Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

Klippet fra IM:

 

Det nye Røkkeselskapet, Aker American Shipping, er i markedet for å hente penger. Sjekk saken her:

 

Ifølge Finansavisen vil Kværner ASA gjennomføre en emisjon på 100 millioner kroner.

 

Pengene skal brukes til en rettet emisjon i datterselskapet Aker American Shipping. Dette selskapet skal skilles ut av Kværner, for så å børsnoteres som selvstendig sekskap i tredje kvartal.

 

Det skriver Finansavisen om planene til Aker American Shipping.

 

Det er DnB Nor Markets og Enskilda Securities som jobber med planene om å hente inn penger. Emisjonen skal rettes mot institusjonelle investorer og andre profesjonelle investorer.

 

Aker American Shipping skal overta skipsverftet i Philadelphia og bygge og eie produkttankere. Kværner vil trolig sitte igjen med 50 prosent av selskapet etter nedsalget.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Beklager min manglende forståelse for økonimi og sånt, men hva vil dette si?

 

At emisjonen er på 100 mill nok, vil det si at Kværner selger halve selskapet for 100 mill?

 

Om ikke, sier denne meldingen noe om verdien på AAS?

Link to comment
Share on other sites

Hm...tror nok IM har skrevet en smule feil m.h.h.t. hvilken valuta som emisjonen skulle være i. Limer inn DN's kommentar i Aviser på 1-2-3 som viser forskjellen.

 

HENTER 100 MILLIONER DOLLAR. Kværner går til markedet og ber om 100 millioner dollar i egenkapital til datterselskapet Aker American Shipping gjennom en rettet emisjon. Børsnotering i Oslo planlegges i løpet av tredje kvartal. (Finansavisen)

 

Om vi skal følge Finnansavisens antagelser om at KVI skal sitte igjen med 50 % av det nye selskapet etter nedsalget vil vel verdivurderingen av selskapet være: (100 mill USD X6,44)2 =1.288.000.000,-

 

Er jeg på rett spor ?

Link to comment
Share on other sites

- Ekstremt positivt 

 

Analytiker karakteriserer nyhet som "ekstremt positiv" for Kværner-ksjonærene. 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (25.5.05 07:05)

I går ettermiddag ble det kjent at Aker ASA kan få en fjerde børsdatter, det amerikanske shippingselskapet som i dag er heleid av Kværner ASA; American Shipping Corporation.

Ifølge analytiker Karl Otto Eidem i Norse Securities er nyheten om at Kværner-aksjonærene får kontanter i stedet for aksjer "ekstremt positivt" for dem. Han fastholder at det nye selskapet er verdt 150-200 millioner dollar, skriver Finansavisen.

 

Kursmålet på Kværner-aksjen på 146 kroner, blir også fastholdt.

 

- Kværner skal nå ha en fast merpris på 20 kroner i forhold til Aker, sier Eidem til avisen.

 

Jeg vil nå fastholde at et kursmål på 146 kroner er noe defensivt etter gårsdagens nyhet, men mulig jeg er for optimistisk?

40647[/snapback]

 

 

Vel, om det skal være 100 mill dollar, vil vel dette si at Karl Otto Eidem hadde ganske rett i sin verdi-estimering på 150-200 mill dollar, og da gjerne den faste merprisen på 20 kroner også.

Link to comment
Share on other sites

Hm...tror nok IM har skrevet en smule feil m.h.h.t. hvilken valuta som emisjonen skulle være i. Limer inn DN's kommentar i Aviser på 1-2-3 som viser forskjellen.

 

HENTER 100 MILLIONER DOLLAR. Kværner går til markedet og ber om 100 millioner dollar i egenkapital til datterselskapet Aker American Shipping gjennom en rettet emisjon. Børsnotering i Oslo planlegges i løpet av tredje kvartal. (Finansavisen)

 

Om vi skal følge Finnansavisens antagelser om at KVI skal sitte igjen med 50 % av det nye selskapet etter nedsalget vil vel verdivurderingen av selskapet være: (100 mill USD X6,44)2 =1.288.000.000,-

 

Er jeg på rett spor ?

