Jump to content

NASDAQ - Inne i en langsiktig oppgang?


Recommended Posts

Det vil seg ikke for US børser, den amerikanske økonomien sliter med tilitten. Utfordringen er todelt etter mitt syn; oljepris og rente.

 

Når det gjelder oljeprisen som nå er så høy at underskuddet på den amerikanse handelsbalansen vil fortsette å være skyhøy faller Bush administrasjonen for eget grep. Ved at ustabiliteten i Irak i stor grad må ta skylden for den utrolige oljeprisen vi nå ser. Jeg tror 'ulvene' i Washington hadde sett for seg en motsatt scenario nå noen måneder før valget. Nemlig at Irak var stabilisert og at Irakisk olje ble pumpet ut i oljemarkedet.

 

Vaultamarkedet har allerde priset inn en renteheving eller to fra FED, og det liker ikke aksjemarkedet...

 

fpNASDAQ-narrow.gqplus?630fpDJIA-narrow.gqplus?693

Dagens utvikling på Nasdaq og DOW

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Denne uken har Nasdaq trødd vannet, og den har egentlig ikke rikket seg av flekken. Men vi ser at et støttenivå er dannet ved ca 1.920. Til tross for økte forventninger om rente-hevinger, har altså nivåene holdt.

 

Jeg tror dette bør tolkes slik: Markedet er nå i en "tilvennings-fase", hvor investorene skal "venne seg til" høyere renter. Når markedet er tilstrekkelig tilvendt på den nye situasjonen vil bull-markedet forsette.

 

Jeg velger å holde på denne "analysen", så lenge støtten ved 1.898/1.900 holder. Jeg snur negativt hvis den ryker, noe jeg ikke tror skjer. Jeg tror tvert om at det sterke makro-bildet vil øke forventninger om økt omsetning og resultat i selskapene.

 

Denne grafen viser siste fem handelsdager på Nasdaq, og støtten ved 1.920 er lett å få øye på:

 

w?s=^ixic

Link to comment
Share on other sites

Enig. :cheers: Vi opplever en sidelengs bevegelse mellom 1900 og 2000. Jeg håper og tror at 1900 er sterkere enn 2000 og deretter 2080, men er litt nervepirrende. Vurderer å selge meg ut med en del ved skikkelig brudd på 1900...men det skjer ikke tror jeg. NASDAQ er opp 7 punkter i AH. Det er iallefall bra...noen som vet hvorfor? Jeg ser og ser på 1 års kurver og 10 års kurver for NASDAQ, og mener å lese ut av dem at ved å holde seg på 1900 ser alt lyst ut.

:flower:

Er det noen viktige tall til uken, som evt kan sette fart i NASDAQ(og resten av børsene)? Vi skal opp på noen mnd. sikt, renta er for lav og bedriftenes inntjening for god til annet. Korreksjonen som nå snart er slutt er bare en sunn reaksjon...med påfølgende oppgang. :arrow:

 

 

God helg! :brave:

Link to comment
Share on other sites

Avgørende uke for Nasdaq, tettpakket med begivenheter

 

Den kommende uke kan bli svært avgjørende for Nasdaq, som ligger faretruende nær støtten ved 1.900. Kampen "renter vs. gode resultater/økonomi” kan bli avgjort i den kommende uke:

 

Når det gjelder resultater kommer Cisco med tall på tirsdag kveld og Dell kommer med tall på torsdag . Det kommer en rekke resultater neste uke, men disse er vel kanskje de to viktigste.

 

Videre får vi kommende uke en rekke viktige nøkkeltall, som vil prege utviklingen på Nasdaq: Retail sales, handelsbalansen, industri-produksjonen og CPI og de ukentlige ”jobless claims” for å nevne noen av de viktigste.

 

At resultatene er i bedring i bedriftene er det ingen tvil om. Det har også kommet gode nøkkeltall som viser at økonomien er i rask bedring. Men kampen på børsen mellom ”rente vs. god økonomi” er enda ikke avgjort. Det vil skje neste uke tror jeg.

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til å være et enormt fokus på en eventuell kommende renteheving i USA. Sett i et historisk perspektiv er verdien av selskapenene i USA meget lavt vurdert, målt i forhold til rentenivået. Dr. Ed Yardeni fra Prudential Financial har utarbeidet følgende modell for S&P 500-indeksen, og som vi ser må vi helt tilbake til slutten av 70-tallet for å finne tilsvarende nivå som det vi ser i dag.

