Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

Fredag 28. mai 2004, 11.12

 

Røkke vil danne industrikonglomeratet Aker ASA

OSLO, 28 mai (Reuters) - De Kjell Inge Røkke-kontrollerte selskapene Kværner og Aker RGI vil slå sammen sine industrielle aktiviteter i et nytt selskap kalt Aker ASA som skal inkludere Norway Seafoods, Dexion og eierandeler i Aker Yards og Aker Kværner.

Til å begynne med vil Aker ASA være 100 prosent eid av Kværner ASA, men planen er at dagens Kværner-eiere skal få utbytte i form av Aker-aksjer, selv om Kværner også skal beholde en andel i selskapet, som skal noteres på Oslo Børs.

 

Kværner-aksjonærene blir dermed eiere i to børsnoterte selskaper: Aker ASA og Kværner ASA, ifølge en melding fra Aker RGI og Kværner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Spørsmålet er om dette vil slå possitivt ut på kursen. Sitter i KVI og lurer på hvor skuta går. Trodde tidlig i dag at dette kunne gå veien. Aker Yards fikk kontrakt på 250mill og KVI aksjonærer får gratis Aker ASA aksjer i form av utbytte. Likevel selger folk seg ut av KVI. Håper det bare er en korrigering fra gårsdagens kurshopp på 7%.

Link to comment
Share on other sites

I og med tilbudet om bytte til AKVER og AKY tidligere lå det vel i kortene at "Røkke" ville bli hovedeier av KVI. De fleste antok vel i den senere tid at minoritetsaksjonærene her ville få kompensasjon for en eventuell overdragelse i form av kontant utbetaling i forhold til selskapets verdi.

 

Det som nå signaliseres/kunngjøres er kompensasjon i form av aksjer istedenfor kontanter. - Omsetningen av disse aksjene vil antakeligvis få en laber interesse?

 

Tror Røkke har gjort en ny finansiell vri og berger kontantbeholdningen på en glimrende måte. - Se forøvrig tidligere innlegg på denne tråden, mange muligheter har vært debatert og analysert her om selskapets utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest børsmeldingen, men for å si om dette er positiv eller negativ utvikling for minioritetsaksjonærene er umulig å si. Forferdelig kompliserte transaksjoner og en del ukjente parametere fra blant annet Norway Seafoods gjør dette uoversiktelig.

 

FIP fortsetter sin dropping av poster på 100 aksjer i AKVER når siste omsatte ligger på selgerkurs, på den måten presser de aksjen ned.

Link to comment
Share on other sites

Fredag 28. mai 2004, 13.07

 

Kværners Aker-aksjer skal "dividendes ut" -Røkke

 

OSLO, 28 mai (Reuters) - Kværners dominerende eier Kjell Inge Røkke sier fredag at han legger opp til at Kværner i løpet av noen år skal fordele sine aksjer i det nye Aker ASA til sine aksjonærer.

 

- Over tid er det Kværners klare mål å dividende ut sine aksjer til sine eiere, sier Røkke.

 

Men han legger til at dette vil ta flere år.

 

Med den på fredag foreslåtte struktur for Aker-Kværner-systemet, vil Kværner være eier av 49 prosent av de ikke-stemmeberettigede aksjene i Aker ASA foruten eksponering mot Sea Launch, pensjonsordninger til en større gruppe britiske ansatte i Aker Kværner og noen mindre selskaper som etter planen skal selges.

 

Røkke vil med de foreslåtte transaksjonene eie 67,8 prosent i Kværner. Andre aksjonærer vil etter forslaget eie 32,2 prosent.

 

Røkkes industriaktiviteter som Norway Seafoods, arkivsystemprodusenten Dexion og andeler i noterte Aker Kværner og planlagt noterte Aker Yards legges inn i det nye Aker ASA som etter planen skal noteres i løpet av høsten.

Link to comment
Share on other sites

Spetalen likte ikke verdisettingen i forbindelse med transaksjonene: "Spetalen var særlig uenig i at Røkkes rådgivere hadde brukt børskurs når de skulle fastsette verdien av Kværner-aksjene, mens resten av Aker RGIs eiendeler var gjenstand for en konkret verdivurdering. Spetalen mente samme framgangsmåte burde vært brukt for Kværner ASA, som han hevdet blir handlet til en betydelig rabatt ved Oslo Børs"

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article231720.ece

 

Samme som skjedde når Aker Kværner (børskurs) fusjonerte inn Aker Yards (verdivurdering).

