Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Er jo mest støy fra noen engelske surpomper som er redde for pensjonene sine, det her.

 

Jeg mener, er det satt en cutoff-dato, så er det satt en dato. Har ikke noe å si om man gjør transaksjonen en dag i forveien eller en måned i forveien. (Vi må gå ut ifra at det øvrige juridiske er skuddsikkert.)

 

Men støy er aldri bra.

Link to comment
Share on other sites

Ouch:

 

Avisene på 1,2,3

TDN Finans

Her er de viktigste finansnyhetene onsdag.

 

TDN Finans' presseklipp onsdag 17. august:

 

KVÆRNER IKKE AV KROKEN. Britiske myndigheter kan komme til å holde Kværner ansvarlig for de enorme britiske pensjonsforpliktelsene. Det spiller ingen rolle at Kværner solgte sitt britiske datterselskap i mars i år. Den nye britiske loven gjelder uansett. (DN side 6)

 

Jeg venter nervøst på hvordan KVI åpner i dag etter dette :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nå får vi jo se hvordan dette utvikler seg, men jeg antar fremdeles at transaksjonen er juridisk i orden.

 

Ett annet element som bør settes på plass er at forpliktelsene er 17 mrd. som DN skriver, men KPF hadde fonds tilsvarende noe i overkant av 14 mrd. ved siste oppdatering. Underdekningen er altså rundt 3 mrd.

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen stor dramatikk i dippen. Selv har jeg nytten sjansen å kjøpe opp noen poster. Vi er tross alt bare noen timer fra Q2 presentasjon fra AKER ASA, noe jeg ser fram til. :)

 

Jeg ser dette som en glimrende anledning til å laste opp på ett meget rimelig nivå.

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunkt i at den britiske pensjonskassa ligger i et eget selskap:

 

For meg virker det pussig at noen skal kunne gå på eieren av dette selskapet og forlange penger. Det dreier seg tross alt om et aksjeselskap. (Slike kan f.eks gå konk.)

 

Det virker i hvert fall merkelig at man skal kunne gå på tidligere eier (Kværner ASA), når kjøperne av selskapet var fullstendig klar over hva man kjøpte, og arbeider for møte forpliktelsene og styrke selskapet.

Link to comment
Share on other sites

:) Da er dagen i pluss :)

 

Doblet beholdningen på 162,- Merkelig hvor nervøse enkelte blir. Hadde jeg hatt ubegrenset med midler skulle jeg ha presset ned prisen annenhver dag. Bare for å plukke SL og andre "Skremt-ut-poster"

Link to comment
Share on other sites

Fra artikkelen i dn.no: "KVÆRNER IKKE AV KROKEN. Britiske myndigheter kan komme til å holde Kværner ansvarlig for de enorme britiske pensjonsforpliktelsene. Det spiller ingen rolle at Kværner solgte sitt britiske datterselskap i mars i år. Den nye britiske loven gjelder uansett."

 

------------------

 

Hvorvidt forpliktelsene ligger i ett eget selskap eller ikke er irrelevant dersom man blir rammet av den nye loven. Men kan loven ha tilbakevirkende kraft?

 

Forøvrig er det aftenposten's radarpar Valderberg og Dyrnes som har gravd i denne septiktanken. Artikkelene fra den kanten er også grundige og innholdsrike...

 

- De skal skamme seg til de gir

 

Angriper Trafalgars pensjonsopprørere

Link to comment
Share on other sites

Særdeles fin rekyl i KVI (og de andre Røkke-selskapene) :D

 

Jeg hadde ikke mer å handle for, men fylte opp intradag-kreditten med KVI.

En kortsiktig, men innbringende handel (selv om jeg ikke har solgt enda) :)

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra Aftenposten:

 

95 prosent mangler penger

Kværners britiske pensjonskasse er med sin pengemangel ikke i noen særstilling i Storbritannia.

 

En undersøkelse som Aon Consulting la frem i går, viser at ved utgangen av 2004 hadde bare 5 prosent av alle britiske pensjonskasser nok midler til å dekke alle forpliktelsene.

 

I USA var det tilsvarende tallet ved årsskiftet 20 prosent.

 

- Innskuddene i britiske pensjonskasser har doblet seg over de siste årene. Men denne økningen i innskudd har ikke vært tilstrekkelig til å kompensere for kombinasjonen av fallende obligasjonsrenter, økning i forventet levealder og dårlig aksjeavkastning, sier Andrew Claringbold i konsulentselskapet.