42077[/snapback]

Bartender,

 

Det virker jo logisk det du sier.

At KVI skal sitte igjen med 50% må vel kun være i en overgangsfase i og med at det er planlagt at AKER skal overta eierandelen, og at KVI forsvinner.

 

Uansett vil Kværner's hypotetiske 50% eierandel av AAS tilsvare omtrent 7,3 kroner per aksje.

 

Jeg vil også minne om at avtalen mellom ASC (heleid av KVI) og OSG på 3,2 mrd NOK tilsvarer en kontraktsverdi på omtrent 73 kroner per aksje.

 

Uansett blir jo dette kun isolerte innspill i en verdisettings-problematikk hvor man selvølgelig må ta hensyn til kryss-eierskapet imellom KVI og AKER.

Link to comment
Share on other sites

KVI - AKER AMERICAN SHIPPING MOT BØRS

 

Oslo, 6. juni 2005: Aker American Shipping ASA, et selskap

som skal overta Kværner ASAs skipsverft i Philadelphia

(KPSI) og bygge og eie skip som vil bli leid ut til

skipsoperatører i amerikansk innenriksfart (Jones Act

markedet), vil gjennomføre en rettet emisjon på omkring USD

100 millioner i løpet av juni 2005. Det planlegges videre

en børsnotering av selskapets aksjer på Oslo Børs. En

eventuell børsnotering forventes i løpet av tredje kvartal

2005.

 

For å delfinansiere bygging og eierskap av de ti

produkttankskipene som er avtalt utleid til Overseas

Shipholding Group, Inc (OSG) (jf egen børsmelding fredag 3.

juni), vil det søkes gjennomført en emisjon i Aker American

Shipping på omkring USD 100 millioner rettet mot utvalgte

institusjonelle og andre profesjonelle investorer.

Emisjonen er basert på en prising av selskapet som gir

Kværner ASA en eierandel etter transaksjonen på godt over

50 prosent. Det er selskapets ambisjon at den rettede

emisjonen plasseres i løpet av juni 2005.

 

Videre har Kværner mottatt et forpliktende lånetilsagn fra

DnB NOR Bank ASA om langsiktig finansiering av de fem

første produkttankerne som skal leveres fra KPSI. Renten er

sikret over hele den faste leieperioden for 70 % av

beregnet lånefinansiering på alle ti skipene.

 

I forbindelse med at Aker American Shipping planlegger en

børsnotering av selskapets aksjer på Oslo Børs, vil det

også bli søkt gjennomført en offentlig emisjon og eventuelt

et offentlig spredningssalg i forkant av en eventuell

børsnotering. Videre vil Aker ASA i denne forbindelse

vurdere å kjøpe ut Kværner og innlemme Aker American

Shipping i Aker-konsernet. Prisen for aksjene vil i så fall

være den samme som markedet for øvrig betaler for aksjer i

Aker American Shipping. En eventuell børsnotering er

forventet gjennomført innen utgangen av tredje kvartal 2005.

 

Transaksjonene og børsnoteringen er avhengig av visse

forhold, blant annet myndighetsgodkjennelser.

 

Enskilda Securities ASA og DnB NOR Markets er engasjert som

tilretteleggere for den planlagte emisjonen og

etterfølgende børsnoteringen.

Link to comment
Share on other sites

Oslo, 6. juni 2005: Aker American Shipping ASA, et selskap

som skal overta Kværner ASAs skipsverft i Philadelphia

(KPSI) og bygge og eie skip som vil bli leid ut til

skipsoperatører i amerikansk innenriksfart (Jones Act

markedet), vil gjennomføre en rettet emisjon på omkring USD

100 millioner i løpet av juni 2005. Det planlegges videre

en børsnotering av selskapets aksjer på Oslo Børs. En

eventuell børsnotering forventes i løpet av tredje kvartal

2005.

 

For å delfinansiere bygging og eierskap av de ti

produkttankskipene som er avtalt utleid til Overseas

Shipholding Group, Inc (OSG) (jf egen børsmelding fredag 3.

juni), vil det søkes gjennomført en emisjon i Aker American

Shipping på omkring USD 100 millioner rettet mot utvalgte

institusjonelle og andre profesjonelle investorer.

