Jump to content

MONI - stor oppside eller konkurs?


Recommended Posts

Hei

 

Noen tanker om Monitor Oil - ticker MONI på OTC-lista.

 

Per i dag er det 30291031 aksjer. Siste kurs på 0,37 kr aksjen "impliserer" en verdi på MONI på 11 millioner kr... Kan dette stemme?

 

Har sett litt på halvårsrapporten til MONI som ble publisert den 31. Juni 2007: http://www.monitoroil.com/docs/Monitor%20O...al%20Report.pdf

 

Det er en del snakk om fare for konkurs i MONI og at gjelda overstiger verdiene. Jeg har vanskelig for å se dette etter og ha lest i rapporten; jeg har dog ikke altfor god innsikt i ”engelsk regnskap”.

 

Noen viktige punkter:

 

På side 5 under punkt om ”Oil and gass…” i femte avsnitt går det frem at kostnadene knyttet til å lage bøyen per 31. Juni 2007 var 45 mill $. En kan håpe og tro at verdien i dag ligger noe over dette.

 

På side 6 under punkt om "Corporate Funding" heter det: "On this basis, the Company considers that its operatiions are fully funded through 2008".

 

På side 10 går det frem at selskapet hadde 27 mill $ i ”cash and cashequivalents”. Dersom en tar utgangspunkt i historiske tap, og tapene nå ikke er dramatisk større – hadde de vært det, burde vi fått en melding om dette – så bør det ikke være umiddelbar fare for konkurs.

 

På side 10 går det også frem at selskapet hadde verdier for 310 mill $, hvorav 10 var ”intangibles assets”.

 

På side 10 tyder det på at størstedelen av selskapets gjeld er knyttet til SLV-en 200 mill $, et lån som det vel enda ikke er trukket særlig av, da de ikke har begynt bygginga? Resten av gjelda er på 55 mill $.

 

Etter det jeg skjønner er ”retained losses” på 70 mill $, og jeg tror dette gjenspeiler de fremførbare underskudd. Dersom en kan avskrive 28 pst. av tapene er verdien av disse 21 mill $.

 

Konklusjon:

Jeg har begrenset innsikt i regnskaper, men slik jeg ser det finnes det verdier som langt overstiger ”børsverdien på 11 mill NOK”.

 

Verdi av bøye + verdi fremførbare tap – rest gjeld (unntatt SLV-en) = 11 mill $ = 59 mill NOK. Dette er et min. anslag. Jeg går ut i fra at bøya er verdt mer, SLV prosjektet har en verdi og at også det tredje forretningsområdet – tjenester - har en verdi som er større enn null…

 

Jeg er imidlertid litt skeptisk til å investere noe mer i aksjen. Har en liten post. Tror - sevfølgelig er dette kun spekulasjoner - at styret - det har vært kamp om makten - ønsker å la "vennligsinnede aksjonærer" kjøpe nok akjser til "konkurspris" for så innkalle til ny EGF hvor de så har flertall både for "Rettet emisjon til kurs 0,00000001" til "trofaste medløpere/aksjonærer". Til gjengjeld får styret et incentivprogram til strikekurs "0,0000000000000001"... Tror derfor ikke nødvendigvis "alle aksjonærene får lik bit tilsvarende deres andel av kaka"...

 

HUSK: Dette er kun min tolkning, og det er store muligheter for at jeg tar feil. Kommentarer mottas med takk.

 

M.v.h.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er det noen som har tatt en titt på MONI?

 

Mvh,

 

 

Jeg har ikke sett noe på aksjen, men den har jo halvert seg på en uke og falt 93% på en måned. Med variasjoner på opp mot 80% intradag, er det jo ikke annet en gambling uansett hvordan tilstanden er. De kan jo fort bli tatt av OTC og bli mer eller mindre uomsettelige.

 

Har selv OHI-aksjer som det ikke er så mye annet å gjøre med enn å vente og se. Antakelig blir de gjort om til ODIM, men det er ikke helt avklart enda.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Synes som om jeg er en av få som følger denne aksjen...

Har vært en fin utvikling siste uka, men det er en svært, svært risikable investering....

