Jump to content

NASDAQ - Inne i en langsiktig oppgang?


Recommended Posts

Hva er grunnen til at NASDAQ faller nye % ned idag... Den har falt mye hele uken... :cry:

 

Jeg er så sinnsykt nervøs for morgendagen...

Ved å ikke spre risiko er nedsiden og oppsiden stor, spesielt ved Q -fremleggelser... Måtte det bare bli bra..

 

Jeg har tidligere og skal i fremtiden spre mer risiko, det er mest rasjonelt i lengden, men har valgt denne vågale posisjonen i OTR nå... :joker:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Nasdaq faller på rentefrykt.

 

Foran meget viktige GDP-tall, faller Nasdaq tilbake i dag. Jeg har i forrige kommentar skrevet at jeg ventet en pustepause fra 2.080 nivået. Men denne pausen kom noe tidligere, fra 2.060 nivået (se intraday-chart fra mandag og tirsdag.)http://no.finance.yahoo.com/q?s=^IXIC&d=c&k=c1&a=v&p=s&t=5d&l=on&z=m&q=l

 

Markedet trekkes i to rettninger: Gode tall for GDP vil sette i gang rentefrykten. På den annen side er selskapsresultatene langt bedre enn ventet. Mellom disse ytterpunktene pendler nå aksjemarkedet i USA. Resultatet er gitt: En renteoppgang er ingen krise for aksjemarkedet om det kommer i høst! Ser man på nivået renten er på, er det overhode ingen grunn til å tro at opptrenden på Nasdaq skal snu. Men markedet KAN TRENGE tid på å venne seg til tanken.

 

Dette ordner seg på kort sikt: Etter "pustepauser" i området 1990-2.060 vil ny oppgang komme. Men "timingen" er som alltid vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Nøkkeltall kom nettopp; Dempes rentefrykten?

Tallene for veksten i USA kom nettopp (GDP-Q1). De var svakere enn de ventede 5.0%, og viste 4,2%. Det er altså fin vekst i amerikansk økonomi, men den er ikke fullt så sterk som først ventet.

 

Dette KAN være positivt: Det burde legge en demper på rentefrykten som har drevet markedet som en mare de siste dagene. Nasdaq ligger nå rundt støtten ved 1.990.

 

Summen av dette er kanskje at markedet snur oppover herfra i løpet av kvelden?

Link to comment
Share on other sites

Liker de analysene som legges frem her, og ikke minst oppfølgingen.

 

Vi hadde en diskusjon gående under Markedet Generellt topic "Ny nedtur på børsene" og der la jeg inn noen betraktinger om historisk utvikling av USA sammenlignet med vår børs. Det som var utgangspunktet var hvor langt prosentvis de var fra hverandre like utpå nyåret, slutten av februar.

 

Nå klipper jeg inn siste kurve her så ser vi at forskjellen er sterkt avtagende. Noe som jeg vil tolke til at vi går en sunnere børs i møte, fordi vi er mer jevn med historisk utvikling.

 

z?s=^oseax&c=^IXIC,^DJI&a=v&p=s&t=3m&l=on&z=m&q=l&i=no

 

Og for meg ser det ut som at OSE må falle av for å komme i takt med USA.

 

Vil bare spørre "Teknikker'n" om hans synspunkter her?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Du peker på en mulig konklusjon.

 

En annen, og kanskje like sannsynlig, er at Nasdaq kan stige og ta igjen OSE. :?:

 

Men nå er det ikke slik at det "MÅ" være balanse her. Bruker du samme graf, men sammenstiller to år lengre tilbake, ser det anderledes ut. Jeg vet ikke hvor relevante slike sammenstillinger er???

 

Men morsomt er det. :D

Link to comment
Share on other sites

Om ikke 1900 støtten holder.. da blir jeg bearish..men jeg skjønner ike at børsene ramler så tungt etter at Q1 esultatene har overrasket positivt.

 

HVa tror dere andre? Er det slutt på moro eller bare en korreksjon..

 

PS. Under 1900 er ikke korreksjon... da er det meralvorlig enn som så.. :x

Link to comment
Share on other sites

For vår børs her hjemme er jeg enig med de som tar til orde "hvorfor faller det når Q1 er positiv og godt forbedret" for de fleste selskap. Litt selvmotsigende denne utviklingen, og kan ikke erindre tilsvarende når verden forøvrig går så det suser.

 

I USA er jo aksjene dyrere sammenligner vi P/E mot våre og deres. Samtidig er de i et valgår, har Irak-konflikten, terrorfrykten, og veldig opptatt av sine macrotall som analyseres og svinger Nasdaq vegg i mellom.

