Jump to content

The bulls are back!


Recommended Posts

De amerikanske børsene preges i øyeblikket av usikkerhet hvorvidt den siste tidens makrotall er positive eller negative for aksjemarkedet på mellomlang sikt. Jeg tenker da spesielt på følgende tre nøkkeltall:

 

1) "Nonfarm payrolls" for mars knuste forhåndsestimatene. 308 000 nye sysselsatte er den største økningen siden april 2000. Samtidig ble tallene for januar og februar oppjustert med totalt 87 000.

2) I går kom "Retail sales" for mars som viste en eksplosiv økning på 1.8%. Dette var mer enn det dobbelte av forventet.

3) I dag kom tall for "Core CPI" som viste en økning i kjerneinflasjonen på 0.5%, også det klart høyere enn forventet.

 

Det positive med disse tallene er for det første at paradokset knyttet til det såkalte "jobless recovery" muligens faller på plass. 1) tyder helt klart på at sysselsettingen er i ferd med å ta seg opp. For det andre viser de at etterspørselen etter varige goder er høy samtidig som markedet absorberer en prisøkning fra bedriftenes side. Kombinasjonen av 2) og 3) vil derfor gi vekst på topplinja til selskapene. Ett av ankepunktene mot resultatveksten det siste året er jo at den først og fremst har kommet som et resultat av kostnadskutt, hvor det før eller siden ikke er så mye mer å hente.

 

Det negative med tallene er selvsagt at de peker mot en renteøkning. Isolert sett er dette negativt for aksjemarkedet av minst to grunner: 1) Bedriftenes lånekostnader øker, og 2) Alternativ investering i rentemarkedet blir relativt sett mer attraktivt. Man bør imidlertid ikke glemme at rentene i USA er på historisk lave nivåer. Med en signalrente på 1.0% er man milevidt unna nivåer som blir belastende for selskapene. Dessuten mener mange at eventuelle renteøkninger ikke vil komme på mange måneder ennå. En undersøkelse jeg leste indikerte omtrent en 50/50 fordeling blant eksperter hvorvidt neste renteøkning kommer før eller etter 2005. Historisk sett er det visstnok ikke tradisjon med renteøkninger i forkant av presidentvalg (november).

 

Min konklusjon er at de positive faktorene knyttet til de nevnte nøkkeltallene er overveldende sammenlignet med utsiktene for renteøkning. Selv om aksjemarkedet iblant er ganske tungnemt, tror jeg ikke det vil gå så mange dagene før det kommer til den samme konklusjonen. Vi er i startgropa for mange år med bullmarked!

 

:wav:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I øyeblikket har jeg vanskelig for å ta aksjemarkedet seriøst. Hvis jeg har forstått de siste ukenes melodi korrekt, er markedet bekymret over alle de sterke makrotallene som viser at verdensøkonomien går så det griner. Da skal man altså lempe ut aksjer til gi-bort-pris, sette pengene i banken og håpe på at renta stiger til 2% før året er omme. Jadda...

 

:roll: :roll: :roll:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...