 

Røkke har skaffet seg kjipe minioritetsaksjonærer i Haudemann og Spetalen ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke hver dag jeg er inne på denne tråden for å skrive. Hang med i prosessen i fbm splittingen av det som en gang hadde ticker AKVR. Var også inne og eide litt av selskapet.

 

Har etter hvert falt mer og mer av. Og nå har jeg definitivt mistet oversikten. :eek: :eek: :eek:

 

Syns bare jeg så noe som minte mistenkelig om ironi:

 

Er den sure Spetalen den samme som dere har beskyldt for å være den som eier vps-kontoen (FIP) det blir dumpet 100 aksjer fra i slengen?

 

Hadde jeg vært journalist i VG nå, hadde jeg ligget meget lavt i nærheten av denne mannen! :roll:

 

Håper neste innlegg blir litt mer seriøst... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra DN

 

"I utgangspunktet vil Aker ASA være heleid av dagens børsnoterte Kværner ASA, men planen er at Kværners aksjonærer skal få utdelt utbytte i form av aksjer i Aker ASA. Det nye Aker ASA vil bli søkt børsnotert i løpet av høsten. Dagens Kværner-aksjonærer vil dermed eie børsnoterte aksjer i både Kværner ASA og Aker ASA. Kværner ASA vil beholde en eierandel i Aker ASA."

 

Desto lengere jeg tenker dypere desto mere skjønner jeg mindre. Men i alle fall har jeg fått med meg at KVI og Aker RGI er slått sammen?

 

Foreslår da at vi fortsetter denne tråden med forhold omkring KVI og RGI og øvrigt under der det måtte passe, AKVER og AKY. Begynner å bli mange selskap av dette, kan ikke huske at det var meningen fra starten av.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi tredelt fra i morgen og flere deler skal det bli. Nå har jeg forstått det slik at Aker RGI skal fusjoneres inn i Kværner og samtidig børsnoteres som Aker ASA.

 

Laphroaig har gjort klart AKVER og AKY topicer for de respektive, og denne tråden gjøres om til KVI selv om det den siste tiden har vært diskutert hele Aker Kværner systemet her.

 

Link til tråd: AKY - Aker Yards

 

Link til tråd: AKVER - Aker Kværner

Link to comment
Share on other sites

Det ville være en sterk overdrivelse å si at jeg har kontroll på hva som egentlig skjer med Kværner og RGI om dagen, men jeg sitter med en følelse av at det ville være rimelig håpløst å kjøpe KVI akkurat nå. Røkke gir neppe bort noe gratis til Kværner selv om han eier 75% av Kværner selv, det som kommer inn i Kværner fra Aker RGI er nok priset riktig... Altså uten rabatt.

 

Jeg tror KVI kommer til å falle kommende uke, fordi markedet ikke har kunnskap om det som skal prises, og da tenker jeg først og fremst på Dexion og Norway Seafood.

 

Vi får se...

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 1. juni 2004, 6.46

 

Kværner-Røkkes rokade fikk blandet mottagelse

 

OSLO, 28 mai (Reuters) -

 

Magnatens Kjell Inge Røkkes plan om en rokade av industrielle aktiva mellom trekløveret Aker RGI Holding, Kværner og et nyetablert, børsnotert Aker ASA, fikk blandet mottagelse fra øvrige aktører på en presentasjon av transaksjonen.

 

På børsen handles aksjen klokken 15.28 ned 1,9 prosent etter presentasjonen av triangel-dealen.

 

En begrunnelse for kjernen i Røkkes plan -- fusjonen mellom Røkkes Aker RGI og Kværner, er at "ledelsesenergi og eierengasjement rettes inn mot industriell verdiskapning", heter det i en kommentar fra Kværners styreformann Lone Fønss Schrøder.

 

Dealen er et nytt kapittel i Røkke og hans kreditorers jobb med å børsnotere stadig nye deler av hans imperium og fordele gjelden i forhold til de ulike strukturenes aktiva og gjeldsbetjeningsevne, "adekvat kapitalisering" slik Røkke sa det fredag .

 

Den ferske Kværner-aksjonæren Øystein Stray Spetalen ga transaksjonen karakteristikker som "genial", "fantastisk" og "briljant" under presentasjonen.