 

Slik sett er jo våre forhold svært forskjellige fra deres. Samtdig skal vi følge USA i tykkt og tynnt med ders svingninger. - Det er vel derfor vi faller av, kan ikke se noe spessiellt her hjemme som tilsier noe stagnagsjon. Hva med dere andre? Renten kanskje, men den skulle ikke gi slike store variasjoner.

 

At vi er inne i en korreksjon, er det vel liten tvil om. Oljeprisenen og dollarkurs vil nok bli avjørende her for hvor lenge den skal vare. Skulle tro at aksjer relatert til disse vil få størst svingninger.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Blir feil at OSE skal falle dersom USA faller...men er desverre slik.

Pirsingen i USA er høyere enn i Norge og Europa som helhet. Videre er det selvomtsigende at gode tall snur opp ned på børsfesten.

Tror vi skal være litt forsiktig.. Om 1900 brytes, skal jeg ut av markedet...men jeg tror ikke det skjer... Jeg antar OSE blir liggende i ca -0,5 imorgen.. andre antagelser? VAr iallefall opp på slutten. :?

 

Savner analysene til Tekniker'n som en "konklusjon" på høydepunktene fra USA.

:!:

 

God natt.. vi får satse på at det er grønne futures til imorgen.. uansett.. denne uken har NASDAQ falt med over 100 poeng :x

Link to comment
Share on other sites

Sterkt nøkkeltall fra USA

 

 

NÅ KL 16.00 / Dette KAN SNU Nasdaq oppover:

 

 

Chicago PMI rises to 63.9% in April

 

CHICAGO (CBS.MW) -- A measure of Chicago-area manufacturing topped forecasts, rising to 63.9 percent in April, the purchasing managers group reported Friday. Economists polled by CBS MarketWatch were looking for a reading of 59.7. Readings above "50" denote business expansion

Link to comment
Share on other sites

Hei Tekniker'n

Ja nå er vi der vi slapp temaet sist, du og jeg hvis du ikke har glemt det da. (på HO).

Forskjellen fra forrige nedtur er at nå går det mye raskere i svingene (kurvene) og denne gangen tror jeg i motsetning til sist at det kommer til å bli veldig mye ustabilitet fremover på Nasse.

I kjølvannet av dette får du igjen en masse overreaksjoner og den psykologiske effekten av det kan bli en skikkelig nedtur i nærmeste fremtid.

Får vi bra tall for April vil det hjelpe mye.

Er litt usikker på hvordan Asia kan påvirke U.S.A etterhvert iogmed at de tydeligvis er avhengig av Kina økonomien som er en betydelig del av økonomien der borte nå. Kjedereaksjonen kan komme og da er vi igang.

 

Dette var veldig negativt og jeg håper ikke at så skjer men det er viktig å stoppe opp innimellom og gjøre seg noen refleksjoner (det koster ingenting).

 

Fint om du kunne utdype litt om detaljer i dette bildet da det alltid er interessant det du kommer med.

Link to comment
Share on other sites

Oooops. Der røyk visst 2% av NASDAQ.

 

Alle mann til pumpene! Eller er det bare å gå i livbåtene med en gang og bli ferdig med det.

 

Hørt rykter om en heftig slåsskamp mellom en bjørn og en okse. Jeg er temmelig sikker på at oksen vinner.

 

Kan vi tippe mai blir en spennende måned? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens . Flott at flere skriver på denne tråden nå.

 

 

NASDAQ : Hva nå? Kursfall skaper usikkerhet MEN…….

 

Det har vært en skuffende uke. Første skuffelse var da Nasdaq ikke klarte å tangere topper fra litt tid tilbake ved 2.080. Da dette mislyktes fikk vi en bekreftelse på kortsiktig svakhet, når støtten ved 1.990 røk torsdag. Bruddet av denne støtten innledet et svalestup, for plutselig var veien åpen for et fall ned mot 1.900 igjen. Vi har altså fått bekreftet to tekniske svakheter i indeksen.

 

Noe trendbrudd er det imidlertid ikke snakk om. Det inntreffer først visst 1.898/1.900 ryker. Jeg tror det mest sannsynlige er at Nasdaq er i ferd med å danne et flagg (triangel). Jeg tror også det blir feil å miste hodet her nå: NASDAQ har fem sammenhengende dager bak seg med til dels store fall. Det er svært skjeldent at indeksen faller mer enn 5-6 dager i strekk.

 

Begynner derfor også mandagen med nedgang mot 1.900, som er et sterkt støttenivå, er sannsynligheten meget stor for en intraday-reversal med påfølgende sterk oppgang. Men denne kan også først komme etter rentemøtet i Fed på tirsdag.

