt i nevnte kvartalsrapport. Når/hvis dette inntreffer er det kun emisjon som gjelder. Meldingen om en eventuell framtidig emisjon kommer altså ikke som lyn fra klar himmel, men kan forutses av alle som gidder å sette seg inn i selskapets balanse, resultatregnskap og kontantstrømoppstilling.

 

De som allikevel velger å satse penger på FJO, gjør i realiteten et bet på at lakseprisen skal stige. Trenden i FHL-prisen det siste halvåret er dessverre nedadgående. Gjennomsnittsprisen blir offentliggjort hver uke slik at alle kan gjøre seg opp en mening om lakseselskapene tjener penger eller ei. At FJO har falt i den perioden Hammers har sittet og glodd på sine charts, er ikke veldig mystisk all den stund FHL-prisen har falt fra rundt 25 kroner/kg ved påsketider (da sto FJO i rundt 4 kroner) til rundt 20 kroner/kg nå. De andre lakseselskapene (PAN/LSG/DOM) har også falt markant siden påske av nøyaktig samme grunn. Disse aksjene dekkes tydeligvis ikke av vår eminente tekniske analytiker.

Link to comment
Share on other sites

Enga:

Jeg tror at vi (kanskje) begynner å nærme oss enighet - for en gangs skyld !

 

De som vet og de som skjønner - de selger !!!!!

Eksemplet "TURN" skjønner ingen ting. Han sitter - og kjøper kanskje mer fordi han tror at han vet mer enn alle andre !

Det er langt flere som skjønner og vet enn de som IKKE gjør det !!!! Altså: selgerne er i flertall og kursen presses nedover.

 

Hammers - som ikke skjønner bæret av det fundamentale i FJO studerer KUN charts.

Hammers registrerer "ubehaget" blant aksjonærene i FJO, og han ser at de selger alt markedet er i stand til å motta + litt til....

Hammers registrerer at " noe er på gang" og skriver advarende innlegg på HO og Aksjeforumet - på kurs 3,40 og nedover !!!!

 

Siden det er langt flere som vil selge enn kjøpe stuper kursen - og den bryter støttenivå etter støttenivå...Logisk - ikke sant ?

 

________________________________

 

Stigningen som kom etter Q 3 tror jeg KUN var et resultat av "lettelse" over at det ikke fulgte med annet ubehag i samme slengen ! Personlig begynner jeg å få mistanke til at minirallyet i FJO nå er over. EU begynner igjen å mumle om minstepriser, de fundamentale elendighetene vil igjen begynne å "ri" aksjonærene og den elendige kursutviklingen kommer trolig til å fortsette ....? Det er trolig kun et spørsmål om TID før emisjonen kommer ! De som DA sitter - de sitter med SVARTEPER !!!

 

Hvis kursen bryter 10 dg glidende gjennomsnitt i neste uke er vi "back again" !

Hvis bunnene rundt kr 2 brytes kommer jeg garantert til å få vann på mølla - m/påfølgende SVÆRT ubehagelige innlegg om FJO !

 

For dere som er aksjonærer håper jeg imidlertid at dette ikke skjer.

Uansett - husk at jeg KUN ER REPORTEREN som TOLKER hvordan dere selv opptrer i selskapet !!!!!

 

Hilsen Hammers

Link to comment
Share on other sites

Fjord Seafood her vært gjennom noen harde år med markert fall i lakseprisen. I fjor så vi en foreløpig bunn som nå nesten blir tangert.

 

Forskjellen i hovedsak mellom 2003 og 2004 er at selvkosten til FJO har falt dramatisk og derfor vil FJO levere et EBITDA resultat i år positivt med hele kr 310 mill ++++. Det burde være nok til å betale renter og avdrag men goodvil posten kan skape en smule bekymring.

 

Imponerende hestekur selskapet har vært gjennom og VAP divisjonen som nå er nær ferdig trimmet tjener relativt gode penger. Chile som fortsatt har potensiale på kostnadssiden leverte overraskende "for noen" sterke tall i 3Q. En del ov oss som følger tett med visste og har ved flere anledninger fortalt om ny generasjon med lavere selvkost som ble slaktet så det var ikke overraskende om man heg fulgt med i timen.

