Jump to content

Nybegynner med spørsmål

raptorking
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg er ny innenfor dette med aksjoehandel og har derfor noen spørsmål.

Har forstått at man bare kan kjøpe hele børsposter. På mange av aksjeselskapene jeg har sett på er børspostene fra 200 og oppover, men en pris på alt fra 15kr og opp. Finnes det ingen aksjer som har lavere aksjepris eller lavere børspost så man kan kjøpe aksjer for feks 500kr?

Når jeg handler må jeg skrive inn en limit. Hva er det?

Hvorfor må jeg skrive inn opent volum? det står at det er hvor mange aksjer du vil vise i markedet?

Er det no poeng i å få sanntidskursene? De jeg får se er 15min forsinket.

hvorfor må jeg angi en dato for hvor lenge ordren skal være gyldig?

Har skjønnt at tomra, norse energy, Simrad optronics og Fast serch and transfer skal være lovende aksjer. Kan det være lurt å kjøpe aksjer her? for feks 5000kr :biggrin:

håper ikke dette ble for håpløst :smile:

Edited by raptorking

En børspost har vanligvis verdi rundt 7-10000, men lavere og høyere finnes også.

De fleste (alle?) nettmeglere opererer kun med handel av hele poster (.i.e. ikke odd-lot poster). Dermed er det ikke mulig å handle for mindre beløp.

Limit er maks pris (per stk) du vil kjøpe (evt. selge) en aksje for.

Åpent volum er standard. Skjult volum benyttes kun dersom man vil handle så mye aksjer at en tror det vil påvirke kursen (gitt at man ikke ønsker å påvirke kursen...).

I ditt tilfelle høres ikke dette aktuelt ut.

Sanntidskurser er bra, men du får gratis7tilnærmet snapshot hos de fleste nettmeglere.

Abonnement er bortkastet dersom du ikke handler mye.

Hvilke aksjer som kan være lure å kjøpe vil det alltid være diskusjon om :laugh:

Lykke Til!

• 4 weeks later...
En børspost har vanligvis verdi rundt 7-10000, men lavere og høyere finnes også.

De fleste (alle?) nettmeglere opererer kun med handel av hele poster (.i.e. ikke odd-lot poster). Dermed er det ikke mulig å handle for mindre beløp.

Limit er maks pris (per stk) du vil kjøpe (evt. selge) en aksje for.

Åpent volum er standard. Skjult volum benyttes kun dersom man vil handle så mye aksjer at en tror det vil påvirke kursen (gitt at man ikke ønsker å påvirke kursen...).

I ditt tilfelle høres ikke dette aktuelt ut.

Sanntidskurser er bra, men du får gratis7tilnærmet snapshot hos de fleste nettmeglere.

Abonnement er bortkastet dersom du ikke handler mye.

Hvilke aksjer som kan være lure å kjøpe vil det alltid være diskusjon om :laugh:

Lykke Til!

Du kan da virkelig kjøpe mindre enn hele børsposter

• 3 months later...

Her er noen svar fra meg som kanskje kan være en hjelp på veien:

Har forstått at man bare kan kjøpe hele børsposter. På mange av aksjeselskapene jeg har sett på er børspostene fra 200 og oppover, men en pris på alt fra 15kr og opp. Finnes det ingen aksjer som har lavere aksjepris eller lavere børspost så man kan kjøpe aksjer for feks 500kr?

Du kan i teorien kjøpe så lite som 1 aksje. Da kan du ikke legge inn limit, men må alltid kjøpe til markedspris. Jeg startet også i det små, men innså fort at det ikke var særlig gunstig å handle f.eks. halve aksjeposter. Det er ikke altså alltid like lett å få solgt disse. Litt på siden: Hvorfor skal du inn i markedet med så lite som 500 kroner? Om aksjen er et gullkjøp og ender med en dobling (100% opp) har du jo bare tjent 500 kroner. Hadde du gått inn med 50 000 hadde du fått samme gevinst ved 1% oppgang. ;) Risikoen er selvsagt tilsvarende større, bare så det er avklart. hehe

Når jeg handler må jeg skrive inn en limit. Hva er det?

Limit betyr hvor mange penger du er villig til å betale for en aksje. Du kan også kjøpe til markedskurs - da betaler du det en selger er villig til å selge for. I aksjer som Statoil osv. som omsettes på stort volum er dette problemfritt. Du kan derimot ende opp med å betale overpris dersom differansen mellom gjeldende kurs og det neste selger forlanger er stor. Logisk nok.