 

I tillegg forteller han at britiske selskaper ikke har økt innskuddene i like store grad som amerikanske selskaper.

 

--------------------------------------------------------------

 

I tillegg er jo ikke dette KVÆRNER ASA's problem. De må bare bråke - kan ikke skjønne at det gjør noe fra eller til for KVI.

Link to comment
Share on other sites

Kværner og Aker har innledet forhandlinger om en mulig

trekantfusjon der Kværner fusjonerer inn i Aker-konsernet

mot oppgjør i Aker A-aksjer. Etter en slik fusjon vil det

være Akers intensjon å gjennomføre en kontantutbetaling til

aksjonærene på i størrelsesorden en milliard kroner.

 

Planen man vil forsøke å realisere innebærer at Kværner ASA

fusjonerer med et heleid datterselskap i Aker ASA, Aker

Maritime Finance AS. Kværners nåværende aksjonærer får

oppgjør i form av Aker A-aksjer. De to selskapenes børskurs

vil ligge til grunn for forhandlingene om bytteforholdet i

fusjonen.

 

¬ Ved å legge Kværner inn i Aker-konsernet, oppnår man

besparelser i forhold til dagens to morselskapsstrukturer

og en forenklet eierstruktur uten krysseierskap. Dette er

en forenkling som markedet har etterlyst.

 

- Kværner har i løpet av det siste året betydelig forenklet

selskapet og synliggjort verdier. Pr i dag utgjør Aker B-

aksjer Kværners vesentligste eiendel. Nå er vi rede til å

fullføre arbeidet i Kværner slik det første gang ble

skisserte på selskapets generalforsamling 2. juli 2004,

sier Lone Fønss Schrøder, styreformann i Kværner ASA.

 

- Gjennom fusjonen opprettholder Aker sin gode

likviditetssituasjon, da fusjonen eliminerer gjeld knyttet

til kjøpet av Aker American Shipping ASA. Dette gjør det i

neste omgang mulig for Aker å gjennomføre en større

kontantutbetaling til sine aksjonærer, sier Leif-Arne

Langøy, konsernsjef i Aker ASA.

 

- Slik vi planlegger å gjennomføre fusjonen, vil Kværners

nåværende engasjementer, forpliktelser og B-aksjene i Aker

fortsatt være atskilt fra Akers øvrige virksomheter, og det

fusjonerte datterselskapet, inkludert tidligere Kværner,

vil på selvstendig grunnlag ha en sterk balanse sett opp

mot sine forpliktelser, sier Langøy videre.

 

Kværner og Aker arbeider for å komme til enighet om en

fusjonsavtale innen utgangen av august. I så fall kan

ekstraordinære generalforsamlinger i selskapene avholdes

innen utgangen av september og en fusjon kan gjennomføres

innen utgangen av året.

Link to comment
Share on other sites

Legger inn denne for arkivet - skrevet og sagt for snart halvannet år siden i dn.no: - (avsnittet i rødt er uthevet av meg og jeg ser gjerne at vi kan diskutere meningen av det videre her på forumet.)

 

Publisert: 28.05.2004 - 14:22 Oppdatert: 28.05.2004 - 15:50

 

Vil renske Kværner

 

Kristin Vallevik Gjerde

 

Kjell Inge Røkke vil forsøke å kvitte seg med fleste engasjementene som ligger i Kværner, og tømme selskapet for verdier. Sea Launch er et av selskapene som er plassert i Kværner.

 

Kværner ASA er et ganske annet selskap på børsen i dag enn det var før omkalfatringen av alle Røkke-selskapene. Nå går det mot slutten for det gamle industriselskapet, som vil bli sakte avviklet og tatt av børs.

 

– Jeg skal sørge for at problemene i gamle Kværner blir løst på en skikkelig og ordentlig måte, gjøre ryddejobben etter Gutteklubben Ugrei, sa Kjell Inge Røkke på pressekonferansen fredag.

 

Den viktigste eiendelen i Kværner, der Røkke er konsernsjef, er nå posten på 49 prosent av de ikke stemmeberettigede aksjene i Aker ASA.

 

Videre ligger problemskipsverftet Kværner Philadelphia, rakettoppskytingsselskapet Sea Launch, Aker Kværners britiske pensjonskasse og en rekke andre selskaper under Kværner-paraplyen.

