Jump to content

Hvordan skal vi bruke forumet??


Pirelli

Recommended Posts

Siden det er kommet til en del nye deltagere her de siste dagene åpner jeg en topic for forslag om hvordan forumet bør benyttes, her er i hovedsak hvordan det til nå har vært delt opp:

 

Aksjeprat

Filosofien her er hvert selskape sin topic, dersom selskapet allerede har en etablert topic skal det ikke startes en ny. Nye innlegg kommer først i topic'ene slik at de gamle innleggene blir liggende som en 'informasjonsbank'.

 

Traders Pit

Tanken er ett sted å 'chatte' på kryss av aksjer og markedsutvilking. Til nå har vi holdt oss til en topic og startet en ny når denne har blitt 'full', dvs. ca. 50 innlegg, derav episodene.

 

Markedet generellt

Forum for diskusjoner om markeder osv. Mye bra lesning der.

 

SnikkSnakk

Forum for diverse utenombørs ting og tang. Ukekonkurransen ligger også her.

 

Forslag til endringer

Bør være selvforklarende...

 

Kom med innspill på hvordan forumet kan organiseres bedre...!

Link to comment
Share on other sites

Er en av de nye gutta som finner mange interessante innlegg på de enkelte fora.

 

Har imidlertid et forslag til organiseringen av Traders Pit (siden det nå er ganske mange innlegg hver dag).

Hvorfor ikke starte en ny topic for hver dag og benevn den med f.eks. "Traders Pit - tors 22.4.04".

Vil gi en enklere oversikt og kan være grei å ha når man vil gå tilbake og se hva enkelte hevdet en spesiell dag... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forumet har nedkommet med mange nye medlemmer den siste tiden og det er veldig hyggelig. Dette forumet vil nok virke noe treigt for dere som benyttet HO som fungerer nærmest som chat. Selv er jeg mer opptatt av kvalitet enn kvantitet, men nå er jeg blitt vant til dette forumet.

 

Jeg stiller meg bak ett initiativ som Tekniker'n har foreslått, at vi lar Traders Pit være helt regelfritt når det gjelder oppstart av topic'er slik at vi får 'chat' mulighet der...

 

Ståle, vi bør legge på beskrivelse for de forksjellig forumene, slik det er på Traders Pit.

Link to comment
Share on other sites

Syns vi skal gjøre noe ja . :lol:

 

Foreslår at trådene på Aksjeprat er som nå, der vi legger inn innlegg og informasjon på en ryddig måte.

 

 

Men på Traders Pit bør det kunne åpnes en tråd pr selskap pr dag. Så kan man drøfte små kursbevegelser og annet etterhvert som de intreffer.

 

Det bør vel kanskje ikke bli fri adgang, så vi får mange tråder hver dag på samme selskap. Men at det kan åpnes en tråd som f.eks. heter

 

NER-Hvor skal vi i dag fredag 23.april

 

NASDAQ- Fredag 23.april

Link to comment
Share on other sites

Ser hva du sier Teknikker'n, det kan ha sine fordeler, men teknisk sett har det også sine ulemper.

 

Ulemepene med mange ulike tråder er nettopp det at tar uforholdsmessig lang tid å komme fra den ene til den andre. Og mange av oss liker å lese nesten alt som kommer inn på forumet, og det kjapt.

 

Dette skyldes nok selve teknologien bak programvaren som brukes, og sikkert også på bekostning av billedbruk og ulike tekstoppsett for innleggene.

 

Tro om det hadde vært en mulighet å ha et par raske tråder her uten all "grafikken" som vi brukte til "traders pit".

 

Skulle være rart om ingen av brukerene her har peiling på dette? (Er selv ganske klønete med PC'ene og har problemer med å få et smilefjes inn i teksten som dere andre.) - Kanskje likegodt med kursutviklingen i KVI......

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig, jeg tror den egentlige grunnen til at forumet går 'tregt' er at serveren forumet nå ligger på ikke akkurat er noen superserver ;)

 

Ola har tidligere signalisert at han muligens kan være behjelpelig med å flytte domenet over på en raskere server, men siden nåværende leverandør skulle gjøre noen oppgraderinger tror jeg Ståle ville vente litt med å flytte. Jeg syns fremdeles det er aktuellt å finne en bedre server, jeg irriterer meg mye over hvor treigt forumet fungerer til tider.

 

Jeg vil egentlig at Ståle tar avgjørelsen på hva vi gjør med traders pit og chat muligheter, han kommer nok på snart :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sant det du sier her Pirelli, når man er ferdig med å bla gjennom søppla der så har man brukt lengre tid enn å komme fra det ene lesbare innlegget til det andre her.

 

Tipper Ståle og "Ola" finner ut av dette til beste for oss alle.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Mange interessante forslag her.

 

Slik jeg ser det, hadde det vært greit å kunne ha en "pjatte-tråd" under hver enkelt tråd på akjeprat.