 

Den Norske virksomheten har fortsatt en bit å gå men etter at Torgneskulturen nå er borte kan vi nok belage oss på et kraftig fall i selvkosten også her.

 

Det er lett å la seg bli nedtrykt av å se de stadige politisk skapte problemene som har dukket opp i år men jeg tror de er av forbigående karakter. Lakseprisen i snitt blir muligens i år noe lavere en i fjor men kostprisen i produksjonen blir dramatisk lavere en i fjor og Fjord Seafood vil fortsette fjorårets kraftige resultatfremgang i 2004. Klart de lave lakseprisene vi har sett i høst grunnet EU sine kvoter/straffetoll og trussel om enda hardere tiltak skaper bekymring!

 

Skulle alle aksjeinvesteringer man foretok bli stoppet av bekymring ville nok mange gode langsiktige trader forsvinne i det blå.

 

Jeg har sterk tro på at FJO vil stige videre og vi må huske på at aksjen til tross er 100% over det nivået den vendte opp ifra. Den meget raske oppgangen skapte mange selgere nå det ikke gikk kortsiktig som forventet men jeg har fortsatt sterk tro på at fremgangen vil fortsette.

 

Til dere som er redde og sågar veldig negative til selskapet har jeg følgende å si, jeg forstår dere inderlig vel for det er ikke lett å få øye på den positive udnerliggende resultatutviklingen. Det krever at man gjennomanalyserer regnskapene nøye noe jeg har gjort. Viktig å stole på egne valg så dere som har kommet frem til at FJO er en looser kan jo heldigvis for dere holde fingrene fra fatet men kom ikke i ettertid å angre dere over at dere gikk glipp av en unik mulighet!

 

I 2005 vil fallet i kostpris fortsette og sannsynligvis ser vi fortsatt fremgang i VAP divisjonen.

 

La oss si at lakseprisene etter hvert kommer seg opp mot 24-25 kroner og Fjord vil levere meget tunge overskudd i årene som kommer. Snittprisen i år blir vel ca 22-22,50 oa EBITDA til FJO 310 mill.

 

Til neste år vil vi nok se ca 1 krone i redusert selvkost og mulig 2 kr opp på lakseprisen vil å så fall kunne gi en EBITDA på 550 mill gitt at VAP fortsetter fremgangen. Goodvill blir nok skrevet ned også til neste år men bunnlinjen vil begynne å svelle samt at finanskostnadene kan få seg et fall med en mere solid drift.

 

Skulle det komme en emisjon i høst så kan det i så fall være positivt for selskapets finanskostnader for med mere solid ballanse senkes rentenivået betraktelig noe som forøvrig også skjedde i fjor.

 

Alle vet at FJO bryter med betingelsene men har fått going på det av Nordea og klart de ser noe av det samme som undertegnede ellers ville vi neppe se at de ville latt dette gå.

 

Nå kommer det snart en løsning som nå vil tvinge seg frem og den kan fort bli av det positive slaget for FJO for flere medlemsland støtter Norge i denne saken og da av økonomiske grunner.

 

Til slutt, jeg vil ikke være den som huskes for å skape kvalm på dette fora og derfor avstår jeg fra å kommentere personangrepene som dere selv kan lese på tråden.

 

Om dere selger eller kjøper Fjord blir hver enkelt sitt ansvar men mulighetene på lang sikt for meget god avkastning er til stede med eller uten emisjon. Husk at stadig flere eksperter gir meg medhold i mitt positive syn på fremtiden for laksenæringen etter mange magre år. Veldig mange på pratetrådene snakker med markedet og svært få tør stå frem på kontroversielle valg men det kan vise seg å bli gull.

Ergrer meg grønn nå at jeg ikke satte langsiktig på FRO som jeg kjøpte på 8,90 den gang og solgte på 13,20 mye for at alle var negative og trodde på konkurs og jeg begynte å tvile på egne argumenter men man lærer med årene.

 

Fjord Seafood, kan fort bli en mangeårig børsvinner selv om det ser litt mørkt ut nå.

 

MVH

God kveld fra det blide sørlandet.

Turnaround.

Ps, lett å være negativ til FJO nå når nesten alle andre er det men hvem som smiler om 5 år se det krever det mot til å tørre å sette seg inn i

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...