Jump to content

Hvordan komme igang med aksjehandel?


ehofseth

Recommended Posts

Heisann!

 

Har akkurat regisrert meg, og dette forumet ser veldig lovende ut! Håper mange oppdager siden og mener det samme!

 

Selv spiller på aksjespillet.no, skal ikke si jeg er god, men jeg har det i allefall morsomt. Det er forsåvidt det nærmeste jeg har kommet aksjehandel til nå. Derfor er jeg litt nysgjerrig på hvordan markedet egentlig fungerer osv. er det noen steder jeg kan lese mer om det? Helst ikke slike enooorme sider som tar flere timer å komme seg igjenom, men en grei oversikt som omfatter litt av alt.

 

Og så lurer jeg på hva man må utdanne seg som, for å bli aksjemegler? Finnes det egne skoler/linjer for dette?

 

Håper det er noen som har noen svar! :D

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit!

 

Jeg har holdt på noen år med aksjer, og må si den første tiden var bingo. Jeg stolte blindt på hva jeg ble fortalt av guruer i min omgangskrets. Det ble dyrt...

 

Nå er det slik at man ofte anbefaler aksjer man selv har kjøpt, og sånn sett er det jo sikkert godt ment fra de som gir rådene. Personlig gir jeg aldrig direkte aksjetips, men prøver å fokusere på fakta.

 

Når det gjelder selve handlingen er det veldig enkelt, du kan selvfølgelig velge å bruke banken, men da må du regne med å betale høy kurtasje (dersom du ikke har noen millioner da). De fleste velger en nettmegeler (se liste) og utfører ordrene selv. Du finner god informasjon om tjenestene på nettmeglernes hjemmesider.

 

NetFonds

NordNet

StockNet

 

Ellers vil jeg anbefale deg å gjøre grundig jobb med å sjekke selskapene du vil investere i.

 

Lykke til!

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hei ehofseth!

 

Vet ikke helt hva slags råd jeg kan gi deg, men kan vel fortelle litt om mine erfaringer. Har drevet med aksjer i litt over fire år nå og i likhet med Pirelli så ble den første tiden også for meg litt bingopreget. Jeg gjorde de fleste klassiske feilene og tapte stort både i 2000 og 2001. Vendepunktet mitt kom da jeg endelig satte meg ned og begyte å tenke selv. Det viktigste rådet jeg kan gi deg er dette: prøv å utforme din egen strategi som omhandler hvilke aksjer du vil handle, kriterier for inngang og utgang, og ikke minst: du bør finne en strategi som gjør deg komfortabel til sinns, som gjør at du får sove godt om nettene.

 

Dersom du starter opp med et mål om å tjene raske penger, så kan det være du er heldig ved å høre på diverse råd og tips fra alle mulige hold. Men når du er nybegynner, så tror jeg det kan være klokt å gå inn i "tunge" aksjer som Telenor eller Norsk Hydro, hvor kursen varierer lite fra dag til dag; du kan komme deg ut når du vil og risikerer ikke halvering av kapitalen din før du får tid å selge. Prøv å trade litt i disse aksjene og opparbeid litt erfaring før du eventuelt går inn i mindre likvide aksjer hvor risikoen er høyere, men også med større kortsiktig avkastning.

Link to comment
Share on other sites

Har dere en ok bok eller nettside å anbefale? Som forklarer litt om begreper og mekanismer i forbindelse med aksjehandel.

Har selv drevet med aksjehandel i ca et år og har også hatt best erfaring med solide selskaper Tomra primært. Har kastet meg på litt mere boble selskaper som OPC, BIRD og TST, stort sett brent meg på dette, men det er utrolig fristende og prøve litt når man kan oppleve avkastning på 20% på en dag.

Link to comment
Share on other sites

FSOL:

 

Jeg vil anbefale deg å lese "Reminiscences of a stock operator" av Edwin Lefévre. Jeg leste den for noen måneder siden etter å ha vært aktiv trader i 4 år, og jeg fikk mange "a-ha" opplevelser. Boka er skrevet for 80 år siden, men problemstillingene og tankegangene som omhandles er like aktuelle i dag.

