Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

Heftige utslag i dagens KVI trading, aksjen har svingt hele 6 kroner mellom 108 og 114.

 

intraday.php?paper=KVI.OSE&cache=get

KVI intradag

 

Aker Yards fyller stadig opp ordrebøkene, det eneste som mangler der er at RCCL plasserer nok ett cruise skip og Color Line bestiller 2-3 cruise ferger (ønsketenkning)...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Mye frustrasjon omkring AKVER og KVI på HO, så jeg la inn denne i en link der om fusjonen: - ser gjerne at diskusjonen fortsetter her.

 

 

I utgangspunktet er vel de fleste negative til en slik fusjon fordi eneier skjuler seg bak et selskap utenfor børsen. Og alle vet hvem dette er.

 

Nå er størrelsen og omfanget av både AKVER og AkerYards slik at det egentlig ikke skulle bety så mye fra eller til hvem som er hovedaksjonær i dem. - Egentlig bør det være betryggende for disse at de har en "stor/eneeierr" bak seg. Faller Røkke og tar med seg RGI/Kværner trenger det ikke bety annet enn at nye aksjonærer kommer inn som eiere istedenfor, enkelt og greit, og betryggenden for småaksjonærene.

 

Kontrakter og betalinger gjøres til selskapene som sådanne, ikke til eierene.

 

Så grovt sett skulle ikke en fusjon bety noe negativt. Snarere tvert imot. Et konkurranseforhold endres, hovedaksjonær slår sammen sine eiendeler og sitter igjen med to solide selskap, AKVER og AKY, som konkurerrer mot andre motparter innenfor bransjene.

 

Av alt det merkelige Røkke har prøvd seg på for å få kontroll over gode gamle Kværner lykkes nå for ham. Og jeg tror i min enfoldighet at det til syvende og sist er det eneste saligjørende for komplekset Kværner. Divisjonene splittes, verdier og kontrakter synnligjøres der de hører hjemme, administrasjonen forenkles.

 

Selv om det er gjort en stor emisjon, er ikke akjsonærene utvannet til det kjedsommelige, i alt dette legges jo også Aker Yards inn som et eget selskap.

 

I denne splitten som nå endelig er gjort kjent har vi fått klar beskjed om hvordan KVI blir fordelt videre, og den fordelingen er på ingen måte noen ugunstig fordeling.

 

Skulle tro at disse nye selskapene vil kunne leve et fint liv videre på børsen og til langt hyggeliger kurser om noen måneder enn dagens, som kun gjenspeiler frustrasjon og dumpingssalg fra småinvestorer og tradere.

 

Se det fra denne siden, kommer det en kontrakt på en LNG-terminal, og det gjør det, så havner den i AKVER, ferdig med det. Og slikt gir utslag på kursen videre, slik at det samtidig vil bli en minimal økning på kursen til AKY er vel også naturlig siden den felles eieren av dem får en liten gevinst.

 

Jeg tror at denne splitten er med på synlilgjøre verdiene i de ulike divisjonene. Og jeg tror det er til stor fordel for selskapene som sådanne.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening vil det være meget stor risiko å velge bort muligheten for å bytte KVI aksjer mot AKVER/AKY, spesiellt nå etter at RGI/AMA har signalisert at fusjon av KVI/RGI er en mulighet.

 

Slik byttetilbudet nå er lansert og alle aksepterer sitter AMA igjen med 100% i KVI så vidt jeg skjønner?? Siden KVI's minioritetsaksjonærer kan bytte bort hele beholdningen sin i 62% AKVER og 38% AKY...

 

Enga, jeg skulle gjerne hatt en kommentar fra deg :roll:

 

Uansett, AKVER og AKY kommer til å være gode bet i tiden fremover og det redder situasjonen for meg i hvert fall :D

Link to comment
Share on other sites

De som har interesse av konspirasjonsteorier, eller som ønsker å lære hvordan man shorter en aksje uten risiko, bør studere dagens handler i AKVER og KVI foretatt gjennom meglerhuset Fisher Partners (FIP). Den enkleste måten å sikre seg billige KVI-aksjer er for tiden å sørge for at AKVER faller. Markedet har i det siste levd i den villfarelse at KVI-kursen naturlovmessig skal være omtrent 5 kroner lavere enn AKVER-kursen.