 

Spetalen, som gjennom Tycoon Industrier eier en halv prosent i Kværner, var imidlertid kritisk til verdivurderingen av de foreslåtte fusjonspartene Aker RGI Holding og Kværner, som gir fordelingen mellom Røkkes og andre aksjonærers sits i den nye Aker ASA-potten.

 

På dette punktet var det flere kritiske røster blant tilhørerne.

 

Innvendiger som gikk igjen var at informasjonen rundt verdsettingen var mangelfull, og at Aker RGI og Kværner var verdsatt på ulikt vis.

 

- Vi har for lite informasjon til å kunne prise Kværner frem til fusjonsprospektet kommer, sa en aksjonær.

 

Verdivurderingene som ligger til grunn for bytteforholdet i fusjonen, avgjør hvor stor eierandel Røkke får i Aker ASA etter dealen, og er som sådan avgjørende for hvor briljant triangeltransaksjonen er for Røkke.

 

 

VRIENE VERDIER

 

Verdien på Aker RGI har av DnB NOR Markets corporate-avdeling blitt vurdert til 2.895 millioner kroner, med et slingringsmonn mellom 2.585 og 3.000 millioner, etter en såkalt "bottom up"-vurdering, kom det frem under presentasjonen.

 

DnB NOR Markets' corprorate-sjef Bjørn Erik Lippestad presenterte resultatene av verdivurderingen fredag.

 

Lippestad har jobbet med Røkke tidligere. I 1999 fremmmet Lippestad, da som banksjef i DnB, kredittsaken som førte til at DnB sammen med Sparebanken NOR lånte Røkke-selskapet TRG 4,5 milliarder kroner for å raide datidens børsnoterte Aker RGI

 

Fredag ble det av Kværner opplyst at verdigrunnlaget for fusjonen imidlertid ble jekket ned noe fra DnB NOR Markets forslag, som et resultat av forhandlingene, og satt til 2.695 millioner.

 

For verdivurderingen av Kværner brukte DnB NOR Markets en "top-down"-tilnærming, nærmere bestemt volumvektet aksjekurs, justert for usikkerhet rundt fusjonen og usikkerhet om Aker Yards' markedsverdi. Konklusjonen var at Kværner er verdt 115 kroner per aksje.

 

Fra salen var et ankepunkt at Kværner handles med en stor rabatt i forhold til underliggende verdier, og at bytteforholdet derfor blir skjevt når børskursen legges til grunn.

 

 

FAIRNESS OPINION

 

Meglerhuset Fondsfinans gjorde uavhengig av DnB NOR Markets en "fairness opinion" i forbindelsen med fusjonsforhandlingene.

 

Alfred Berg-analytikeren Kjell Erik Eilertsen var blant de med kritiske kommentarer rundt bytteforholdet i fusjonen under presentasjonen.

 

- De samme hadde en fairness opinion på Aker Yards, som viste seg å ikke stå helt i stil med det markedet vurderte, sa Eilertsen.

 

En ledig og avvæpnende Røkke sa han var forberedt på all oppmerksomheten rundt bytteforholdet, men at den videre utviklingen av verdiene vil ha mye mer å si på litt sikt.

 

- Jeg vet det vil være formeninger om bytteforholdet. Jeg vil ha fokus på hvordan gi reelle verdier så raskt som mulig, sa Røkke.

 

Røkke sa også at transaksjonen er en av mange viktige milepæler den siste tiden og må sees i et industrihistorisk perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Røkke flytter 2,1 mrd.

 

Kjell Inge Røkke samler alle problemene på ett sted.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (23.6.04 14:05)

 

Fredag 2. juli gjennømføres fusjonen mellom Aker RGI Holding og Kværner Holding. Med dette samles også Kjell Inge Røkkes likviditetsproblemer i det nye Aker ASA, skriver DN.

 

Ifølge avisen er det særlig overføringen av to kortsiktige sertifikatlån på i alt 2,1 milliarder kroner i Aker RGI-datteren Aker Maritime som letter romsdalingens betalingsvansker. De to lånene går til forfall hhv. i år og neste år.

 

I tillegg overtar Aker ASA Aker RGIs forpliktelser overfor minoritetsaksjonærene i Norway Seafoods og Aker Maritime - på totalt 260 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Game Over

 

EGM approves Kvaerner , Aker RGI merger

OSLO, May 28 (Reuters) - Shareholders in Norwegian industrial holding company Kvaerner (Oslo: KVI.OL - nyheter) on Friday approved a merger of the company with private investment firm Aker RGI, fully owned by financier Kjell Inge Roekke, Kvaerner said.

