Jump to content

CRU - Crew Gold Corporation


Hoff@

Recommended Posts

Jeg fant ingen topic om Crew Development Corporation, dette er vel litt rart etter den siste oppgangen?

Jeg er helt ny i aksjen i dag (6,58), så det er ikke så mye jeg har rukket å sette meg inn i.

Jeg kjøpte aksjen først på daytrade, men etter å sjekket nøyere har jeg bestemt meg for å sitte på mellomlang sikt.

Nå ikveld har aksjen steget med 14,88% i Canada og gullprisen gikk opp til sitt høyeste på 15 år.

 

Prisingen av aksjen pr. idag betyr en P/E som ligger for lavt. Idag tjener CREW over 1 krone pr. aksje og da snakker vi bare om Nalunaq/Barberton.

Bare tatt i betraktning disse ressursene kan aksjen dobble seg og ha en normal P/E sammenliknet med liknende selskaper.

 

Jeg har forstått det slik at der kommer nye prosjekter også.

Seqi kommer først og vil gi ca. 50 mill ekstra.

 

Indrefileten er Mindoro. Samtaler med fillipinske myndigheter indikerer at lisensen kommer tilbake.

Da vil kursen multiplisere seg.

 

Dette er tilsammen så mange triggere at jeg vurderer aksjen som utrolig spennende fremover, risikoen karaktereserer jeg som middels/høy.

 

Limer inn en link for mer info...

 

 

http://www.minesite.com/archives/features_...wgold180304.htm

 

Håper det er flere som sitter i CRU her som vil komme med synspunkter. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 555
  • Created
  • Last Reply

ser ut som om ikke det er så mange andre som bryr seg om CRU her på forumet, må dessverre selv si at jeg ikke gikk inn da jeg tenkte på det i forrige uke, delvis grunnet dårlig erfaring i aksjen en del år tilbake..... men her er i alle fall en link til kontinuerlig oppdatert gullpris ( http://www.kitco.com/charts/livegold.html ), og med tanke på økt spenning i midtøsten (der Hamas nå for første gang har kommet med direkte trussel mot USA også) og den allerede spente situasjon generelt, kan vel gullprisen vanskelig gå noe særlig nedover i alle fall, og dermed må vel CRU (som nå endelig er kommet i fase med produksjon på Grønnland) kunne minst nå CARs reviderte kursmål :

- Alt går veien

Analyseselskap ser fortsatt meget stor oppside i Crew-aksjen.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (19.3.04 11:45)

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Ukens gullaksje - Den perfekte aksje?

- En skikkelig gullaksje - - Flerdoblingskandidat

- CRU

I etterkant av Crews to presentasjoner har Corporate Advice & Research fokusert på det enorme potensialet som ligger ved forventet tilbakevinning av Mindoro-lisensen.

 

I tillegg til dette er CARs inntrykk fra presentasjonene og i samtale med Crews toppsjef Jan Vestrum at alle prosjekter utvikler seg positivt.

 

- Vi mener Crew uten Mindoro burde ha en kurs på 12-15 kroner, skriver analyseselskapet.

 

For Mindoro har CAR påpekt at kun 10 prosent av kontantstrømmen tilsier en nåverdi på 11 kroner per aksje.

 

- Såpass tror vi ihvertfall Crew vil beholde av prosjektet. Imidlertid kan det bli en høyere andel. Crew vil i utgangpunktet ha 85-90 prosent etter at myndighetene er blitt tildelt en andel og så er spørsmålet hva en stor Nickel produsent krever for å drive prosjektet. For Olivin endte Crew opp med 49 prosent. Her vil vi forvente mellom 10-30 prosent. Vi gjentar vår kjøpsanbefaling, konkluderer CAR.

 

Crew-aksjen faller 0,6 prosent til 7,25 kroner.

 

og et par dager før kom denne også:

- Flerdoblingskandidat

CAR er svært positive til Crew-aksjen - kan flerdoble seg!

