Jump to content

Opsjoner og derivater på Oslo Børs


Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

15 kr pr handel hos Nordnet. fin mulighet til å prøve.

 

Er det noen som har forslag til Warrants for å "komme i gang"

 

--------------------------------------saxet fra nordnet

Warrants kampanje på NDX

 

I perioden 3.oktober til 31.desember kan du handle NDX-warrants til fastpris, kun 15 SEK per sluttseddel.

 

Nordic Derivatives Exchange (NDX) er en markedsplass for notering og handel med derivater. Markedet drives i regi av Nordic Growth Market (NGM). NGM er en børs i Sverige, på lik linje med Stockholmsbørsen. Det betyr at det er like enkelt å handle på NDX som det er å handle på for eksempel Stockholmsbørsen og Oslo Børs.

 

I Classic kan du handle NDX-warrants ved å velge Handle - Warrants og Sverige som marked. Warrants som er markert med rød tekst handles på NDX.

 

Ønsker du å lese mer om warrants kan du besøke siden www.nordnet.no/warrants

 

Med vennlig hilsen,

Nordnet Kundeservice

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei!

 

Jeg lurer litt på om noen vet noe om strategi angående valg av opsjoner. Når bør man velge in the money opsjoner? og når out of money opsjoner? Jeg skjønner at in the money opsjoner vil være dyrere, og derfor få en lavere %-vis endring, og dermed minker risikoen, men finnes det noen andre tommelfingelregler for hvilke opsjoner man velger. Jeg har selv kjøpt noen putter på obx i det siste, og da bare valgte jeg de som lå omtrent på obx-kurs, ettersom de var mest omsatt.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke klar over denne tråden, så jeg "flytter" spørsmålet mitt fra dagens pit siden det ikke ble besvart:

 

Noen som i farten husker hvordan kursen/dagsverdien på opsjoner beregnes på bortfallsdagen. Er det VWAP eller en annen måte?

Link to comment
Share on other sites

Var ikke klar over denne tråden, så jeg "flytter" spørsmålet mitt fra dagens pit siden det ikke ble besvart:

 

Noen som i farten husker hvordan kursen/dagsverdien på opsjoner beregnes på bortfallsdagen. Er det VWAP eller en annen måte?

 

Hei...Klippet fra Netfonds vedr bortfallsdag: Sitat:

 

En standardisert opsjon har en løpetid på 6 måneder. Bortfallsdagen er den tredje torsdagen i bortfallsmåneden. Hver tredje måned noteres det nye opsjoner slik at det hele tiden er to forskjellige opsjonsserier i den enkelte underliggende aksjen.

På slutten av bortfallsdag blir det beregnet en såkalt fixingverdi. Dette er en volumveid kurs i den underliggende aksjen gjennom denne siste dagen. Hvis kjøpsopsjonens strike er lavere enn fixingverdien, eller salgsopsjonens strike er høyere enn fixingverdien, er opsjonen in-the-money og vil bli innløst automatisk. I motsatt fall vil opsjonen falle. Man kan også reservere seg mot automatisk innløsning, men det må vi få beskjed om på forhånd. Man må da også passe på å gi beskjed om man ønsker å innløse opsjonen på bortfallsdag. En slik beskjed kan gis til backoffice@netfonds.no frem til 15.00 på bortfallsdag. Etter dette må vi ha beskjed på telefon 23 15 86 00. Siste frist er klokken 18.00.

Hvis en kjøpsopsjon går til innløsning, må man passe på å ha dekning for kjøp av aksjene. Betalingsoppdrag må registreres på bortfallsdag. Hvis man derimot ikke har dekning for kjøp av de underliggende aksjene, må man passe på å stenge posisjonen ved å selge igjen kjøpsopsjonene før utløp av bortfallsdag.

Når det gjelder salgsopsjoner, må man passe på at man har aksjer å selge hvis opsjonen går til innløsning. Siste frist for å kjøpe de underliggende aksjene er bortfallsdag.

 

Sitat slutt

 

Som du antyder så er det volumveid, men du kan reservere deg mot autoamtisk innløsning aksjer. Vet ikke om det er spesielle regler for OBX-er sin disse ikke kan anvendes til annet enn kontantutbetaling. Dette er fra Netfonds men det er vel like regler uansett satt av OB.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke klar over denne tråden, så jeg "flytter" spørsmålet mitt fra dagens pit siden det ikke ble besvart:

 

Noen som i farten husker hvordan kursen/dagsverdien på opsjoner beregnes på bortfallsdagen. Er det VWAP eller en annen måte?