Mer info. finner en på: http://www.shareholder-monitoroil.com

 

 

 

ISIN/-gruppe: KYG6258W1087

Inkluder kontohaver ID Ja

Maks. antall treff: 1000

 

 

Rangering Beholdning Prosentandel Kontohaver ID Navn Bosteds- land

 

1 3498700 11.18022 OFFSHORE DESIGN & CO CYM

2 2083800 6.65886 AASERØD BJØRN QVARFO USA

3 1750000 5.59219 DEUTSCHE BANK AG LON GBR

4 1300000 4.15420 SUNDT AS NOR

5 1162350 3.71433 ODIN OFFSHORE NOR

6 1009900 3.22717 HOLBERG NORDEN NOR

7 1000000 3.19554 ISOGAISA AS NOR

8 857000 2.73857 GOLDMAN SACHS INT. - GBR

9 580800 1.85597 SAGA EQUITY FUND NOR

10 575700 1.83967 HOLBERG NORGE NOR

11 570531 1.82315 YRS INVESTMENTS LTD SGP

12 570000 1.82146 DRESDNER BANK AG LON GBR

13 526300 1.68181 DANSKE BANK A/S DNK

14 500000 1.59777 CONVEXA CAPITAL V NOR

15 457639 1.46240 GLOBAL MARITIME A/S NOR

16 407500 1.30218 FLOREANA RESOURCES A NOR

17 400000 1.27821 MANCORP AS NOR

18 355000 1.13442 URHEIM HARALD BERGE NOR

19 337726 1.07922 CANTOR INVESTMENTS L GBR

20 300000 0.95866 BENESTAD GOLF INTERN NOR

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Aksjen har falt kraftig tilbake igjen nå. Kom en melding i går som virker avskrekkende, men som jeg ikke har kunnskap til å tolke. Er det noen som kan si hva dette betyr i praksisk?

 

The directors of Monitor Oil plc wish to announce that yesterday afternoon US time the Company and two of its subsidiaries, Monitor Single Lift 1 Limited and Monitor US Finco, filed voluntary Chapter 11 petitions for reorganisation under the US Bankruptcy Code.
Link to comment
Share on other sites

Aksjen har falt kraftig tilbake igjen nå. Kom en melding i går som virker avskrekkende, men som jeg ikke har kunnskap til å tolke. Er det noen som kan si hva dette betyr i praksisk?

 

Hei

 

Slik jeg ser det, innebærer dette at kreditorene sitter med kontrollen i de selskapene som er " ført inn under Chapter 11". Ofte vil aksjonærene kunne bli sittende igjen med smuler, mens kreditorene gjerne konverterer gjeld til aksjer..., og det fører som regel til at aksjonærene blir bortimot helt utvannet.

 

Et svært interesseant spørsmål er derfor: Hvem er kreditorene i disse selskapene, og hvor har de størst andel, som kreditorer eller som aksjonærer...?

 

Merk videre at det ikke er MONI som er "ført inn under Chapter 11", men "two of its subsidiaries, Monitor Single Lift 1 Limited and Monitor US Finco, filed voluntary Chapter 11 petitions for reorganisation under the US Bankruptcy Code."

 

Fra Hegnar.no - debattforum unoterte MONI:

 

"Chapter 11 is reorganization, as opposed to liquidation. Debtors may "emerge" from a chapter 11 bankruptcy within a few months or within several years, depending on the size and complexity of the bankruptcy. Debtors in Chapter 11 have the exclusive right to propose a plan of reorganization for a period of time. After that time has elapsed, creditors may also propose plans. Plans must satisfy a number of criteria in order to be "confirmed" by the bankruptcy court. Among other things, creditors must vote to approve the plan of reorganization. If a plan cannot be confirmed the court may either convert the case to a liquidation under Chapter 7 or, if in the best interests of the creditors and the estate, the case may be dismissed resulting in a return to the status quo before bankruptcy. If the case is dismissed, creditors will look to nonbankruptcy law in order to satisfy their claims."

 

For å si det sånn, et selskap velger ch. 11 for å prøve å få til en avtale med kreditorene. Får man ikke til dette, går selskapet konkurs.

Får man til en avtale med kreditorene, prioriteres disse først, og aksjeeierne sist. Det som bl.a. står i den nettsiden det er referert til her, er følgende:

 

Videre fra HO:

"Note: Investors should be cautious when buying common stock of companies in Chapter 11 bankruptcy. It is extremely risky and is likely to lead to financial loss. Although a company may emerge from bankruptcy as a viable entity, generally, the creditors and the bondholders become the new owners of the shares. In most instances, the company's plan of reorganization will cancel the existing equity shares. This happens in bankruptcy cases because secured and unsecured creditors are paid from the company's assets before common stockholders. And in situations where shareholders do participate in the plan, their shares are usually subject to substantial dilution."

 

Dette er en nettside utarbeidet av US SEC, og har således stor kredibilitet. De som lukker øynene sine for dette, har seg selv å takke hvis det går galt."

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...