Jump to content

beregning av skatt


trak54

Recommended Posts

Hei.

Er rimelig fersk angående aksjer, og har følgende spørsmål;

Jeg har kjøpt aksjer i samme selskap ved forskjellige kurser, la oss si 5,10 og 15 kr.

Hvis jeg da selger til f.eks 30 kr, kvordan beregnes skatten da? Blir det beregnet en snittpris for aksjene som danner grunnlag for beskatning?

Link to comment
Share on other sites

Nei, de som er kjøpt først regnes som solgt først. Kjøper du 10 aksjer for 5,1 og 10 for 15, for deretter å selge 15 aksjer for 30 blir fortjenesten:

 

10 * 24,9 + 5 * 15 = Et eller annet... gidder ikke regne det ut.

 

Mens du fortsatt har 5 aksjer igjen. Når du selger disse må du skatte av alt over 15 kroner som er din inngangsverdi på disse. Jeg forutsetter her at aksjene kjøpes og selges samme kalenderår, slik at det ikke er noe skjermingsfradrag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
Hei.

Er rimelig fersk angående aksjer, og har følgende spørsmål;

Jeg har kjøpt aksjer i samme selskap ved forskjellige kurser, la oss si 5,10 og 15 kr.

Hvis jeg da selger til f.eks 30 kr, kvordan beregnes skatten da? Blir det beregnet en snittpris for aksjene som danner grunnlag for beskatning?

 

Hvert kjøp og salg skattes separat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Nei, de som er kjøpt først regnes som solgt først. Kjøper du 10 aksjer for 5,1 og 10 for 15, for deretter å selge 15 aksjer for 30 blir fortjenesten:

 

10 * 24,9 + 5 * 15 = Et eller annet... gidder ikke regne det ut.

 

Mens du fortsatt har 5 aksjer igjen. Når du selger disse må du skatte av alt over 15 kroner som er din inngangsverdi på disse. Jeg forutsetter her at aksjene kjøpes og selges samme kalenderår, slik at det ikke er noe skjermingsfradrag.

 

Kan noen forklare på en lett forståelig måte hva skjermingsfradrag er - og når og hvordan det skal beregnes?

Link to comment
Share on other sites

Skjermingsfradrag

 

Kjøper du en aksje til 100 kr før nyttår og selger til 120 kr etter nyttår, skal du egentlig betale skatt av 20kr = 20 %

 

Så er det slik at du slipper å betale skatt av en slags rente du ville ha fått i banken som varierer fra år til år

 

Da betaler du skatt av 20% minus 4% = 16% Altså 16 kr.

 

Men da må du eie aksjen 1 januar

Link to comment
Share on other sites

Skjermingsfradrag

 

Kjøper du en aksje til 100 kr før nyttår og selger til 120 kr etter nyttår, skal du egentlig betale skatt av 20kr = 20 %

 

Så er det slik at du slipper å betale skatt av en slags rente du ville ha fått i banken som varierer fra år til år

 

Da betaler du skatt av 20% minus 4% = 16% Altså 16 kr.

 

Men da må du eie aksjen 1 januar

 

Nå forstår jeg - mange takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest tortho

Hei,

 

Blir vell en ganske komplisert oppgave å beregne skatt da.

 

Tenker på hvis en handler med litt større beløp.

 

F.eks:

Kjøp 100 000 av aksjer til 38,-

Kjøp 100 000Kr av samme aksje til 25,-

Salg av halvparten til 28,-

Kjøp av samme mengde igjen til 26,-

 

Finnes det noen verktøy eller annet for å beregne slikt?

Eller en enkel måte å holde styr på?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...