Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

Vel, kan ikke akkurat si at latteren er det nærmeste hos meg heller.

 

Hadde ikke sett for meg KVI nede på samme nivå som i fjor sommer, næremere konkursens rand priset inn med flere milliarder i uavklarte saker....som nå er under full kontroll.

 

Synd jeg ikke ventet litt med inngangen, kunne fått noen tusen aksjer ekstra på det. Men slik er nå markedet. Greier meg foreløpig, men det går litt utover humøret.

 

En ting er i alle fall sikkert, KVI som helhet er jo i øyeblikket underpriset til de grader. Og de som kjøper nå ser nok for seg en dobbling i løpet av kommende år.

 

Årsaken til dette fallet er nødvendigvis ikke etterspørselen, men snarere alle småaksjonærene med inntil 99 aksjer som selger seg ut siden de ikke er med i delingsprosessen. Skulle tro det er en god del som hadde slike småposter fra gammelt av da kursen var høy.

 

Bruker jeg sammenligningskalkylen for å gå even i byttet så kan det skje allerede ved kurs 124,5 for AKVER og 146 for AKY.

 

Ser ikke det som en umulighet innenfor rimelig tidshorisont.

 

AKVER er vel den som virkelig har potensiale for noe stort og sammenligner man med tilsvarende industrier skulle den ha dobblingsmulighetene foran seg. Tenker den får fart på seg når kontraktene ramler inn. Verdens olje- og gassforbruk øker og med det AKVER.

 

Eneste virkelig negative er manglende informasjon og treghet i splitten.

 

At Røkke/KVI er hovedaksjonær i de kommende selskap tror jeg er en styrke.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

I likhet med herrene Pirelli og Laphroaig er jeg rimelig oppgitt over markedets reaksjon på delingsprosessen. Jeg har levert akseptskjema og ser fram til å få overstått første etappe i aksjebyttet. Man kan jo spørre seg hvordan det er mulig at KVI og AKVER har falt så mye, særlig med tanke på at markedet tok bølgen da planen første gang ble presentert i media. Jeg tror dette skyldes en kombinasjon av følgende årsaker:

 

1) Generell nedgang på børsene.

2) Stort sett øredøvende stillhet i media. Med andre ord ingen kortsiktige triggere.

3) Jeg har registrert at enkelte amerikanske meglerhus har solgt KVI. Finnes det juridiske årsaker til at disse ikke kan delta i aksjebyttet? Ihvertfall står det i prospektet at det ikke skal publiseres eller distribueres i USA.

4) Når KVI selges ned, blir det attraktivt å shorte AKVER og dekke seg inn med KVI på lavere kurs. Deretter kan man bytte tilbake til AKVER. Men siden verdien av KVI er så sterkt knyttet til verdien av AKVER, blir KVI allikevel presset nedover i takt med AKVER. Jeg viser til mine tidligere innlegg hvor jeg har dokumentert at Fisher Partners har manipulert ned KVI ved å dumpe 100 aksjer på riktig tidspunkt.

5) Markedet er for utålmodig til å vente på at Aker Yards skal børsnoteres.

6) De som er positive til Kværner på lang sikt, sitter allerede med de aksjene de ønsker. De kortsiktige rømmer skuta på grunn av punktene 1, 2 og 5.

 

Derimot tror jeg IKKE at spreaden mellom KVI og AKVER reflekterer et negativt syn på Aker Yards. Rent matematisk er det forsåvidt slik, siden 1 KVI kan byttes til 0.6186 AKVER og 0.3814 AKY. Jeg er imidlertid ikke villig til å godta at markedet er så rasjonelt. For å bevise min påstand, henviser jeg til situasjonen i Kenor. Guinor tilbød aksjonærene å bytte 1 KEN mot 1 GNR eller NOK 5.60. Allikevel var KEN-kursen i perioder lavere enn 5 kroner. De eneste grunnene jeg kan finne er uvitenhet eller utålmodighet. Problemet er at det tar tid før GNR-aksjene børsnoteres og kommer på depotkontoen. Denne problemstillingen er identisk med Aker Yards.

 

:roll: :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir kursutviklingen i KVI og AKVER på kort, mellomlang og lang sikt? Dette spørsmålet er det vel mange som ønsker de hadde visst svaret på. Dessverre er det ingen gitt å se i framtida, men jeg tror at børsnoteringen av Aker Yards er den viktigste usikre faktoren.