 

I dag kjøpte FIP 20650 KVI (ingen salg) og solgte 700 AKVER (ingen kjøp). Det forbløffende er hvordan denne kunden egenhendig sørget for kursfall i AKVER ved å selge kun 700 aksjer. Dette ble oppnådd ved å dumpe 100 aksjer i slengen på kritiske tidspunkter da ordrebildet "sto og vippet". Ta en titt på utdraget av handelsloggen nedenfor. Spesielt handel nr. 1 og 5 er gjort til en kurs som er hele 1.25 lavere enn forrige transaksjon. Klarere eksempel på vellykket (og lovlig) kursmanipulasjon er det sjelden man kommer over. Se og lær!

 

 

10:49:28 TER DNM 118,25 100

10:52:51 KNO FIP 117,00 100

------------------------------------

12:01:40 SBN FS 117,00 100

12:01:55 FE FIP 116,75 100

------------------------------------

12:43:36 FE ESO 117,00 500

12:44:05 FE FIP 116,75 100

------------------------------------

12:45:05 TER TER 117,00 42

12:52:34 DNM FIP 116,50 100

------------------------------------

15:03:23 ESO ESO 118,75 40000

15:03:34 FO FIP 117,50 100

15:08:37 CA FIP 118,00 100

------------------------------------

15:34:46 FE CA 119,00 800

15:35:01 PA FIP 118,50 100

 

 

PS. Selv kjøpte jeg 1200 AKVER-aksjer i dag mellom 116 og 117. Det vil forundre meg mye om vi ikke er svært nær bunnen.

Link to comment
Share on other sites

Nå som prospektet for aksjebytte foreligger, må jeg korrigere oppstillingen over antall aksjer som jeg presenterte 4. april. Forskjellen knytter seg til aksjene i overtegningsfasiliteten i AKVER, som tydeligvis skal byttes bort. Dermed blir det flere bytteaksjer i AKVER, færre i AKY, samt tilsvarende flere AKY til spredningssalg. Her er forhåpentligvis riktig oppstilling:

 

Kværner (KVI)

A. Opprinnelig antall: 44 706 696

B. Betaling Aker Yards: 10 689 655

C. Antall før bytte (A+B): 55 396 351

D. Innløsning ved bytte: 18 275 000

E. Endelig antall (C-D): 37 121 351

F. Eid av Røkke (0.499*A+B): 32 998 296 (88.9%)

 

Aker Kværner (AKVER)

G. Opprinnelig antall: 38 875 388

H. Utstedt i emisjonen: 16 153 846

I. Overtegningsfasilitet: 1 615 385

J. Eid av Kværner (G-I): 37 260 003

K. Totalt antall (H+I+J): 55 029 234

L. 50.1% andel av L: 27 569 647

M. Bytteaksjer (J-L+I): 11 305 741

 

Aker Yards (AKY?)

N. Totalt antall: 20 602 164

O. Bytteaksjer (D-M): 6 969 259

P: 50.1% andel av N: 10 321 684

Q. Spredningssalg (N-O-P): 3 311 221

Link to comment
Share on other sites

Siden alle aksjonærene (eksl. AMA) har fått tilbud om å bytte bort alle KVI aksjene sine i AKVER/AKY og dersom alle ønsker å bytte skulle det ikke forundre meg om Røkke kommer til å sitte med 100% i KVI når alt er gjennomført. Da er nok fusjon med RGI ett faktum før sommeren.

 

Jeg klarer ikke å se noe negativt med at KVI og RGI fusjonerer.

 

Fins det noen argumenter for å ikke bytte nå?

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy, du har ikke tilfeldigvis også en teori på hvem som drepte Kennedy? :D Veldig artig observasjon du har gjort mtp FIP her. Kanskje du har rett, ja!

 

Brøker og deling har jeg aldri vært særlig god på. Var inne i gamle AKVR i ca ei uke for ei stund siden. Har dessverre falt av i alle delingsforholdene og delingsmulighetene. Tror ikke jeg orker å sette meg inn i mulighetene her heller, men hyggelig å se at dere står på!

 

Jeg roter meg sikkert inn i ett av disse selskapene igjen en gang i framtiden, men nå er det for mye støy (og har nok med støyen i min egen lille favoritt :wink: )...

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppdaterer også verdianalysen av morselskapet. Siden aksjeantallene fra selskapets side er tilpasset en lik "fair value" kurs for de to smukke døtrene, bruker jeg dagens sluttkurs i AKVER også for Aker Yards.

