Jump to content

Ny på børsen


echr

Recommended Posts

Jeg er 24 år gammel og sitter igjen med 900.000 kr i gevinst etter et leilighetssalgs i Oslo (har nå flyttet til Berlin).

 

Jeg vil selvfølgelig ha så stor avkastning som mulig på pengene, men siden jeg trenger noe egenkapital dersom jeg en dag flytter tilbake til Oslo og må kjøpe ny leilighet kan jeg ikke "gamble" vekk alt i risiko prosjekter.

 

Tenkte å investere halvparten i et av Skagen fondene og den andre halvparten i aksjer. Men har ingen erfaring med aksjer. Ser jeg kan handle aksjer på internett gjennom min bank (terra-aksjehandel.no) eller bør jeg bruke nordnet.no sin tjeneste? Er det noen forskjell på disse tjeneste?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 24 år gammel og sitter igjen med 900.000 kr i gevinst etter et leilighetssalgs i Oslo (har nå flyttet til Berlin).

 

Jeg vil selvfølgelig ha så stor avkastning som mulig på pengene, men siden jeg trenger noe egenkapital dersom jeg en dag flytter tilbake til Oslo og må kjøpe ny leilighet kan jeg ikke "gamble" vekk alt i risiko prosjekter.

 

Tenkte å investere halvparten i et av Skagen fondene og den andre halvparten i aksjer. Men har ingen erfaring med aksjer. Ser jeg kan handle aksjer på internett gjennom min bank (terra-aksjehandel.no) eller bør jeg bruke nordnet.no sin tjeneste? Er det noen forskjell på disse tjeneste?

Jeg har ingen erfaring med Terra, men det er helt sikkert lavere kurtasje hos Nordnet (eller Netfonds).

Personlig benytter jeg meg hovedsakelig av Nordnet, og er på alle måter fornøyd med det.

 

Bortsett fra kurtasje, bør du også tenke gjennom om du vil ha behov for realtids-kursinformasjon.

Priser, programvare etc varierer stort fra den ene tilbyderen til den andre.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge hegnar webtv er det sprøtt å kjøpe aksjer no etter 4 år med jevn oppgang. Men som han sier kan en satse på solide selskaper. Orkla, Rec osv.

 

Min mening er vel at disse også vil falle når tiden er der.

 

Er du nybynner i aksjer vil du gå i den vanlige fella at du selger på bunn og kjøper på topp. Du vil oppleve at pengebeholdningen minker.

 

Tips:

 

Bruk Nordnet og følg med på "ekspertene". Da kan du lære av deres feil. Anbefaler deg å bruke minikurtasje. Da kan du handle for 28000 til kr 39. På den måten kan du kjøpe mer i et fallende marked (Farlig)

 

Selvfølgelig må du lære deg grunnleggende aksjelære. Dette er bare tips fra en

 

som tapte 60% av en liten sum i 1999 -2003 og har vunnet 30% (av en større sum)i de siste 4 årene med oppgang. Andre f.eks Hoff har gått10 gangern i samme tidsrom.

 

 

Per Tore

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er helt fersk i aksjemarkedet mener jeg du heller burde investert en større andel av pengene i Skagen Fondene og heller prøvd deg på aksjeplukking med litt mindre.

 

Vil også fraråde deg å drive daytrading. For nybegynnere er det absolutt den letteste måten å tape penger. Tenk langsiktig.

 

Når du først skal kjøpe aksjer anbefaler jeg deg å kjøpe i fundamentalt billige selskaper, gjerne i bransjer som du føler du kjenner godt. Flere av mine beste investeringer har jeg gjort i bransjer som jeg har en genuin interesse for, og dermed har det vært lettere å finne frem til de mest solide selskapene.

 

Du bør også helst unngå typisk sykliske aksjer som har steget i flere år. Faren er stor for at disse kan være nær toppen i en høykonjuktur. Jeg tenker først og fremst på råvarer inkl. olje.

 

Har du forresten funnet noen bransjer/selskaper du kan tenke deg å investere i?

Link to comment
Share on other sites

Hei dersom du investerer i aksjer må du tåle å tape deler av beløpet du investerer. Et godt råd er å sette seg inn i f.eks en bransje du kjenner godt og lese kvartalsrapporter og årsrapporter slik at du får bedre kjennskap til selskapet.

Aldri invester mer enn du kan tape.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Går du inn i aksjer i det volatile markedet vi ser nå, er du passe gær'n. Du kan satse på såkalt solide selskaper, men når REC fremheves som et solid selskap her, ringer varselbjellene litt for meg! Denne aksjen ser jeg som skummel, særlig på mellomlang sikt. Foreløpig ser vi ingen seriøse konkurrenter, men mye kan komme til å overta for solcelleteknologien når det gjelder "ren" energi. REC er blåst ut av alle proporsjoner og forsvarer neppe dagens kurs på lengre sikt. Dette er vel å merke min personlige oppfatning, men jeg ville heller satt pengene mine på paraplyselskaper som Orkla eller Hafslund.

 

Generelt vil jeg råde til å inngå en spareavtale i et skikkelig fond. Eventuelt vente til Oslo Børs dupper ned mot 400-nivået, noe som trolig vil skje i løpet av sensommeren. Dette høres pessimistisk ut, men jeg tippet ved starten av året at vi ser 510 ved utgangen av året og holder fast på det. Men først skal vi ned og ta fart. ;)

 

(OK, jeg er klar til å ta imot kjeft nå!)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kan noe som helst om aksjer anbefaler jeg deg å starte med å følge med på aksjemarkedet i noen uker UTEN å selv gå inn. Finn noen bransjer/aksjer du synes er interessante, les på forum og se hvordan ulike faktorer påvirker aksjene og børsen generelt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...