Emisjonen er basert på en prising av selskapet som gir

Kværner ASA en eierandel etter transaksjonen på godt over

50 prosent. Det er selskapets ambisjon at den rettede

emisjonen plasseres i løpet av juni 2005.

 

Videre har Kværner mottatt et forpliktende lånetilsagn fra

DnB NOR Bank ASA om langsiktig finansiering av de fem

første produkttankerne som skal leveres fra KPSI. Renten er

sikret over hele den faste leieperioden for 70 % av

beregnet lånefinansiering på alle ti skipene.

 

I forbindelse med at Aker American Shipping planlegger en

børsnotering av selskapets aksjer på Oslo Børs, vil det

også bli søkt gjennomført en offentlig emisjon og eventuelt

et offentlig spredningssalg i forkant av en eventuell

børsnotering. Videre vil Aker ASA i denne forbindelse

vurdere å kjøpe ut Kværner og innlemme Aker American

Shipping i Aker-konsernet. Prisen for aksjene vil i så fall

være den samme som markedet for øvrig betaler for aksjer i

Aker American Shipping. En eventuell børsnotering er

forventet gjennomført innen utgangen av tredje kvartal 2005.

 

Transaksjonene og børsnoteringen er avhengig av visse

forhold, blant annet myndighetsgodkjennelser.

 

Enskilda Securities ASA og DnB NOR Markets er engasjert som

tilretteleggere for den planlagte emisjonen og

etterfølgende børsnoteringen.

Link to comment
Share on other sites

He, he første mann til mølla...

Tydelig at flere enn meg er spent på åpningen i dag, og vokter nyhetsbildet med argusøyne :D

 

Jeg ser uansett at det sies at eierandelen til KVI skal være godt over 50%

Det innebærer at verdien per KVI-aksje er noe høyere enn jeg indikerte i mitt tidligere innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Fra dagens børsmelding:

 

Selected institutional and other professional investors will be invited to participate. The placement is based on a valuation of the company which gives Kværner ASA a post-transaction holding well above 50 per cent. The company`s aim is to have commitments for the private placement in the course of June 2005.

 

Dette vil si at verdsettelsen av Philadelphia verftet inklusive kontrakten med OSG er "godt over" $100 millioner. Omregnet til NOK og fordelt pr. KVI aksje: ca. 14,-

 

Min foreløpige konklusjon altså: Kværner selger Kværner Philadelphia for minst 645 millioner NOK, og det er verdt 14 kroner i kontant utbytte for Kværner aksjonærene.

 

En eventuell børsnotering av American Shipholding er forventet gjennomført innen utgangen av tredje kvartal 2005.

Link to comment
Share on other sites

Fra dagens børsmelding:

 

Selected institutional and other professional investors will be invited to participate. The placement is based on a valuation of the company which gives Kværner ASA a post-transaction holding well above 50 per cent. The company`s aim is to have commitments for the private placement in the course of June 2005.

 

Dette vil si at verdsettelsen av Philadelphia verftet inklusive kontrakten med OSG er "godt over" $100 millioner. Omregnet til NOK og fordelt pr. KVI aksje: ca. 14,-

42107[/snapback]

 

 

Det er selvfølgelig verdien av Kværners andel du snakker om... Den totale verdien av AAS (KPSI + OSG-kontrakten) blir godt over USD 200 mill.

Link to comment
Share on other sites

I dagens rapport fra Norse Securities omtales fem norske selskaper som tekniske tradingaksjer. Aksjene som denne gang får en kjøpsanbefaling er:

 

 

 

Stolt Offshore

 

Norsk Hydro

 

Sinvest

 

Kværner

 

Stolt-Nielsen

Link to comment
Share on other sites

En tanke:

 

AKER

Siden jeg nå har fått bekreftet (takk Pirelli) at AKER er priset til 9milliarder

(akver er 14milliarder, AKY 5 milarder, og aks 1,5millarder), men eier aksjer med børskurs: 7+2,5+0,8= 10,3 milliarder. Itillegg antar jeg at aker eier ting or gang med en verdi på 700millioner?. Da er AKERs egentlige børsverdi 11milliarder, men prises til 9milliarder, altså,ca 20% rabatt.

