Jump to content

Republikasjon av fritt tilgjengelige quotes


Recommended Posts

Yahoo finance har en veldig grei interface for å hente ut grunnleggende data om alle mulige slags aksjer verden over. Inklusive Oslo Børs.

Her er siste info om Yahoo aksjen for eksempel: http://finance.yahoo.com/d/quotes.csv?s=YH...ohgv&e=.csv

Man bytter rett og slett s variabelen ut med en ticker. Oslo Børs tickerene er f.eks STL.OL for Statoil Hydro.

 

Spørsmålet mitt er. Kan jeg hente inn dette, og republisere til kommersielt bruk? F.eks en analysetjeneste/portefølje osv? Eller må det betales avgifter til Oslo Børs, evt dataprovidere som gir til Yahoo?

 

Har lett i Terms of Service til Yahoo og finner ikke noe spesifikt om dette.

Får dårlig med svar fra supportavdelinga deres. (What's new..)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd, men sliter med å finne supportmailen til finance gjengen. De hadde et support interface, men ikke fått svar på noen dager nå.

Yahoo er ikke kjent for god support akkurat. Får vel vente et par dager til. Har snakka med SIX som leverer en del feeds. De lå et godt stykke over mitt budsjett. Da var det snakk om å betale 45 000 til Oslo Børs i året selv om det var SIX som leverte. Derfor jeg ble litt skeptisk angående republikasjon av yahoo data og diverse ekstra avgifter.

 

Om det ikke funker gratis må jeg evt se meg om etter en investor. For jeg tror dette verktøyet kan være av svært stor nytte for småspareren. Det er hovedsaklig fokus på norske aksjer og aksjefond, siden det internasjonale markedet antageligvis er nokså mettet. Muligens spinne ut i diverse nordiske websider og.

Årsaken til dette stuntet er at jeg har irritert meg lenge over den elendige kvaliteten på morningstar. Jeg har hørt fra andre spekulanter at dette tilbudet kunne trengt en liten overhaling. Jeg har kunnskapen til å gjøre det, men etter det jeg har hørt, har jeg antageligvis ikke finansielle midler til et slikt prosjekt. Det er snakk om en god del tusen i mnd, pluss noen titalls i året.

Tanken er 2 "kontoer". Gratiskontoen, som må tåle litt reklame, og litt mer grunnleggende verktøy. Betalende konto: reklamefri, avansert analyse, og etterhvert real-time kurser. Det blir snakk om noen få ti-kroninger i måneden.

 

Jeg er litt skeptisk til å henge meg på en kilde som yahoo, spesielt med tanke på den etterhvert store mengden trafikk, men om det funker i starten burde jeg kunne skaffe meg kapital til å drive på en sikrere kilde som og har real-time.

 

Er dette markedet allerede mettet på norsk jord? Du har jo morningstar for fond, bors24, o.l. samt en del dyrere løsninger som er basert på nedlastbar programvare. Mitt er webbasert.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått om mulig tidenes rareste svar, og om mulig dummeste.

Honestly, the feature you are referring to is unavailable at the moment.

You have a really good suggestion here and because your views and

opinions are important to us, we assure you that we have taken note of

your concern. We will add your suggestion to our user suggestion list

that we periodically review when deciding new features for Yahoo!

Finance. Please continue to watch for future announcements.

 

I acknowledge the feature's significance in your business, and not

having this may pose an inconvenience on your part. If you need further

assistance, please don't hesitate to email us back.

 

For det første. Det funker faktisk, og er ikke "unavailable" Jeg har testa med nasjonale og internasjonale aksjer.

For det andre. Den lista er helt sikkert MILEVIS lang.

For det tredje. Hvilken tufs ansatte han i support avdelinga. Han burde bli advokat med den slags byråkratisk språk.

 

Noen som kan komme på en god forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...