 

Artikkel av: Øystein Byberg (16.3.04 11:59)

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- - Alt går veien - Ukens gullaksje

- En skikkelig gullaksje - Crew-sjefen på aksjehandel

- CRU

Corporate Advice & Research (CAR) mener Crew har et enormt potensial. Dette skjer etter gårsdagens presentasjon, hvor Crew-sjef Jan Westrum sa at selskapet forventer å få tilbake eierskapet av Mindoro Nickel.

 

- I utgangspunktet vurderer vi Crew som priset til under halvparten av sine konkurrenter på basis av kontantstrøm fra Nalunaq og Seqi. Med utsikter til positivt utfall på Mindoro samt at Pamplona Svovel også trolig vil materialisere seg, så er aksjen en flerdoblingskandidat, skriver CAR i dag.

 

 

Senest i desember hadde CAR kursmål på 8,50 aksjen, men har vært så god stigning i gullprisen og positive meldinger fra selskapet om fremdriften og resursreservene på Grønnland, og positive meldinge om Crew's andre engasjement, at de nå altså øker kursmålet med 41 % (12,-) til 77% (15,-), og selv om den bare skulle nå det gamle kursmålet på 8,50 er det en oppside på drøye 20%..... om det så skulle gå bra med arbeidet med å få tilbake Mindoro lisensen på Fillipinene.....

 

Med all usikkerhet ellers i markedet, er vel gull/gullaksjer et relativt godt fotfeste (eller så får jeg heller gå på trynet :oops: )

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte ut alle CRU på SL i dag, utrolig nok ble det gevinst i ett råttent marked. Jeg har veldig stor tro på CRU fremover også, men er i tvil om jeg går inn de første dagene. Jeg ønsker å se ett mer stabilt marked før jeg øker vektingen, det er dumt å kaste gode penger i ett marked som er ekstremt vanskelig.

Men kjenner jeg meg rett så klør det i fingrene, og handler jeg i dagens marked så vil jeg bruke SL beinhardt.

Men vi kan vel snart begynne og se antydning av retningen videre snart?

I det hele tatt tror jeg at det er lurt å ikke la seg blende av lave kurser, kursene kan plutselig gå enda lavere, og da er det fort å sitte i saksa.

Målet må vel være å sitte med cash og prøve å treffe bunnen, men det er vanskligere enn en skulle tro.

 

Lykke til videre, det trenger vi alle.

 

Hilsen Hoff@

Link to comment
Share on other sites

Foruten fortsatt stigning i gullprisen, kom igjen CAR med positivt innspill:

 

- Meget rimelig aksje

CAR mener gullaksjen Crew er "meget rimelig" og mener timingen for kjøp er god.

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (23.3.04 12:22)

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- - Alt går veien - Ukens gullaksje

- Den perfekte aksje? - Crew-sjefen på aksjehandel

- CRU

 

Analysehuset CAR oppfatter gullaksjen Crew som "meget rimelig". Dagens tall viser at aksjen etter CARs vurdering gis en nåverdi på 9 kroner mot industrien, som normalt handles til 1,3-1,8 ganger denne.

 

- Vi tror timingen er god for kjøp av aksjen da prosesseringen av første leveranse av gullmalm nå har gitt en bekreftelse på Nalunaqs høye gullinnhold. Videre ser vi også positiv nyhetsstrøm i nær fremtid, blant annet en sanksjonering av Olivin-prosjektet og forhåpentligvis oppstart av prøveprosjekt på svovelutvinning på Pamplona, skriver analysehuset.

 

CRU-aksjen faller 0,8 prosent til 6,98 kroner i dagens handel.  

 

og så har Norse kommet med anbefaling også (så en artikkel et sted også, men fant den ikke igjen nå..):

Fem aksjetips

Aksjemegler gir deg sine fem favorittaksjer. Her er listen.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (23.3.04 15:47)

 

Relaterte artikler

- Meglerhus: - Hva skjer? - Tre børstapere

- Analytiker: Smertegrense - Analytikernes favorittaksjer

 

Arne Wessel-Berg i Norse Securities er en av deltagerne som stiller opp i ØR før å gi leserne investeringsråd. Denne gang velger han å satse på fem aksjer.

