Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

AKVER stabiliserte seg over 130,- og spreaden mot KVI ble noe mindre etter dagens trading. ESO, som er 'stabiliserings ansvarlig' nettosolgte 108k aksjer i AKVER i dag. Mulig de tar ansvar for å holde kursen rundt 130,- i tiden fremover, hverken langt over eller langt under...

 

Hvem er det som tar risikoen ved netto kjøp/salg ESO gjør for å stabilisere kursen? Er det AKVER som må betale siden ESO er 'utnevnt' av selskapet?

 

KVI kommer antaglig til å ligge litt under AKVER en stund fremover, men jeg håper den dilter etter når AKVER stiger mot 160,- og det gjør den nok ganske kjapt :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Skulle tro at det ligger en avtale mellom Aker og Eso omkring kursutviklingen i følge børsmeldingen som du henviser til nedenunder.

 

Likevel vil jeg tro at aksjen(e) er inne i ett spill som markedet ikke liker noe særlig for tiden.

 

Fra børsmeldingen:

Stabilisation transactions may occur from the pening of trading on Oslo Børs on Friday 2 April 2004 until the end of trading on Friday 16th April 2004.

 

Greit nok, men hva med opsjonsforfall av derivater for den 15. april? Her var omsetningen formidabel i januar og februar, også på forventet kurs opp til 150.

 

Forøvrig var også aksjeomsetningsvolumet meget høyt i denne perioden med svingninger fra dagens nivå og opp til 150+, for så å kulimimere med anslagsverdi på 145 for innkjøpet av Aker Yards. Omsetningsvolumet på det nivået skulle ha gitt akjsen en solid teknisk støtte på rundt 143 mener jeg å huske noen kom frem med i en TA.

 

De som da gikk inn i dagens KVI hadde nok formeninger om at de skulle se 160 om ikke lenge. Mange med dem.

 

Så lekker det ut litt her og der og plutselig faller den på dagen kraftig til rundt 135 for enda en dupp til 119 etter emisjonsnoteringen sist fredag.

 

En slik kursutvikling kan ikke være annet enn styrt spill fra flere aktører enn Enskilda alene, og ryktene gikk jo om at sterke investorer var innvolvert her.

 

For å få til noe slikt må man også ha innside info. - Dette er med på å gjøre meg tvilsom til Røkke og hans eierstruktur. Men det har jeg skrevet om tidligere i AKVR-tråden.

 

Til tross for dette har jeg merkelig nok tro på at kursen skal opp, kraftig opp. Slik sett sover jeg fortsatt godt med investeringen heri, men jeg tror mange investorer som har stått over gevinstsikringen for noen uker siden er litt bekymret.

 

Neste runde blir omplasseringen av KVI.aksjene, her er det mangt og meget som bør vurderes om igjen. Selv føler jeg at selskapsverdiene vil ligge i moderselskapet, men nå ser det litt trangt ut ved siden av Røkke der på eiersiden. Liker ikke den situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm....på tide!!!

 

 

Fra Hegnar Online:

 

Ble DN misbrukt?

 

Børsen ber Kredittilsynet granske Aker Kværner-emisjon.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (7.4.04 15:56)

 

 

Oslo Børs vil be Kredittilsynet granske mistankene om at Dagens Næringsliv ble misbrukt til å manipulere kursen i Aker Kværner i forbindelse med emisjonen forrige torsdag.

- Vi har gjort noen innledende undersøkelser selv, men vi har begrensede muligheter til å undersøke aktører i markedet utover meglerhusene, derfor har vi valgt å sende saken til Kredittilsynet, sier pressetalsmann Tor Arne Olsen ved Oslo Børs til TV2 Nettavisen.

 

Torsdag i forrige uke skrev DN at emisjonen i Aker Kværner på drøyt to milliarder kroner var svært etterspurt og at kursen trolig ville ende i toppen av kursintervallet på 130-155 kroner, eventuelt over 155 kroner.

 

Finansavisens kilder opplyste imidlertid at kursen ville ende i den lave delen av kursintervallet, noe som også viste seg å stemme.

