Jump to content

Ny på børshandel


totte1

Recommended Posts

Hei, jeg er ny her, er det noen sider eller linker der det står info om aksjehandel, hva vi bør vite om handel/salg, når det lønner seg å kjøpe/selge aksjer og andre råd for en trainee. Har lest en del innslag her, det er mye nyttig for meg. Hvordan er det å handle unoterte? Større mulighet for avkasting/tap, noe en bør tenke på ved handel der?

 

På forhånd takk for svar :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Unoterte? Større sjanse for gevinst, mye større sjanse for tap. Ikke noe å anbefale for en nybegynner.

 

Selv ville jeg avventet litt slik det ser ut nå, for det kan komme en reaksjon ned i markedet. Men for all del - så lenge du er våken og sitter klar til å selge (eller legger stop loss) må du gjerne kjøre på.

 

Du bør se på en del faktorer når du plukker aksjer. Prøver meg med et par generelle råd:

- Bestem deg for om du vil ligge long eller daytrade.

- Se på aksjer som ligger i en stigende trend.

- Kjøp aksjer som handles på et greit volum, slik at du vet at du får solgt når den tid kommer.

- Se på innsidekjøp.

- Lær litt om begrep som P/E, teknisk støttenivå etc. før du begynner så du forstår hva analytikere snakker om.

- Les alle anbefalinger du kan komme over - mange ligger ute på hegnar.no - men ikke bit på kroken før du har en relativt entydig oppfatning av hvor landet ligger.

- Sett stop loss så du ikke taper hus og hjem.

- Ikke kjøp mer av en aksje du har om den faller i den tro at du skal ta igjen det tapte. Generelt: Ikke kjøp en aksje som er på vei ned ("Don't try to catch a falling knife"), men vent til trenden snur opp. Du mister kanskje den første prosenten, men det er verdt det!

- Bestem deg for hvilket nivå du vil selge på.

- Ikke hør på aksjetipsene til sånne som oss, selv om vi tjener penger. Med mindre meningene våre understøttes av solide fakta, så klart. ;)

 

...og ikke irriter deg over at du solgte på feil tidspunkt om du har solgt med gevinst. Du blir ikke fattig av å ta gevinst.

 

 

Hilsen en som har brutt samtlige av disse budene som nybegynner og har lært av det!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har veldig tro på Sevan og Mhg, men som det står i et av dine tips skal man ikke kjøpe en aksje som faller. Nå har hele børsen falt og jeg har vurdert å kjøpe meg inn i en av disse aksjene? Tenker nemlig at om det kommer en reaksjon opp så kommer deg meget fort og jeg vil være for sent ute til et kjøp til god pris.

 

Jeg er også nybegynner og vil bare høre hva du tenker om det? Burde jeg vente å se om aksjen bli enda billigere for så å begynne å stige, deretter kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet min børskarriere ved å handle på OTC børsen. For min del så gikk jeg på en del sviende tap og et par gullfunn. På grunn av liberale regler rundt informasjonsplikt til markedet så trakk jeg meg fra hele greien.

 

Å handle på Oslo Axess kan ære et godt alternativ fremfor unoterte

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...