 

 

 

Kjøpsanbefalingene:

 

   * Crew

   * Kenor

   * Jinhui Shipping

   * Fjord Seafood

   * Apptix

 

begge artikler klippet fra HegnarOnline

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Var en snartur innom HO i sted. Der var den en som mente at det muligens er innsidere som selger ut CRU gjennom Pareto i dag. Jeg tar sjelden noe av det som står på HO seriøst, men akkurat dette er ikke fullstending usannsynlig spør du meg. For all del... jeg håper ikke dette er tilfellet, men jeg kjenner igjen mønsteret fra CNR...

 

Kanskje det er noen selvutnevnte CRU 'eksperter' som vet noe om f.eks. opsjonspakker for innsiderne?

Link to comment
Share on other sites

Fant denne på www.newsweb.no:

 

On January 19, 2004, CEO Jan A. Vestrum bought 14,000 Crew

shares at NOK 5.54. As a result, Mr. Vestrum`s investments  

in Crew were increased by 14,000 shares to a total of  

8,239,000 Crew shares, including forward contracts,  

warrants and options granted.

Link to comment
Share on other sites

så nettopp på CNBC at "mining stocks" generelt var blitt oppgradert , og at man ventet økt fortjeneste innen hele sektoren, og det behøver man vel ikke være så veldig god analytiker for å kunne si, om metallprisene holder seg på dagens nivåer (det være seg gull, nikkel etc.)

Kan jo håpe at norske finansaviser/nettsteder klarer å dra linjer opp mot Crew på dette, og gi positive impulser for handelen mandag.....

 

CRU holdt seg forresten fint i dag til tross for store svingninger, og kan forhåpentligvis nå begynne ny uke uten alle som skal gevinstsikre :?:

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Har ikke CRU etablert ett skikkelig støttenivå på 7kr. forrige helg og begynnelsen på denne uken? Er det ikke også etablert en plattform på i overkant av 8 siste halvdel av denne uken? Vil det ikke være naturlig med en større oppgang først, dersom kosolidering og noe tilbakegang skulle være sannsynlig denne uken? F.eks. at vi ser handler i overkant av 9kr tidlig i uken? Det har blitt etablert ett "Gap" på rundt 7,38 (husker ikke akkurat tallene nå)og dette tyder vel vanligvis på kraftigere oppgang en periode? (Gap - altså ett intervall der aksjen ikke har blitt handlet)

 

Teknisk tyder mye på en oppgang fremover, men hva er beste tekniske indikator på stigningtakten? Noen som er gode på teknisk analyse som kan innvie en amatør i noen hemmligheter??

 

Videre er det vel rimelig klart at CRU er endel underpriset i forhold til fremtidsutsiktene. Derfor skal CRU oppover i 2004. Men det er en fordel om veksten skjer rolig og i små intervaller. CRU har jo tradisjonellt vært en "treg" aksje, hvor svingningene har vært små fra dag til dag, og perioder hvor aksjen har ligget mer eller mindre "dø" i lengre perioder. F.eks. var det svært liten aktivitet og svingninger i perioden uke 2 til 11 i år. Men de store sprangene har uteblitt, såvidt jeg har registrert. Jeg som ikke er day-trader, liker forsåvidt at det går sent, men sikkert oppover istedet for de store sprangene.

 

Noen synspunkter??

 

Er forholdsvis ny i "gamet", og setter pris på å få kommentarer. Håper dette er ett langt mer seriøst forum enn HO!!

Link to comment
Share on other sites

Hei Kalles.

 

Jeg tror på videre oppgang i CRU. Etter det jeg har lest og erfart stemmer det at et slikt gap er et positivt signal. Jeg har også lest at det tar lang tid å fylle et slikt "breakaway-gap" (dvs at det blir handlet i det tomme intervallet). Jeg tror imidlertid at stigningstakten ikke vil være veldig rask fremover (ihvertfall ikke uten positive nyheter). Grunnen til dette er at det ser ut til at 'traderne' har mistet mye interesse i aksjen... (så kan man diskutere om dette er positivt eller negativt.)