 

Svært usannsynlig med trenskifte nå

 

Fredagen begynte slik de fleste dager starter, nemlig med sterke selskapsresultater fra USA. Denne gangen var det ChevronTexaco Corp som leverte over forventet. Resultatsesongen er nå i sin avsluttende fase, og fasit er allerede klar: Dette er rekord i antall overraskelser på oppsiden. I S&P 500 – ideksen har 78% av selskapene slått forventningene. Og enda mer gledelig, er at et nesten like høyt antall selskaper har guidet over forventningene. Det er derfor en sterk vekst i både topp- og bunnlinjen i de børsnoterte selskapene. . Tidligere var det konsumentene som drev første del av oppsvinget, nå overtar bedriftene med økt spending og økte investeringer.

 

Resultater vs. Rente-spekulasjoner

 

Hovedårsaken til fallet de siste dager er selvsagt frykten for økte renter. Det er den urgamle kampen mellom gleden over resultatfremgangen mot frykten for rentehevinger. Ingen sitter med en fasit for hvem som vinner denne kampen, Men det er et godt argument, at alle tidligere bull-markeds har pågått med et betydelig høyere rentenivå enn dagens. Det er derfor ikke noe historisk belegg for å bli vettskremt av en renteheving.

 

For å si det på en annen måte: Selv om Fed tredobler renten, vil den fortsatt bare være halvparten av hva den var under forrige boble på Nasdaq! Nå er det på ingen måte snakk om noen tredobling, det er bare ment som et eksempel. Men historien er ofte en god veiviser når man vurderer plasseringer i aksjer. Noe rentehevinger før valget er vel heller ikke ventet, med mindre arbeidsledigheten skulle falle raskere enn ventet.

 

Neste uke

 

Jeg tror på bakgrunn av overnevnte, at Nasdaq er max. 25 poeng fra bunnen. Kanskje snur vi hardt opp allerede ved åpning mandag, eller intraday mandag. Jeg tror derfor på en sterk uke på Nasdaq neste uke.

 

Vær klar over at Federal Reserve har rentemøte på tirsdag. Kommer Greenspan med noen beroligende ord, kan det være duket for et relief-rally. Ingen venter rentehevinger på tirsdag , og som vanlig er det ordlyden til sjefen sjøl, Alan Greenspan, som veier tyngst.

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Hei Tekniker'n

Flott med din positivitet , det trenger vi.

Legger også inn mitt innlegg fra HO her i natt slik at du ser jeg støtter deg tross alt:

 

Jeg tipper opp (på mandag) fordi det meste er gjort og "korreksjonen" har gjort sitt for denne gang.

 

Se også uttalelse her klippet fra CBS :

 

"It's disappointing but it just caps off a disappointing week that we couldn't hold on to gains and hopefully get to the point either today or early this week that this washout is over," said Art Hogan, chief market analyst at Jefferies & Co.

 

Markets this week have been adversely affected by a combination of fears of higher interest rates, renewed geopolitical concerns and worries about growth in China.

 

"Hopefully this week's action is putting the worst behind us," Hogan said.

 

Det håper og tror jeg også.

 

Tandy

Link to comment
Share on other sites

Nasdaq ligger like over støtte på 1900. Ligger også nær bunnen i en stigende trendkanal. Dette skal vel gi oss noen bedre dager nå.

 

Toppen av denne trendkanalen er i 2400 om kort tid.

Hvilket skulle gi rom for mye stigning framover. Opp dit er det riktignok mange motstandsnivåer.

 

Ryker 1900-nivået, er det duket for en lengre nedtur.

En hode-skulder formasjon er da komplett, med signalisert nedgang til minst 1680.

Link to comment
Share on other sites

Kraftig rekyl på Nasdaq

 

Den ventede (se mitt forrige innlegg) rekylen på Nasdaq kom allerede fra start mandag. Investorene var på jakt etter billige, oversolgte aksjer i forkant av rentemøtet tirsdag. Dette er første rentemøte i Federal Reserve etter de sterke ledighetstallene sist, som viste over 300.000 nye jobber. Markedet venter at renten blir liggende på 1%, men at Greenspan denne gang legger ”det verbale grunnlaget” for en renteheving senere i høst. Men Greenspans tidligere uttalelse, at han ville se minst tre sammenhengende måneder med sterke ledighetstall før han endret renten, medfører null sannsynlighet for rentehevning nå.

