Jump to content

Trenger litt hjelp.


Peterrk

Recommended Posts

Hei jeg lurer på en del ting som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

 

Jeg arvet noen akskjer fra min bestemor i 1999 en gang(tror jeg)

Ser i årsoppgaven fra dnb at vps kontoen ble opprettet den 11.11.1999.

Jeg har nå overført alle aksjene til min nettbank, problemet er at jeg ikke vet hva aksjene var verdt når jeg fikk de.

 

Jeg har aldri sjekka verdien på dem eller brydd meg noe med de, men nå tenkte jeg at jeg skal selge noen og kansje sette meg litt inn i verden som en aktiv aksje sparer:) Jeg overtok aksjer i DNO og Hydro. Men det har jo skjedd en del siden den gang. Nå eier jeg plutselig aksjer i yara også..

 

Hvordan stiller det seg med skatt på disse aksjene når jeg selger dem? Skal jeg kontakte mitt lokale ligningskontor og si at jeg overtok aksjene den 11.11.99?

 

Håper noen kan si noen ord om dette.

 

Mvh

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Hei Peterrk!

 

Uten at jeg vet hvor mange aksjer det er snakk om, så bør dette uansett ha blitt en pen gevinst siden 99.. :smile:

 

Vedr. skatt tror jeg dette kommer under helt vanlig regelverk om inntektskatt, med mindre det kan være noe med arv og andre bestemmelser å gjøre.

 

Mitt tips er at du hører med din bankkontakt f.eks, før skattemyndighetene.

 

 

Hei jeg lurer på en del ting som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

 

Jeg arvet noen akskjer fra min bestemor i 1999 en gang(tror jeg)

Ser i årsoppgaven fra dnb at vps kontoen ble opprettet den 11.11.1999.

Jeg har nå overført alle aksjene til min nettbank, problemet er at jeg ikke vet hva aksjene var verdt når jeg fikk de.

 

Jeg har aldri sjekka verdien på dem eller brydd meg noe med de, men nå tenkte jeg at jeg skal selge noen og kansje sette meg litt inn i verden som en aktiv aksje sparer:) Jeg overtok aksjer i DNO og Hydro. Men det har jo skjedd en del siden den gang. Nå eier jeg plutselig aksjer i yara også..

 

Hvordan stiller det seg med skatt på disse aksjene når jeg selger dem? Skal jeg kontakte mitt lokale ligningskontor og si at jeg overtok aksjene den 11.11.99?

 

Håper noen kan si noen ord om dette.

 

Mvh

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at når jeg overtok aksjene var det 360nyh aksjer, nå sitter jeg på 1570 nyh og 314 Yara aksjer.

 

Er det nok at jeg finner kursen på hydro aksjen den 11,11,99 og sender til likningskontoret?

 

Noen som vet hva den beste løsningen er?

 

Trodde aldri det skulle være så vanskelig å eie aksjer:)

 

Hilsen

Peter

Link to comment
Share on other sites

Yara ble utskilt fra NHY og NHY-aksjen har blitt splittet siden du mottok arven.

Når dette skjedde, og hvordan bytteforholdet/splitten var, og til hvilken kurs burde det være mulig å finne ut av.

 

Det letteste er sikkert å gå inn på årsrapportene til NHY. Jeg er overbevist om at du vil finne den nødvendige infoen der.

Evt. sjekk selskapsmeldinger for de aktuelle selskapene på børsen (netfonds har bra arkiv ellers ose).

 

Inngangskursen opprinnelig blir nok adskillig vanskeligere å finne ut av vil jeg tro.

Men, jeg vil tro at det kanskej skal benyttes kurs på når du overtok (arvet) aksjene, og ikke din bestemors kjøpskurs??

Mulig din bestemors bankforbindelse (evt megler) kan hjelpe deg?

Hvis ikke foreslår jeg at du kontakter ligningskontoret for hjelp til framgangsmåte.

 

Forresten har det jo vært splitting av DNO-aksjene også.

Har du forresten motatt utbytte inn på vps-kontoen din? Det kan det være greit å sjekke opp.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at når jeg overtok aksjene var det 360nyh aksjer, nå sitter jeg på 1570 nyh og 314 Yara aksjer.

 

Er det nok at jeg finner kursen på hydro aksjen den 11,11,99 og sender til likningskontoret?

 

Noen som vet hva den beste løsningen er?

 

Trodde aldri det skulle være så vanskelig å eie aksjer:)

 

Hilsen

Peter

 

Hei..

 

Fra historikken i mitt Vikingen analyseprogram var sluttkurs på NHY den 11.11.1999 NOK 54,75...og da er nok hensyntatt at aksjen ble splittet høsten 2005 (tror jeg det var) og at Yara har blitt skilt ut.. (ble vel skilt ut i 2004 engang tror jeg). Kan ikke garantere om kursen er riktig, men det kan nok børsen finne ut av, eller en megler.

 

Bra utvikling det, for din del... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...