 

KORT SIKT

På mandag 16:00 går fristen ut for å akseptere aksjebyttetilbudet. Pr. fredag 08:30 var det mottatt aksepter for kun 621 320 aksjer. Man skal være klar over at det eksisterer et forbehold angående akseptgraden som lyder: "Dersom færre enn 18 275 000 Kværner-aksjer aksepterer tilbudet, skal Styret ha rett til å innkalle til en ekstraordinær generalforsamling for å godkjenne en innløsning av aksjer basert på det antall aksepter som er mottatt, inkludert, hvis relevant, aksept fra Aker Maritime ASA." Hvis ikke tilstrekkelig mange aksepterer byttetilbudet, kan man altså i verste fall risikere forsinkelser og støy. Vi vet alle hva det har en tendens til å gjøre med aksjekurser...

 

Jeg har imidlertid vanskelig for å tro at dette vil skje. Forutsatt at det formelle går i orden, blir neste milepæl leveringen av AKVER-aksjer som er estimert til 10. mai. Fram til slutten av måneden kan man risikere kursfall i KVI. Grunnen til det er at KVI-aksjene ikke lengre gir rett til å byttes mot AKVER, samt at markedet trolig vil fokusere på eventuelle forsinkelser i noteringen av Aker Yards på Oslo Børs. Det er først når markedsverdien til Aker Yards på denne måten blir fastsatt (forhåpentligvis 28. mai) at man får en fundamental støtte for KVI-aksjen.

 

MELLOMLANG SIKT

Når alle aspekter ved delingsprosessen er unnagjort, kan man begynne å fokusere på driften i datterselskapene. Pirelli har pekt på tildelingen av LNG-kontrakter og bestilling av Ultra Voyager cruiseskip som potensielle kurstriggere for henholdsvis Aker Kværner og Aker Yards. Hvis disse to aksjene stiger fra dagens (implisitte) nivåer, har jeg vanskelig for å tro at KVI skal gå motsatt vei. Til det er verdien for sterkt knyttet til datterselskapene. Det måtte i så fall skyldes en voldsom oppblussing av en av de mye omtalte problemsakene. I så fall tror jeg faktisk at mora vil ta med døtrene i fallet, uansett hvor irrasjonelt det måtte være. (Det er som kjent opplest og vedtatt at alle aksjer hvor Kjell Inge Røkke er involvert skal falle når det skrives negativt om hans økonomi.) Personlig vil jeg ihvertfall ha null motforestillinger med å selge AKVER og kjøpe KVI dersom jeg føler at de relative priser er irrasjonelle.

 

Dessverre tror jeg ikke på noen særlig normalisering før alle tre selskaper har lagt fram sine første kvartalsresultater (i august?). Til tross for at det eksisterer proforma tall for 2003, er det tydelig at markedet er usikkert på innholdet i selskapene. Resultatregnskapene er trolig ikke så viktige som balansen og framtidsutsiktene/ordrereservene. Forhåpentligvis vil markedet kvitte seg med sin skepsis til høsten, slik at vi kan få kursløft på tampen av året.

 

LANG SIKT

På lengre sikt er jeg overbevist om at alle tre selskapene har en lys framtid. Jeg tror imidlertid at markedet vil være mer skeptisk til Aker Yards enn til Aker Kværner. Dette skyldes en forestilling om at det på grunn av høye lønninger ikke kan lønne seg å drive skipsverft i Europa. Strategien til Aker Yards er imidlertid å satse på spesialiserte fartøy i nisjemarkeder, som dermed ikke konkurrerer direkte med asiatiske verft. Framtida vil vise om de vil lykkes med denne strategien. For Aker Kværner er det vanskelig å se skyer i horisonten. Med nedjusteringen av oljeselskapenes reserver skulle alt ligge til rette for noen gyldne tiår.

 

Som jeg har vært inne på tidligere, tror jeg at Kjell Inge Røkke vil klare å nøste opp de løse trådene i morselskapet Kværner. Det snakkes om en tidshorisont på tre-fem år. For de superlangsiktige kan det være mest lønnsomt å sitte med hovedvekt i KVI-aksjer. Jeg tror for det første at de omtalte problemene er overvurdert. Aller viktigst er det at man da sitter i samme båt som Røkke. Selv om markedet eventuelt vil prise aksjene med rabatt på grunn av stor eierkonsentrasjon, vil man nok bli rikelig belønnet med solide utbytter...