 

- Det er åpenbart at noen har fått feil informasjon, sier Olsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å ta påskefri fra børs, men tankene svirrer av og til innom temaet for å si det sånn :D Fikk lyst til å skrive ned noen tanker om hvordan jeg ser for meg kursutviklingen fremover. Håper på kommentarer.

 

Aker Kværner ASA

Skuffende introduksjon, som Engabhoy har nevnt tidligere ville nok resultatet blitt fullstendig annerledes dersom transaksjonene hadde vært gjennomført en måned tidligere. I tillegg til at markedet var i korreksjonsmodus når emisjonen skulle tegnes har pressen med Dagens næringsliv i spissen blitt forsøkt benyttet i noe som ser ut som kursmanipulering fra 'gutta i London'. Antaglig er ikke siste ord sagt i denne saken, men summen av de to nevnte momentene virket ødleggende for kursen i første omgang. Fremtiden er lys:

:sign7: Inge K. har signalisert at EBITDA resultatet for Aker Kværner kommer til å være 1,75 mrd. i løpet av de tre neste årene. Etter finans bør resultatet da være rundt 1,2 mrd. med den nye finansieringen. Dette har blitt kommentert som optimistisk, men jeg tror målet er innen rekkevidde.

:sign7: E & C overrasket med sterkere tall enn ventet for 4Q03, dette kommer til å fortsette ettersom verdensøkonomien nå ser mye bedre ut enn på mange år.

:sign7: Markedet for oljeservice er sterkt og kommer til å oppleve mye aktivitet i årene fremover. Oljeselskapene har på ingen måte intensivert utbyggingene slik de burde etter at aktiviteten falt til veldig lavt nivå pga. av den svake oljeprisen i 98/99/00. Etterhvert som påviste oljereserver minker må oljeselskapene bygge ut nye områder, disse ligger på dypt vann og AKVER er en av verdens største aktører i dette markedet.

:sign7: LNG; Halleluja, Halleluja igjen...

 

Konklusjon: En sikker vinner på 2-3 års sikt, jeg tror aksjen kommer til å bevege seg mot 160,- ganske kjapt. Kursdrivere er nye kontrakter, hvor minst 2-3 LNG kontrakter er ventet i løpet av 2004. Tallene for 1Q04 blir veldig spennende.

 

Fortsetter med Aker Yards og Kværner i egne innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Spillet kommer garantert til å fortsette i KVI aksjen etterhvert som prosessen med oppdelingen sluttføres. For hovedaksjonæren vil aksjekursen etter oppdelingen i KVI spille liten rolle. Røkke har uansett ikke tenkt å selge sine aksjer, her er forkus på langsiktig drift og utbytte (i fremtiden). Derfor driter nok Røkke i aksjekursen kortsiktig, og jeg tror markedet kommer til å shorte denne aksjen sønder og sammen når byttene utføres. Faktisk tror jeg mange har gått short allerede og vil sitte short til de to siste transaksjonene er gjennomført.

 

55% - 30% - 15%

Det står for meg klinkende klart at vi som KVI aksjonærere har to valg når bytteprospektet kommer til uken.

1. Bytte KVI beholdning til 55% AKVER, 30% AKY og sitte tilbake med 15% KVI aksjer.

2. Velge å ikke bytte.

 

Oppdelingsbrøken er nok ikke endelig, men den kommer omtrent i det leiet som er nevnt. Jeg eier 1350 aksjer i KVI akkurat nå, hvis jeg velge bytte sitter jeg med:

AKVER....742,5

AKY........405

KVI.........202,5

Dette blir mye oddlot, så det er mulig selskapet tilbyr en viss fleksibilitet slik at jeg for eksempel for en slik deling:

AKVER....750

AKY........400

KVI.........200

 

For meg er det helt utenkelig å ikke bytte, grunnen er som nevnt at jeg tror KVI kommer til å falle langt nedover når prosessen er gjennomført.

 

Oppsummering

AKVER og AKY tror jeg kommer til å gjøre det veldig godt på kort og lang sikt. KVI er jeg meget skeptisk til, selv om KVI kommer til å eie 50%+ av døtterene kommer denne helt sikkert til å falle på kort sikt. Etter fallet kan det være lurt å kjøpe for lang sikt, Røkke selv anslår 3-5 år for å rydde opp i gammal moro.