 

Hei...Klippet fra Netfonds vedr bortfallsdag: Sitat:

 

En standardisert opsjon har en løpetid på 6 måneder. Bortfallsdagen er den tredje torsdagen i bortfallsmåneden. Hver tredje måned noteres det nye opsjoner slik at det hele tiden er to forskjellige opsjonsserier i den enkelte underliggende aksjen.

På slutten av bortfallsdag blir det beregnet en såkalt fixingverdi. Dette er en volumveid kurs i den underliggende aksjen gjennom denne siste dagen. Hvis kjøpsopsjonens strike er lavere enn fixingverdien, eller salgsopsjonens strike er høyere enn fixingverdien, er opsjonen in-the-money og vil bli innløst automatisk. I motsatt fall vil opsjonen falle. Man kan også reservere seg mot automatisk innløsning, men det må vi få beskjed om på forhånd. Man må da også passe på å gi beskjed om man ønsker å innløse opsjonen på bortfallsdag. En slik beskjed kan gis til backoffice@netfonds.no frem til 15.00 på bortfallsdag. Etter dette må vi ha beskjed på telefon 23 15 86 00. Siste frist er klokken 18.00.

Hvis en kjøpsopsjon går til innløsning, må man passe på å ha dekning for kjøp av aksjene. Betalingsoppdrag må registreres på bortfallsdag. Hvis man derimot ikke har dekning for kjøp av de underliggende aksjene, må man passe på å stenge posisjonen ved å selge igjen kjøpsopsjonene før utløp av bortfallsdag.

Når det gjelder salgsopsjoner, må man passe på at man har aksjer å selge hvis opsjonen går til innløsning. Siste frist for å kjøpe de underliggende aksjene er bortfallsdag.

 

Sitat slutt.

 

Som du antyder så er det volumveid, men du kan reservere deg mot autoamtisk innløsning aksjer. Vet ikke om det er spesielle regler for OBX-er sin disse ikke kan anvendes til annet enn kontantutbetaling. Dette er fra Netfonds men det er vel like regler uansett satt av OB.

Link to comment
Share on other sites

Takker RiskyTrader :smile:

 

Det er snakk om OBX6Q340 Puts kjøpt på 7,-. Siden det er indeksputter blir det kontantoppgjør hvis de går til bortfall.

De er jo absolutt in-the money så valget mitt er å selge de i dag eller la de gå til fixingverdi. Burde kanskje solgt de til 27,- på duppen i morres, men jeg får se det an utover dagen.

 

Sitter forøvrig som deg også med noen 315 juni puts kjøpt på 3,50. Har nå på papiret 100% (ut fra kjøper på 7,-).

 

Opsjoner er jaggu gøy men farlig.

Link to comment
Share on other sites

Takker RiskyTrader :smile:

 

Det er snakk om OBX6Q340 Puts kjøpt på 7,-. Siden det er indeksputter blir det kontantoppgjør hvis de går til bortfall.

De er jo absolutt in-the money så valget mitt er å selge de i dag eller la de gå til fixingverdi. Burde kanskje solgt de til 27,- på duppen i morres, men jeg får se det an utover dagen.

 

Sitter forøvrig som deg også med noen 315 juni puts kjøpt på 3,50. Har nå på papiret 100% (ut fra kjøper på 7,-).

 

Opsjoner er jaggu gøy men farlig.

 

Ja..

Jæ...gøy men svært risky :-). Mht til volumveiingen ser det fra loggen ut til at det gikk en ganske stor post på 300 kontrakter (utgjør 2/3 av dagens omsetning hittil) til NOK 21.50, noe som skulle tilsi at du per nå ikke er tjent med å vente på fix-verdi siden kursen er 24 i øyeblikket...Du får se an utviklingen utover dagen.

 

Gratulerer med gevinsten. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Mht til volumveiingen ser det fra loggen ut til at det gikk en ganske stor post på 300 kontrakter (utgjør 2/3 av dagens omsetning hittil) til NOK 21.50, noe som skulle tilsi at du per nå ikke er tjent med å vente på fix-verdi siden kursen er 24 i øyeblikket...

Er du sikker på at det er dette og ikke fixing av selve indeksen (de 25 aksjene i OBX) det er snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det er dette og ikke fixing av selve indeksen (de 25 aksjene i OBX) det er snakk om?

 

Nei. Det er jeg faktisk ikke helt sikker på....Det står jo volumveiing av den undeliggende aksjen...muligens samles omsetningen totalt for OBX-aksjene som grunnlag for volumveiingen..Men jeg er ikke sikker. Hvis du ikke har solgt ser det jo nå uansett bare bedre og bedre ut nå i ettermiddag:-).