 

Altså: Med en hovedtråd, mens det autmatisk under hovedtråden åpnes to tråder 1) for seriøs "aksjeprat" og en 2) småprat med løserer snipp under samme hovedtråden.

 

F eks slik

 

TOM - Tas potensialet ut?

Akjeprat (lengre innlegg)

Traders pit (småprat)

 

 

Men det er vel neppe teknisk mulig å få til? Jeg er fullstendig grønn på dette. :roll: Men det er fint å ha et eget generelt praterom også - selv om oppslutningen der har vært litt behersket i det siste.

 

Hvordan ble det forresten til med "Gjest"? Minnes å ha sett ett eller to innlegg fra slike. Er det adgang til "gjesteopptreden"? (Hva jeg mener om det burde være klart nok... :D )

 

Er ellers fornøyd med ikke å ha vervet noen over hit, men likevel har de blitt med fra HO underlig nok! :D :D :D

 

Litt stolt over TOM-tråden. Har jo ca 100 lesninger i timen nå. Tar snart igjen den gamle AKVR-tråden. :)

Link to comment
Share on other sites

Ett forslag som kanskje er litt 'out there':

 

Det opprettes to plattformer (software):

 

http://www.aksjeforumet.com/forum - Denne plattformen

http://www.aksjeforumer.com/chat - En plattform med tråder (ala HO)

 

Fordelen med den 'enkle' formen for trådet chat som HO drifter er at den går raskt omtrent på hvilken som helst server.

Link to comment
Share on other sites

Dere...da...!

 

Husk nå at det finnes sikkert et par aldrene herrer her som har sett data tidligere og ikke fulgt med utviklingen helt til i dag.

 

Splitter vi forumet i flere seksjoner, en for chat og en for tyngere chat...mere aksjeprat, kanskje? Så er vi plutselig inne på to ulike platformer som igjen betyr flere tastetrykk og muligheter for å gå seg bort, vanligvis langt bort.

 

(Det vil si at jeg må restarte maskinen nok en gang, og på toppen av det hele har jeg en liten tastekalkulator som må tilpasses hver gang det skjer, før jeg kommer inn på børshandel,...kan tape mye penger bare på det.)

 

Nei, forumet må være ENKELT, lett leselig og tilgjengelig for alle nye innlegg uten for mange "nyindekseringer" av leste og uleste filer. (?) Skjønner?

 

Vi var innom denne problematikken i starten, trådene finnes ennu, og Pirelli og Ola hadde god forståelse, tilsynelatende, omkring dette. (Takker forøvrig for hyggelige og beskrivende svar på mine PM's Pirelli, når jeg trengte hjelp til de mest elementære brukeropplysninger for småting.)

 

Til nykommerene anbefaler jeg å lese noen av de tidlige trådene i snikk/snakk om hva som var problemene den gang.

 

Løsningene er vel neppe gjort ennå, men vi har vært så få hittil at vi er blitt kjent med "ulempene" og unngår dem.

 

Forbedringer mottaes med takk.

 

Forøvrig vil jeg bare nevne at "Ståle" som er admin har gjort en utrolig bra jobb med å holde forumet gående. Vet ikke hva som driver ham, annet enn ren entusiasme, og det setter jeg pris på. Meget godt gjort å få til et nytt forum som ekspanderer. - Fra starten av har han måtte forholde seg til de mest utrolige spørsmål omkring bruken av dette! Fyren må ha en tålmodighet større enn en kortsiktig mellomlang langsiktig NOI-aksjonær.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller meg bak ett initiativ som Tekniker'n har foreslått, at vi lar Traders Pit være helt regelfritt når det gjelder oppstart av topic'er slik at vi får 'chat' mulighet der...

Jeg syns det er bra slik det er nå, altså ca en topic hver dag, der man diskuterer dagtrademuligheter og hvilke handler man har gjort iløpet av dagen, og hvor mye man har TJENT! :twisted: Forløpig så er det nok med en topic, men om det etterhvert blir for lite, og det blir mange sider i den topicen iløpet av en dag går det ann å gjøre det slik som du og tekniker`n refferer til.

 

Ståle, vi bør legge på beskrivelse for de forksjellig forumene, slik det er på Traders Pit

Helt enig, og jeg skal legge til slike beskrivelser idag. Det er bare å komme med forslag før og etter jeg har gjort dette! :wink:

 

Hvorfor ikke starte en ny topic for hver dag og benevn den med f.eks. "Traders Pit - tors 22.4.04".  

Vil gi en enklere oversikt og kan være grei å ha når man vil gå tilbake og se hva enkelte hevdet en spesiell dag...

Dette syns jeg høres ut som en god idè. Kan jo prøve dette førskommende uke..?

 

Men på Traders Pit bør det kunne åpnes en tråd pr selskap pr dag. Så kan man drøfte små kursbevegelser og annet etterhvert som de intreffer.