 

KVI eier over 50% av AKER(når man regner med at AKER eier 16%egne aksjer),dvs at KVI eier aksjer som med Røkkerabatten på 20%, er verdt nesten 5 milliarder. Itillegg kommer underkant av 1 milliard(om jeg har forstått det rett, minst 100USD millioner)i verdi av ASC, samt 20% av sealaunch og det fremførbareunderskuddet med en verdi på ca 500millioner. KVI prises til 5milliarder, dvs Verdien av AKER, mens ASC, seal. og fremførbart underskudd ikke er reflektert.

 

ASC bør forresten være verdsatt mye høyere enn 100USD millioner synes jeg ift de faktiske verdiene og kontraktene.

 

Konklusjon: Jeg tror AKER og særlig KVI er underpriset og at Røkkerabatten minsker ned til nesten intet.

Tipper også at de får drahjelp av AKVER/AKY som jeg tror går over 300 iløpet av sensommeren.

 

 

Synspunkt?

Link to comment
Share on other sites

Mer suppemat til Kelly...

 

Ivers, det er beviselig en konglomerat rabatt i Aker, og dermed også i KVI. Det pleier å være slik, og man må nok alltid påberegne en viss rabatt i slike selskapsstrukturer.

 

Derfor vil kursutviklingen i døtrene trigge Aker, og Aker vil igjen trigge KVI. AKVER og AKY har jo hatt en enormt sterk kursutvikling det seneste året, og må nok levere resultater fremover som står i forhold til dette. Jeg er ikke trygg på at AKVER kommer til å tilfredstille de nærmeste Q'ene. EPS for Q105 ble 2,34 for AKVER. Annualisert gir det EPS på 9,36 eller en P/E på litt over 25. Spørsmålet er om ikke veksten allerede er priset inn i AKVER, selskapet er syklisk men toppen i denne perioden er neppe nådd resultatmessig.

 

AKY ligger noe bedre ann dersom man måler mot EPS. ASC er det vanskelig å si noe om før det er levert ett par kvartalsrapporter.

 

For at Aker skal stige opp mot reel verdi av døtrene må det bli på spekulasjoner om de vil selge seg helt ut av Aker Kværner eller Aker Yards. Noe som er lite sannsynlig.

 

---------------

 

Det hører forøvrig med til historien at jeg solgte AKY på 177,- Følte meg rimelig sikker på at toppen var inne da ja, hvor ble det av alle de som fortalte meg at verftsbedrifter ikke skal prises til mer enn egenkapitalen? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Børsmelding fra Aker 09.06.2005

 

Jada...Her rendyrkes det... Aker Invest, blir den nye 'søppelkassen' til Røkke, eller rugekassen om man vil. Her legges store og små invensteringer som ikke faller inn under de børsnoterte selskapene's kjerneområder. Jeg ser i spåkulen at Sea Launch aksjeposten og garantiene snart er eid av dette selskapet - mot en aldri så liten godtgjørelse, selvsagt. :D

Link to comment
Share on other sites

KVI, Oppsiden i KVÆRNER

Det diskuteres i disse dager hva oppsiden i KVI kan være. Da jeg av mange årsaker har fulgt KVI siden Røkkes inntog for en del år tilbake, kan jeg si jeg er meget oppdatert på hva som foregår og hvilke verdier som ligger i selskapent. Jeg skal prøve å gjøre mitt innlegg så kort som mulig, men her er mye som skal omtales så vær overbærende med meg om det blir i lengste laget.