 

Jeg har også sett lignende modeller utarbeidet av DNBNOR Markets, og kan ikke skjønne annet enn at den turbulensen vi ser i markedet nå etterhvert vil roe seg, og fokus igjen flyttes over til selskapsresultatene.

 

 

valuation2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd vi kan komme til å falle gjennom, men jeg hadde ikke trodd det... uansett er vi i en opptrend, og det er fortsatt en del å hente i markedet... særlig ved å være litt selektiv. tror OSE er i minst 200 ved nyttår.

 

 

Orion skriver:

 

Langrentene stiger, og oppgangen skjøt ikke minst fart på fredag etter den sterke amerikanske sysselsettingsrapporten. Denne vil gi ammunisjon til dem innenfor den amerikanske sentralbanken som vil heve renten før heller enn siden.

I tillegg er oljeprisen råsterk, og konturene av et 70-tallslignende oljeprissjokk begynner å tre frem. Høye oljepriser har en stagflatorisk effekt på økonomien idet de bevirker til både økte renter og svakere resultater. Begge deler er som kjent gift for aksjemarkedet.

 

Fortsetter himmelfarten i langrentene og oljeprisen, er et større tilbakeslag på børsene uunngåelig. Når det gjelder langrentene, formoder vi imidlertid at mye av det kortsiktige stigningspotensialet er uttømt.Når det gjelder oljeprisen, antar vi også at den er i nærheten av et tak.Vi får avvente et par dager. I dag peker i alle fall både renter og oljepris i riktig retning.Faller oljeprisen 5-10 dollar, samtidig som langrentene flater ut, vil det være duket for et rally i de globale aksjemarkedene skriver Orion.

Link to comment
Share on other sites

Litt på kryss og tvers.

 

Det er vel ingen tvil om at langsiktige renter og oljeprisen er sterkt negativt for aksjemarkedt.

 

Likevel har markedet "vært med" hittil. Nå sier markedet NEI - dette holder - , og sakte men sikkert kommer verdensøkonomiens tungvektere inn og justerer.

 

Saudia uttalte seg glassklart offisiellt i dag. Det betyr igjen at OPEC skrur opp kranene. - Disse gutta spiller på børs også, så de har nok presset oljeprisen maksimalt for profitt derigjennom. Nå taper de litt på børs, og det kompenserer de ved å senke oljeprisen. - De taper egentlig ingenting på det siden de bare øker volumet.

 

Dermed vil vi i øyeblikket ha en ubalanse i markedet, men straks oljen flyter litt raskere skulle det være korrigert. - Tenker at en av de første aksjene som vi vil merke det på er RCCL og andre rene skipsaskjer som har storforbruk av olje.

 

Dette er effekter som raskt taes opp i aksjemarkedet og det samme med obligsjonspapirene for lange renter.

 

Tror egentlig at vi er inne i en liten korrigering her og tipper industri og skipsaksjer vil være blant de som først kommer ut av hengemyra.

 

Skal bli noen spennende dager fremover.

Link to comment
Share on other sites

Nasse ikveld ;-]

bull_seventies.01.jpg

 

 

 

 

Cisco Systems Q3 earns 17c, sales $5.6 bln (CSCO) By Chris Kraeuter

SAN FRANCISCO (CBS.MW) -- Cisco Systems (CSCO) reported fiscal third-quarter net income of $1.2 billion, or 17 cents a share, on revenue of $5.6 billion. During the same quarter last year, Cisco earned $987 million, or 14 cents a share, on sales of $4.62 billion. Excluding charges, Cisco earned 19 cents a share, a penny better than most analysts expected. The consensus sales target was $5.55 billion, according to Thomson First Call.

 

Litt over pari.. går ca i 0, som er OK.

Link to comment
Share on other sites

Vi er visst definitivt ikke ferdig med slaget om 1900- grensen.

 

Igår var det bull idag er det skikkelig bear.. Dette er kjedelig.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nasdag: Den ultimate testen

 

Det kan se ut som Nasdaq skal teste bunnen ved 1.880. Dette trenger ikke være negativt for utviklingen fremover, tvert i mot. Holder 1.880, er en dobbelt-bunn etablert, og markedet kan stige radikalt hvis det begynner å snu opp herfra..

 

Brytes 1.880 derimot, er det bare å finne frem pilleglasset...............

