Jump to content

Andre som har lest "Den lille boken som slår markedet"?


1nvestor

Recommended Posts

Hei, jeg lurte på om det var andre her inne som har lest den lille boken som slår markedet? Grunnen til at jeg lurer er at jeg lurer på om de som har lest den vet om et tilsvarende system for rangering av børsnoterte selskap som referert til i boken.

 

Mvh. 1nvestor

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Så beskrivelsen av boken

 

"I denne boken viser forfatteren hvordan investering i aksjemarkedet kan være en enkel ting for investorer i alle aldre. Den tar for seg prinsippene bak vellykket investering, og røper en "magisk formel" som automatiserer prosessen med å kjøpe gode selskaper til rabattpriser. Leseren vil lære seg hvordan man kan bruke denne lavrisiko-metoden for å slå både markedet og profesjonelle pengeforvaltere med stor margin. Boken tar også for seg hvordan aksjemarkedet fungerer, hvorfor de aller fleste private og profesjonelle investorer mislykkes, og hvorfor formelen vil komme til å fortsette å fungere, selv når "alle" vet om den."

 

Fem grunner til at jeg synes denne boken virker useriøs:

  1. .. hvordan investering i aksjemarkedet kan være en enkel ting for investorer i alle aldre
  2. .. røper en "magisk formel"
  3. .. automatiserer prosessen med å kjøpe gode selskaper til rabattpriser
  4. .. hvorfor formelen vil komme til å fortsette å fungere, selv når "alle" vet om den
  5. I tillegg får du dette hendige knivsettet på kjøpet :biggrin:

Jeg har ikke lest boken så jeg må ta forbehold om at det er forlaget som overselger den. Men introduksjonen minner mer om et tippesystem enn en god innføring i aksjemarkedet.

 

Og så litt konstruktivt: Skal du lese en klassiker er "A Random Walk Down Wall Street" et bra valg, selv om budskapet er litt depressivt for en trader "you can beat the market". Har ikke lest den selv men den ofte sitert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Boken i seg selv er ikke så bra, men det fikk meg til å tenke litt - og det anser jeg som veldig bra.

Dersom man er på jakt etter en "magisk" formel, er det bare å spare pengene, for det finnes ikke magiske formler.

 

Det denne og veldig mange andre bøker tar opp, er basic, kanskje greit å bli minnet om dette i blant.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...
Hei, jeg lurte på om det var andre her inne som har lest den lille boken som slår markedet? Grunnen til at jeg lurer er at jeg lurer på om de som har lest den vet om et tilsvarende system for rangering av børsnoterte selskap som referert til i boken.

 

Mvh. 1nvestor

 

 

Hei,

 

Er ny her på forumet, og søkte på "magisk formel" etter å ha lest denne boken. Er en nettside som automatisk regner alt ut for deg. Ulempen er at den er USA-basert. www.magicformulainvesting.com.

Er forsåvidt ei helt grei bok, og konklusjonen er jo veldig logisk må jeg si. Det han hevder er at man skal se etter de selskapene som har høyest ranking når man ser på direkteavkastning og avkastning på totalkapitalen (P/E-verdi og ROA).

Altså skal man konsekvent ha de 20-30 selskapene som scorer høyes på disse verdiene i sin portefølje, og kontinuerlig bytte ut de som har vært der i et år (når man bygger opp porteføljen kjøper man seg opp i løpet av hele året, ikke alt på én gang)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Er ny her på forumet, og søkte på "magisk formel" etter å ha lest denne boken. Er en nettside som automatisk regner alt ut for deg. Ulempen er at den er USA-basert. www.magicformulainvesting.com.

Er forsåvidt ei helt grei bok, og konklusjonen er jo veldig logisk må jeg si. Det han hevder er at man skal se etter de selskapene som har høyest ranking når man ser på direkteavkastning og avkastning på totalkapitalen (P/E-verdi og ROA).

Altså skal man konsekvent ha de 20-30 selskapene som scorer høyes på disse verdiene i sin portefølje, og kontinuerlig bytte ut de som har vært der i et år (når man bygger opp porteføljen kjøper man seg opp i løpet av hele året, ikke alt på én gang)

 

Hadde ikke fulgt ett system om jeg var deg. Det er omtrent like mange maater aa vurdere en aksjekurs paa som det finnes tradere, noe som gjoer at markedets bevegelse blir en vektet sum av alle disse forslagene til riktig pris. Mitt raad er derfor aa proeve aa faa ihvertfall en grunnleggende forstaaelse for de viktigste systemene. Les litt om fundamentalanalyse, litt om teknisk analyse, litt om efficient market hypothesis, litt om random walk hypothesis osv osv slik at du faar en viss anelse om hvilke signaler de andre aktoerene er opptatt av. Neste skritt er aa utnytte denne kunnskapen for aa tjene penger :P

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

har lest den og er enig med Anghus; boka kommer ikke med noen magisk formel, men den forteller om en god investeringsstrategi. Kunne like gjerne vært skrevet at warren buffet kanskje? Invester i solide selskaper som tjener penger så går det nok bra. Liten grei bok som går kjapt å lese, men ville ikke betalt flere hundre kroner for den!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...