 

Enten så kommer jeg til å selge før bytte og kjøpe AKVER i steden, eller så kommer jeg til å bli med på byttet. 15% av aksjene vil da antaglig falle som en stein, det blir ett regnestykke. Markedet priser nå KVI aksjen 5 kroner under AKVER, og da kan det kanskje være greit å bli med på bytteprosessen??

Link to comment
Share on other sites

Et lite eksperiment til slutt, dersom vi antar at AKVER og AKY aksjen lander på 130,- når byttene skal gjennomføres vil det slå slik ut på mine aksjer:

 

AKVR.....750....130.....97500

AKY........400....130.....52000

KVI.........200......96.....19200

Sum..........................168700

 

Mine 1350 KVI aksjer er verdt 168750 på aksjekurs 125,-.

 

Det ser ut for meg som om markedet tror KVI aksjen kommer til å falle til 96,- etter at prosessen er gjennomført.

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig, her er market cap for:

 

AKVER - 55.029.234 aksjer x 130 = 7.154 millioner

AKY - 20.602.164 aksjer x 130 = 2.678 millioner

 

Jeg anser begge selskapene som lavt priset på aksjekurs 130,-, Jeg tror det er lite sannsynlig at intervallet på nedsalget KVI skal gjøre i AKY blir i det lave intervallet som AKVER. Røkke har nok ikke så brottom med å selge AKY aksjene, og da spiller det ikke noen stor rolle om KVI blir sittende på en større askjepost en periode. :D

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å bli vår, å det det er vel da man går ut på tynn is.

Jeg har ikke aksjer i akver/kvi

Som utenforstående, og med begrenset kjennskap til selskapet,våger jeg meg likevel frempå.

 

Det som forundrer meg er at det lages konspirasjonsteorier rundt aksjekursen. Som tidligere aksjonær i NOI kjenner jeg meg litt igjen fra andre diskusjonsfora.

Hver gang kursen forandret seg negativt var det ikke naturlig svingning, men et eller annet meglerhus/grupperinger som sto bak.

Jeg har det samme inntrykket fra de som er aksjonærer i AKVER/KVI.

I dette tilfellet gjelder det mange fler enn EngaB, Lapr. og Pirelli.

Som utenforstående tror jeg ikke dette er lurt. Har man tro på aksjen holder man ut, hvis ikke selges den.

Hvis teorien om manipulasjon er riktig,da burde jo alle kjøpe for de ledige midler som er tilgjenglig, og kursen ville stige.

 

Jeg har lest gjennon overstående, og synes det virker litt sutrete, men jeg prøver å slenge ut litt diskusjonsmateriale.

Link to comment
Share on other sites

Vel Corvus, jeg har ikke troen på noen konspirasjoneteori, at det var ett spill som utspant seg den nest siste dagen for emisjonen for AKVER er det liten tvil om. OSE har også fattet interesse for dette og bedt kredittilsynet om å sjekke hva som skjedde.

 

For å benytte andre ord, jeg tror KVI kommer til å falle etter at minioritetsaksjonærene har byttet til AKVER og AKY... Grunnen til det er at alle problemengasjementene blir liggende igjen i KVI og hvordan disse skal utspille seg er høyst uklart.

 

Altså ingen konspirasjonsteori fra min side, men jeg prøvde å spå hvordan kursutviklinen blir fremover. Mitt tips er å kjøpe AKVER og shorte KVI...

Link to comment
Share on other sites

Dere,…

 

Det er innevær i dag nordpå så da passer det jo godt med litt kverulering på forumet, det er jo det forumet er for,…og velkommen Corvus i denne.

 

Først av alt er vi jo i trade for å tjene penger. Har man ikke tro på, eller mistet troen på en aksje, selg den øyeblikkelig. Enig med deg der Corvus. En gyldig regel ved tradeing som altfor få holder seg til, meg inkludert.