 

:D

Link to comment
Share on other sites

AKVER's 20 største aksjonærer pr 29.april 2004

 

Rank Number of shares Percentage Name

 

1 38,875,388 70.64% KVÆRNER ASA

2 1,514,200 2.75% JPMORGAN CHASE BANK

3 918,500 1.67% MORGAN STANLEY

4 720,000 1.31% DEUTSCHE BANK AG

5 672,000 1.22% GOLDMAN SACHS

6 495,640 0.90% SKANDINAVISKA ENSKILDA

7 466,400 0.85% VITAL FORSIKRING

8 400,000 0.73% BANK JULIUS BAER

9 385,000 0.70% FIRMAMENT AS

10 375,000 0.68% THIRD AVENUE INTL.

11 345,800 0.63% MORGAN STANLEY & CO

12 343,500 0.62% NORDEA BANK DENMARK

13 316,736 0.58% JPMORGAN CHASE BANK

14 295,000 0.54% SIS SEGAINTERSETTLE

15 267,900 0.49% NORDEA BANK SWEDEN

16 253,000 0.46% JPMORGAN CHASE BANK

17 253,000 0.46% CREDIT SUISSE EQUITY

18 251,240 0.46% DEUTSCHE BANK AG

19 247,000 0.45% INSTITUSJONEN FRITT ORD

20 234,200 0.43% ENSKILDA SECURITIES MEGLERKONTO INNLAND

 

Vil bare legge inn denne lista for sammenligning om et par måneder.

Link to comment
Share on other sites

Enga, vil bare bifalle dine innlegg i helgen. Har ikke så mye å legge til, trenden er ikke vår venn i hverken AKVER/KVI for øyeblikket. Jeg håper det kommende trendskifte på OSE også drar med seg et trendskifte i AKVER, helt egoistisk sett ønsker jeg billige KVI aksjer i løpet av mai.

 

Markedet tok ikke innover seg at det ble løsning i Warnow striden med EU forrige uke. Warnow viser hvor opphausset skjelettene til KVI er, media har nevnt noen ekstreme summer når denne striden har vært beskrevet og så renner det bare ut i sanden.

 

Jeg ser for meg terminering av Sea Launch investeringen i løpet av året (utskytning 05.05), og positivitet rundt Philadelphia. Hva er egentlig igjen av 'søppel' i Kværner da??

 

La for all del KVI falle til 60-70,- igjen, så kan vi laste til randen...:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser på iMarkedet at Alfred Berg har gjort en analyse om KVI/AKVER der konklusjonen blir at det er bedre å eie Aker Kværner gjennom KVI enn ved direkte eierskap. Kursmål KVI: 152,- AKVER: 112,-

 

Selv tror jeg KVI skal videre ned etter at byttet er gjort. På lang sikt er jeg enig med BengaBøg i at KVI kan være det mest spennende selskapet. Jeg får prøve å kjøpe litt KVI hvis den synker videre.

 

Jeg har valgt å akseptere byttetilbudet, men jeg undres stort over kursutviklingen siden toppen på 150-oglitt - spesielt i AKVER....

Link to comment
Share on other sites

Espen, hyggelig at du avlegger ett besøk her på topic'en selv om Brann sliter litt på midten av tabellen etter besøk fra Odd i går. :D Til alt overmål bør Vålerenga ta teten i kveld...

 

Til saken, Alfred Berg må med dette tilegge Sea-Launch, Philadelphia, Romania verft osv. positiv verdi og det er jeg ikke så sikker på om markedet er enige i. Jeg tror som de fleste andre (her på forumet i hvert fall) at KVI skal ned på kort sikt og posisjonerer meg deretter. At jeg skal kjøpe KVI når den bunner ut er det liten tvil om.

 

Alfred Berg har tidligere vært en smule negative til KVI/AKVR, og har hatt salgsanbefaling på aksjen siden den var under 60,- I realiteten tror jeg ikke de har brukt noe energi på å analyser selskapet i det hele tatt, litt sure var de også over at de ikke ble tildelt oppdrag i den pågående (enorme) oppdelingsprosessen.

 

Uansett skulle jeg likt å lest grunnlaget for kursmålene.

Link to comment
Share on other sites

Nå teller jeg virkelig på knappene.Har ennå ikke sendt skjemaet for ombyttning og er fortsatt usikker på hva jeg skal velge.Pr.nå heller jeg til å beholde KVI.KVI har sansynligvis et større potensiale i seg enn AKVER /YARDS hver for seg.