 

Good luck med realiseringen :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette går pinadø veien RT. Og at 315 puttene skulle ha realverdi allerede i dag er nesten for godt til å være sant. Siste omsetning jeg ser (har ikke realtid) er forresten på 10,- :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Nei. Det er jeg faktisk ikke helt sikker på....Det står jo volumveiing av den undeliggende aksjen...muligens samles omsetningen totalt for OBX-aksjene som grunnlag for volumveiingen..Men jeg er ikke sikker. Hvis du ikke har solgt ser det jo nå uansett bare bedre og bedre ut nå i ettermiddag:-).

 

Good luck med realiseringen :-)

Ringte DNM, de sier det er OBX-indeksen som danner grunnlaget.

De tror forøvrig at markedet på sikt skal videre ned og anbefaler å sitte videre med R puttene.

Link to comment
Share on other sites

OKI..

 

Vi skal vel etterhvert ned til OBX-ens nedre gulv i den lengre trendkanalen før vi gir oss...Rundt 280, eller OB Bencmarkindex (totalindeks) ca 330...Det samsvarer også med nivået rundt toppene der vi fikk korreksjonen i oktober.

Men før det blir det vel en rekyl opp.

 

Stay alert :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det ble ingen rekyl opp i Oslo i dag som for meg var signifikant nok. Ei heller noe videre ragnarokk nedover.

 

Jeg valgte å "rullere ned" juni obx-puttene mine fra 315 til 295-nivå, og sikret i snitt 160% gevinst i førstnevnte, kjøpt tirsdag.

 

Tror ikke uroen er helt over enda men savner vel egentlig en 3-4% rekyl opp før vi eventuelt skal videre ned.

 

Vurderte en stund å "straddle" med et par OBX juni caller i stede for å rullere, men det ble med tanken.

 

Så da blir det vel med følgende utgangspunkt jeg entrer mandagen:

 

A) Rekyl opp: Kjøp mere putter

B) Moderat til kraftig fall: Sitte rolig eller rullere videre ned i OBX (samt irritere seg litt over at jeg rullerte i dag)

C) Flatt: Avvent

 

God Helg !

Link to comment
Share on other sites

RT: Ser vi handler ganske likt. Kvittet meg med puttene mine i dag med 3 gangen i pluss.

 

Bare lurer på om det er noen spesiell årsak til at du velger å rullere i out-of-the-money putter fremfor de som allerede har realverdi?

 

 

God helg!

 

Edit: Sjekket VPS kontoen min og det ser ut som det bare er solgt 5 kontrakter!

Snodig, trodde ikke det en gang var mulig å handle mindre enn 10 i slengen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det er ikke noe problem visstnok å handle ned til 1 kontrakt av gangen. Jeg har holdt meg til 10 som er standard og alltid fått tildelt hele 10-tall når jeg har kjøpt og solgt.

 

Du ser vel av handelsloggen til meglern(e)/børsen hvorvidt det er realisert 5 eller 10 på ditt transaksjonstidspunkt på nettsidene?

 

Jeg bruker ikke konsekvent rullering out of the money, det ble tilfeldigvis slik denne gangen. Enn du?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det er ikke noe problem visstnok å handle ned til 1 kontrakt av gangen. Jeg har holdt meg til 10 som er standard og alltid fått tildelt hele 10-tall når jeg har kjøpt og solgt.

 

Du ser vel av handelsloggen til meglern(e)/børsen hvorvidt det er realisert 5 eller 10 på ditt transaksjonstidspunkt på nettsidene?

 

Jeg bruker ikke konsekvent rullering out of the money, det ble tilfeldigvis slik denne gangen. Enn du?

Mine må være de 5 stk. 315R kontraktene som gikk kl. 16:11:55. Passer bra med tidspunktet. Mulig de ikke fikk solgt flere? Sånn i ettertid kan det hende mandagen viser at det var like greit :wink:

 

Grunnen til at jeg kjøpte disse da de var "out of the money" var at jeg hadde troen på en så kraftig nedgang at de raskt ville bli "in the money" og fra da av gi like mye pr. krone ved fall i underliggende som de som allerede er "in the money" ved kjøp. Ser at jeg tar litt feil her siden en ikke får med seg 1:1 effekten på veien ned til de når realverdi. Dessuten er jo disse litt mere kinkige siden det er indeks og ikke enkeltaksjer som underliggende.