 

Nå er det slik at jeg har tro på Kværner, eller i alle fall hadde det fra over ett år siden og derigjennom gjort en meget brukbar gevinst når jeg gikk ut for noen uker siden. Mistet litt tro på denne delingen etter første store medieseanse omkring hvor flott dette var. – Fikk så troen tilbake når kursen falt radikalt og gikk inn igjen for så å gå inn med enda noe mer etter det virkelig store fallet, bare for å oppleve at kursen ligger i fritt svev tilsynelatende godt forankret i og rundt Røkkes store eierandel i Nye Kværner. Og som Pirellie skriver, kursen for Røkke er ham revnende likegyldig i og med at han ikke har intensjoner om noe salg. Derimot er den ikke likegyldig for oss øvrige aksjonærer. – Nå er ikke vi her på forumet representert med noe av betydning verken for det ene eller det andre når det gjelder innflytelse både på kurs og meninger der omkring. Dessverre. Derimot er det vel ingen tvil og at en større mengde småaksjonærer leser disse linjene og nikker eller rister på hodet.

 

Som Pirelli har regnet ut nedenunder kommer ikke market cap til å bli vesentlig forbedret annet enn de to milliardene som er emisjonert inn allerede til kurs 130. og hele stasen vurderes til vel 9 milliarder. Som fortsatt er rundt halvparten av hva selskapet sannsynligvis er verdt i dag.

 

Aksjer for meg er vel stort sett det samme som for dere, noe som kjøpes og selges med fortjeneste for øye. For Røkke er det ikke slik, aksjene gir ham eierandel og makt i selskapene. – Sågar jobb og utbytte i dem.

 

Jeg kan også se for meg litt utbytte, jobbingen står jeg over. Men jeg vil ikke ha redusert verdien av KVI-aksjene ned mot et ubetydelig beløp som gjør at jeg må ha dem i årevis for å få igjen innvesteringen. – Liker ikke den tanken, jeg skulle gjerne sett at Røkkes andel her ble mye lavere slik at det ble frigitt en større mengde aksjer for spekulasjon. – Men da må han dele utbytte med andre og det liker han visstnok ikke.

 

Dermed må jeg nok ta til takke med den fordelingen som er lagt frem og har Pirelli rett i sine antakelser om kursfall har jeg plutselig mange 15andeler som er blitt en langsiktig investering. Får satse på at grådigheten griper om seg hos hovedaksjonæren slik at utbyttet tar vare på tapet. Noen større tradeing etter splittingen i disse aksjene tviler jeg på.

 

55andelen ser jeg positivt på, men hvordan 35delen med verftene skal gå blir kanskje noe spennende.

 

I alle fall er jeg fortsatt optimist til en videre positiv utvikling av kursene når de profesjonelle investorene har fått raslet og rusket til seg profitten fra nervøse småaksjonærer. En ting er jo sikkert med selskapene, de er store, de er underpriset, de har potensiale, og en dag vil dette gjenspeile seg i aksjemarkedet.

 

Vi er nå så nært i tid inn mot oppsplittingen at jeg tror ikke det blir noe shortraid direkte mot KVI-akjsen. Kommer den lavere enn 15% av AKVER er jo den et bedre kjøp.

Link to comment
Share on other sites

For å presiserer litt med tanke på mine innlegg tidligere i påsken, jeg tror på oppgang i både KVI og AKVER i tiden fremover. Men jeg er redd for at KVI kommer til å falle forholdsvis mye når byttetene er gjennomført. Kortsiktig tror jeg KVI vil stige sammen med AKVER. :D

 

Derfor tror jeg det er riktig å bli med på byttene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter bare å ettergår de siste dagers aksjekurser i KVI og AKVER samt sammenligner aksjefordelingen slik som EngaBhoy har regnet ut tidligere i denne strengen og dagens tall fra iMarkedet.

 

Dagens resultat:

 

KVI 124.00

 

Antall aksjer 44 706 700 som gir børsverdi 5 600 millioner

 

AKVER 128,25

 

Antall aksjer 55 029 230 som gir børsverdi 7 140 millioner

 

Totalt er verdien da satt til 12,74 milliarder i disse to. Og trekker vi fra KVI’s eierandel på 67,7 % i AKVER sitter vi igjen med en totalverdi på 7 906 milliarder, hvorav 2 milliarder er fra emisjonen.