 

 

HER ER ET 5-dagers chart, hvor evt. dobbelt-bunn vises :

 

 

w?s=^ixic

Link to comment
Share on other sites

Etter etter min mening litt tidlig å snakke om dobbelbunn enda. I følge en bok Av Thomas Bullowski jeg nylig har ervervet har denne formasjonen en failure rate på hele 64% dersom man ikke venter på budd ut ut av formasjonen (dvs brudd over punktet hvor nedgangen mot første bunn starter ) før man anvender den som kjøpssignal. Dette betyr at nasdaq må bryte over ca 2050 før formasjonen gir et signal av særlig verdi. Boken heter Encyclopedia of charts and patterns og fås kjøpt på www.amazon.com.

 

Fyren har fulgt 500 aksjer gjennom 5 år 91-96 og laget statistiske data på en rekke tekniske formasjoner. Kan anbefales.

 

 

mvh

 

Håper forøvrig du får rett.

Link to comment
Share on other sites

Tror forøvrig at det kan være hensiktsmessig å lete etter tekniske formasjoner i et litt lenger perspektiv en 5dg chartet. Se for eksempel her på 3mnd med litt flaks kan vi få en dobbelbunn etter bunnen i månedskiftet mars og den som eventuelt dannes nå.

 

Vi får håpe det beste

 

_ixic.gif

Link to comment
Share on other sites

Hei Culpa :D

 

Hyggelig at flere skriver her :!:

 

Vi er jo enige, at noen dobbelt-bunn ikke er fulletablert før vi ser brudd av motstand på oversiden. Men testen i dag av 1.880 er uansett viktig. Får markedet troen på at dette virkelig er bunnen, så kan det bli morsomme dager.

 

Men enda er vi ikke der. Stemningen i USA er imidlertid nå så helsvart, at vi kan være i et vendingsområde. Men dette vil jo vise seg raskt tror jeg. Vi får en avgjørelse snart. Det vil garantert ikke ligge i ro ved 1.880 lenge.

Link to comment
Share on other sites

Dagsbunn ved 1878,77. Nesten 2,8% ned.

 

Ikke mindre enn sterkt å likevel klatre opp til 1925,59. Et fall på 0,30%. Men sluttet på dagens høyeste.

 

Har det blitt tegnet en dobbelbunn nå? Er ikke det en fæl formasjon? :D

 

Dow klatret til slutt i pluss. Over 10000 igjen.

 

Setter glasset med de lilla pillene tilbake i skapet inntil videre. :roll:

 

Gleder meg til Teknikerns innspill. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens !!!

 

Hadde en gjeste-opptreden på HO. Har irritert meg at en gjeng med sutrekopper har fått hele forumet der til å tro på svart pessimisme. Måtte bare inn å prøve å spre litt optimisme. Ser ut som det virket :D

 

Håper flere skriver på denne tråden, for det er 100 ganger bedre her enn HO. Jeg fortsetter i hvertfall her.

 

I morgen blir det børs-party på Oslo Børs. Dagens glade chart ser slik ut:

 

z?s=^ixic&a=v&p=s&t=1d&l=on&z=l&q=l&i=no

Link to comment
Share on other sites

SP500 tangerte 200 dagers glidende gjennomsnitt på 1078 p ca. kl. 20 før den bouncet opp 2 % fra dagens bunnivå. Dagens "kule" opp de to siste timene fra bunnivåene var visstnok en teknisk reaksjon på mye oversolgte indekser de siste dagene. På stigningen i går (+1,9 %) var volumet på Nasdaq "bare" 85 % av gj.sn. de siste 3 mnd., i dag var volumet litt høyere med Nasdaq fall på marginale 0,3 % etter å ha bouncet opp 2,5 % de siste 2 timene. PPI-tall torsdag og spesielt CPI-tall fredag kan få stor betydning for indeksenes videre retning. CPI-tall minst på høyde med estimatene kan øke spekulasjonene om renteheving fra FED allerede i juni og kan kanskje sende indeksene ned. Svakere CPI-tall enn ventet kan muligens trigge et lite aksjerally i håp om senere FED-heving enn ellers.(ref. delta på ST)

 

 

- Jeg tror vi er nederst i en bølgedal, og at så snart vi er gjennom dette, vil markedet fyke oppover igjen, sier Brian Bensch i Melhado, Flynn & Associates til CNN Money. :headbang:

Link to comment
Share on other sites

Fant en meget bra artikkel på CNN/Money som jeg limer inn deler fra her:

 

http://money.cnn.com/2004/05/12/markets/oil/index.htm

 

Riding the oil slick

 

Først det negative: :cry: :cry: :cry:

"Investors have a long memory -- in those cases where we've had major oil shocks, overall demand has dried up," said Michael Carty, stock market strategist at New Millennium Advisors. "People are looking towards and fearing a slow-growth, inflationary environment -- stagflation."