 

Anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Er helt ny på forumet og forsåvidt i aksjemarkedet, men er svært interessert i å lære mer. Derfor lurer jeg på om noen kunne hjulpet meg med noen spørsmål jeg har.

 

Dersom man tenker seg en tidshorisont på ca. 1 mnd. (er dette en for lang peroide?) per trade, hvor langt tidshorisont bør man da bruke for å fastlegge den underliggende trenden i aksjen.

 

Har lest litt i boka "Aksjekjøp og daytrading" og der anbefales det at man anskaffer seg analyseprogram til tekniske analyser, men disse virket ut i fra boka ganske dyre. Finnes det andre og rimeligere alternativer eller må man bite i det sure eple??

 

Svar mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Ja, Calvin! det finnes et program som er helt gratis :D Riktignok er det ikke verdens beste program. Det er mange bugs, men det duger hvis du er opmerksom på feilene. Programmet kan ikke brukes til intradag charts fordi det baserer seg på data hentet fra yahoo! finance. En annen negativ ting er at det ikke går an å tegne inn linjer i chartet. Jeg pleier imidlertid å skrive ut chartet å gjøre dette for hånd. Liker egentlig det best.

 

programmet heter 'Wall Street Analyzer' og kan lastes ned her: http://www.lathuy.com/

 

Hvis du (eller noen andre) skulle bestemme seg for å ta det i bruk. Si ifra på denne strengen, så kan jeg lage en liten oversikt over hvordan man får importert norske aksjer og hvilke feil jeg har oppdaget med programmet.

Link to comment
Share on other sites

Vibbe,

 

Jeg har lastet ned programmet, og siden jeg bruker yahoo porteføljeoversikt hadde det vært fint om du har en litt enkel og grie forklaring om hva vi må legge inn av informasjon omkring aksjene.

Link to comment
Share on other sites

Okay Laphroaig, her kommer en brukerveiledning til dette litt skrøplige, men brukbare programmet...

 

Det er to måter å legge til aksjer på:

1. trykk på 'Add Stock' (dette er selvforklarende)

2. File -> 'Add List of Stock Names'

 

Jeg foretrekker den siste metoden...

Gjør følgende:

- Åpne Notisblokk

- Skriv en liste over alle aksjer av interesse på denne formen:

 

CNR.OL;CanArgo Energy Corp

HYD.OL;Norsk Hydro

STL.OL;Statoil

CRU.OL;Crew Development

FAST.OL;FAST Search & Transfer

FJO.OL;Fjord Seafood

 

altså > ticker.OL;Navn i visning

 

.OL er veldig viktig, da det er dette som angir at vi mener "ticker.på oslo børs". (dette gjelder også når du importerer aksjer med metode 1.) Dersom du vil legge til en indeks gjøres dette på samme måte, men indeksen skrives med et tak før ticker-koden. eksempelvis...

 

^OSEBX;Oslo Børs

^IXIC;Nasdaq

 

Filen må lagres i formatet .csv

 

- Når du har skrevet ferdig listen og lagret som .csv, går du tilbake til WSAnalyzer og trykker File -> 'Add List of Stock Names'.

 

Trykk 'Browse' for å finne .csv fila du lagret i sted.

Trykk 'Process'

Trykk Add

 

Deretter går du ut til hovedvinduet og trykker 'Stocks' -> 'Update the quotes of all stocks'

Trykk 'Select all'

Trykk 'Update' (må selvfølgelig være oppkoblet)

 

Grunnen til at jeg liker å legge til aksjene på denne måten i stedet for den andre, er at jeg har listen over aksjer lagret på fil til senere bruk. Programmet har nemlig en irriterende tendens til å fucke opp listen over aksjer dersom du sletter aksjer, eller forandrer på navn, ticker etc.

 

Et annet moment er at dersom du viser chartet til en aksje sammen med forskjellige indikatorer (RSI, volum, intraday volatility etc.) Så vil ikke disse indikatorene oppdateres dersom du velger en ny aksje fra 'Stock List'. Du kan eksempelvis sitte med grafen til CRU, men med volumet og RSI til FJO :eek: Dette tok faktisk litt tid før jeg oppdaget...