 

Uansett er CRU et fundamentalt meget solid selskap. Særlig etter at de fikk tilbake Mindoro på Fillipinene.

 

Hvis du vil lære mer om teknisk analyse burde du lese 'aksjekjøp og taytrading'. Det er en meget god investering... tro meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg vet ikke hva jeg skal si om CRU. Jeg har mistet fokusen på CRU. (Dette gjelder bare fakta).

 

Jeg var inne i CRU 15/8-03 på kurs 2,83 og ut igjen 15/10-03 på kurs 4,26.

Mente selv at jeg gjorde en bra investering da jeg gikk inn i CRU, men etter at jeg har solgt meg ut av CRU, så stakk den fra meg.

 

Synes den var dyr da den var over 5,- så jeg gikk ikke inn igjen. Liker ikke å kjøpe igjen en aksje dyrere enn det jeg har solgt for. I dette tilfellet så skulle jeg ha gjort det. Jeg håper jeg lærer av mine feil.

 

Har følgt med CRU oppgang etter jeg solgte meg ut, og jeg tror ikke jeg ser 6 tallet igjen.

 

Når CRU har fått en rally, så er den ganske rask med å finne støtte. Oppgangen går fort og kjapp opp, og nedgangen er veldig stabil med lite korreksjon.

 

Lykke til da dere som har CRU aksjer.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset Vibbe! Regner med at det er boken øverst på denne siden du henviser til....... :lol:

 

Jeg tror nok CRU er verdt å satse på selv på 8kr, hvis du kan/vil være litt langsiktig. Dette spesielt til deg "Pantera", som har mistet fokuset. CRU er aksjen du kan putte i skuffen, og ha som pensjon de neste månedene(1-2år??), eller ett ideelt papir for diversifisering av en "sprek" portefølje! :roll:

Som "Vibbe" skrev tidligere, så er nok daytraydere på veg ut av denne aksjen, og fremdriften vil kanskje oppleves som treg. Men med sprang på gode nyheter. Hvis CRU innen rimelig tid kan presentere en industriell partner på Mindoro, og avklare endel løse tråder, vil nok vegen bli kort til i overkant av 12kr. Dette vil nok være den mest avgjørende triggeren i nær fremtid.

 

Leser stadig fra analyseselskaper og meglere, kursmål og substansverdi på CRU på 12-15kr. uten Mindoro, og 20kr+ ved industrialisering og avklaring av delingsforholdet rundt Mindoro. Det er spekulert i alt fra 10-30% andel til CRU. Det er stort økonomisk potensiale i Mindoro, og selv en beskjeden andel ned mot 10%, vil være øknomisk svært attraktiv.

 

Har selv ett daglig forhold til stål-industrien, og følger prisutviklingen på stål og nikkel forholdsvis nært. For meg syntes det rimelig klart at dagens nivåer og stigningstakt ikke kan vedvare over tid. Det er sågar mulig at dagens nivå er høyere enn det vil være på 1 års sikt. Aldri tidligere har vi sett en slik prisstigning som de siste 3-4 månedene. Jeg skal avstå fra å spå om nikkel-priser fremover, men er skeptisk til stigningstakt og prisnivå.

 

Gull er også i siget om dagen. Kanskje ser vi forsøk på brudd gjennom $425 i første halvdel av april. Ved ytterligere bekreftelser og/eller økning av estimater fra Grønland, vil det være svært positivt for CRU. Gull vil sannsynligvis være mangelvare i forholdsvis lang tid fremover, med stadig stigende gull priser. En dobling av dagens nivå er ikke å regne som overoptimistisk.

 

Konklusjonen må bli at CRU er ett godt papir i 1-2år fremover.

Link to comment
Share on other sites

Til Kalles.

Tusen takk for saklig info vedr. CRU.