 

- Sea Launch er en utfordring for Kværner, men det er noe vi må håndtere, sier Røkke.

 

Selge

Kjell Inge Røkke vil nå forsøke å selge de fleste selskapene, og vil dele ut aksjene i Aker ASA i form av utbytte. Dermed er det lite igjen av konsernet. Molde Fotballklubb skal imidlertid ikke røres.

 

- Vi håper å dividende ut cash til aksjonærene, det vil ta noen år, sa Røkke.

 

- Det er en viktig opprydningsjobb vi kunne vært foruten. Men det er en logisk deling som er industrielt riktig, og ikke minst økonomisk sett riktig for alle parter, sa han.

 

Adekvat

- Jeg føler nå at selskapet er adekvat kapitalisert. Det har vært en lang prosess med mange milepæler de siste 6-9 månedene, sa Røkke.

 

Publisert: 28.05.2004 - 14:22 Oppdatert: 28.05.2004 - 15:50

Link to comment
Share on other sites

Skal kun aksjekursen legges til grunn? I såafall kan den lett mainpuleres..

Er det ikke lover som omhandler aksjeoppløsning/salg,hvor kursen skal gjenspeile faktiske verdie?

Link to comment
Share on other sites

Det skal forhandles mellom AKER og KVI om bytteforholdet.

 

Det kan se ut som om noen glemmer kontantene , framførbart underskudd(Verdi ca 0,5 mrd) og SeaLaunch. Pluss det faktum at KVI eier 55,1 % av AKER.

 

Jeg tror verdiene kommer klart fram på KVI's resultatframleggelse i neste uke, noe jeg er sikker på blir meget positivt for KVI aksjonærene.

Link to comment
Share on other sites

Fra børsmeldingen i går: "Planen man vil forsøke å realisere innebærer at Kværner ASA fusjonerer med et heleid datterselskap i Aker ASA, Aker Maritime Finance AS. Kværners nåværende aksjonærer får oppgjør i form av Aker A-aksjer. De to selskapenes børskurs vil ligge til grunn for forhandlingene om bytteforholdet i fusjonen.

 

Jeg tipper det blir beinhard kamp om bytteforholdet mellom hovedaksjonær Kjell Inge Røkke i Aker og hovedaksjonær Kjell Inge Røkke i Kværner...

 

Her er det eierskapsprosenten i Aker som betyr noe, ikke eventuelle kontanter og fremførbart underskudd.

Link to comment
Share on other sites

Fra børsmeldingen i går: "Planen man vil forsøke å realisere innebærer at Kværner ASA fusjonerer med et heleid datterselskap i Aker ASA, Aker Maritime Finance AS. Kværners nåværende aksjonærer får oppgjør i form av Aker A-aksjer. De to selskapenes børskurs vil ligge til grunn for forhandlingene om bytteforholdet i fusjonen.

 

Jeg tipper det blir beinhard kamp om bytteforholdet mellom hovedaksjonær Kjell Inge Røkke i Aker og hovedaksjonær Kjell Inge Røkke i Kværner...

 

Her er det eierskapsprosenten i Aker som betyr noe, ikke eventuelle kontanter og fremførbart underskudd.

49173[/snapback]

 

Tiden får vise. :D

Link to comment
Share on other sites

Jada, tiden vil vise, men nå står det tydlig svar på hvit i børsmeldingen at det er børskurser og ikke innholdsvurdering som skal ligge til grunn. Det som bør trøste en Kværner aksjonær er at det er her Røkke eier mest, så dersom det skal manipuleres kurser så må det være å få blåst opp aksjekursen i KVI... Som Aker aksjonær er jeg imidlertid lite intressert i å 'kjøpe' milliardforpliktelsene i Sea Launch, selv ikke for bare £1... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ad Sea Launch:

 

 

Artikkel i IEEE Spectrum angående samarbeid mellom Europa og Russland om ny romferge/-kapsel (Kliper) som erstatning for Soyuz-kapselen.

 

"Today, RKK is seriously considering either launching Kliper on top of the existing Zenit rocket from a floating platform in the Pacific Ocean or on upgrading the Soyuz rocket, which could fly from the equatorial site in Kourou, French Guiana."

 

 

Langøy (torsdag, på 2kv. pres.): Vi har tro på at det er en oppside i Sea Launch fremover.

 

 

(Soyuz-raketten blir kanskje førstevalget, men Sea Lauch/Land Launch - Zenit ser ut til å være med spillet.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...