Men, er det nok brukere enda til å få nok aktivitet. Det jeg frykter er at det blir mange topicer med 2-3 svar. Er det da ikke bedre å ha det slik det er idag, for å så å over til ditt forslag hvis det blir mye aktivitet? Eller vil det automatisk bli mer aktivitet hvis vi gjør det slik du nevner det? Det er vel bare å prøve...? :roll:

 

Tro om det hadde vært en mulighet å ha et par raske tråder her uten all "grafikken" som vi brukte til "traders pit".

Hmm, slik programvaren er satt opp kan dette by på problemer.

 

Laphroaig, jeg tror den egentlige grunnen til at forumet går 'tregt' er at serveren forumet nå ligger på ikke akkurat er noen superserver

Ja, du har helt rett, serverene til B-one er alt for trege, og jeg kommer iløpet av kort tid til å bytte server. Jeg har sett på tilbudet til Domeneshop.no, og det ser ut til at de kan være aktuelle. Er det noen som har erfaringer med de? De er iallefall helnorske, og så vidt meg bekjent så står serverene i Norge. Dette byttet og noen kosmetiske forandringer vil nok gjøre siden mye raskere å laste, og mer brukervenlig. :)

 

Ett lite apropo, dersom man hadde tatt bort alle de uintressante innleggene på HO ville aktivitetsnivået vært omtrent som det er her nå...

:twisted:

 

Hvordan ble det forresten til med "Gjest"? Minnes å ha sett ett eller to innlegg fra slike. Er det adgang til "gjesteopptreden"?

Man må registrere seg for å poste innlegg, men man kan fremdeles lese innleggende som uregistrert.

 

Slik jeg ser det, hadde det vært greit å kunne ha en "pjatte-tråd" under hver enkelt tråd på akjeprat.  

 

Altså: Med en hovedtråd, mens det autmatisk under hovedtråden åpnes to tråder 1) for seriøs "aksjeprat" og en 2) småprat med løserer snipp under samme hovedtråden.  

 

F eks slik  

 

TOM - Tas potensialet ut?  

Akjeprat (lengre innlegg)  

Traders pit (småprat)  

 

 

Men det er vel neppe teknisk mulig å få til? Jeg er fullstendig grønn på dette.  Men det er fint å ha et eget generelt praterom også - selv om oppslutningen der har vært litt behersket i det siste.

 

For å få til dette må nok brukeren lage trådene selv, men det er jo egentlig ikke noe problem. Men et generelt praterom har vi jo egentlig. SnikkSnakk kan brukes, men du tenkte kanskje på et generelt rom for kun aksjeprat?

 

Ett forslag som kanskje er litt 'out there':  

 

Det opprettes to plattformer (software):  

 

http://www.aksjeforumet.com/forum - Denne plattformen  

http://www.aksjeforumer.com/chat - En plattform med tråder (ala HO)  

 

Fordelen med den 'enkle' formen for trådet chat som HO drifter er at den går raskt omtrent på hvilken som helst server.

Hmm, min personlige mening er at det ikke ville vært noe stor suksess. Som Laphroaig sier lengre oppe i tråden:

 

Husk nå at det finnes sikkert et par aldrene herrer her som har sett data tidligere og ikke fulgt med utviklingen helt til i dag.  

 

Splitter vi forumet i flere seksjoner, en for chat og en for tyngere chat...mere aksjeprat, kanskje? Så er vi plutselig inne på to ulike platformer som igjen betyr flere tastetrykk og muligheter for å gå seg bort, vanligvis langt bort.

 

Jeg er helt enig med han, det bør gjøres enklest mulig, og å ha to plattformer er ikke enkelt.

 

Forøvrig vil jeg bare nevne at "Ståle" som er admin har gjort en utrolig bra jobb med å holde forumet gående. Vet ikke hva som driver ham, annet enn ren entusiasme, og det setter jeg pris på. Meget godt gjort å få til et nytt forum som ekspanderer. - Fra starten av har han måtte forholde seg til de mest utrolige spørsmål omkring bruken av dette! Fyren må ha en tålmodighet større enn en kortsiktig mellomlang langsiktig NOI-aksjonær.

 

Hehe, jo takk skal du ha! Det som driver meg er som du nevner ren entusiasme, men også den gode tilbakemeldingen jeg fikk i begynnelsen og nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Det er en klar fordel å ha regler for AF, men burde ikke man der (eller på annen måte)også oppfordre brukerne til å legge inn sin portefølje i sine innlegg? På den måten tror jeg at troverdigheten til en rekke innlegg vil være lettere å vurdere. Denne regelen er f. eks. innført ifm. CARs anbefalinger og vurderinger. Alternativ borde kanskje brukerne som hovedregel fortelle om man selv ere aksjonær, dersom noen kommer med sterke anbefalinger.

 

Synspunkter/kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...