Jump to content

Wayfarer - presentasjon

wayfarer
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Mitt første innlegg på dette forumet, - og for den saks skyld noe som helst forum :ohmy:

Jeg har imidlertid fulgt med på ulike forum lenge, - både når det gjelder økonomi og IT, - men ett forum måtte altså bli det første å debutere på - og det ble her. Det bør de som står bak forumet ta inn over seg som den ros det er :biggrin:

Som navnet henspeiler på, - så er jeg også som menneske og "borger" en "wayfarer", - en "veifarende" som har prøvd en rekke ulike ting i mitt liv hittil - og alt for mye at jeg skal forsøke å gi selv en liten bit av det her i min første presentasjon.

Jeg hadde mitt første møte med børs og aksjer da jeg på åttitallet kjøpte noen poster i det daværende ærverdige "Nordenfjeldske Dampskibselskap", - som ikke lenge etterpå ble raidet - og ga meg en pen gevinst. Det ga meg blod på tann og har medført mange transaksjoner i ettertid i ulike selskaper. Noen med blodige tap og andre med hyggelige gevinster og i noen tilfeller en liten smak av en god cognac eller vin for å sette en ekstra spiss på det hele (Sann at jeg ikke bare samler, - men også en gang i blant smaker....)

Ulike finansielle redskaper har vært prøvd underveis, - både her "hjemme" og i mange ulike verdenshjørner (som det fortsatt så feilaktig heter til tross for at kloden er rund, - men skitt au - det har mindre betydning så lenge meningen går hjem hos de fleste.) I dag er det rene aksjer som står mitt hjerte nærmest her hjemme, - mens jeg har litt større forkjærlighet for fondsløsninger i de mer "fremmede" deler av verden. Det er tross alt begrenset hva man selv klarer å holde seg oppdatert på av selskapsinformasjon når geografien blir på andre sidsen av jorda.

Jeg oppfatter dette forumet her som sånn noenlunde "edruelig" og saklig til forskjell fra flere andre tilsvarende forum og har derfor bestemt meg for å prøve meg litt forsiktig fram her som aktiv deltaker. Første mål blir da selvsagt å oppnå status som medlem, - og deretter får vi se hvor aktiv jeg blir og om aktiv forumdeltakelse er noe som passer meg.

Selv med mange år som hybbyinvestor, - så er det i alle fall TO ting jeg har lært meg med omtrent 100% sikkerhet, - nemlig:

1. JEG har masse å lære ennå, - og VET det!

2. AKSJEMEGLERNE har masse å lære ennå, - men de aller fleste VET det IKKE! (De gir i det minste ikke uttrykk for at de er klar over at de har masse å lære ennå. Sjelden finner jeg de minste tegn til usikkerhet, - eller at de noen ganger har tatt feil. Og selv når de skyter totalbom, - så er hukommelsen deres ekstremt kort. Men rett skal være rett, - det FINNES noen få hederlige unntak, - men de er ikke direkte mange :unsure:

Vel, - det var min "lille" og første presentasjon av meg selv her på dette forumet. Siden jeg er ny i alle mulige forumsammenhenger, - så er jeg selvsagt åpen for alle mulige tips og råd om hvordan man lever og oppfører seg som forum-medlem. Og så håper jeg på en smule tilgivelse for eventuelle større og mindre "brølere" som måtte komme fra mitt tastatur i den aller første tiden.

Og til alle andre medlemmer som måtte finne på å snuble over denne poresentasjonen, - hjertelig til lykke med nasjonaldagen som står for døren !

Beste hilsninger fra

Wayfarer

Hei, Wayfarer.

Fin presentasjon. Velkommen i forumet.

Jeg deler dine synspunkter på aksjemeglere. De er mest opptatt av å tjene penger på kurtasjen, og anbefaler kjøp og salg i hurtig tempo.

Joe

Takk for velkomsthilsninger fra dere begge, Ståle og Joe!

Det er jo alltid hyggelig å bli tatt godt i mot når man endelig tar mot til seg og kaster seg utpå i debatten. Særlig når hilsningene kommer fra "de garvede" :biggrin:

I mitt tilfelle tok det lang tid å endre holdning fra observartør til deltaker i forumet, - men "bedre sent enn aldri" heter det jo, - så vi får tro det gjelder her også.

Kanskje "møtes" vi etterhvert i en annen post om et annet tema? I så fall, - vel møtt!

Heisann, jeg er også ny her og har også svært mye å lære ...

Kan jeg spørre, er du virkelig i arktis ...? Jeg er sjøl på en linebåt for tiden, vi ligge på det som festlig nok heter Sølebanken, og skal gjerne oppom Bjørnøya snart. :smile:

• 4 weeks later...

Hei Nansen.

For en del år tilbake jobbet jeg sammen med et team av amerikanske og kanadiske geologer. Lederen av dette temaet var en kvikk og hyggelig kanadier, som hadde litt uoppgjorte ting med de kanadiske skattemyndighetene. Så hver sommer når de ringte hjem til ham for å drøfte saken litt nærmere, traff de bare på hans kone, som ga beskjed om at han var på oppdrag "up in the Norwegian Arctic". Hver gang med det resultat at de ga opp ethvert forsøk på å få kontakt med mannen, - til tross for at vi store deler av tiden ikke var lengre nord enn i Nordland.

NEI, - jeg er ikke på Bjørnøya, - ei heller Svalbard (selv om jeg har vært der og er kjent med øygruppen.)

Definisjonene på "The Norwegian Arctic" er, som jeg har vist, litt flytende, - og jeg befinner meg SVÆRT langt nord for Polarsirkelen. Så langt nord at man i utlandet straks identifiserer mitt bosted som "far up in the Norwegian Arctic". Mesteparten av året har jeg ingen problemer med å identifisere meg med nettopp den beskrivelsen :smile:

Ut i fra hva jeg har hørt fra de som har vært der, - så skal Bjørnøya være verdt et besøk. Får du anledning til å komme på land, - så grip den! I disse tider, hvor mesteparten av verden er tilgjengelige reisemål, så er Bjørnøya fortsatt et sted hvor får andre har vært. Bare dèt kan jo være greit å ta med seg....