Jump to content

CRU - Crew Gold Corporation


Hoff@

Recommended Posts

Crew Gold – Noe å tenke på !

 

Snittprisen på gull så langt i Q4 er på hele 1074 USD/oz – noe som for øvrig er 112 USD over snittet i Q3 (963 USD/oz). I skrivende stund er gullprisen ca 76 USD høyere enn snittet i kvartalet så langt. Det kan dermed antas at snittet for Q4 vil bli betydelig høyere etter hvert som vi nærmer oss nyttår.

 

Selskapet hadde ved utgangen av Q3 (pr 30.september) en kontantbeholdning – unrestricted cash- på 8,8 mill USD.

 

Den 29. oktober fikk de 5 mill USD i oppgjør for Maco, 0,5 mill USD i restoppgjør for Nalunaq den 19. oktober og 3,3 mill USD kom som oppgjør for Nugget Pond den 28. oktober. Totalt har selskapet i inneværende kvartal fått inn 8,8 mill USD som følge av salg av overnevnte. Unrestricted cash i starten av kvartalet pluss disse tre oppgjørene i oktober tilsier at selskapet har 17,6 Mill USD på konto i tillegg til eventuelt overskudd på driften.

 

Selskapet produserte 18.000 Oz i oktober på tross av tullball i starten av måneden pga tilgang på drivstoff. Produksjonen i November kan med dette forventes å bli litt høyere, men for å være edruelige sier vi at produksjonen i november blir like ”lav” som i oktober – 18.000 Oz. Det vil med andre ord si at ved utløpet av november vil selskapet ha produsert 36.000 Oz til en snittpris av 1074 USD/0z – et totalt salg av gull for 38.664.000 USD.

 

Utgifter til drift og administrasjon har ligget rundt 12 mill USD/mnd og det er vel å forvente at dette også er tilfellet i Q4. Vi har dermed hatt utgifter i oktober og november tilsvarende ca 24 mill USD:

 

Driftsoverskudd ut november blir dermed ca 14,6 mill USD. (Mest sansynlig litt høyere da gullprisen i skrivende stund er betydelig over snittet så langt i kvartalet)

 

Total kontantbeholdning kan derfor antas å være ca 14,6 + 17,6 = 32,2 mill USD eller 181,9 millioner norske kroner. (Nesten det doble av selskapets Market Cap på Oslo børs)

 

Er det å undres over at bondholderne jobber på spreng for å lykkes i kuppforsøket de har planlagt det siste året ?

 

Har du aksjer og ønsker å vise din motstand mot dette ranet, send en mail med navn, adresse og aksjebeholdning til : stopthecrimeincrew@gmail.com.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 555
  • Created
  • Last Reply

Crew Gold – Noe å tenke på !....

 

 

....Total kontantbeholdning kan derfor antas å være ca 14,6 + 17,6 = 32,2 mill USD eller 181,9 millioner norske kroner. (Nesten det doble av selskapets Market Cap på Oslo børs)

 

Er det å undres over at bondholderne jobber på spreng for å lykkes i kuppforsøket de har planlagt det siste året ?

 

 

Hei igjen :smile:

 

Kanskje ikke til å undres over, men det er noe annet som forundrer meg :unsure: : Hvorfor sørget ikke aksjonærene for en rask emisjon eller et raskt uprioritert lån til selskapet FØR det første lånet ble misligholdt av selskapet, slik at misligholdet kunne vært unngått???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen :smile:

Kanskje ikke til å undres over, men det er noe annet som forundrer meg :unsure: : Hvorfor sørget ikke aksjonærene for en rask emisjon eller et raskt uprioritert lån til selskapet FØR det første lånet ble misligholdt av selskapet, slik at misligholdet kunne vært unngått???

 

Nå Bartender... nå som mange ser ut til å benyttet anledningen siste dager til å skaffe seg skattefradrag for tap før ligningsåret er over...hva er strategien til "industribygger-grupperingen" nå?

 

Samtidig har vel det vel medført en betydelig endring/reduksjon(?) i de innsamlede antall aksjer som Bryhni representerer, samt en betydelig reduksjon i JUM's stemmeandel gjennom hans nedsalg siste dager.....

 

Nedsalg fra hovedaksjonær er sjeldent et godt signal. Jeg kjenner imidlertid minst ett tilfelle hvor det var positivt, og det var Fredriksen i Frontline for noen år siden. Jeg tror dette vil komme også i Seadrill, når Seadrill noteres i USA. Nok om det.

 

Men jeg må jo bare si det: Tenk å ha så stor på gull- og gull-pris framover fra noen år tilbake (hvis det var tilfelle), og samtidig bomme så til de grader på selve investeringsobjektet som skal bringe fram fortjenesten på nettopp denne råvaren som CRU aksjonærene har gjort...

 

Time will show... her ser det ut til bli mange milliarder av aksjeantall og gjeldskroner, men det er vel det eneste som hittil kan telles i milliarder i denne sammenheng...

Link to comment
Share on other sites

Det jobbes med saken, Risky.

 

 

Hei, mulig det jobbes med saken, men hvorfor ble det ikke jobbet (nok) med saken før mislighold av lån var et ubestridt faktum i oktober????

 

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=250508

 

Lykke til med skattefradraget.

 

Vannet renner fortsatt nedover... heldigvis...

Link to comment
Share on other sites

Hei... svært så stille her på forumet... Mulig Bartender jobber enda?

 

Men på HO diskuteres det villt om CRU.... Der er 10 kroner aksjen tilsvarende 20 mrd i selskapsverdi... ikke noe problem(!) Noen tror faktisk at CRU over helgen ble verd mer en Statoil bare fordi det ble flere aksjer i bytte mot gjeld...hehe:-)

 

OK... Hva skal vi si at "Fair Value" pr aksje er mandag 07.12.2009? Jeg tipper 15 øre.

 

15 øre ...Det er grovt regnet 3 ganger matematisk beregnet selskapsverdi siden fredag, men slik aktørene på HO oppfører seg (og hvis de handler som de sier) ser det jo ut til at de tror CRU er Norges størst selskap allerde i morra...bare ved å konvertere fra gjeld til aksjer...så hvem vet... det kan jo bli en vannvittig boble nok en gang...

 

I morra er det 2.14 mrd med aksjer som gjelder (omsettelige eller ikke), fredag var det 106 mill. aksjer...

 

Forhåpentligvis kan de som fortjener det regne :-). Good luck, goldhunters :-)

 

Bartender: Blir det rettsak mot obligasjonseierne, eller?

 

Moral: Betal gjelda når den forfaller, eller aksepter at du ikke lenger bestemmer!

 

Stop the crime in cru..... latterlig!

Link to comment
Share on other sites

Ulltveit-Moe har nå bare drøyt 10 millioner aksjer igjen å selge. Godt mulig disse ryker ut i dag og evt. i morgen.

Jeg holder det for godt mulig/sannsynlig at aksjen vil få et løft når han er ferdig med nedsalget.

Link to comment
Share on other sites

Det tok lengre tid enn jeg trodde for Ulltvei-Moe å selge seg ut, men jeg føler meg rimelig sikker på at han nå er helt ute.

Jeg forventer derfor at kursen vil stige på kort sikt, og tok meg en liten posisjon rett før stengetid idag.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

CRU er skoleksemplet på feil, feil, feil....

 

Leste også på HO at en med nick "Bartender" kjøpte mer aksjer medio august i år, samtidig som vedkommende allerede hadde en for sin del betydelig eksponering i samme papir. Vet ikke om dette er samme "Bartender" som opererer her, men mye kan tyde på det...

 

Regel nr 1: Forelsk deg ikke i en aksje

Regel nr 2: Kast ikke gode penger etter dårlige (dette har jeg sagt på denne tråden tidligere)

Regel nr 3: ... jeg nei gidder ikke mer...

 

Bartender: Når skal du egentlig lære? Du sitter å fokuserer på problemene og oppsiden i egen investering i et tulleselskap som har falt totalt i bånn, mens resten av markedet er opp 100%!!!

 

På den annen side, herlig med sånne som deg, det gjør det lettere å tjene penger på børsen :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå prater du tull Risky. Jeg har ikke kjøpt nye aksjer siden tidlig i vår. Da kjøpte jeg 250 stk. for å tette en oddlot etter emisjonen. Så spar meg for "fri fantasi".

 

Og ja - jeg er Bartender på alle forum. Jeg gjemmer meg ikke bak utallige "Gjest" eller 10-20 nick slik som noen oppererer.

 

Jeg undrer meg over iveren din etter å drite ut deltagere på foraet. Har jeg gjort deg noe personlig galt siden du tydeligvis har meg i vranga ?

Link to comment
Share on other sites

Nå prater du tull Risky. Jeg har ikke kjøpt nye aksjer siden tidlig i vår. Da kjøpte jeg 250 stk. for å tette en oddlot etter emisjonen. Så spar meg for "fri fantasi".

 

Og ja - jeg er Bartender på alle forum. Jeg gjemmer meg ikke bak utallige "Gjest" eller 10-20 nick slik som noen oppererer.

 

Jeg undrer meg over iveren din etter å drite ut deltagere på foraet. Har jeg gjort deg noe personlig galt siden du tydeligvis har meg i vranga ?

 

Hei Bartender, jeg er ikke ute etter å drite ut noen personlig, ei heller har jeg noe i mot noen personer her... blir jo litt vanskelig...jeg kjenner jo ingen personlig her.

 

Jeg forholder meg stort sett til hvordan folk her inne beskriver sin oppfatning av verden og hvordan de argumenterer sine investeringer, og hva de får ut av den i avkastning.... Endel ganger synes det å henge dårlig på greip etter min oppfatning, og da kommenterer jeg det.

 

Man får jo selv velge å ta kritikk eller ros personlig, helt valgfritt.

 

Det er et "Bartender"-nick på HO som dog sier at han har begynt å "laste" seg opp medio august. Men det kan jo være noen annen? Selv skriver jeg ikke på HO.

 

Men når vi først er inne på CRU, som jeg har vært med å diskutere her siste halvår, så må jeg nok engang si at argumentene og handlemåten til de som har sittet long i papiret etter min mening er en god studie i hvordan man ikke skal handle. Etterpåklokskap? Nei, se tilbake i tråden...jeg var negativ til aksjen allerede fra første innlegg, fra da aksjen var verd 8-10-ganger mer enn den er i dag...

 

Good Luck! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det tok lengre tid enn jeg trodde for Ulltvei-Moe å selge seg ut, men jeg føler meg rimelig sikker på at han nå er helt ute.

Jeg forventer derfor at kursen vil stige på kort sikt, og tok meg en liten posisjon rett før stengetid idag.

Umoe-effekten ble ikke helt som jeg forventet, så jeg solgte min posisjon med 1 øre :rolleyes: i gevinst :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Umoe-effekten ble ikke helt som jeg forventet, så jeg solgte min posisjon med 1 øre :rolleyes: i gevinst :laugh:

 

Når bjellesauen selger..og det "BigTime"... da er vel oppsiden begrenset...

 

1) Selskapet blir vel ikke veldig mye mer verd selv om eiersitsen endres?

2) Selskapet har gjort det SVÆRT dårlig, tross gullprisen

3) Ca 20 ganger flere aksjer som skal dele de samme verdier som før, dog uten samme gjeldstrussel som før, skulle vel i realiteten bety en fortsatt kursnedgang....

Link to comment
Share on other sites

Hei :-)

 

Leste igjennom noen tråder på HO tidligere i kveld. Egentlig ganske utrolig.

 

Der inne argumenteres det stadig vekk med at CRU må stige fordi gullprisen stiger.

 

Jeg må jo bare spørre om det er noen som helst i denne verden som hittil i historien har sett noen kovarians mellom CRU's aksjekurs og gull prisen???

 

Nei, tvert i mot har det vært en diamentralt forskjellig utvikling på CRU's aksjekurs vs gullprisen.

 

 

Det minste en burde kunne forlange når noen prøver å argumentere for oppgang i CRU måtte da nå fornuftigvis være helt endring i helt andre årsaker enn gullprisen.

 

Men nei... Aksjonærene i CRU sitter og juger for seg selv, inntil det er noen der som er kompetente nok til å forstå at de A) bør rømme eller B) får skikk på selskapets ledelse og styre.

 

Man må jo ikke gjøre det vanskeligere enn det det faktisk er, vel og merke hvis man vil da selvfølgelig....

 

Good luck, whatever the motivation is.... :smile:

Link to comment
Share on other sites

....samtidig er det vel i overkant naivt å påstå at gullprisen ikke har noe å gjøre for selskapet ? Det er tross alt gull de produserer.

 

Komplisert vokabular gjør ikke påstander mer troværdige.

 

Hehe... du har rett..vedrørende kovarians (eller samvariasjon hvis det er mindre komplisert). Og det er det som er det paradoksale: Det burde være svært tett samvariasjon mellom gullprisen og CRU. Mangelen på denne samvariasjon i dette tilfellet, utgjør utrykket/størrelsen på den selskaps-spesifikke risikoen investor så langt har tatt ved å investere i CRU kontra det å investere i selve gullindeksen.

 

Men slik det har utviklet seg nå historisk, så ser en jo det at CRU blitt mer å betrakte som nærmest den perfekte hedge i MOT kraftig økning i gullprisen. Et paradoks.

 

Troverdighet... tja....begrepet ser ut til å være ikke-eksisterende i vokabularet i CRU-caset foreløpig, så det er vel ikke verd noen kommentar.

 

Kanskje det blir det etterhvert? Skjønt... det ser ut til å sitte langt inne. :rolleyes:

 

Forøvrig så er de jo å håpe for aksjonærene, at CRU får orden på seg selv, før vi engang lengre fram kanskje får en solid knekk i gullprisen.

 

Good Luck!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Omsider var de nye aksjene tilgjengelige og i etterhvert i spill i markedet.

 

Som forventet, aksjen trender da videre nedover....

 

Et stykke igjen til kjøpbar skulle en fortsatt tro....

 

Good Luck :unsure:

 

Hei igjen... inne igjen etter en skitur i kulda..

