Jump to content

Northland Resources


Hoff@

Recommended Posts

Liker ikke utviklingen i makro.

 

Aksjonærene rømmer NAUR om dagen og jeg skjønner godt hvorfor. Utviklingen kan fort tegne seg slik:

 

- NAUR må skaffe penger til utbygging av sine prosjekter

- Bankene krever høyere sikkerhet i form av større egenkapital og høyere renter:

- Emisjonsbehovet øker, samtidig som aksjekursen synker

- Utvanning av aksjonærene, i værste fall vil långiverne få betaling i form av aksjer

 

Hva med det fundamentale?

- NAUR er helt avhengig av at deres produkt etterspørres i markedet. I værste fall kan Kina gå på ræva, vi ser flere tegn til at boomen i Kina har bobletendenser*. Dersom et slikt krakk i Kina faktisk finner sted tror jeg det vil bety kroken på døra for NAUR. Et juniorselskap som helt og holden baserer seg på fremtidig inntjening vil i mine øyne ikke ha livets rett i et markedsklima der etterspørselen er synkende.

 

Glem heller ikke frykten for deflasjon. Hvis vi får deflasjon vil investorer avvente sine investeringer, fordi de kanskje får kjøpt billigere i morgen på grunn av lavere priser.

 

 

Vi kan fort komme inn i en negativ spiral her.

 

"Alle" er negative akkurat nå, og Oslo børs har falt med 70 poeng på en måned. Vi kan fort få en rekyl på kanskje 20 poeng, men det fundamentale tilsier et fortsatt surt børsklima. Dog venter markedet på flere nyheter fra NAUR i tiden fremover. De som ventes først er:

- Off-take agreement med samarbeidspartner er ventet i nær fremtid

- Miljøgodkjennelse med positivt utfall er også ventet i Juni

 

*

- Eiendomsaksjer stuper

- Dollaren styrkes, noe som har klare negative konsekvenser for Kina, fordi varene de selger blir dyrere å kjøpe.

- En BNP-vekst på nærmere 10% vil ikke fortsette. Ser vi en topp?

- Etterspørselen etter Kinesiske varer kan fort konsolidere. F eks Europas befolkning vil utvilsomt får svakere kjøpekraft i tiden fremover, grunnet økte skatter og lavere inntekter. Etterspørselen etter forbruksvarer (dupeditter Kina produserer) vil merke dette godt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

NAUR er et selskap uten inntekter. De har store planer om fremtidig utvinning av jernmalm, og deres fremtid avhenger av økt etterspørsel etter jernmalm internasjonalt.

 

Europa vil ikke være noen stor etterspørrer etter jernmalm de neste årene. Ei heller Amerika. Markedets utsikter hviler på en tro at Asia med Kina i spissen vil holde markedet gående. De siste ukene har vi sett flere tegn på svake utsikter fra Kina. Det begynt med fallende priser i eiendomsselskapenes aksjekurser. Og i dag kom også nyhetene om at eiendomsselskapenes obligasjoner har økende spreader i forhold til de andre sektorene. Ser vi toppen av en boligboble? Jeg tror det.

 

Min eksponering mot NAUR er fallende, jeg har solgt meg ut jevnt og trutt den siste måneden. Mye skurrer om dagen. De skal snart hente penger i markedet, og jeg tror de vil slite med å få inn alle de midlene de har planlagt nå som det er så mye uro i markedene. Jeg liker selskapets profil, med god ledelse, sterke fremtidige marginer og edruelige fremtidsplaner. Men uansett hvor robust selskapet er vil de ikke kunne motstå presset fra det internasjonale markedet.

 

Jeg har vært med på en eventyrlig ferd i NAUR, med fantastisk avkastning. De er et flott selskap. Men jeg vil nå avvente utviklingen å sitte på sidelinjen inntil videre.

 

Sitter i øyeblikket kun igjen med en liten brøkdel av aksjene jeg en gang hadde. Jeg vil nok likevel fortsette å holde et øye med selskapet, og fortsette å dele mine tanker rundt selskapet her på forumet.