 

Gull prisen har jo fått opp ganske mye fra august 2003 og frem til i dag. Det er mer penger i markedet. Flere og flere blir stadig rikere. Det er vel en av årsaken til at gullprisen også har steget til dagens nivå.

( Pris/ forespørsel)

 

Jeg er ikke uenig i at CRU er den aksjen du kan putte i skuffen og ha som pensjon (1-2år).

 

Det er bare det at når det gjelder langsiktig investering så liker jeg å finne en aksje som ingen andre har oppdaget, og selg den dagen andre har oppdaget den. Jeg håper du skjønner hva jeg mener. CRU er etter min mening oppdaget. Den er en av OSE mest populære aksje.

 

Jeg må studere den litt før jeg gå inn. Du skjønner jeg har TOM i sikte også., men når det gjelder TOM så snakker jeg om tidsperspektiv på 6 mnd.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

vel, gikk i går ut av Crew, noen dager for sent egentlig, men ble nå 25% i pluss allikevel... Det jeg nå sitter og lurer på er om bunnen i korreksjonen nå kan være nådd, virket som om den egentlig hadde litt "lyst" på oppgang i dag, men at var noen få som fortsatt ville gevinstsikre hver gang den gikk noe over 8 kroner.

Gullprisen er også opp $4.00 til $425,40 i denne stund, så kanskje lurt å forsøke å komme inn igjen rundt 7,90-95 på åpningsauksjonen i morgen ?

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! :lol:

 

Jeg har tradet litt CRU med varierende resultat.

Den er forsåvidt grei å trade i, men jeg har "mistet" aksjene 2 ganger på SL fordi den svinger mye.

 

Jeg hadde tenkt å prøve og sitte lang/mellomlang sikt nå, regner som så at den er ganske "safe" om en bombe smeller igjen. Men jeg er en urolig sjel når det gjelder aksjer så plutselig finner jeg noe som er bedre, og her er det vel mange som kjenner seg igjen?

 

:roll: :roll: :P 8)

Link to comment
Share on other sites

Vel, gull er nå komt opp i $427,90 som positivt, men i Canada går CRU for CAD 1,44 => 7,53 ..... bid er 1,42/ask 1,48..... (5,23 NOK = 1 CAD)

Satt egentlig long jeg også, men siden jeg hadde gearet beholdningen med både kreditlimit og intradag belåning (utover en dag..), fant jeg det best å ta profit på 25% fremfor rask nedgang..... (intradagen tatt på 8,14 på vegen opp, så den ikke helt heldig :cry:), men har lyst inn igjen på "bunn" (men så var det å "ta den" da..... skal kanskje ikke hoppe inn igjen ennå....? :?

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann til alle !

 

Er det flere CRU'ere her inne, slik at vi kunne få litt fart på tråden ?

 

Tror mange nye (meg selv inkludert) har fått øyene opp for et alternativ/supplement til HO :P og det er positivt.

 

Flere er nok innom, og de må tas vare på ved hjelp av et levende forum. Ikke det at det skal gå som hakka møkk som på HO, men kanskje litt mer veloverveid :wink:

 

Hører gjerne fra flere !

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet kaw 911, det er flott at flere og flere får opp øyene for dette forumet. Jeg postet en del selv på HO før, men har gått fullstendig lei av alt

useriøse som serveres der.

 

Når det gjelder CRE (som denne strengen handler om)

Er den oversolgt for øyeblikket og en sakte stigning kan vel forventes neste uke?

Ser at CRU er opp i Canada i kveld, uten at det betyr så mye annet enn psykologisk. :lol: :lol:

 

Jeg begynte med CRU som daytrade og nå har jeg bestemt meg for å legge den litt i skuffen for å se etter en stund.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hoff@,

 

CRU kan bli en juvel.

 

Har fulgt innbitte CRU'ere helt siden 03/03 på HO og prøvd å holde meg oppdatert. P.g.a. posisjoner i KVI, TOM og BIRD, og i nevnte rekkefølge ble jeg ikke istand til å komme inn før i beg. av feb. 2004. Skulle gjerne ha sittet på i hele 2003 !