 

Aker Yards kommer inn som nytt selskap om ikke lenge, og etter dagens kurser antaes slik:

 

AKY 128 (med forbehold om jeg har tolket dette feil…EngaBhoy? )

 

Antall akjser 20 602 164 som gir børsverdi 2 637 millioner.

 

AKY kommer som et innkjøpt tillegg og får en helhetsverdi. – Da prises hele splitten med nyskapningen til 10 543 milliarder.

 

Fatter ikke hvor det er blitt av alle de verdiene som skulle synliggjøres, er jo et nærliggende spørsmål. Og det er vel mangel på denne som gjør det hele litt frustrerende for aksjonærer og omverdenen for øvrig. Meg inkludert.

 

Men med bakgrunn i de antakelser og anslag av verdier gjort tidligere av oss forumbrukere så trenger dette ikke være så villedende eller forvirrende. Ikke kan jeg se hvordan man med en splitting av et selskap opp i flere, der og da, kan hente frem og anskueliggjøre større verdier enn det som ligger latent i regnskapet for hovedselskapet.

 

Videre fremover vil det bli egne rapporter og regnskap for hvert enkelt. Derigjennom vil nok også verdiene etter hvert komme mer frem i dagen. For øvrig tror jeg at aksjekursene ganske raskt etter reorganiseringen vil komme på et nivå som gjenspeiler aktiva i de ulike divisjonene ganske klart.

 

Samarbeidet og administrasjonsoppgavene i mellom selskapene vil nok også bli en betydelig forbedring av organisasjonen som helhet.

 

Alt i alt er vi i en turbulent tid rent markedsmessig med børsen. Likevel tror jeg kursutviklingen totalt sett for alle tre selskapene kommer til å bli en av de store positive overraskelsene på Oslo børs fremover. – Jeg ser for meg den tradeingen som mange vil legge opp til med å handle disse tre selskapene mot hverandre. Kommer til å bli spennende.

Link to comment
Share on other sites

Stille rundt Aker Kværner selskapene om dagen. Det er egentlig ikke så mye å diskutere, vi venter på:

:arrow: Dato for børsnotering av AKY

:arrow: Ett tilbud om bytte fra KVI

 

Denne ukens bunn blir nok den endelige bunnen for KVI/AKVER, aksjen handles nå uten støtte fra ESO og vi vil få svar på hvor langt AKVER kan falle. Når denne uken er over tror jeg på jevn og god oppgang fremover, godt hjulpet av kontrakter i AKVER.

 

Hvordan er magefølelsen? Min er god, jeg tror KVI/AKVER er gode kort fremover...

Link to comment
Share on other sites

Pirelli - gratulerer med ditt innlegg nr. 800, og det var i AKER-tråden. - La oss sette det som kursmål i løpet av neste to år!

 

Jeg ble litt betuttet med dagens kursfall, må innrømme det. Likevel tror jeg vi er i nærheten av bunnen for denne gang. Og har lagt inn et par støttekjøp siden ESO har sluttet med sine.

 

Er ellers litt iritert over ikke å ha mottatt noe om splittingen fra selskapet ennå. AKER lovte pr telefon at prospektet skulle sendes ut 2. april!!! Og det kaller jeg slett informasjon. Desverre noterte jeg ikke navnet på den hyggelig fruen som sa dette for tre uker siden, i så fall skulle jeg ha skrevet det her.

 

I mellomtiden har jeg solgt ut noen "coverd calls" som kompenserer kursfallet. Fortsetter fallet vil jeg legge inn noen "puts" fra porteføljen ved siden av. - Og kursen nærmer seg styggt en runde med "in the money" rundt 120. Tipper det ligger en sterk trigger på den kursen derav.

 

Uansett er det en grei metode å sikre seg verdiene fremover i fall det skulle bli nedtur. Uheldigvis er det ikke noen begrensing i nedturen for puttene så jeg avventer dem i løpet av uken. - Inntekten av covered calls satses på flere KVI, de kommer som "freebiees". - Har fungert tidligere med vellykket resultat, men det var i et kraftig "bull-marked". Nå bør dette (muligens) sikres med putter.

 

I dette "sikringspillet" har jeg laget et lite regneark hvor jeg tar utganspunkt i innkjøpt KVI-kurs og fordelt 15-30-55 % på de nye selskapene med antatt kursutvikling i de enkelte videre.