 

Kværner ASA

A. Antall AKVER-aksjer eid av Kværner (50.1%): 27 569 647

B. Markedsverdi A (@119.00): NOK 3280.8 mill

C. Antall AKY-aksjer eid av Kværner (50.1%): 10 321 684

D. Markedsverdi C (@119.00): NOK 1228.3 mill

E. Markedsverdi andel i datterselskaper (B+D): NOK 4509.1 mill

F. Endelig antall KVI-aksjer: 37 121 351

G. Markedsverdi KVI (@114.25): NOK 4241.1 mill

H. Markedsprising rest-Kværner (G-E): NOK -268.0 mill

 

Den observante leser vil legge merke til at den negative verdien av det fryktede søppel-Kværner er praktisk uendret fra min forrige analyse 4. april (-263.5 mill). Tilfeldig? Neppe! ("Det er alarm! På vegne av vanvittig mange. Sture Hansen")

Link to comment
Share on other sites

To bytt or not to bytt, that is the question! Her er det mange forhold å ta hensyn til, og jeg vil garantert ikke ta noen endelig beslutning før i siste liten. Det er vanskelig å gi et generelt råd til andre (bortsett fra å ta seg god tid før man bestemmer seg). Ikke minst bør man vite hvilken tidshorisont man investerer utfra.

 

På kort sikt virker det pr. i dag ganske opplagt at det lønner seg å bytte KVI mot AKVER 1:1. Grunnen til det er selvsagt at man eventuelt kan selge AKVER og kjøpe KVI tilbake billigere dersom man ønsker dette. Det blir således spennende hvordan de to kursene vil forholde seg til hverandre framover. Det som kompliserer bildet er at man på nåværende tidspunkt vet fint lite om hvordan markedet vil prise Aker Yards. Det er som kjent ikke mulig å kun bytte til AKVER. Derimot blir fordelingen mellom AKVER og AKY 0.6186:0.3814. Dessuten påtar man seg en viss risiko og ulempe ved å bytte, idet man binder opp kontanter i AKY-aksjer. Er man redd for generell børsnedgang, eller trenger pengene til trading, bør man absolutt ta med i betraktningen at børsnoteringen av Aker Yards kan bli forsinket. AKVER-aksjene skal leveres rundt 10. mai, mens listingen av Aker Yards er planlagt til rundt 28. mai (men ikke seinere enn 1. oktober).

 

Hva vil lønne seg på lengre sikt? Jeg ser det er mange som spekulerer i at KVI og AKVER vil gå motsatt vei i begynnelsen. Det er mye mulig, men jeg tviler egentlig. Ulempen med å sitte i KVI er den store eierkonsentrasjonen, samt et antall risikoprosjekter som media kan boltre seg i. Det er vel liten tvil om at særlig AKVER vil være en langt mer sexy aksje med mange potensielle kurstriggere i 2004. På den annen side er ikke Kjell Inge Røkke dum. Hvis man ønsker en langsiktig investering med solide utbytter, tror jeg nok at KVI er det beste valget. Da snakker vi altså om å binde et pengebeløp man ikke trenger i overskuelig framtid. Det mange glemmer er at balansen til Kværner vil være langt sunnere enn tidligere. Det vil være mindre gjeld, en solid kontantbeholdning, samt en rekke relativt ukjente eiendeler som kan avhendes. Risikoen i KVI er i realiten en myte. Man må imidlertid tåle at kursutviklingen på mellomlang sikt muligens ikke blir like god som AKVER. Magefølelsen min sier meg at KVI er den aksjen som kommer til å gi best avkastning de neste 10 årene.

 

Konklusjonen min er nok at dersom ingenting vesentlig endrer seg fram til akseptfristen 3. mai, kommer jeg trolig til å godta tilbudet om å bytte. På et eller annet tidspunkt ser jeg ikke bort fra at jeg kommer til å kjøpe tilbake i det minste en del av KVI-aksjene. Dette avhenger selvsagt av kursutviklingen. (Det kan forøvrig bli interessant å bedrive spread-trading i disse aksjene. Dvs. å gå short i en og long i en annen når kursdifferansen oppleves som "unormal".) Jeg skal komme tilbake med mine synspunkter når fristen nærmer seg og jeg har fått studert balansene i de respektive selskapene nærmere.