 

Since the 1970s, with just one exception, whenever oil has spiked, the economy has fallen into a recession:

 

 

The 1973 Arab oil embargo nearly tripled oil prices, and a recession followed in 1973-1975.

 

 

The 1979 Iranian revolution and the subsequent war with Iraq more than doubled oil prices, and recessions followed in 1980 and again in 1981-1982.

 

 

Saddam's invasion of Kuwait in 1990 was followed by another recession in 1990-1991.

 

 

A spike in oil prices in 2000 was followed by another recession in 2001.

 

 

No recession followed the jump in oil prices at the beginning of the Iraq war in 2003, but economic growth was sluggish

 

 

Her er det positive: :lol: :lol:

Some silver linings

Still, oil's current price is far lower, in inflation-adjusted dollars, than during past spikes.

 

And oil prices aren't that much higher than they were a year ago. In fact, they've been relatively high for some time, and many economists believe the economy can adjust more easily to steady increases as opposed to sudden shocks.

 

"It's a moderate economic headwind," said Jan Hatzius, senior economist at Goldman Sachs. "It takes a couple of percentage points off of the GDP growth rate, but it's not the sort of oil shock that would be required for a much more significant slowdown."

In addition, the economy is in different shape now than it was in, say, 2000, when the late-1990s economic boom was winding down. A surge in oil prices then helped push the economy into a recession.

 

Now, the U.S. job market seems to be in the middle of a turnaround, and many of the world's major economies are strengthening.

 

"Four years ago, the economy was in a very vulnerable state," said Anirvan Banerji, director of research at the Economic Cycle Research Institute, a private firm that publishes its own monthly inflation gauge. "Right now, the economy's window of vulnerability has slammed shut. Even though oil prices might have some impact on consumer spending, it's not likely to trigger a new downturn."

 

 

men...

 

Inflation still a problem :? :? :roll:

:( But higher oil prices will also add to the inflationary forces gathering in the world's economies, which could fuel uncomfortable price gains and eventually inspire the Federal Reserve and other central banks to raise interest rates more quickly.

 

Konklusjonen må vel være at det knytter seg mye usikkerhet til høy oljepris samt påfølgende renteøkninger.

 

Kan bli en del ustabilitet fremover også på grunn av terror. Kina ser vel ut til å klare seg på 7% økning fremover , sier de ihvertfall selv , så da kan vi kanskje glemme de for en stund.

Link to comment
Share on other sites

(Delta@ST)

 

Lange obl. renter i USA (10-åring) har reagert litt opp på USA-tallene 14.30. Oppgangen tilsvarer 0,6 % eller 0,03 prosentpoeng til 4,84 %. Slik reaksjon liker ikke aksjemarkedet. Kanskje medvirkende til at futurene i USA falt samtidig.

 

USA-markedene ekskl. oil vil dokumentere styrke dersom de samtidig med skyhøy og muligens stigende oljepris fram mot helgen, presterer å stige i dag. Evt. stigning i dag kan i så fall være en videre teknisk reaksjon opp etter en slapp utvikling i det siste. Spørs om longposisjonering vil vise seg smart nå. USA har vært relativt volatil intradag den siste uken. Blir spennende å se om de går opp i dag eller om innhentingen de to siste timene i går bare var en krampetrekning før nytt dypdykk kommer. SP500 er ned "bare" 6 % fra årstoppen og kan i mine øyne knapt nok karakteriseres å ha korrigert ned. Kunne muligens vært sunt en gang for alle å riste løs rentefryktspøkelset, diskontere inn skyhøy oljepris og korrigere ferdig for å legge grunnlag for ny oppgang...

 

Er virkelig spent på om USA børsene klarer å riste av seg spøkelse... Står fortsatt å vipper, når jeg skriver dette, DOW under 10K, mens NASDAQ er overkant av 1920..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...