Jeg forstår heller ikke hvorfor KVI skulle falle etter byttet.I såfall skulle den ha falt for lenge siden.De underliggende verdier er ikke endret.Etter min mening vil KVI komme opp på AKVR nivå ganske raskt.Eksponeringen mot Sea Launch etc. kan like gjerne være en mulighet som en trussel.

Det skulle ikke undre meg om vi ser en trend allerede på slutten av dagen.

Hittil har jeg fulgt hovedholdningen i forumet ,men som alle andre har det motsatte skjedd av hva vi har trodd skulle skje.

Må derfor innrømme at jeg føler meg fristet ,for engangs skyld, til å gå imot strømmen.

Sitter med 1200 KVI og 500 AKVER.

Link to comment
Share on other sites

Har full forståelse for usikkerhet og betenkeligheter omkring KVI og byttingen.

 

Synd at vi som aksjonærer skal forledes ut i "synsning og undring" om hva som foregår. Den informasjonen som har vært gitt stykkevis og delt gjennom prosessen viser seg jo ikke å være i samsvar med forutsetningene som ble gitt av ledelsen på et tidlig tidspunkt. Meget kritikkverdig, og dette lukter.

 

Selv har jeg valgt å ta byttet for alle mine akjser. Ser egentlig ingen fare med det. Kursutviklingen kommer. Å velge å bli sittende i KVI med alt betrakter jeg som et stort risikomoment etter hvordan markedet har priset aksjen den senere tid.

 

Bakgrunnen for mitt bytte er følgende:

 

Holder AKVER seg noenlunde etter forutsetningene så skulle det være like greit å skifte i mellom selskapene direkte på børsen. Føler at jeg har større frihet i valgene på den måten fremfor å låse alt fast i et selskap hvor hovedaksjonæren er kjent for sine finansielle kromspring og har muligheten for dem her så vel. Før man aner det er KVI og AkerRGI fusjonert og da kan det bli vanskelig å komme seg ut med beholdningen inntakt for oppkjøp i AKVER og AKY.

Link to comment
Share on other sites

Nå er byttemuligheten definitivt over, skal bli spennende å se om dette blir en reprise av PGS fadesen... Men det spiller vel strengt tatt ikke så stor rolle om man har byttet eller ikke verdimessig vil jeg tro.

 

Det er en viss fare for at mange har latt være å bytte, og at betingelsen om at 18.750.000 aksjer i KVI skal byttes mot AKVER/AKY ikke blir oppfylt. Dersom det blir ekstraordinær generalforsamling og forsinkelser tror jeg aksjekursen vil falle i begge selskaper. Usikkerhet gir rabatt.

 

Jeg håper det går i orden :idea:

Link to comment
Share on other sites

Here we go again, Røkke har ikke draget på småaksjonærene. Det lukter rettsak allerede.

 

"Kværner-aksjonær Harald Rømcke har startet et opprør mot Røkkes framgangsmåte i forbindelse med oppsplittingen av Aker Kværner og tilbudet om å veksle inn aksjer. Han mener det er umulig for en vanlig aksjonær å ta stilling til all informasjonen som spys ut på rekordtid, og etterlyser råd fra Aksjonærforeningen.

 

Til TV 2 Nettavisen sier Rømcke at han har fått svært mange støtteerklæringer fra andre småaksjonærer etter at han gikk ut og forlangte at Aksjonærforeningen brøt tausheten i mandagens utgave av Dagens Næringsliv."

 

Les hele artikkelen i Nettavisen

 

Jeg syns Rømcke har rett i at prosessen har vært voldsom, men han lar seg for lett skremme av 'blekkene' som har kommet i posten. Veldig mye av det samme (regnskapstall) er listet opp i alle prospekter som er sendt ut. Tar man bort uvesentligheter blir det ikke så veldig mye igjen.

 

Kanskje noen bør fortelle Rømcke om dette forumet?? :D

Link to comment
Share on other sites

Pirelli,..

 

Som du sier er det nå for sent til å velge bytte jfr. tilbusfristen. Det som nå gjenstår er eventuellt at alle aksjene som skulle delta ikke var kommet med og en ny genralforsamling må ta stilling hva som da må skje.... Og som vi nok antar, det som må skje, vil bli etterkommet.

 

Forumet her trakk ikke til seg alle de ulike eierene med sine spørsmål og potensielle konklusjoner for å utdype temaet. Men jeg tror ikke vi få på denne tråden heller hadde forventet det.