 

So long NAUR!

Link to comment
Share on other sites

NAUR har som forventet informert markedet om sin første "Off-take agreement". Det er ventet at flere slike avtaler vil komme fremover. Avtalen betyr i all enkelthet at de har fått lovnader om at et eksternt selskap vil kjøpe deres produkt (Jernmalm) ved oppstart av produksjon. Kjøperen vil også nå på forhånd overføre kontanter til NAUR slik at de kan bruke pengene til å bygge produksjonsfasilitetene (pengene vil finansiere CAPEX)

 

Meldingen:

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=261969

 

Det er ventet at NAUR vil inngå flere slike avtaler i tiden fremover. Sådan er det sannsynlig at størrelsen på NAURs varslede emisjon ikke vil bli overveldende stor, fordi finansieringen i stor grad vil skje gjennom off-take aggrements og lån fra bankene de har avtaler med. Se avtale: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=255197

Link to comment
Share on other sites

Solgte på torsdag siste rester av mine posisjoner i NAUR etter meldingen fra selskapet om off-take agreement. Sitter for øyeblikket kun i cash. Det er mulig jeg kjøper litt bear og fysisk gull fremover, har ikke helt bestemt meg ennå. Det som er sikkert er at jeg nå er SVÆRT skeptisk til den økonomiske utviklingen i verden som helhet, og i sær aksjemarkedet og noen av verdens valutaer ( $ og Euro).

 

Så får vi se om jeg har rett.

 

Om jeg har feil (og aksjekursene skal fortsette å gå opp) har jeg bestemt meg for uansett å ikke være misfornøyd med min investering i NAUR. Jeg har over 300% gjennomsnittlig avkastning i NAUR på ett år. Det er jeg fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

NAUR vil holde et møte for aksjonærene i juni. http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=261963

 

Det vil sikkert bli presentert flere godbiter under møtet, og det kan kanskje være en god idé å være posisjonert i aksjen før møtet avholdes. Desverre er jeg ikke lenger velkommet til møtet, da jeg ikke lenger er medaksjonær.

Link to comment
Share on other sites

Synes NAUR holder seg brukbart. Det ligner litt på en bunning i aksjen, og

den virker til en viss grad å ha vendt litt oppover igjen. Men den klarer ikke

bryte opp av 50ma enda, så det er kanskje litt for tidlig å si.

plothistory.php?paper=NAUR&exchange=OSE&from=20091119&to=20100607&period=100&scale=linear&linewidth=1&height=250&width=500&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD-ON=&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD=14&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD2-ON=on&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD2=50&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD3-ON=on&p_WEIGHTED-MEAN.PERIOD3=200&p_FORMAT.FORMAT=lines&tas=WEIGHTED-MEAN,FORMAT,

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 1 year later...

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2549558.ece

 

Gruveselskapet Northland Resources faller til laveste nivå noensinne på Oslo Børs etter varsel om milliardsmell i Sverige og tilsvarende behov for friske penger.På mindre enn et døgn er verdier for omkring 2,5 milliarder kroner borte, tilsvarende et fall på nær 82 prosent.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2549558.ece

 

Gruveselskapet Northland Resources faller til laveste nivå noensinne på Oslo Børs etter varsel om milliardsmell i Sverige og tilsvarende behov for friske penger.På mindre enn et døgn er verdier for omkring 2,5 milliarder kroner borte, tilsvarende et fall på nær 82 prosent.

 

Her har vi ett nytt CRU, jfr diskusjonen her på forumet for et par år siden. Felles for begge: Elendig ledelse uten troverdighet som ikke vet fra den ene måneden til den andre. Det som er verst er at det er ikke de som kommer til å tape på dette, men småaksjoneærene og noen større. Les og lær i CRU-historien her for hvordan man skal og ikke skal handle når nedturen (og tapet) allerede er et faktum.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...