Jump to content

Recommended Posts

Hei, det er skjelden å høre fra en ungdom på 16? som intresserer seg for aksjemarkedet.

Selv om du sikkert ikke bryr deg om mitt råd er det endel fakta å forholde seg til.

 

a) det finnes ingen 'lette' måter å tjene penger på i aksjemarkedet unntatt i oppgangs tider.

b) tolmodighet i en aksje som du har tro på lønner seg.

c) bruk 'stop loss', det blir alltid mulighet for lavere inngang dersom aksjen din faller.

d) siden du er så ung og har begrensede midler blir det beste rådet å bruke tiden fremover til å lære og forstå de ulike faktorene som påvirker markedet. Dette krever mye oppmerksomhet siden forandringer i verdens situasjonen og innen ulike sektorer direkte har påvirkning i aksjemarkedet.

Når du har begynt å få et overblikk over disse 'instrumentene' som indikerer en retning i markedet og innen enkelt aksjer kan du hive deg på karusellen.

Inn til videre kan du lese og lære ved å følge handels mønster innen noen utvalgte sektorer sammenstilt mot hendelser i verdensbildet, og økonomiske meldinger som direkte innvirker på din sektor/aksjemarkedet.

 

Lykke til ! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale deg å lese noen bøker for å få en innføring i temaet. Mange anbefaler Aksjekjøp og Daytrading, det er en helt grei bok, men fokuserer som kjent mest på teknisk analyse. Fikk et par bøker i posten i går(se posten i "Børs og finans bøker"), av de virker Verdsettelse av aksjer som den mest lovende - etter å ha bladd litt i den. Har kommet et stykke ut i Den lille boken som slår markedet, tenker å fullføre den i kveld, den har ikke vært noe særlig hitill.

 

Lykke til :smile:

 

Hei, det er skjelden å høre fra en ungdom på 16? som intresserer seg for aksjemarkedet.

Leser De aldri alderen til folk i profilen? :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et ting jeg vil si at du bør tenke på er; Vær langsiktig!

Uansett hvor mange ganger folk sier det er det veldig mange som ikke er det, det er stortsett på langsiktige investeringer du kan gjøre mange penger.

Daytrading er vanskelig å svært få lykkes med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo!

Jeg hadde litt aksjer for noen år siden, men er blitt lenge siden nå. Siste tia nå har jeg imidlertid begynt å sette meg litt inn igjen, men med periodenes tilstand er jeg skeptisk.. Hvordan vil det gå fremmover...!

 

Er en rundt 6' som jeg tenker på i første omgang, men hva anbefales? Har leika meg litt med playmoney hos aksjespillet til hegnar, men med dagens marked vet jeg ikke. Kan gå ekstremt i begge veier.. Pengene kan tapes uten noen katastrofe, men det er jo aldri morro:P

 

Tips til investeringer?

Link to comment
Share on other sites

ElHombre:

 

Hvis du kun skal satse 6000 kroner, så får du bare kjøpt aksjer i ett selskap, da dette beløpet tilsvarer ca. 1 børspost. Du får dermed ikke spredt risikoen. Spørsmålet da er hvor mye risiko du er villig til å ta? Og hvor lang tidshorisont har du? Dette er det bare du selv som kan svare på.

 

Hvis du er uheldig og taper mye av kapitalen, så må du antagelig hente mer kapital for å kunne satse på aksjer igjen. Det er derfor viktig at du ikke går på et tap i begynnelsen, for da risikerer du å ikke kunne vinne det tilbake uten å satse mer av sparepengene, og det tviler jeg på at du har lyst til etter et tap.

 

Du bør derfor bruke stop-loss. (Det bør alle bruke, men det er utrolig lett å bryte denne "regelen"). Med stop-loss minimerer du et eventuelt tap, og har fremdeles sjansen til å satse på nytt.

 

Jeg vegrer meg for å anbefale noen enkeltaksjer, spesielt i dagens urolige marked. Du må finne selskaper som passer din risikoprofil. Mange aksjer har falt betydlig de siste ukene, og det kan være en idé å prøve å finne solide selskaper som har falt uforholdsmessig mye. De kan ha en større sjanse til å stige igjen, sammenlignet med selskaper der aksjekursen har vært drevet opp av forventninger til fremtidig inntjening.

 

Selv har jeg aksjer i Sevan Marine og har tro på dette selskapet fremover. Det kan dessuten se ut som at aksjen ligger gunstig til teknisk sett. Men selskapet er relativt nytt og tjener ikke særlig penger ennå, så vær obs på risikoen her.

 

Når det gjelder markedet generelt, så er det veldig turbulent for tiden. Det øker risikoen for tap.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Lurer på, hva er den beste/enkleste metoden å tjene penger på når vi snakker akskjer, valuta, fond osv. Jeg har ikke den feiteste lommeboken siden jeg bare er 16 år, men har lyst til å smake litt på dette.

 

Takk for serriøse svar ( :

 

Sats på fond!

Kjør igang f.eks. en spareavtale (hvis du kan avse noen kroner hver måned) hvor pengene blir fordelt over noen forskjellige fond for å få spredt risikoen litt..

Sjekk www.morningstar.no for info om de forskjellige fondene, bransje, investerings-policy, avkastning, risiko osv..

 

Jeg har en spareavtale i skandiabanken hvor jeg hver måned trekker noen tusen som spres over 5 fond som jeg har valgt...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...