Det er viktig at du lukker chartet helt, og åpner det nye chartet fra hovedvinduet.

 

Det går ikke an å hente ned kursdata fra aksjer på oslo børs som er eldre enn ca. sep 2003. Dette er (slik jeg har forstått det) fordi yahoo finance ikke lagrer så gamle data (det er ikke feil en med WSAnalyzer)

 

Ellers er det enkelte indikatorer som gjør at programmet henger seg opp, f.eks. 'Aroon'.

 

Under 'Compare Stocks' må du selv sette tidsintervallets øvre grense til dagens dato... dersom aksjene du ønsker å sammenligne ikke har data for det angitte tidsrommet, slutter programmet å virke :roll:

 

Det er bare å prøve seg fram :D og hvis det skulle dukke opp spørsmål er det bare å spørre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må bare takke Vibbe for god oppfølging av dette spennende programmet.

 

Har fått inn aksjene for analyse og lekt litt omkring den. Fatter ikke så meget av TA ennå, men det lysner.

 

Jeg erfarer at porgrammet låser seg av og til. Har andre samme problem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg erfarer at porgrammet låser seg av og til. Har andre samme problem?

 

ja, programmet låser seg til stadighet... :cry: særlig dersom du prøver å bruke enkelte indikatorer. Selv skjønner jeg ikke helt hva alle disse sære indikatorene brukes til. Jeg klarer meg lenge med chartet, volum, RSI, blyant og linjal :D

Link to comment
Share on other sites

Vibbe,

 

Ja, det er når jeg prøver disse indikatorene at hele stasen går i stå.

 

Jeg hadde håpet noen av disse kunne fortelle meg noe om aksjen, derfor jeg leker med dem.

 

Det jeg prøver på er å finne en riktig verdi/tolkning av RSI.

 

Ellers er det jo en oversiktlig hjelpefil som også forklarer mange av parametrene som er tilgjengelig.

 

En fin visning som forteller meget om utviklilngen er jo candlestick. Men jeg finner ikke noen knapp for å vise volum samtidig. Får bare volumet i ett lite infovindu separat.

 

Jeg må si at programmet setter nysgjerrigheten på pøve og er kanskje en fin måte å få innblikk i TA. I alle fall har jeg lært noe bare med noen få forsøk allerede. Morsomt.

 

Siden jeg med flere andre ikke kan noe om TA hadde det vært fint om noen kunne ta en runde med oss uinnvidde, gjerne via dette programmet, slik at kunnskapene våre kan utvides.

 

Vi hadde en egen tråd om TA tidligere, men den stanset opp.

Link to comment
Share on other sites

Arti at noen andre er interessert i TA. Det virker som de fleste her på forumet er utelukkende interresert i de fundamentale forhold rundt aksjene. Vel, jeg er en av dem som mener at TA er en bedre metode enn fundamental analyse, dersom man har en kortsiktig tidshorisont på posisjonene sine (Bare se på TOM :roll: ).

 

Det jeg prøver på er å finne en riktig verdi/tolkning av RSI.

 

er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener, men generelt tolkes RSI slik:

Oversolgt 0 - 40; Nøytralt 40 - 60; Overkjøpt 60 - 100.

 

En fin visning som forteller meget om utviklilngen er jo candlestick. Men jeg finner ikke noen knapp for å vise volum samtidig. Får bare volumet i ett lite infovindu separat.

 

Det er en knapp i hovedknapperaden som viser en graf med en blå trekant. Dersom du trykker på denne får du opp en visuell fremstilling over hvor mange aksjer det er omsatt på forskjllige kurs-nivå. (Kan tolkes som støtte / motstand)

Ellers kan du bruke indikatoren 'Volume'. Dersom du bruker 'candlesticks' (og det burde du) anbefaler jeg at du velger 'histogram' fra 'Options' (høyreklikk over indikatoren)

 

Siden jeg med flere andre ikke kan noe om TA hadde det vært fint om noen kunne ta en runde med oss uinnvidde, gjerne via dette programmet, slik at kunnskapene våre kan utvides.

 

Det er jeg veldig med på. :D Jeg skriver en liten 'intro' til TA med en gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...