Trader gjerne på en spesiell måte, men alle mine egg går i en kurv, skulle jeg diversifisere ville jeg valgt Skagen-fondene, men så var det denne avgiften da....

 

Regner/håper på positiv melding fra LKAB 280404 (sjekket med VD at dette var rett dato for styremøte, neste ikke før ut i juni). Blir det ingen avgjørelse 28. regner jeg med en liten dipp, i.o.m. at malmlast 2 er utsatt til mai/juni og vi derfor mangler triggere i mellomtiden.

 

Vi vet jo at Vestrum allerede er i gang med et ca. likt opplegg for Mindoreo som for LKAB, så vellykketheten med LKAB avtalen vil være en viktig rettesnor for Mindoro, m.h.t. preferanseselskap for utvinning, m.v. , dvs. vi har godsakene, lek med oss men vi skal ha 49% av resultatet !

 

Har sendt mail til London for bekreftelser omkring skipment #2, så får vi se.

 

Uansett, dette går veien !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter ett par blodige dager så stiger CRU nesten 10% i dag! :wink::wink:

Dette er sterkt med tanke på usikker åpning i USA i ettermiddag.

 

Oppgangen skyldes nok også ny anbefaling fra Pareto,

dette kan bli gøy fremover!

 

 

Bull på Crew-aksjen

 

Onsdag 12. mai 2004 kl. 15:16

Skrevet av: iMarkedet - iMarkedet

Meglerhuset Pareto Securities har i dag hevet sin anbefaling på gullaksjen Crew Gold til Sterk Kjøp etter at aksjen har fått hard medfart de siste ukene.

Crew-aksjen har falt over 30 prosent i løpet av de siste seks ukene, tross overgangen til å bli et gullproduserende selskap, slår Pareto fast.

 

Meglerhuset øker derfor sin anbefaling fra Kjøp til Sterk Kjøp.

 

Meglerhuset mener at Crew bør være mindre sensitive i forhold til fall i gullprisen enn lignende selskaper, og viser til Crews diversifisert portefølje av ulike mineralprosjekter, blant annet olivin på Grønland og nikkel på Filippinene.

 

Ifølge Pareto utgjør prosjektene, utenom Nalunaq, mer enn halvparten av de underliggende verdiene i selskapet, som settestil 11,65 kroner eksklusive kontanter og andre eiendeler.

 

Meglerhuset ser flere kurstriggere på kort sikt, blant annet fremleggelsen av førstekvartalstallene og neste skipning av malm fra Grønland og en oppgradering av reservene i Nalunaq, samt avgjørelser rundt olivin og nikkelprosjektene.

 

Ifølge Pareto prises Crew med en P/E på 13,9 i forhold til estimert resultat på 41 øre pr. aksje, mens tilsvarende selskaper prises til 18,4 ganger forventet resultat.

 

Oppsummering:

 

Anbefaling: Sterk Kjøp

Kursmål: 12,50 kroner

Meglerhus: Pareto Securities

Dato: 12. mai 2004

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Så kom CRU med resultat som var midt på treet,

det beviser at selskapet er på riktig vei og det virker som det meste går på skinner!! :lol:

Det som var ennå mer oppløftende var melding om mulig økning i Nalunaq.

Jeg ser på dette som meget gode nyheter.

 

Jeg regner det for temmelig sannsynlig at CAR kommer med en skikkelig selskapsanalyse,

etter resultatfremleggelsen og den siste informasjonen fra selskapet.

 

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

 

Crew "buller" opp Nalunaq(Ny)

 

 

Fredag 14. mai 2004 kl. 11:01

(ny: 14.05.2004 11:09)

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

Gruveselskapet Crew Gold har som ventet lagt frem et underskudd for første kvartal, men varsler samtidig muligheter for økt produksjon fra Nalunaq.

 

Crew fikk et underskudd før skatt på 2,2 millioner canadiske dollar i første kvartal, mot minus 4,1 millioner i samme periode i fjor.