 

For å starte med KVI's portefølje kopierer jeg inn KVI's egen forside:

 

-----------------------------------------------------------------

Its main investments include

a 49 per cent B-share investment (55.1 adjusted for Aker ASA‘s own shares) in Aker ASA, one of Norway’s largest industrial groups with world-wide operations within shipbuilding, oil & gas, energy and process and fish harvesting and processing,

Kvaerner Philadelphia Shipyard, Inc., shipbuilding, and

a 20 per cent interest in Sea Launch, Inc, a US based commercial satellite launch business

-----------------------------------------------------------------

 

Nr 1. Justert for Aker asa side egne aksjer, eier KVI 55,1 % av AKER asa.Dvs. 44,9% av AKER Asa er tradeable size på OSE (44.131.000X104,50 totalverdi :4 611 689 500)

Dette gir KVI¨s andel en verdti totalt kr 5.659.333.885,- som er en verdi pr KVI aksje kr: 128,24,-

 

Nr 2. Philadelphia Verftet som nå blir å inngå i Aker American Shipping eies 100 % av Kværner.

Basert på følgende utklipp av børsmelding 06.06.05 kan vi lese verdien av selskapet:

-----------------------------------------------------------------

For å delfinansiere bygging og eierskap av de ti

produkttankskipene som er avtalt utleid til Overseas

Shipholding Group, Inc (OSG) (jf egen børsmelding fredag 3.

juni), vil det søkes gjennomført en emisjon i Aker American

Shipping på omkring USD 100 millioner rettet mot utvalgte

institusjonelle og andre profesjonelle investorer.

Emisjonen er basert på en prising av selskapet som gir

Kværner ASA en eierandel etter transaksjonen på godt over

50 prosent. Det er selskapets ambisjon at den rettede

emisjonen plasseres i løpet av juni 2005.

---------------------------------------------------

Kværner vil altså m.a.o. selge i underkant av 50 % av AAS til institusjonelle inverstorer for 100 mill USD eller 646 mill Nok. Det priser det nye selskapet til minimum kr 1.292.000.000,- som gir en verdi pr KVI aksje på kr 29,28. Den parten som ikke selges til investorene vil bli solgt til AKER asa, eller muligens Aker Invest som er et utspring fra Aker Asa og Aker Yards. Uansett vil hele summen komme KVI aksjonærene tilgode.

 

Nr. 3. Sea Launch. Kværners "Problembarn". Exit SL er det største problemet etter at pensjonskassa i England ble solgt for 1 Pund. SL har kostet Kværner dyrt i mange år, men har nå snudd underskudd til overskudd og vil være mulig å omsette til priser over forventningene til de fleste. Her er det vanskelig å sette en verdi pr. KVI aksje, men vi setter denne til 0,- for ikke å skru forventningene for høyt.

 

Nr. 4. Kværner har store regnskapsmessige framførbare underskudd. Disse har vært samlet i KVI under restruktureringen av selskapet de siste årene. Dette underskuddet vil ha stor verdi for det selskapet som kjøper resten av KVI etter at punkt 2 og 3 er gjennomført. Verdien av dette vil være minimum 500 mill Nok som gir en verdi pr KVI aksje på kr 11,33.

 

Samlet er 1 KVI aksje værdt: 11,33+29,88+128,24 =169,45 Dette vil øke etterhvert som "Røkke-rabatten" forsvinner i Aker ASA og etter at verdien i AAS kommer skikkelig fram.

 

Innen starten av 2006 når alle verdiene i KVI skal være utdelt til aksjonærene, kommer verdiene til å være værdt 200-250 kroner pr aksje.

 

Selv eier jeg aksjer i selskapet og kommer til å fortsette å kjøpe meg opp. Dagens kurs er latterlig lav.

 

klippet fra HO.. interessant.. trolig klar for ytterligere kjøp...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må igjen protestere på denne utstrakte missforståelsen:

 

Kværner vil altså m.a.o. selge i underkant av 50 % av AAS til institusjonelle inverstorer for 100 mill USD eller 646 mill Nok. Det priser det nye selskapet til minimum kr 1.292.000.000,- som gir en verdi pr KVI aksje på kr 29,28. Den parten som ikke selges til investorene vil bli solgt til AKER asa, eller muligens Aker Invest som er et utspring fra Aker Asa og Aker Yards. Uansett vil hele summen komme KVI aksjonærene tilgode.