Hvorfor må jeg skrive inn opent volum? det står at det er hvor mange aksjer du vil vise i markedet?

Du har vel ingenting å skjule? Om du kjøper for 500 kroner tror jeg neppe aksjekursen blir nevneverdig påvirket av dette. Om noen år, når de 500 har blitt til 500 millioner, bør du vurdere skjult volum når du handler. hehe

Er det no poeng i å få sanntidskursene? De jeg får se er 15min forsinket.

Om du er daytrader er det essensielt. Sitter du long er det lite poeng. Selv ønsker jeg å kjøpe og selge på nøyaktig riktig tidspunkt, så realtid er et must for meg. Tror kanskje ikke det er så nødvendig for deg, men de fleste meglere tilbyr dette kostnadsfritt uansett.

hvorfor må jeg angi en dato for hvor lenge ordren skal være gyldig?

Dersom du legger inn en limit på kjøp eller salg kan du bestemme hvor lenge ordren skal vare. Hvis jeg kjøper f.eks. Selskap X til 50 kroner aksjen, bestemmer jeg meg gjerne for å selge når den har gått så og så mye (eventuelt falt). Da kan jeg legge inn at jeg ønsker å selge til kurs 60. Dersom kursen ikke nåes innen tiden jeg har satt, må jeg legge inn på nytt. Det samme gjelder for kjøp: Kanskje er kursen nå 52 kroner, men jeg er villig til å betale 50 kroner. Jeg tror aksjekursen kommer til å gå ned i 50 i løpet av de neste par dagene, så jeg legger inn en kjøpsordre med limit 50. Om denne nåes innen tidsfristen, kjøpes aksjen for meg. Om den ikke nåes... vel, da kanselleres ordren automatisk.

Har skjønnt at tomra, norse energy, Simrad optronics og Fast serch and transfer skal være lovende aksjer. Kan det være lurt å kjøpe aksjer her? for feks 5000kr :biggrin:

Nå skal jeg være jævlig subjektiv. Du kan velge å ignorere dette totalt om du vil, men dette er min egen mening:

- Tomra: Tja. Tjo. Jeg følger selv med på positive nyheter herfra og har veldig sansen for selskapet. Jeg tror de kommer med gode 2007-tall, men avventer foreløpig. Tomra har skuffet meg før.

- Norse: Her vet jeg ærlig talt for lite. De er vel involvert på Manati? Tror de er veldig avhengige av positive nyheter herfra. De kan komme til å gå som et uvær, eller de kan rase som en stein. Men skal du satse 500 spenn er det nok verdt det, omtrent som en lottokupong med litt bedre odds enn Norsk Tipping. ;)

- Simrad O.: Ja, denne er ikke dum! Jeg ser en kortsiktig oppside på 10-15% i denne, men ikke drep meg om jeg tar feil! ;)

- Fast: Her ville jeg holdt meg til helsikke unna som førstereisgutt på børsen! Kostnadssiden i selskapet er for stor i forhold til hva de henter ut av det, og jeg har en mistanke om at de ikke har vært kritiske nok når de har hentet kompetanse. Forvent deg en berg-og-dalbane om du satser på denne og håp at du havner på toppen.

Hvis jeg skulle anbefalt deg en portefølje med litt spredning, men likevel risiko og dermed sjanse for å dra inn litt cash, ville jeg valgt følgende:

Simrad O, QEC, TECO, Scorpion Offshore, Wavefield og PA Resources.

Du kan jo følge med på hvordan disse går i uken som kommer og se om jeg vet hva jeg snakker om! hehe

Litt mer langsiktig: Diagenic, Crew Gold, IGE, Prosafe og muligens Marine Harvest.

Husk forresten at aksjene med størst potensiale ofte går i dass om vi får en korreksjon på børsen, så det gjelder å følge med og legge inn Stop Loss (altså "automatisk salg" om kursen bikker under et visst nivå).

håper ikke dette ble for håpløst :smile:

Vi har alle begynt et sted. :)

Lykke til!

Det refereres til 'futures'-handler i statene når man snakker om futter/futtene.

Hvordan disse handles gir ofte en god pekepinn på hvordan markedet vil åpne på den andre siden av dammen.

Med andre ord førhandelen. Følg med USA-futures fra kl. 15, så vet du om du bør selge i panikk og løpe din vei. ;)