 

Selskapet hadde ingen inntekter i kvartalet utenom bidrag fra det deleide Barberton Mines på 214.000 canadiske dollar. Inntektene fra foredlingen av gullmalmen fra Nalunaq er ført direkte mot prosjektkostnadene i balansen og kommer derfor ikke frem i resultatregnskapet.

 

Øker forvetningene til Nalunaq

 

Fra andre kvartal er det ventet at inntektene fra gullgruven Nalunaq på Grønland vil bli inntektsført.

 

Når det gjelder gruveplanen for Nalunaq, ser ikke Crew lenger noen begrensninger i daglig volum på 450-500 tonn pr. dag, slik selskapet tidligere har opplyst.

 

Selskapet ser nå på muligheter for å åpne ytterligere produksjonsfaser og ekspandere ressursbasen for Nalunaq, melder selskapet i rapporten. Dersom dette arbeidet får suksess, ser selskapet avkastning som er betydelig større fra prosjektet enn dagens nivåer.

 

Fokusere på resten av prosjektene

 

Crew varsler nå fokus på fremdrift for de andre prosjektene i selskapet portefølje. Den viktigste komponenten her vil være olivinprosjektet Seqi på Grønland. Selskapet fikk i april klarsignal fra partner LKAB om å ta prosjektet videre fra den initiell fasen.

 

Det er ventet en endelig investeringsbeslutning fra det svenske jernverket LKAB i løpet av kort tid.

 

- Selskapet fortsetter å tro på at prosjektet vil gi betydelig fordeler for selskapet og dets partner og lokalmiljøet om meget kort tid, skriver Crew.

 

Når det gjelder nikkelprosjektet Mindoro som kom tilbake i selskapets hender tidligere i år, så jobber Crew for å ha avsluttet samtalene med myndigheter og partnere innen utgangen av 2004.

 

- Basert på dagens råvarepriser er betingelsene for prosjektet meget gode, og støter utsiktene for at prosjektet går videre og blir satt i produksjon, melder Crew.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

CRU gikk opp ca 75 øre på Toronto børsen i går og endte på NOK 7. Mye tyder på at CRU vil seile opp som en av vinnerne kommende uke! Diskusjonstråden om CRU på imarkedet gir all bakgrunnsinformasjonen du trenger for å ta en langsiktig investering i CRU :wink:

 

Ha en fin børsuke!

 

f

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk lyst til å hausse litt :bigsmurf:

Limer derfor inn ett innlegg fra Havel på HO

 

Jeg kjenner ikke til andre gruveselskap enn CRU, så jeg vet ikke om disse selskaper har ting på gang som forsvarer P/E på 30-50. Høy P/E kan forsvares hvis det er store og realistiske forhåpninger til betydelig større nettoresultat i fremtiden (helst nær fremtid). Men kan det virkelig være flere selskap av Crew`s type som har flere og bedre triggere enn CRU ? Bare forventninger(realistiske mener jeg) om nye drivverdige funn innom konsesjonsområdet på Grønland (1/30 av konsesjonen er analysert, og verifisert) eller større ressurser i gruven som er i drift på Nalunaq. Bare gullet på Grønland,

og sannsynligheten for betydelig mer gull der, burde forsvare en P/E på minst 20. Tar vi også med Seqi, Mindoro, Pamplona og Hwini-Butre. Da blir spørsmålet hva P/E vurde være når vi sammenlikner Crew med tilsvarende selskaper, og deres P/E ?. 50 - 60 kanskje. Jeg er positiv til Crew, det er ingen nyhet for de som har lest mine innlegg om Crew her på BF. Derfor tilhører jeg nok den gruppen som blir kalt CRU haussere. Jeg forsøker å være kritisk til alle aksjer jeg handler med. Men jeg finner ikke så mye nedside ved Crew. Det må være at gullprisen faller mye. Det vil skade verdien av selskapet. På lengere sikt vil ikke nedgang i gullprisen bety like mye for Crew, når de har fått flere økomomiske ben å stå på. Det andre som ikke er helt bra, er at det er uro/konflikt rundt Hwini-Butre. Nå er ikke Hwini-Butre det viktigste prosjektet for Crew, men noe betyr det.