 

:downtown:

Link to comment
Share on other sites

Uken ble 'reddet' av fredagens oppgang, jeg har hele tiden stått fast på at denne uken ville bli kjip, men at også denne uken vil inneholde en bunn for AKVER og en foreløpig bunn for KVI. At fallet skulle bli såpass dramatisk hadde jeg ikke drømt om. Her er utviklingen i AKVER og KVI siden de skilte lag:

 

pplot.php?paper=AKVER&exchange=OSE&from=20031007&to=20040423&period=&ema_percentage=&height=150&width=300&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=pplot.php?paper=KVI&exchange=OSE&from=20040402&to=20040423&period=&ema_percentage=&height=150&width=300&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

 

Sluttkursen fredag ble altså 117,75- for KVI og 123,50- for AKVER. AKVER hadde intradag topp på hele 127,50- ca. 30 minutter før stengetid. Nå er det altså en spread på 5,75- mellom KVI og AKVER. Jeg tror KVI kommer til å ligge litt under AKVER helt frem til minioritetsaksjonærene bytter, grunnen er etter min mening tredelt:

a) Som Enga påpeker vil usikkerhet ved tidspunktet for børsnoteringen av Aker Yards muligens låse opp kapital (28.05 - 10.10) for de som ønsker å bytte til AKVER/AKY, dette gir en liten rabatt.

B) Usikkerhet med tanke på markedets prising av AKY.

c) Short?

 

Vedrørende short, dersom man vil sitte short i KVI nå og avvente gjennomføringen av byttetransaksjonenen. Kan man da velge om man vil bli med på byttet eller ikke? Skulle tro dette da var opp til de man har solgt aksjen til?

 

Jeg er i hvert fall blitt optimistisk med tanke på videre utvikling :D

Link to comment
Share on other sites

Provoserte aksjonærer

- At retten lar Røkke få lov til å trekke saken, synes jeg er helt fantastisk, sier provosert minoritetsaksjonær.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (24.4.04 09:06)

 

Kjell Inge Røkke har fått lagmannsrettens medhold i å trekke saken om overskjønn i Norway Seafood. Beslutningen provoserer tidligere minoritetsaksjonærer i selskapet.

- At retten lar Røkke få lov til å trekke saken, synes jeg er helt fantastisk, etter at Høyesterett i fjor sendte saken tilbake til ny behandling i lagmannsretten. Jeg synes hele saken er blitt en farse etterhvert, sier investor Bertil Torgersen, som er en av minoritetsaksjonærene som har fulgt saken tettest gjennom alle tre rettsinstanser, til DN.

*********************************

 

Dette bekrefter at Røkke ikke tenker på annet enn sin egen lommebok. Dvs. dersom han kan tjene noen millioner selv, gir han f.... i sine aksjonører.

Link to comment
Share on other sites

Vel Megler1, nå er det vel ikke slik at noen har kjøpt aksjer i Røkke, men er aksjonærer på samme nivå. Derfor blir det vel litt galt å kalle f.eks. Bertil Torgersen for Røkke sin aksjonær...?

 

Utover det er jeg enig i at saken burde vært løst for lenge siden, men jeg er selv i aksjemarkedet for å tjene penger, ikke for å være 'snill' mot andre. Jeg tror Røkke tenker omtrent på samme måten. Jeg gjentar meg selv og sier som vanlig; Røkke fulgte den innarbeidede praksis da han skulle løse ut de gjennværende aksjonærene i de selskapene som skulle strykes fra børs. Det var minioritetsaksjonærene som ikke ville godta tilbudet og dro sakene inn for retten

 

Men som sagt, når retten har avsagt dom som den har så burde sakene vært løst og ute av verden. Det tjener neppe Røkke's aksjeformue og trekke disse sakene ut i uendeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til dagens nedgang i KVI og AKVER er den samme som på torsdag, nemlig lavt volum og vellykket kurskjøring av FIP (jfr. mitt innlegg torsdag). Her er dagens første handler i AKVER:

 

10:06:26 DNM ESO 125,00 1500

10:15:26 NON FIP 123,50 100

10:19:42 CA ESO 123,50 1000

10:22:23 DNM FIP 123,00 100

10:22:35 DNM FIP 121,00 100

10:25:50 ESO CSB 122,00 1000

10:25:50 DNM CSB 122,00 2000

 

Ser dette ut som en selger som ønsker best mulig pris for aksjene sine, eller ser det ut som en skroting som ønsker å lirke kursen lavest mulig? "Jeg spørger kun, mitt kall er ej at svare!"