 

Likevel synes jeg det er litt synd at det ikke kom flere innlegg for og imot byttet.

Hadde håpet på flere herom fra starten av.

 

Uansett, jeg satser videre på at alle tre og AKVER med AKY kommer til å bli årets børsvinnere.

Link to comment
Share on other sites

Da er det klart; småaksjonærer flest valgte å sitte i KVI. Vel, dem om det.

 

Fra Dagens Næringsliv:

 

Kværner hadde ved fristens utløp registrert aksepter fra 9.907.128 aksjer i selskapet i forbindelse med aksjebyttetilbudet, tilsvarende 22,16 prosent av aksjekapitalen.

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok vise seg at det var lønnsomt å bytte, Aker Yards kommer på børs mot slutten av måneden og kommer garantert til å trades over 100,- Så da kan man evt. selge AKVER/Aker Yards å kjøpe tilbake KVI beholdningen, vips, gratis lunsj.

 

Kværner vil selge Aker Yards aksjer for ca. 600 millioner i forbindelse med noteringen som er planlagt 28.05, ref. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article231049.ece

 

Hvilken pris som oppnås i dette spredningssalget vil selvfølgelig få stor betydning for åpningskuren. Jeg tipper mellom 130,- og 145,- ett sted.

Link to comment
Share on other sites

Tror også det er et lønnsomt bytte.

 

Kommer kursen på AKY ut omtrent slik Pirelli tipper skal det ikke store løftet i AKVER før det virkelig monner på den samlede verdi av disse selskapene.

 

Skulle anta ved kurs 145 på AKY at de fleste kommer i godt pluss med AKVER på 124 så da er det bare å håpe at markedet er der om en måneds tid.

Link to comment
Share on other sites

Hei .

Så er loddet kastet.Satt med faksen hånda

til 15.55-og sendte den!

Innlegget ifra deg Laphroaig var det lille som skulle til -uten at jeg senere skal gi deg skylda.

Dette har vært det vanskeligste case jeg har vært med på , men nå er vi klare for en oppgang med fokus på drift.Den har i de siste måndene kommet helt i bakgrunnen.

Vil ikke kommenter muligheter for kursutvikling fremover - har bommet for mange ganger - men jeg tror på en god utvikling med fokus på det industrielle og at gode nyheter endelig kan gi seg positive utslag på kursen.Det er noe vi ikke har vært vant til. :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

RGI vil ikke bytte KVI aksjer mot AKVER/AKY og da blir det ekstraordinær generalforsamling 19.05 for å godkjenne at det skrives ned ca. 10.805.985 i steden for 18.275.000 aksjer fra KVI i bytte mot AKVER/AKY aksjer.

 

Dette vil si at RGI's eierandel i KVI blir ca. 74% i motsetning til planlagt 89%. Jeg tror dette er positivt fordi aksjen blir mer likvid. Derimot levner dagens børsmelding liten tvil om at det kommer ett oppkjøpstilbud fra RGI til de resterende KVI aksjonærene, her er ett sitat fra børsmeldingen: "Samtidig gjentar Aker RGI sitt ønske om å drøfte et nærmere samarbeid og mulig fusjon med Kværner og har gitt fullmakt til selskapets administrasjon til å innlede en dialog med Kværner om en mulig fusjon."

 

I dette kan det ligge oppside i KVI, jeg tviler på at RGI får noen særlig akksept ved dagens kurs dersom det kommer ett tilbud. Kanskje ikke så dumt å kjøpe KVI allerde nå?

 

Synspunkter??

Link to comment
Share on other sites

Tar man i betraktning sise dagers omsetningsvolum i disse aksjene så ser det ut som markedet er avventende, om ikke skeptisk til hva som videre vil skje med KVI.

 

Man skal vel heller ikke se vekk fra at aksjen kan være i et spill for å holde kursen lav slik at RGI kan få en "billig" inngang?

Link to comment
Share on other sites

Fra dn.no, http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article232925.ece

 

Via ombyttetilbudet av Kværner-aksjer til aksjer i Aker Kværner og Aker Yards har det ifølge avisen vært mulig å regne seg frem til en implisitt verdi av Aker Yards, selv om selskapet ennå ikke er notert på børsen. Disse beregningene viser at verftet har en verdi på 1,7 milliarder kroner, altså godt under halvparten av anslaget til Enskildas analytikere.