 

Om bare noe av dette slår til har vi en vinner fremover, det er sikkert :wav:

Link to comment
Share on other sites

Fant ett godt sammenrag av planene til CRU fremover

av Joergen på Imarkedet :lol: :lol:

 

Her er en del utfyllende informasjon om de forskjellige prosjektene.

 

I forbindelse med oppklaringen rundt hva Brian Spratley mente å si på Minesite konferansen fikk jeg igjen bekreftet det jeg har formidlet flere ganger, nemlig at Crew i det store utland fortsatt knyttes til John Darch:

 

Etter Crew presentasjonen, holdt av engelskmannen Spratley, VD Project Development, ble han kontaktet av gamle kjenninger hvorav halvparten fortsatt trodde Crew var et John Darch selskap! Her må det jobbes målbevisst fremover. Styret er i ferd med å bli mer faglig profesjonelt og har nylig fått inn et nytt styremedlem, Brian Hosking, som skal være en meget god headhunter med lang erfaring fra gruveindustrien. Gjennom søk i Google så jeg at januar 2004 artiklen hans i Mining Journal "Employers we love to work for" får omtale og skryt ('excellent article').

 

Seqi

Crew kaller Seqi et 'logistikk prosjekt'. Transportutgiftene vil til enhver tid utgjøre kanskje den største utgiftsposten. I første omgang vil partneren trolig inngå leieavtale med en befrakter. Hva som deretter skjer er avhengig av fremtidige skipspriser og fraktrater.

 

Nalunaq

Fordi det ikke eksisterer noen egentlige 'flaskehalser' på Nalunaq har det vist seg enkelt å øke daglig malmuttak. Ved å sette inn ekstra mannskap arbeides det parallelt på forskjellige nivåer. Dagens uttak foregår på nivåer 400 og 450, og gjøres på et skift. I tidligere meldinger leste vi at det skulle kjøres to skift for å ta ut 350 tpd og nå klarer de 450-600 tpd på et skift.

 

Til høsten får vi sannsynligvis en økning av ressursgrunnlaget, noe som er nødvendig for at etableringen av et prosessanlegg på Nalunaq kan forsvares. Det finnes flere pent brukte anlegg tilgjengelige. F.eks. vil trolig Nugget Pond Mill på Newfoundland kunne demonteres og sendes til Grønland. Et Nalunaq anlegg vil ha noe utslipp. Den faste massen er tenkt blandet med sement og senket i den lokale fjordarmen.

 

Mindoro

Da MPSA lisensen ble trukket tilbake var det flere nikkel lateritt prosjekter som ble lagt i fryseboksen og nedskrevet i verdi. Årsaken var manglende finansiering. Med de stigende nikkelprisen er disse igjen ute i markedet på søken etter finansieringspartnere. Det Crew gjør med og rundt Mindoro er derfor meget interessant:

 

De har laget en regional plan for forvaltning av nikkelressurser på Filippinene. Mindoro er den største, men det finnes også en flere mindre felt med laterittmalm på de forskjellige øyene. Fra dem skal malmen kunne skipes for bearbeiding i Mindoro anlegget, beliggende 40 km. fra Mindoro malmfeltet og nede ved kysten.

 

Crew har sagt de ønsker å involvere den filippinske staten på eiersiden, noe som virker naturlig når Mindoro anlegget er tenkt en sentral plass i utviklingen av filippinsk nikkelindustri. Jeg regner med at evt. partnere vil anse det som svært postivit at myndighetene stiller seg bak prosjektet.

 

På mitt spørsmål til Crew om det gode samarbeide med grønlandske myndigheter gir goodwill var svaret 90% nei - men at de ved økende filippinsk miljøbevisshet kunne få det.

 

[ 26-05-2004:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...