 

(Dagens put and calls i derivatmarkedet blir fordelt på de nye selskapene respektivt)

 

Da kommer det en del spennende tall frem dersom man setter "moderen" (KVI) til lav 85 kroner om markedet tør sende den dit? Og Enerig og Gass rundt 145 ved siden av AKYards til samme, 145.

 

Jeg tror ikke markedet har tatt denne sammenligningen og studert den ennå, men den kommer. KVI er jo på dagens kurs en ren gavepakke til aksjemarkedet og skulle noen selkskaper være for lavt vurdert, utenom NOI, på vår børs, så er det KVI og AKVER.

Link to comment
Share on other sites

Takk Laphroaig! De fleste handler nok om Aker Kværner ;)

 

Jeg benyttet dagen til å snitte ned i KVI, har en sterk mistanke om at denne uken blir bunn i KVI/AKVER. Støttekjøpene har nå opphørt og salgspresset er ikke påtagelig stort, de som selger nå selger med tap i AKVER. Det er lite trolig at AKVER shortes i noen særlig grad nå.

 

LNG terminaler

Media og spesiellt Finansavisen har hatt flere artikkeler om LNG terminalene AKVER jobber med. Pre-Engineering's fasen på terminalen i Italia skal være over i løpet av sommeren og gå over i neste fase. Det betyr at AKVER kan annonsere en kontrakt her på ca. 5 mrd.

 

I tillegg mener Finansavisen at minst en LNG terminal til vil tildeles AKVER i USA i løpet av året.

 

Laphroaig, du etterlyser byttetilbudet. Det er sannsynlig at byttet er utsatt til AKY kommer på børs slik at begge byttene kan utføres samtidig. Tror det er til det beste for oss KVI aksjonærer å få gjennomført dette i en transaksjon. Etter at du snakket med IR avdelingen har datoen for børsnotering av AKY blitt flyttet nærmere i tid. Mulig årsak, men du kan jo ta en ny telefon og spørre hvor det blir av byttetilbudet.

Link to comment
Share on other sites

Byttetilbudet er som nå kommer er selvfølgelig ulikt alle andre 'spekulasjoner' og antydninger selskapet selv har kommet med. Jeg har ikke lest hele dokumentet men det ser ut til at dette er essensen: "I.e., one share in Kværner will be exchanged into 0.6186 shares in Aker Kværner and 0.3814 shares in Aker Yards."

 

Samtlige KVI aksjer kan altså byttes mot AKY/AKVER. For meg, som tror KVI kommer til å falle etter byttetransasksjonene, er det veldig gode nyheter :D

 

Det er antaglig en del forbehold i tilbudet, skal lese hele dokumentet i kveld...

Link to comment
Share on other sites

Byttetilbudet er som følger:

 

Frivillig å bytte aksjer i Kværner (KVI) mot en kombinasjon av aksjer i Aker Kværner (AKVER) og Aker Yards. Vi kan ikke velge kun Aker Kværner eller kun Aker Yards. Byteforholdet er slik at en aksje i KVI blir til 0,6186 i AKVER og 0,3814 i Yards.

 

De som ikke velger å bytte blir vel sittende med bare KVI. Tro hvilken kurs den vil velge?

 

Man får følgende prosentvise fordeling av de aksjer man velger å ha inn i bytteavtalen som tallene viser ovenfor, 62 og 38%. Jeg kan ikke se at det ikke skulle være mulig å beholde en del KVI og bytte de øvrige om man ønsker.

 

I utgangspunktet ser det for meg ut som at det er blitt en større prosentvis fordeling mot Yards. Vet ikke om det er helt i tråd med hva jeg hadde sett for meg, men samtidig er andelene i Energi og Gass også noe større enn hva vi har trodd tidligere.

 

Ja, her blir det litt finregning og fintenkning utover dagene som kommer. Skal bli spennende å se hvordan markedet reagerer på dette.

 

Førsteinntrykket mitt er at Røkke liksom beholder meste mulig for enhver pris i selve moderselskapet. --- ? Hva skjer om han kommer over 90% der?