 

Kværner skal ikke selge 50% av AAS til institusjonelle investorere, det skal kjøres en emisjon i AAS!!!!!

 

Altså er verdien av AAS ca. 15 kroner pr. KVI aksje, ikke det dobbelte som mange later til å tro. Men lev gjerne videre i fantasiverdenen, dette er siste gang jeg kommenterer denne saken. Tror jeg har prøvd minst 10 ganger tidligere... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Innlegg av: Gjest (13.06.05 10:11), lest 79 ganger

 

RE^3: KVI, Oppsiden i KVÆRNER

 

Trådstarter regner feil på verdien av AAS, for KVI. KVI skal eie minimum halvparten , etter emisjonen som priser selskapet til 34,-/KVI. Dvs KVIs eierandel bli verdt halvparten, dvs. 14-15. Det er denne eierandelen AKER virderer å kjøpe mot cash - dvs utbytte.

------------------------------------------------

 

Veldig enkelt å kritisere en analyse ved å angripe et argument som enda ikke er klart for offentligheten.

 

Jeg, Trådstarter, utfordrer dere som ikke er enig men meg i min analyse om å lage en egen analyse som Dere mener er korrekt. Ikke en slik, "du må være tett i pappen....osv" analyse, men en analyse hvor dere kan dokumentere og senere debattere deres syn på saken.

 

Fakta er den at de færreste både på HO, AF og ST har ikke evner/kunskaper nok til å lage en slik oversikt .

 

Dette er altså en utfordring til dere alle..... motbevis mine argumenter på en skikkelig måte.

 

Hilsen

Trådstarter.

 

Utklipp fra samme tråd i HO med svar fra Trådstarter. Kunne det være noe for noen av oss. Det å virkelig gå inn i selskapsstrukturen og regne ut en gang for alle hvilke verdier som virkelig ligger inne i KVI, og hvilke triggere som kan få aksjen til å nå nye høyder.

 

Noen her inne er jo skråsikker på hva som skjer, men det legges ikke ut komplett analyse for å bevise noe som helst.

 

Jeg savner den type diskusjon som trådstarter etterlyser.

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg skrev ett innlegg vedr. AAS osv. i den tråden på HO, limer det inn her.

 

---------------

 

Trådstarter, godt arbeid, og godt tiltak. De som kommenterer at du har lagt inn for mye verdi på AAS har rett, og det kommer krystallklart frem i børsmeldingen fra KVI. Synserns' innlegg er korrekt, man kan kanskje vente seg at Kværner's verdi av AAS er i intervallet $100 - $125 millioner.

 

For å ta en noe lettere versjon av det som står i børsmeldingen, her er stegene som er gjort og skal gjøres i etableringen av det børsnoterte selskapet American Shipholding:

 

1) En uavhengig analyse av Kværner Philadelphia har vurdert verdien til minimum $100 millioner. Når de oppgir tallet $100 millioner vil det være vanskelig å få inn investorer på så veldig mye mer, ingen vil betale mer enn nødvendig.

 

2) Kværner Philadelphia legges inn i det nye selskapet, som Kværner foreløpig eier 100%. Selskapet kalles for American Shipholding, eller AAS.

 

3) AAS går til investorer å ber om penger, også kalt en emisjon. Denne emisjonen skal innbringe $100 millioner til AAS. Kværner's eierandel blir vannet ut i emisjonen, men akkurat hvor mye utvannet Kværner blir vil avhenge av tegningskursens intervall. Vi vet allerede at det laveste intervallet er $100 millioner, men vi vet ikke taket, dersom det er satt noe tak... Man bør nok regne med at verdien av KVI's AAS aksjer utgjør $100 millioner, men hvis man vil være veldig optimistiske kan man tenke seg $125 millioner.

 

4) Aksjeposten som Kværner eier blir solgt til Aker og AAS børsnoteres.

 

-----------------------------------

Om AAS vil jeg legge til følgende...: Det skal investeres 1 mrd. dollar, og det tar mange år før man får inntekter. Kværner Philadelphia tapte 700 millioner kroner i 2003, og amerikanske verft er slett ikke konkurransedyktige. Verftet er altså avhengig av subsidier og ett proteksjonistisk politisk regime for å overleve.

