trak54 Posted november 11, 2007 Report Share Posted november 11, 2007 Hei. Er rimelig fersk angående aksjer, og har følgende spørsmål; Jeg har kjøpt aksjer i samme selskap ved forskjellige kurser, la oss si 5,10 og 15 kr. Hvis jeg da selger til f.eks 30 kr, kvordan beregnes skatten da? Blir det beregnet en snittpris for aksjene som danner grunnlag for beskatning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filosofen Posted november 12, 2007 Report Share Posted november 12, 2007 Nei, de som er kjøpt først regnes som solgt først. Kjøper du 10 aksjer for 5,1 og 10 for 15, for deretter å selge 15 aksjer for 30 blir fortjenesten: 10 * 24,9 + 5 * 15 = Et eller annet... gidder ikke regne det ut. Mens du fortsatt har 5 aksjer igjen. Når du selger disse må du skatte av alt over 15 kroner som er din inngangsverdi på disse. Jeg forutsetter her at aksjene kjøpes og selges samme kalenderår, slik at det ikke er noe skjermingsfradrag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akjsemann Posted mars 28, 2008 Report Share Posted mars 28, 2008 hei, lurer også på dette her med skatt, jeg kjøpte 20 aksjer i funcom i 2006 engang, når må jeg skatte av disse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted mars 28, 2008 Report Share Posted mars 28, 2008 Du må skatte når du realiserer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sxorpion Posted mars 31, 2008 Report Share Posted mars 31, 2008 Du må skatte når du realiserer. det vil si det samme som å selge eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vidar Posted april 9, 2008 Report Share Posted april 9, 2008 det vil si det samme som å selge eller? Ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joel Posted april 11, 2008 Report Share Posted april 11, 2008 det vil si det samme som å selge eller? Ja, det vil si når du selger med gevinst. Du skatter av gevinsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koteng Posted november 1, 2008 Report Share Posted november 1, 2008 Hei. Er rimelig fersk angående aksjer, og har følgende spørsmål; Jeg har kjøpt aksjer i samme selskap ved forskjellige kurser, la oss si 5,10 og 15 kr. Hvis jeg da selger til f.eks 30 kr, kvordan beregnes skatten da? Blir det beregnet en snittpris for aksjene som danner grunnlag for beskatning? Hvert kjøp og salg skattes separat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nordic110 Posted desember 15, 2008 Report Share Posted desember 15, 2008 Nei, de som er kjøpt først regnes som solgt først. Kjøper du 10 aksjer for 5,1 og 10 for 15, for deretter å selge 15 aksjer for 30 blir fortjenesten: 10 * 24,9 + 5 * 15 = Et eller annet... gidder ikke regne det ut. Mens du fortsatt har 5 aksjer igjen. Når du selger disse må du skatte av alt over 15 kroner som er din inngangsverdi på disse. Jeg forutsetter her at aksjene kjøpes og selges samme kalenderår, slik at det ikke er noe skjermingsfradrag. Kan noen forklare på en lett forståelig måte hva skjermingsfradrag er - og når og hvordan det skal beregnes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Tore Posted desember 15, 2008 Report Share Posted desember 15, 2008 Skjermingsfradrag Kjøper du en aksje til 100 kr før nyttår og selger til 120 kr etter nyttår, skal du egentlig betale skatt av 20kr = 20 % Så er det slik at du slipper å betale skatt av en slags rente du ville ha fått i banken som varierer fra år til år Da betaler du skatt av 20% minus 4% = 16% Altså 16 kr. Men da må du eie aksjen 1 januar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nordic110 Posted desember 16, 2008 Report Share Posted desember 16, 2008 Skjermingsfradrag Kjøper du en aksje til 100 kr før nyttår og selger til 120 kr etter nyttår, skal du egentlig betale skatt av 20kr = 20 % Så er det slik at du slipper å betale skatt av en slags rente du ville ha fått i banken som varierer fra år til år Da betaler du skatt av 20% minus 4% = 16% Altså 16 kr. Men da må du eie aksjen 1 januar Nå forstår jeg - mange takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tortho Posted januar 30, 2009 Report Share Posted januar 30, 2009 Hei, Blir vell en ganske komplisert oppgave å beregne skatt da. Tenker på hvis en handler med litt større beløp. F.eks: Kjøp 100 000 av aksjer til 38,- Kjøp 100 000Kr av samme aksje til 25,- Salg av halvparten til 28,- Kjøp av samme mengde igjen til 26,- Finnes det noen verktøy eller annet for å beregne slikt? Eller en enkel måte å holde styr på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeLaVega Posted januar 30, 2009 Report Share Posted januar 30, 2009 Dette skal VPS og skattemyndighetene ha kontroll på for deg. Men ellers er det ikke værre enn å vite summen du har handlet for og hvor mange aksjer du har. Snittprisen kan du da regne ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts