Jump to content

BSU - Skattelovens bestemmelser.


Jingvis

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har noen fornuftige innspill til denne saken jeg nå skal fremlegge:

 

Jeg skjønte ingenting da jeg sjekket mine kontoer tidlig -07.

Jeg foretok en overføring til min BSU-konto nyttårsaften 2006. Umiddelbart etter, sjekket jeg kontoen (BSU'en), og så at saldoen var økt med kr 1250. Jeg har alle mine konti i samme bank, så overføringen går på samme sekund, og pengene er også tilgjengelige for meg umiddelbart etter overføring mellom monti.

Jeg oppdaget til min store forbauselse den 2.januar 2007, at overføringen var blitt endret, slik at overføringen jeg foretok meg 31.des, var registrert 2.januar. Altså har systemet endret min overføing, og visningen for BSU-kontoen etter at jeg sjekket 31.des.

Riktignok ble jeg fortalt (i en note ved pålogging i nettbank den 31.des) at overføringer måtte være foretatt fredagen i romjulen, dersom de skulle bli gjeldende for 2006.

Men her mener jeg banken min foretar en endring som ikke er lovlig. Skattelovens § 16-10, sier tydelig at fradraget for BSU gjelder kalender-året. Ergo, jeg krevde fradrag i inntekt som tilfalt meg i 2006, og kan, etter mitt skjønn, kreve fradrag for BSU frem til kl 00.00 31.desember. Iom at dette gjelder overføring mellom egne konti var jo de midlene tilgjengelige for meg rett etter overføringen.

 

Jeg kommer til å kreve fradrag for 1250kr mer i ligningen for 2006, enn det som kommer til å bli rapportert til ligningsmyndighetene fra banken min.

 

Noen som har noe innspill på dette?! Kan banken gjøre som den i mitt (og alle andres) tilfelle, har gjort?!

 

Noen som har lignende erfaring fra andre banker?! Jeg bruker Sparebank 1 SR-Bank.

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei

 

Jeg synes det høres rart ut at banken endret datoen, men det har vel noe med hvilken dato bankene sender inn informasjon til staten eller lignende?

 

Da jeg solgte noen aksjer helt i slutten av 2005 fikk jeg samme problem med ligningen, men førte manuelt opp at de var solgt i 2005 og tror det har gått greit. Var noe kluss i ettertid i de nye aksjonæroppgavene, men tror jeg fikk rettet opp i det i år ved utfylling av ligningen for 2006.

 

 

Hvordan gikk det med ligningen din, fikk du ført bsu'n uten problemer?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...