 

At Kværner får $100 millioner for dette verftet ville vært ansett som en sensasjon for bare ett år siden. Nesten en like stor sensasjon som når Røkke solgte 3 mrd. NOK i gjeld for £1 til tidligere CEO i Kværner....

 

Nå venter vi bare på Sea Launch sensasjonen, lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Nærmere gigantutbytte

 

Kjell Inge Røkke rykket tirsdag denne uken et kvantesprang nærmere milliardutbytter fra Kværner. Da økte Kværners formelle utbyttekapasitet med 3,7 milliarder kroner.

 

Kjell Inge Røkkes arbeid med å oppløse investeringsselskapet Kværner, og overføre nettoverdiene til seg selv og de andre aksjonærene, går ufortrødent videre. Tirsdag denne uken passerte han nok et hinder på veien mot gigantutbytter fra Kværner. Da ble 3,7 milliarder kroner av Kværners egenkapital flyttet de formelt meget viktige trinnene fra bunden til fri egenkapital.

 

Kreditor-nei.

2,5 milliarder kroner av dette ble vedtatt overført for så lenge siden som på Kværners generalforsamling i juli i fjor. Men pengene ble på grunn av innsigelser fra kreditorer i systemet ikke overført før denne uken, sammen med 1,2 milliarder kroner som ble vedtatt flyttet til fri egenkapital på vårens generalforsamling.

 

Kværner består i dag bare av tre eierandeler: Philadelphia-verftet, 20 prosent av det sjøbaserte satellitt- oppskytingsselskapet Sea Launch og gjennom B-aksjer 49 prosent av søsterselskapet Aker. Det eneste som nå hindrer milliardutbytter i form av kontanter, men i første rekke aksjer i Aker, er norske skatteregler, som ble midlertidig endret etter at Røkkes kjempeoperasjon med å reorganisere og redde imperiet sitt var igangsatt. Det er ikke ventet utbytter før i januar 2006.

 

Kværners melding til Brønnøysundregistrene om "at forholdet til kreditorer ikke er til hindrer for at beslutningen om kapitalnedsettelse trer i kraft" kom bare to dager etter at Kværner meldte at selskapet hadde inngått en endelig avtale for det nye selskapet som nå eier Philadelphia-verftet.

 

Selger til Aker.

Selskapet selges til søsterselskapet Aker, og avtaleverket om utleie av produkttankerne som skal bygges ved Philadelphia er endelig. Fra Røkke-hold avvises det likevel at det er kreditorforhold rundt verftet som gjør at overføringen fra bunden til fri egenkapital skjer nå.

 

Forholdene rundt de 2,5 milliardene skal ha løst seg på et tidligere tidspunkt, men man valgte trolig å ta gjennomføringen samtidig med at kreditorfristen for å overføre de siste 1,2 milliardene gikk ut i slutten av mai.

 

Hvor stor utbyttekapasitet Kværner faktisk vil ha i januar 2006 avhenger fortsatt av hvilke økonomiske resultatet morselskapet til Kværner vil vise resten av 2005.

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen skulle være i tvil så var det pensjonskassen som var problemet ift bindingen av egenkapitalen. Og i denne artikkelen står det også svart på hvit at Røkkes skatt/utbyttedilemma løser seg etter 01.01.2006. Men jeg tror at personlige aksjonærer må skatte intill 28% av utbytte etter den samme datoen.

Link to comment
Share on other sites

KVI - PRESENTASJONSMATERIALE

 

NOT FOR PUBLICATION, RELEASE OR DISTRIBUTION IN OR INTO THE

UNITED STATES, CANADA OR JAPAN.

 

 

Vedlagt følger investorpresentasjon utarbeidet for roadshow

i forbindelse med Aker American Shipping ASAs planlagte

rettede emisjon nevnt i børsmelding 6. juni 2005.

 

Presentasjonen kan lastes ned i pdf fra www.newsweb.no

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...