 

Nå ble ikke fallet så kraftig og raskt som jeg hadde håpet, men skal ikke akkurat klage på 3 gangen i netto på noen dager :smile:

 

Kanskje en av disse blir det neste:

290R i dag til 2,40 eller 295R til 3,55? Vi får se hva kommende uke bringer.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ja neste uke blir spennende. :huh:

 

Sett i ettertid, nå som USA-børsene er ferdig med fredagen sin, så kan det virke som at sannsynligheten for rekyl opp i Oslo mandag er over middels/høy. After Hours i futuremarkedet indikerer også + tendes "over there".

 

Videre er det etter min mening nå gått svært langt ned uten en eneste signifikant rekyl. Det har vært fraværende bortsett fra den som skjedde intradag fredag formiddag (selv om denne faktisk løftet 14 dager RSI for fredagen under ett med et par punkter opp igjen over 25). Følgelig, j jo flere dager det har gått, jo større sannsynlighet blir det for rekyl opp enhver kommende dag....

 

Jo kraftigere rekyl opp, jo billigere putter får vi :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd ut opsjonsmarkedet i Norge, og har gjort meg en helt klar erfaring:

 

Jeg skal ALDRI borti opsjoner mer i Norge!!!

 

Hvorfor?

 

1. Opsjonsmarkedet i Norge er svært svært illikvid

 

2. Spreadene er altfor store

 

3. Opsjonsmarkedet i Norge er rett og slett for lite til at man kan operere der

 

4. Sett i forhold til opsjonsmarkedet internasjonalt, vil jeg si Norge er et U-land i forhold. Risikoen i opsjonsmarkedet i Norge er ekstrem i forhold til utlandet, og jeg anser meg selv som en svært risikovillig investor selv.

 

Men, som det alltid er: Der risikoen er størst vil det også være mest å hente hvis man treffer riktig. Men jeg liker ikke det særdeles dårlig utviklede opsjonsmarkedet i Norge.

 

Jeg har truffet en del ganger, men også bommet. Jeg benytter nå kun Warrants, pga at det alltid stilles kjøper og selger der med liten spread. Og så opereres det med større volum, i tillegg til at tidshorisonten til deadline er mye lengre enn hos opsjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Dels enig med deg, men gir ikke opp! Vi må tilføre kunnskap til det norske opsjonsmarkedet, slik at det blir som det det svenske og etterhvert også det amerikanske. Irriterer meg også stadig over den store spreaden her hjemme. Og det er foreløpig kun meglerne/utstederne som tjener på dette.

 

Warren er utskjelt for mye her på forumet, men innføringen av opsjoner i Norge er nok til stor del hans verk, i 92 tror jeg det var...Det er tross alt bedring siden da.

 

Jeg har kanskje vært heldig, men uten opsjoner her hjemme ville vi vært "fattigere" enn uten disse instrumentene..

 

Se volatilitetsøkningen som har oppstått nå...:-)

 

Edit; noen småfeil.

 

Good Luck !

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ja neste uke blir spennende. :huh:

 

Videre er det etter min mening nå gått svært langt ned uten en eneste signifikant rekyl. Det har vært fraværende bortsett fra den som skjedde intradag fredag formiddag (selv om denne faktisk løftet 14 dager RSI for fredagen under ett med et par punkter opp igjen over 25). Følgelig, j jo flere dager det har gått, jo større sannsynlighet blir det for rekyl opp enhver kommende dag....

 

Jo kraftigere rekyl opp, jo billigere putter får vi :laugh:

 

Jammen kjører markedet effektivt om dagen. Her er det ikke snakk om å ta omveier via rekyler og sånt forsinkende rask. Her er det hittil one way tickets, only :ph34r:

 

Sitter fortsatt med put OBX295 juni som steg greit i dag. Faktisk også denne at the money dagen etter kjøpet. Hittil finansierer hedgene mine papirtapet på longaksjene 100-150%, under hele nedturen. Jeg kommer aldri under dette uværet til å slippe put-hedgen av longposisjonen. Det innebærer sikkert at hele den sist rullerte put-innsatsen går tapt, men det betyr også at jeg ikke har tap i hele tatt under dramatikken vi har om dagen. På den annen side så gikk jeg glipp av noen gevinster etter nedvektingen min av long-siden fra februar til april.

 

Greide ikke helt å holde pølsene unna kjøpsknappen helt på tampen av dagen...måtte se om den virket...mine første longkjøp i Q2-06. Men kun med et par mindre posisjoner i ORK (280) og Aker (267). Måtte også stradle OBX-posisjonen gjennom å kjøpe en liten call også...alt for spennings skyld :huh:

 

Jeg angrer vel egenlig allerede, men that's part of the game. :rolleyes:

 

Ser liksom for meg spensten i en kommende rekyl som har fått lov å lade krutt uforstyrret så mange påfølgende dager....