Link to comment
Share on other sites

Markedet har alltid rett heter det, KVI er ikke verdt mer enn 113,- pr. aksje i dag. Sånn er det... At KVI faller kan jeg forstå, men at AKVER skulle falle helt ned til 118,- hadde jeg ikke forutsett.

 

Jeg tror markedet er redd for den svake ordreinngangen AKVER har hatt til nå i år, samt at bytteprosessen fremdeles skaper usikkerhet i aksjen. Fremdtiden ser unektelig positiv ut for selskapet og det er det viktigste for meg nå, når jeg først har valgt å bli sittende. Dårlig tid har jeg heldigvis ikke...

 

I følge byttetilbuds dokumentet er Aker Yards noteringen planlagt 28.05, de som velger bytte får sine AKY aksjer samme dag. Aker Kværner aksjene skal etter planen være tilgjengelig 10.05.

 

For kursutviklingen har oppdelinsprosessen vært totalt ødleggende, etter min mening er selskapet selv skyld i dette fordi prosessen har vært og er sabla komplisert. Jeg trøster meg med at det nå kun er ca. 1 måned til det hele er over...

 

:arrow: KVI og AKVER kommer med 1Q tall 18.05, og tallene er mye bedre enn markedet nå har priset inn.

:arrow: AKY har sterk ordreinngang på allerede fylte ordrebøker (ikke Masa-Yards), selskapet tjente ca. 900 millioner netto i fjor og prises til i underkant av 3 mrd. på kurs 145,- Noe ville være veldig rart dersom AKY ikke havner over 145,- ved børsnotering

:arrow: AKVER er posisjonert for en hel haug med kontrakter utover i 2004

 

Som sagt, jeg trøster meg med at det som skjer kortsiktig er mindre viktig for resten av året. Men dagen i dag er den værste jeg noensinne har hatt i aksjemarkedt, håper å slippe flere slik :!:

Link to comment
Share on other sites

Sånn, da var jeg ute av KVI.

Så nå er det bare å vente på oppturen... :evil:

 

Innerst inne har jeg stor tro på alle 3 enheter, men er inne i aksjemarkedet utelukkende på TA med påfølgende strenge stop-loss / trailing stops.

 

I min verden, er det slik at hvis et selskap leverer mye godt nytt, men "uforklarlig" faller (videre), så kommer forklaringen minst like ofte som oppturen.

 

Kommer fortsatt til å følge med, men går ikke inn uten at det igjen blir teknisk gunstig med en inngang.

Link to comment
Share on other sites

Grovt sett er sjokket over nedgangen ennå såpass at de færreste har vurdert hvor de vil miste resten av investeringene videre.

 

Men i et edru øyeblikk litt tidligere på kvelden mellom to Laphroaigere slo det meg at tilbudet egentlig ser bra ut. Faktisk bedre enn førsteinntrykket for noen uker siden.

 

Slik jeg oppfatter det kan man velge et frivillig bytte i forholdet 62 og 38 % andel som skissert nedenunder.

 

Begge nye selskap er jo bunnsolide going konsern og man kan vel ikke si annet enn at de etter dagens kurser faktisk er utrolig lavt priset totalt sett.

 

Det som kanskje uroer er hva som skjer dersom man ikke ønkser bytte. KVI slik det er i dag er jo ment å deles opp. Om jeg har forstått dette riktig forblir KVI som holdingsselskap og har hovedsaklig forretningsområde å være eier av Aker Kværner og Aker Yards, samt ta seg av de "skjelettene" som er igjen fra gammelt av. Men på toppen av det hele annonseres det en fusjon mellom Aker Maritime/RGI og Kværner.

 

Her sitter man igjen med en del spørsmål som nok ingen kan gi svar på rent umiddelbart. Med Røkkes historie fra tidligere fusjoner kan man lett se for seg en del "klabb og babb" her. Og så vidt jeg erfarer har ikke noen av disse fusjonene kommet aksjonærene til gode, snarere tvert i mot. Så med det som bakgrunn vil det vel være mange som tar splitten slik den er fremlagt og glad for det.