 

Det er et teknisk, positivt tegn at Nasdaq ikke måtte helt ned på støtten ved 1.898/1.900 før den snudde opp i dag. Dette kan tyde på at investorene ikke tror på noe brudd ned av 1.900 og dermed trendskifte. Jeg velger derfor å tolke vendingen opp fra 1.920 som et forsiktig, positivt tegn. Det at rekylen er så vidt sterk, er også positivt.

 

Nå er vi på ingen måte på helt trygg grunn enda: Vi har nå etablert flere motstandsnivåer på oversiden, og vi har fortsatt ikke lagt det farlige 1.900-nivået bak oss enda med klar margin. Men det at støtten ved 1.900 nå to ganger har vendt markedet opp, gir grunn til fortsatt optimisme med tanke på ny årstopp om ikke altfor lenge.

 

Men det er ingen tvil om at resultatene for Q1 har overgått forventningene, noe som har medført at det er stor optimisme blant investorene. Når Greenspan i morgen forhåpentligvis får roet de mest nervøse rente-pessimistene, er det godt håp om oppgang utover i uken.

 

 

b?s=^ixic

Link to comment
Share on other sites

Momentumskifte på Nasdaq etter Fed-møte

 

Fornuften seirer på Nasdaq. Markedet har falt på rentefrykt i forrige uke. Men som jeg har hevdet i lengre tid, er renten nå så lav, at selv etter evt. rentehevinger vil renten fortsatt være lav i et historisk perspektiv.

 

Greenspan gjorde det i dag klart at renten kan komme til å gå opp i år. Og markedet ser nå i kveld ikke ut til å bry seg :lol:

 

Nasdaq stiger nå bratt, selv om alle nå forstår at rentehevingene kommer. Fornuften har seiret :!:

 

Renten vil gå opp, men det vil Nasdaq også fremover. Bull-markedet vil fortsette :!:

Link to comment
Share on other sites

Det var fint å se at NASDAQ og resten av indexene reagerte positivt på det som ble sagt ikveld. Det er derimot viktig å huske på at mye kan skje før kvelden er over. Det kan se ut som det var en overreaksjon og at NASDAQ skal falle nedover igjen. ( siste: +0,88 )

 

Videre er NASDAQs støtte på ca 1898, og det er ikke usansynlig at den blir testet, for deretter å få en skikkelig rekyl opp og teste motstand ved 2080.

 

Vi får håpe NASDAQ stiger videre de neste ukene. Det er en del uromomenter i verden, men det er ,som du sier Tekniker'n, urasjonelt at børsene skal falle ettersom vi ser bedret inntjening og rekordlav rente, selvom den blir hevet noe mot slutten av året.

Link to comment
Share on other sites

Hei Ivers

 

Ser det snudde ned rett etter jeg postet mitt forrige innlegg . Men det er allikevel i ferd med å skje en endring tror jeg. Men markedet trenger tydligvis tid til å venne seg til tanken på rentehevinger.

 

Jeg tror imidlertid at de teoriene jeg skrev om i forrige innlegg vil vinne gjennom: Bull-markeds i tidligere oppgangs-faser har skjedd med betydelig høyere rente enn det vi ser konturene av nå.

 

Det var synd at markedet snudde ned fra 1970. Usikkheten er stor. Men som "Engaboy" skrev i et innlegg på en annen streng "Hva skal investors gjøre om renten stiger til 1,5%? Selge aksjer og få 1,5% i rente i banken?" Neppe.

Link to comment
Share on other sites

Sliter med å komme inn på serveren, men er som du ser inne igjen nå.

 

Enig i at det er urasjonelt av markedet å være nervøs for 1% eller 2 opp. Jeg setter heller penger i OTRUM til minst 50% avkastning, også fra idag og ut året....lov med litt reklame :D )

Egentlig litt rart at markedet stiger på mld om at renta skal opp uansett etter å ha falt i forkant.

 

Jeg er optimist og håper på NASDAQ i 3000 i løpet av 2005..men umulig å spå. Synes iallefall NASDAq har ligget lenge nok å vaket rundt 2000.. :arrow:

Link to comment
Share on other sites

markedene i USA er i dag igjen ned pga rentefrykt, og at man er redd for at det i morgen skal komme for sterke jobbtall..... skikkelig ille at økonomien går bra veit du, jau jau.. rentenivået er langt under "normalen", og markedet burde vel ikkje vera så hysterisk fordi rentene vil stige litt i løpet av året, men menneskets psykologi er ikkje god å bli klok på....

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig hvor irrasjonellt markedet reagerer på den generelle veksten i økonomien på verdensbasis.

 

Men som jeg har sagt før: En pesimisst er alltid god for en dårlig nyhet.

 

Det er bare det at nå lurer jeg virkelig hva neste bidrag til å senke børsene skal være.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...