 

Håper ingen punkterer'n når den kommer :laugh:

 

14 dager RSI er nå nede på 25 igjen. 10 til ned der, og 20 punkter til ned på totalindeksen så er vi ved veis ende i det som kanskje kan kalles meget kraftig korreksjon eller minikrakk.

 

Ryker støtten signifikant på 330-nivå i inneværende turbulensperiode (tilsvarer vel ca 280 på OBX-en), da er vi over i et terreng som kommer til sette sine spor i historien når lærebøker om aksjemarkedet i Norge skal skrives...

 

Det er i allfall minst en måte å komme dit på: Olje på billigsalg... :blink:

Link to comment
Share on other sites

De siste dagers nedgang på børsen passer perfekt til å kjøpe opsjoner. Volatiliten er høy, og etter de siste dagenes nedgang er puttene mye dyrere enn callene. Jeg er sikker på at Statoil er over 200 i september....

 

Idag er spreaden er god nok i NHY og Statoil samt OBX indexen. Daglig settes det nye rekorder i omsetning..

 

Hot tips:

 

Bull spread!! :)

Link to comment
Share on other sites

Skiftet fra OBX Put til STL Call i går. Dagen vil vise om det var lurt. Har uansett ikke de store mengdene siden jeg fortsatt er på lærestadiet i derivathandel.

 

OBX340 puttene som jeg lot gå til bortfall 18.mai fikk en fixingverdi på 25,69 (Kjøpt på 7,-).

 

Oppgjøret ved bortfall kommer direkte fra NOS og tar lengre tid (4 børsdager) enn vanlig salg. Går også direkte inn på depotkonto. Kan være greit å vite hvis det haster og komme inn i gjenn og trenger pengene.

Link to comment
Share on other sites

I skrivende stund er situasjonen over dammen den at Exxon er +2,5%, STL +4,7% og NHY +4%.

 

Det ser med andre ord bra ut så langt for oss med STL Calls i morgen.

Det jeg imidlertid lurer på er om det ikke vil være lurt å skifte til, eller supplere med OBX Puts. Supplering av oljecalls med indexputs på en oljebørs er i utgangspunktet selvmotsigende annet enn som sikring.

Tror ikke vi er ferdig med nedgangen enda, mulig vi får en ett skritt fram og to tilbake børs en stund fremover, kan i så fall gi muligheter for veksling mellom Puts og Calls.

Vi får se, jeg tenderer i hvert fall mot ny anskaffelse av OBX putter en av de nærmeste oppgangsdagene.

Link to comment
Share on other sites

I skrivende stund er situasjonen over dammen den at Exxon er +2,5%, STL +4,7% og NHY +4%.

 

Det ser med andre ord bra ut så langt for oss med STL Calls i morgen.

Det jeg imidlertid lurer på er om det ikke vil være lurt å skifte til, eller supplere med OBX Puts. Supplering av oljecalls med indexputs på en oljebørs er i utgangspunktet selvmotsigende annet enn som sikring.

Tror ikke vi er ferdig med nedgangen enda, mulig vi får en ett skritt fram og to tilbake børs en stund fremover, kan i så fall gi muligheter for veksling mellom Puts og Calls.

Vi får se, jeg tenderer i hvert fall mot ny anskaffelse av OBX putter en av de nærmeste oppgangsdagene.

 

Hei Telford. På en måte har du rett mht "selvmotsigelse" dersom du har en bestemt oppfatning av retning. Det er likevel ikke selvmotsigende å ha tro på store utslag enten opp eller ned. Ergo er det da også fullt forståelig at man kjøper både call og putter, som tilsier tro på store utslag ned eller opp, populært kalt "straddle". De (utstederne) du i sum i realiteten vedder i mot i et sånt case er de som tror på roligere/flatere kursutvikling, med tilhørende lavere volatillitet.

 

Det siste er litt viktig for opsjonene er nå rådyre i forhold til under mer stabile forhold. Implisitt volatilitet har økt dramatisk siste 2 uker, naturlig nok.

 

Enig med deg at obx-ens korrelasjon med de store oljeaksjene må da være rimelig god siden STL NHY er med sine tunge vekter i denne indeksen. Er det noen som har regnet på korrelasjonen?

 

Scenariet om å veksle mellom put og calls er ikke lett. Det er mange beslutninger i serie du skal treffe på. Men det er mulig, og med litt flaks på kjøpet kan det være bra med kroner å tjene.

 

Også er det rågøy :-) Good Luck !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...