 

Personlig ser jeg for meg et meget så brukbart potensiale i de to nye selskapene og fordelingsnøkkelen som er lagt frem er også meget tilfredstillende. Faktisk aksjonærvennlig, muligens?

 

Nå har Kværner fra gammelt av vært en utbytteaksje, spørsmålet da er hvordan overskudd transporteres i mellom holding og datterselskap. Litt usikkerhet heromkring hos de fleste, men det er vel ingen tvil om at hovedaksjonær og enehersker i holdingen vet å få plassert dette.

 

En litt utvidet formulering omkring holdingens engasjement finner vi nederst på side 22 i prospektet.

I kraft av deres størrelse og verdi vil Kværners eierandeler i Aker Kværner og Aker Yards utgjøre viktige

fokusområder, og den verdi som skapes gjennom disse eierandeler vil være av vesentlig betydning for

verdien av Kværner for dets aksjonærer. Kværner vil bidra til kontinuerlig forbedring av disse

virksomhetenes drift og strategiske posisjonering, og derigjennom sikre en gunstig utvikling for Aker

Kværner og Aker Yards som markedsledere innen deres respektive næringer. Den verdi som skapes

gjennom disse eierandeler vil være av vesentlig betydning for Kværners aksjonærverdi.

 

Dette kan tolkes på mange måter, men grovt sett sier siste setning at det nok blir litt penger i kassen der, eller?

 

Antallet som lagt ut for bytting er slik:

Totalt 18.275.000 Kværner-aksjer vil bli tilbudt byttet mot 11.305.741 aksjer i

Aker Kværner og 6.969.259 aksjer i Aker Yards. Følgelig vil én aksje i

Kværner bli byttet mot 0,6186 aksjer i Aker Kværner og 0,3814 aksjer i Aker

Yards. Som følge av avrundinger kan det endelige antallet aksjer i Aker

Kværner og Aker Yards avvike noe.

 

Det indikerer at det er igjen ca 4 million aksjer, eller 11%, på det frie markedet og disse blir vel liggende som traderkandidater for investorer.

 

Kan bli lukrative aksjer. Hvem vet?

 

Jeg har merket meg at de er spådd ned under 100 i verdi etter splitten, men det var gjort før dette endelige tilbudet var lagt ut, og således på andre forutsetninger. - Men er målsettingen for hovedselskapet som skissert ovenfor ser jeg ikke vekk fra at disse også skulle kunne ha et pent potensiale.

 

Så, hva gjør vi? Beholder en liten del av beholdningen i KVI, og bytter resten?

 

Ja, dette må det fintenkes litt på. Synes selskapet kunne komme med ett litt bedre og mer oversiktlig prospekt som tok for seg alle alternativene slik at akjsonærene ikke må "famle" seg frem om hva som er det beste for dem.

 

Det er vel her som mange ganger ellers at det beste alternativet er det som ikke er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Aksjefordeling AKVER.

 

Fra KVI gies 11 305 741 aksjer, se prospektet side 30,

Fra før er det 55 029 230 aksjer, se iMarkedets ticker

 

Ny total gir i alt 66 334 971 aksjer, hvorav 50,1 % forblir eid av KVI

 

Med emisjonskurs 130 skulle ”marked cap” da være 8 623 546 230 kroner

 

Kurs nå ca 118 gir en marked cap på 7 827 526 578, altså er omtrent halvparten av emisjonen stort sett fordampet vekk i markedets svingninger. Høyst utrolig.

 

Skulle tro at selskapet er mer verdt enn dette. Knappest en LNG terminal.

 

Ved bytte kommer også AKER Yards inn og her er jeg litt usikker på startantallet men fra KVI overføres 6 969 259 aksjer og vi kommer vel omtrent i overkant av 27 millioner totalt da? Noen som gidder å finregne litt her?

 

Ut i fra denne vurderingen skulle jeg mene at vi går en fin tid i møte ved å ta tilbudet om bytte fullt ut med hele porteføljen. Potensialet er åpenbart til stede, og det er stort.

 

Tar man i betraktning kursutviklingen fra nyttår og frem til emisjonen ser jeg dette fallet som vi har nå som et regelrett dumpingsalg fra nervøse småaksjonærer og spekulanter med sterkt krav til stopp loss.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...