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Legg også merke til CSB's handling i dag, solgte ned AKVER og kjøpte KVI. Tror det kommer til å gå opp og ned i dagene som kommer. Når volumet er så tynt er det lett å kjøre ned den ene og kjøpe den andre...

Link to comment
Share on other sites

Dersom vi ser bort fra Masa-Yards har Aker Yards nå en fantastisk ordrebok, ta en titt på http://www.akeryards.com og se selv...

 

Mens vi venter på at byttetilbudet i posten kan vi jo spekulere på om det andre cruise skipet i superklasseb Ultra-Voyager kan komme til å bli plassert fra RCCL alikevel.

 

Voyager6.jpg

Voyager of the Sea

 

19.09.2003 signerte RCCL kontrakten vedrørende ett skip i denne klassen fra Masa-Yards, i juni samme år ble en intensjoneavtale på to skip signert og der var utviklingen i Euro/Dollar forholdet ett viktig element.

 

Pressemelding vedr. bestilling av skip no. 1

 

Siden kontrakten ble tildelt har Euro/Dollar hatt en meget ugunstig utvikling sett med RCCL øyne, og de fleste har vel avskrevet muligheten for at skip to skal bestilles. Den siste tiden har Euro svekket seg og Dollar styrket seg, så nå begynner vi faktisk å nærme oss nivåene fra september 03. Det er lov å håpe på ytterligere forbedring ;)

 

pplot.php?paper=EURUSD&exchange=FXSX&from=20030909&to=20040426&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

 

Uansett er valutautviklingen særdeles gode nyheter for verftsindustrien i Finland som har hatt det tøft med sterk Euro de siste månedene.

 

Ett annet aspekt ved valutautviklinen er at Aker Kværner's 'nye gjeld' er tegnet i Euro, og siden inntektene i stor grad kommer i dollar er dette ganske enkelt voldsomt positivt, målt i NOK vokser altså inntektene mens gjelden blir mindre :D

 

:idea: AKVER/AKY kommer til å levere varene

 

Pirelli (Optimist)

Link to comment
Share on other sites

Må understreke at dette er mine egne amatørmessige forestilliger, jeg tror altså det vil være mulig å kjøpe KVI aksjer for under 100,- når byttetransaksjonene er gjennomført. På den andre siden tror jeg at de som velger å bytte får en meget gunstig inngang i AKVER/AKY.

 

Så jeg har allerde gjort mitt valg, jeg bytter. Og dersom KVI faller veldig mye når den noteres eksklusiver de ca. 18 millioner aksjene som skal løses inn mot AKVER/AKY så kjøper jeg litt KVI igjen. KVI er nok en aksje som man bør sitte på med lang horisont, men dersom døtterene stiger i verdi vil nok dette også komme til syne i KVI til en viss grad.

 

Her er hovedpunktene jeg tror kommer til å skape problemer for KVI's kursutvikling etter byttet:

a) Dårlig likviditet (AMA holder ca. 89% av aksjene)

B) Underdekning i pensjonskassen (UK) økte fra 2002 til 2003 og er nå nær 3 mrd. NOK. Denne underdekningen skal inn i balansen til KVI fra 01.01.05. Nye EU regeler.

c) Røkke har signalisert at han vil 'kjøpe seg ut' av Sea Launch i løpet av inneværende år. Hva nå det betyr...

d) Philadelphia vil fortsette å trekke tallene i minus for 2004.

e) Kværner / RGI fusjon med tilhørende utløsning av småaksjonærere spøker i bakgrunn.

 

Når jeg summerer disse elementene og legger til at AKVER/AKY har meget gode markeder de nærmeste årene blir valget enkelt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke huske at jeg har fått noe skriftlig om bytte, når skulle dette eventuelt ha kommet i posten? Er det mulig å svare på nettet? Når er fristen?

Har kun 100kvi aksjer, dette vil vel resultere i masse oddlot aksjer ved et eventuelt bytte?

Kanskje like greit å selge seg ut.

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

FSOL, mange gode spørsmål :)

 

Du finner skjema for å akseptere bytte tilbudet i prospektet (side 271) som ble sendt ut 21.04, dette kan fakses eller sendes i posten til Enskilda Securities eller Carnagie. Link til prospektet: http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/Prospekt2...t2.pdf?id=29683

 

Fristen er kl 16.00 03.05.2004

 

Når det gjelder oddlot håper jeg det blir en viss justering, slik at du f.eks. får 600 aksjer i AKVER og 400 i AKY...