 

ESO mener altså at Aker Yards bør prises til rundt 150,- pr. aksje. Jeg kunne ikke vært mer enig :D :D

Link to comment
Share on other sites

Litt merkelig utvikling på KVI, ser den nå er under 100 i skrivende stund.

 

Volumet er lavt, svært lavt, men likevel synes jeg det er underlig at noen selger nå. Som Pirelli sier nedenunder, det bør ligge en upside i KVI. Men markedet tar ikke den inn.

 

AKVER som egentlig bare vel 50% av tilbudstakerene byttet til seg fra KVI burde vel være fornøyde så langt, men hittil hat det knappest vært omsetning de siste dagene. - I alle fall er det ingen stor selgerside, og det betrakter jeg som positiv holdning fra investorene.

 

Usikkerheten omkring AKY er jo formidabel når man ser på artikkelen i DN som Pirellie henviser til. Synd de ikke har forklart litt omkring hvordan de har regnet ut potensialet.

 

Nei, nå er det bare å håpe at ledelsen i disse selskapene kommer på banen og redegjør litt om utviklilngen av omorganiseringsprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare ordretørke i AKVER for tiden, volumtørket i tradingen begynner nå også å bekymre. Det er liten tvil om at AKVER trenger påfyll i ordrebøkene, og det kjappt. Tekniske nøkkelpersoner begynner nå å forsvinne ut dørene og konkurrentene står klar for å ta dem i mot. Jeg jobber hos AKVER's største konkurrent innenfor Subsea området, FMC, og bare i min umiddelbare nærhet sitter det 5 ingeniører som akkurat har sluttet hos AKVER. De har gått av Dalia og Kristin prosjektet som nå går inn i avsluttende faser.

 

Siden desember har FMC blitt tildelt EPC (subsea) kontrakter med en verdi over 5 mrd. NOK, dette inkluderer Ormen Lange og en rekke andre store og små kontrakter AKVER har vært med å kjempe om. Det hjelper lite at ABB Olje og Gass er i en like kjip situasjon som AKVER, mens Cameron ser ut til å ha sikret seg en stor kontrakt utenfor Nigeria. De fire nevnte er selskapene som er med på subsea eventyret.

 

Aktiviteten innenfor Olje og Gass er altså sterkt fallende hos AKVER i disse dager, og det fører igjen til at miljøet tappes for resursser. Dette kan igjen føre til gjennomføringsproblemer dersom aktiviteten plutselig tar seg kraftig opp. En ond sirkel.

 

Slik jeg ser det må AKVER sette sine kort inn på å vinne LNG kontrakter, de store EPC kontraktene innenfor subsea er allerde tildelt konkurrentene. Kommende uke vil vi som byttet til oss AKVER aksjer med KVI aksjer få disse inn på VPS (10.05) og da kommer det aksjer i markedet som kan selges på dagens nivå med fortjeneste. Jeg er redd dette kan føre til ett fall i aksjekursen.

 

La meg presisere at dette innlegget bare beskriver Subsea aktivitetene til AKVER, og selskapet består av veldig mye mer en dette. Men Subsea er en viktig bidragsyter pga. marginer og størrelse på kontrakter, derav min bekymring. Aker Kværner trenger kontrakter, store LNG kontrakter..!

 

Aker Yards er jeg ikke bekymret for :D :D

Link to comment
Share on other sites

Nå vet vi hvem det er som står bak den siste tidas styrte kursfall i AKVER og KVI. Sakset fra iMarkedet:

Investoren Øystein Stray Spetalen har benyttet kursfallet til Kværner-aksjen til å kjøpe aksjer hos Røkke & Co.

Det er Finansavisen som skriver dette. Kværner-kursen har falt kraftig. Nå skal Spetalen ha bladd opp med 25 millioner kroner, for å kjøpe seg inn i Kværner. Det kommer frem i en fersk aksjonærutskrift Finansavisen har fått tak i. En av Spetalens investeringsstrategier er å kjøpe aksjer som har falt kraftig. Dermed passer Kværner-aksjen godt inn i porteføljen etter den siste tidens fall.

Nå skal vel saueflokken løpe om kapp? :roll:
Link to comment
Share on other sites

Tror neppe det er Spetalen alene som har greid å kjøre kursen i KVI ned, men hvem vet? Han kjenner godt til selskapet og dets potensiale.

 

Ellers forekommer det meg underlig at omsettningen i AKVER er så uendelig liten.

 

Noen som har formeninger om det?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...