Jump to content

Trading,på eget firma eller på person nr.???


faithchild

Recommended Posts

Jeg har tradet aktivt i noen måneder nå, og har gått bra i pluss.

Akkurat nå for tiden lurer jeg på om jeg skal fortsette å trade på mitt navn, eller om det er fordellaktig for meg ha ett AS/ ltd/ nuk(?), og heller være ansatt der å ta ut lønn/utbytte?

jeg har muligens andre prosjekter jeg også kan bake inn i firmavirksomheten.

 

Kan du hjelpe meg med fordeler og bakdeler, praktisk, økonomisk og skattemessig rundt dette tema?

evt noen som har gjort seg det samme tankene?

 

på forhånd takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fordelen ved eget firma er vel at man kan sitte på urealiserte verdier uten å måtte skatte på det. men om du går med overskudd, blir det jo 28% selskapsskatt, og 28% utbytteskatt om du skulle ta det. Men det er vel god grunn til at mange sitter på porteføljer i holding selskaper.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen ved eget firma er vel at man kan sitte på urealiserte verdier uten å måtte skatte på det. men om du går med overskudd, blir det jo 28% selskapsskatt, og 28% utbytteskatt om du skulle ta det. Men det er vel god grunn til at mange sitter på porteføljer i holding selskaper.

 

 

Går det ann å overføre aksjer fra person til selskap?

dvs at viss man tjener mye penger på askjer før man realiserer og så flytter det over på et selskap.. Vil man egentlig tjene på dette? realisere gevinst i selskapet i steden for personen?

 

på forhånd takk!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...