Jump to content

Handelshøyskolen vs BI


_Cosmo_

Recommended Posts

Er svært interessert i finans og aksjemarkedet. Ønsker en utdannele som gir et godt grunnlag for å få jobb innen denne bransjen. Etter mye om og men står det nå mellom Handelshøyskolen i Bergen (NHH) og BI. Noen med erfaringer, synspunkt om hva jeg burde gå for?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Morsomt å se at det er så mange som tror at selve skolen betyr om dere får jobb eller ikke i et anerkjent selskap.

 

Personlig kjenner jeg til endel fra NHH som ender opp som "konsulenter" m.m etter endt utdanning og ikke som leder. Fra mitt ståsted stiller nok BI nesten sterkere på den fronten, på bakgrunn av alle aktivitene de steller i stand.

 

Og ja, det kan godt være at NHH tilbyr bedre faglige aktiviteter, men nå har vel de fleste norske skolene dalt litt de senere år så...

 

Fokus på lederskap vil nok være en innertier fremover, men det er bare my 0,2.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Master i Finans på BI er et godt alternativ til den mye mer generelle\leder orienterte utdannelsen du får som siviløkonom. Hva med utlandet? USA anbefales om du har penger til det.

Har du ikke penger til å studere i USA, så ta en Master i Finans på BI eller Siv øk på NHH. Du kan jo alltids spesialisere deg i finans på din sivøk grad.

 

Om du ikke har karakterer til å komme inn på NHH, så kan du ta en bachelor i økadm på BI eller hio også hoppe over til Bergen for å fullføre. Da må du ha ca B i snitt ut fra bacheloren, noe som ikke skal være umulig.

BI er mer nettverk og markedsrettet, mens NHH er faglig sterkere. Det er iallfall min mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

"Personlig kjenner jeg til endel fra NHH som ender opp som "konsulenter" m.m etter endt utdanning og ikke som leder. Fra mitt ståsted stiller nok BI nesten sterkere på den fronten, på bakgrunn av alle aktivitene de steller i stand."

 

Det å være konsulent er ansett til å være omtrent mest prestisjetungt :cool:

Hvis man faktisk kan velge NHH, er det selvsagt et bedre alternativ.

 

 

stud.NHH :happy:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har gått siv.øk BI for litt for lenge siden.... ;)

Min enkle erfaring er: Resultatet er avhengig av deg! Endte selv opp i en av de "prestisjetunge" konsulentjobbene - ypperlig begynnervalg og fantastisk læringskurve.

 

Det viktigste du lærer på studiet er å lære og lære og lære.... Gå der du vil, velg studiet du brenner for og ha det gøy. Er ikke verre en det ;))

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Gått selv bacheloren på BI, og skal nå ta finans master i USA. BI er veldig bra det, men litt friere, så mer kommer an på deg selv. Selve ryktet utad, er blitt veldig bra også på BI, og det henger tungt igjen det NHH navnet. Mot utlandet er BI vel så bra !

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har selv studert på BI i Bergen og i Oslo og er strålende fornøyd med kvaliteten, men skulle jeg valgt en retning innen finans ville jeg kanskje valgt NHH - gitt at du har ingen preferanser i forhold til hvor du ønsker å bosette deg. BI Bergen har ikke master i finans om jeg ikke tar helt feil.

 

Jeg tror ikke hvorvidt skolen koster penger eller ikke burde være en utslagsgivende faktor i utgangspunktet, men per i dag er det lite som skiller skolene i forhold til kvalitet, så jeg har full forståelse for at dette er et valid argument.

 

NHH sies å være mer teoretisk anlagt mens BI kanskje er en mer innovativ skole som fokuserer på markedet i dag med en mer praktisk rettet læremetode.

 

I Oslo har BI veldig god kontakt med næringslivet så du treffer mange spennende selskaper på campus - dette gjør man selvsagt også ved NHH i Bergen.

 

Lykke til med valget og studiene :-)

Link to comment
Share on other sites

Du kunne godt vurdert industriell økonomi og teknologiledelse på NTNU i Trondheim. Da blir du visstnok sivilingeniør (eller dvs master nå da), men hvis du ikke har noe i mot noen teknologifag også så anbefaler jeg denne. Er selvfølgelig heeeelt upartisk og vet alt om BI og NHH. Not. Men linjen står sterkt prestisjemessig. Jeg går absolutt god for denne linjen og du blir en direkte konkurrent til BI og NHH om stillinger i næringslivet.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne godt vurdert industriell økonomi og teknologiledelse på NTNU i Trondheim. Da blir du visstnok sivilingeniør (eller dvs master nå da), men hvis du ikke har noe i mot noen teknologifag også så anbefaler jeg denne. Er selvfølgelig heeeelt upartisk og vet alt om BI og NHH. Not. Men linjen står sterkt prestisjemessig. Jeg går absolutt god for denne linjen og du blir en direkte konkurrent til BI og NHH om stillinger i næringslivet.

 

Godt innspill! De med bakgrunn fra ind.øk er svært ettertraktet i markedet i dag - jeg jobber opp mot mange store arbeidsgivere som forsøker å posisjonere seg for å bli attraktive mot denne retningen spesifikt, samtidig som de er på jakt etter studentene fra BI og NHH.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...