 

Roekke is also the principal owner of Kvaerner, which manages positions in energy and engineering company Aker Kvaerner and shipbuilder Aker Yards (Oslo: AKY.OL - nyheter) .

 

The endorsement of the merger by the extraordinary general meeting came as no surprise as Roekke was the architect of the deal and threw his full support behind it.

 

The merger creates a new conglomerate called Aker ASA, with 41,000 employees and businesses also ranging from seafood to industrial shelving and storage equipment.

 

Kvaerner will continue to exist as a holding company, with non-voting shares in Aker and ownership of some other assets.

 

Roekke will own 67.8 percent of Aker ASA.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kilde: OSE

 

KVI - ENDRING I FINANSIELL KALENDER

 

Rapportering av resultat for 2. kvartal 2004 er flyttet fra

mandag 30. august til tirsdag 31. august.

 

Ny finansiell kalender 2004 for Kværner ASA er følgelig:

 

2. kvartal: 31. august 2004

3. kvartal: 29. november 2004

 

Mvh

- Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser at det er mange nye fans av Aker og Kværner på HO, nå skal det vel ikke være så vanskelig å regne seg frem til tallene som Kværner skal legge frem.

 

Her er formelen:

AKVER overskudd

+Aker Yard overskudd

-Underskudd fra grums og skjeletter

=Kværner resultat

 

Jeg tror det skal mye til for at Philadelphia verftet ikke trekker ned en del millioner. Dersom skjelettene nå plutselig bidrar positivt vil nok Røkke få mange tidligere aksjonærer på nakken, mend er sitter det en del RGI og AMA aksjonærer fra før.

Link to comment
Share on other sites

Av min portefølje er det KVI jeg er vektet tyngst i.. Å jeg kommer ikke til å få sove i natt! Hehe. Men jeg har egentlig en positiv forventning etter at AKVER og AKY gjorde det såpass bra, jeg er veldig glad for det. :sunny: Har du noen artikler om de verftene i Philadelphia ?

 

Åååå dette er spennende :eek:

Link to comment
Share on other sites

Her er noen linker som omhandler Kvaerner Philadelphia Shipyard, Inc.

 

Hvorfor ikke starte på selskapets hjemmeside: http://www.phillyshipyard.com/

 

Bizjournals.com: 4th ship being built at Kvaerner Philadelphia

Kvaerner Philadelphia Shipyard has started construction of its fourth container vessel at the company's facility in Philadelphia. The ship is expected to be completed by early 2006.

Såvidt jeg har forstått bygges dette på spec, dvs. at selskapet ikke har fått noen bestilling på skipet men 'gambler' på at noen vil kjøpe det etter hvert.

 

Gamle spøkelser gir minusresultat for Aker Kværner

olf.no: 01.03.2004 15:34

Lund trakk spesielt fram skipsverftet Kværner Philadelphia, blant flere tapssluk Aker Kværner sliter med. Dette verftet alene bidro med et underskudd på 728 millioner kroner. Verftet har imidlertid fått nye ledelse, og utviklingen følges også tett av konsernledelsen i Norge.

Om den negative trenden fortsetter for Philadelphia verftet er ikke godt å si, men vi får garantert svaret i morgen. Dersom tapet er lite vil det være positivt. Det er selvfølgelig viktig hva Røkke sier om de forskjellige skjelettene også.

Link to comment
Share on other sites

Kilde: TDN Finans

-----------------

 

AKER:DRIFTSRES 396 MILL I 1.H 2004 (659)

 

Oslo (TDN Finans): Aker ASA fikk et driftsresultat på 396 millioner kroner

i første halvår 2004, mot et driftsresultat på 659 millioner kroner i samme

periode i fjor.

 

Det opplyser selskapet i en pressemelding tirsdag.

 

Totale driftsinntekter var 24.748 millioner kroner (25.406), mens resultat

etter finansposter ble 61 millioner kroner (-205).

--

TDN Finans

HKH

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES C/KVI

 

-----------------

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye sprikende tall, jeg setter opp alle for å få en helhet:

 

Tall i millioner for 2Q04 - Aker ASA konsern

Driftsinntekter 24748

EBITDA* 1187

Driftsresultat 396

Resultat etter fin.poster 61

Ordinært resultat (før minoritet) -70

* Resultat før renter, skatt, avskrivinger og amortisering

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...