Jump to content

Utenlandske meglere


Nansen

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om det er noen utenlandske meglere som folk har prøvd?

 

Jeg er ute etter mulighet til å shorte aksjer i hovedsaklig USA og Canada, bedre utvalg i aksjer enn DNB, samt lavere provisjon (DNB har 30$ i USA). Jeg planlegger også å flytte fra DNB til Nordnet, men det er på grunn av en del andre ting som stabiliteten og det generelle inntrykket de gir. DNB evner f.eks. ikke å oppdatere kursene på mine utenlandske aksjer.

 

Jeg har lest nok om e*trade til å sky det som pesten (kundeservice og lock-in). Schwab liggger foreløpig litt over det jeg ser for meg i minsteinnskudd, og gir ikke nødvendigvis inntrykk av at de satser på kunder fra land hvor de ikke er representert.

 

Zepto.com ser ut til å tilby konto til utlendinger mot at man sender inn noen skjema. Har noen prøvd dem?

 

Er det andre tjenester som er vanlig å bruke? Blir det et helvete med skatten?

Link to comment
Share on other sites

Er det andre tjenester som er vanlig å bruke? Blir det et helvete med skatten?

 

Mulig jeg tar feil her, men belastes ikke overskudd på aksjehandel i utlandet med inntektsskatt i stedet for kapitalbeskatning?

Videre vil evt. utbytter også beskattes.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tar feil her, men belastes ikke overskudd på aksjehandel i utlandet med inntektsskatt i stedet for kapitalbeskatning?

Videre vil evt. utbytter også beskattes.

 

Altså dette går jeg da ut fra at taler mot en utenlandsk megler...? Eller blir det samma med en norsk megler, om man handler utenlandske aksjer?

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tar feil her, men belastes ikke overskudd på aksjehandel i utlandet med inntektsskatt i stedet for kapitalbeskatning?

Videre vil evt. utbytter også beskattes.

 

Dette er nok feil. Jeg har handlet en del i utenlandske papirer, men har aldri betalt noe utover kapitalskatt på gevinsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser dette er litt gammel tråd, men interessant og kanskje noen vet mer om dette nå..

 

 

Jeg vurderer å kjøpe meg litt opp i utenlandske aksjer (på NYSE) som har gode utbytter nå mtp de lave aksjekursene..

 

I Norge var det vel før sånn at om man fikk utbytte fra norske selskaper så var dette skattefritt (for å unngå dobbeltbeskatning), men om jeg husker rett så ble det endring der for noen år siden (etter vi fikk rødgrønn regjering?), slik at utbytte nå beskattes på lik linje som annen finansinntekt (28%).

 

 

Noen som vet hvordan det er hvis man har megler i da f.eks. USA og kjøper aksjer på NYSE:

- Betaler man skatt til Norge eller USA?

- Hva er finansbeskatningen i USA?

- Betaler de skatt på utbytte i USA på lik linje med vanlig finansinntekt?

 

 

 

..Var noe mer som surret i hodet også, men akkurat nå får jeg ikke tak på det - så kommer tilbake til det.

 

 

Men noen som har noen gode svar på det jeg lurer på?

 

 

Cheers :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...