 

CRU og CRU-R's foreløpige utvikling oppfører seg som forutsigbarheten selv....CRU faller betydelig, CRU-R omsettes 40-50% lavere...

 

Jeg lurer på hvor mange 100-talls milioner av R-aksjene som bare SKAL selges rimelig fort. Antar at mange av de tidligere obligasjonseierne som nå har fått R-aksjer i bytte for sine lån rett i fanget, ikke har mandat til over tid og/eller at det ligger utenfor deres kjernevirksomhet å sitte i egenkapitalinstrumenter.

 

Blir nok fortsatt salgspress her ja grunnet den høye tilbudssiden. Ei heller framviser selskapets ledelse og styre noen som helst evne til å demme opp for dette, gjennom sine utrolige dårlige evner til å lede selskapet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen som har vært long her de siste mnd? Bartender?

 

Jeg sitter long ja, og slikker mine sår. Det hjelper lite med 450% oppgang når nedturen i forkant var på midten av 90 tallet regnet i prosent. :smile:

 

Jeg sitter til jeg blir tvangsutløst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter long ja, og slikker mine sår. Det hjelper lite med 450% oppgang når nedturen i forkant var på midten av 90 tallet regnet i prosent. :smile:

 

Jeg sitter til jeg blir tvangsutløst.

 

Hei, håper du/flere lærte noe av investeringene i CRU, da. Åssen går det forresten med "industribyggerne" og rettsaken du annonserte her i høst med den selvutnevnte helten "odd-long"?

Link to comment
Share on other sites

Hei, håper du/flere lærte noe av investeringene i CRU, da. Åssen går det forresten med "industribyggerne" og rettsaken du annonserte her i høst med den selvutnevnte helten "odd-long"?

 

Ut fra PH-verdien i ditt innlegg regner jeg med at du var en av mange som trodde aksjen skulle ned i 10-20 øre. Merkelig at du ikke forutså oppgangen du som er så dyktig.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra PH-verdien i ditt innlegg regner jeg med at du var en av mange som trodde aksjen skulle ned i 10-20 øre. Merkelig at du ikke forutså oppgangen du som er så dyktig.

 

OK, beklager igjen den litt skarpe tonen :dry: .

 

Jeg har ikke påstått at jeg er så dyktig... i 2009 kunne man jo nærmest være sikret 2 til 3-sifret prosentvis gevinst nærmest gjennom pilkastmetoden... jeg sikret meg litt ved å satse i større OBX-selskaper, altså en forsiktigere strategi enn gjennomsnittsaksjen på OB..ergo fikk jeg også litt lavere avkastning enn gjennomsnittet, men grei nok.

 

Om CRU-aksjen bunnet på 40 øre eller 20 øre er etter min oppfatningt bortimot uvesentlig for caset som helhet (om en aksje er eksempelvis 99,5% ned eller 99,6% ned fra topp er vel omtrent det samme), og det å treffe bunnen perfekt kan man ikke forvente heller.

 

I dette caset er jeg mest imponert over enkelte av långiverne og deres avkastning, godt jobba. Som hovedsaklig egenkapital-investor er det fin lærdom å ha med seg utviklingen i denne casen uten å ha investert ei krone der.

 

Andre lesere kan jo gjerne få vurdere hvorvidt diskusjonen om CRU her siste år hadde vært mer fruktbar/lærerik uten mine innlegg på CRU-tråden...

Link to comment
Share on other sites

 

I dette caset er jeg mest imponert over enkelte av långiverne og deres avkastning, godt jobba. Som hovedsaklig egenkapital-investor er det fin lærdom å ha med seg utviklingen i denne casen uten å ha investert ei krone der.

 

 

 

Hehe....nei nå tuller du !! :tongue:

 

Du kan da ikke si at du er imponert over lånegiverene som solgte aksjen som forskremte høns til kurser ned mot 1/3 av hva kamphanene nå krangler om å få kjøpe selskapet for ??

Link to comment
Share on other sites

Hehe....nei nå tuller du !! :tongue:

 

Du kan da ikke si at du er imponert over lånegiverene som solgte aksjen som forskremte høns til kurser ned mot 1/3 av hva kamphanene nå krangler om å få kjøpe selskapet for ??

 

Hei, jeg tuller ikke. Jeg skrev at jeg er imponert over enkelte av långiverne, dvs de som for et år siden eller så kjøpte obligasjonsgjeld til 20% av pålydende (og dermed ble långivere), og som fikk konvertert til CRU-R aksjer på 64 ca øre for 100% av låneobligasjonenes pålydende....flere av dem har tjent vanvittige beløp (dog med høy risk), selv om mange solgte på rundt kr 1 til 1,50.

 

Men du svarte ikke på mitt innledende spørsmål: Er rettsaken fra dere aksjeeiere avblåst?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...