Link to comment
Share on other sites

...og som vanlig takk til deg for gode svar.

 

Har noen små (sikkert dumme) spørsmål til det skjemaet.

 

Hva er det som skal skrives i feltet: "Registrerte rettighetshavere per:" :?: (Dato? I så fall hvilken? :roll: )

 

-og "Innehaver av tredjeparts rettigheter"-delen er vel bare å la stå blank for dem dette ikke gjelder :?:

 

Må vel være greit å bare printe ut skjemaet fra den linken og sende det arket :?: , har nemlig ikke tilgang til prospektet akkurat nå...

 

(og jeg synes ikke 1000 kvi aksjer var så lite, har nemlig bare 100 selv :lol: , blir noen latterlige oddlot-poster jeg får :? )

Link to comment
Share on other sites

EHL, jeg sliter med skjemaet selv, håper noen andre kan kaste lys over disse feltene:

 

1. Registrerte rettighetshavere per.

Min første innskytelse var at dette har noe med dato å gjøre...?

 

2. Innehaver av tredjeparts rettigheter.

Jeg har KVI aksjer på to forskjellige VPS kontoer, en privat og en i ett AS. For VPS kontoen i AS'et, må jeg fylle ut feltet for tredjeparts rettigheter og sende med firmaattest??

 

Nå som jeg var ferdig med selvangivelsen, så får jeg ett slikt skjema i trynet igjen :evil:

Link to comment
Share on other sites

Angående akseptskjemaet:

 

1) Skjemaet jeg har mottatt er delvis utfylt allerede. I feltet "Registrerte rettighetshavere per 20 april" står det rett og slett "NEI".

2) Når det gjelder signaturfeltet "Innehaver av tredjeparts rettigheter", innbiller jeg meg at dette angår aksjer som er lånt bort. De to feltene hører altså sammen. Dersom man sitter på aksjer som man har lånt av en tredjepart ("rettighetshaver"), må vedkommende samtykke for at aksjebyttet skal være juridisk bindende. Men dette er altså hva jeg TROR.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare minne om denne gladmeldingen når kursen åpenbart faller grunnet utsalg fra småaksjonærer.

 

Kværner sier Aker Ostsee i endelig kontrakt,6 skip Oslo, 30 mars

 

(Reuters) - Skipsverftsgruppen Aker Ostsee i Tyskland har nå inngått formell kontrakt for bygging av seks kontainerskip til en samlet verdi av 240 millioner dollar, heter det i en melding Oslo Børs distribuerer.

 

"Ordrene var inkludert i Aker Ostsees ordrereserve per februar 2004 gjengitt i Informasjonsmemorandum datert 15. mars 2004 oversendt til Oslo Børs," heter det videre.

 

To av skipene er bestilt av Reederei Hartmann, mens rederiet Thien & Heyenga Bereederungs- und Befrachtungsgesellschaft m.b.H. har bestilt fire. Skipene skal leveres i løpet av 2006.

 

Det er tidligere vedtatt å slå sammen Aker Yards med Kværners skipsverft i Finland og Tyskland. Aker Ostsee var tidligere eid 60 prosent av Aker Yards og 40 prosent av Kværner. Det sammenslåtte selskapet vil i første omgang være heleid av Aker Kværner, heter det.

Link to comment
Share on other sites

Snart er hele prosessen gjennomført, jeg så for meg en helt annen prosess og en helt annen positivitet rundt oppdelingen for ett par måneder siden i forhold til det som ble fasit.

 

I går kom meldingen om at Warnow verftene's trussel fra EU om inndragelser av subsider for flere milliarder var endelig begravd. Aktørene gjespet og fortsatte å sende KVI nedover, jeg syns det er ganske beskrivende...

 

KVI omsettes nå for 99,- og AKVER 113,25- Med en så stor spread prises AKY utolig lavt dersom man kjøper for å bytte, Laphroaig, kan du presentere en utregning på dette? Tror aktørene at AKY ikke kommer på børs for oktober, eller kanskje ikke i det hele tatt?? Jeg slutter ikke å forundres :eek:

 

Noen andre synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Jan Eilert Fleicher, som er sjef for Gambak fondene uttalte om aksjekursen da den var rundt 145,-(AKVR) at "Om ett år kommer vi til å se tilbake på hvor billig aksjen var, og le oss i hjel"

 

Jan Eilert, jeg ler ikke, og det tror jeg ikke du gjør heller...

 

Men, den som ler sist ler best :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...