Jump to content

FAIR - klar for et tungt løft... Oppside?


christle

Recommended Posts

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Fra nabokanalen:

 

Ja i dag kan vi ikke skylde på CA. Kursen nå - 15,90 - priser Fair til 525 mill NOK, dvs drøye 100 m USD. Det vil igjen si drøye 50 M USD pr. båt. Hvis vi da nevner at båtene i sin tid ble kjøpt for 45 M USD hver, FØR konvertering, så sier det seg at denne kursen ikke på langt nær reflekterer verdiene i selskapet.

 

Som Fairstar selv skriver i siste rapport, så ble hver av de konverterte tankerne verdsatt til 100 M USD i Sealift-Dockwise fusjonen.

 

Nå er altså Fairstarbåtene priset til det halve at det Sealiftbåtene ble. Det er ikke logisk. Men på den annen side. Det er ikke første gang at psykologien og andre krefter sender en kurs i helt andre retninger enn det som virker logsisk.

 

 

Hvorfor kjøper ingen andre aktører opp FAIR nå?

Link to comment
Share on other sites

Fra nabokanalen:

 

Ja i dag kan vi ikke skylde på CA. Kursen nå - 15,90 - priser Fair til 525 mill NOK, dvs drøye 100 m USD. Det vil igjen si drøye 50 M USD pr. båt. Hvis vi da nevner at båtene i sin tid ble kjøpt for 45 M USD hver, FØR konvertering, så sier det seg at denne kursen ikke på langt nær reflekterer verdiene i selskapet.

 

Som Fairstar selv skriver i siste rapport, så ble hver av de konverterte tankerne verdsatt til 100 M USD i Sealift-Dockwise fusjonen.

 

Nå er altså Fairstarbåtene priset til det halve at det Sealiftbåtene ble. Det er ikke logisk. Men på den annen side. Det er ikke første gang at psykologien og andre krefter sender en kurs i helt andre retninger enn det som virker logsisk.

 

 

Hvorfor kjøper ingen andre aktører opp FAIR nå?

 

Hei

 

Helt enig. Aktørene følger ikke med i timen. OHL/Cosco burde kjenne sin besøkelsestid. Dock likeså, men de er "nedsyltet" i gjeld. Gjør disse ikke det, ja så burde en Corporate-avdeling i et meglerhus se mulighetene til å finne noen kjøpere.

 

Forresten merkelig at ikke CA, som står for brorparten av salgene, ikke ringer Torghatten og spør om de ønsker aksjer for deres kunder. Torghatten har kjøpt masse aksjer på høyere kurser før nylig, og kan sikkert ha lyst på flere.

 

Har forresten vektet meg litt opp, MEN kassa er nå tom...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Noen gamle artikler som kanskje ikke har blitt postet her før...:

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/imarkede...icle1750671.ece

 

En bra FAIR tråd

http://stockpro.no/Msg.asp?GroupID=25&...R%3A+DN+11.+Mai

 

 

Tror ikke FAIR kan gå noe særlig lavere enn den er nå - bare stålverdien forsvarer jo aksjekursen...men det er ut som en må smøre seg med tolmodighet...

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det endelig er litt omsetning i aksjen (alt er relativt:)) - kanskje DOCKs oppgang i går har noe med interessen å gjøre - ser også ut som det ikke er CA som ligger lavest med sine salg nå...

 

Så får vi håpe tilbakekjøpene starter snart..det må jo være glimrende aksjonærpolitikk på disse kursnivåene - og nå starter cashflowen fra Fjord også så da bør det etterhvert bli rom for dette. Hvordan er det med betalingen av oppdrag i denne bransjen - skjer den underveis, eller er det litt før og resten ved fullføring av oppdrag?

Link to comment
Share on other sites

Fra HO:

 

 

Innlegg av: kjevoll (24.04.08 11:42 ), lest 0 ganger

Ticker: FAIR

RE^2: Fair - Bunnen satt?

Fikk en mail om status på begge båten i går.

Det er en kjedelig aksje, men jeg tror det vil bli en god gevinst for de som går inn nå. Trading aksje er det ikke ;-))

 

 

Dear Sir,

 

Thank you for your email.

 

The Fjord arrived in the US on Monday to pick up its cargo, an arctic vessel, the Ice Maiden. The vessel will be loaded in the next few days and is expected to depart to Newcastle (UK) towards the end of the month. In total we have sold USD 15M business for this year and USD 15m for next year at good day rates. I attach a Company overview with an overview of sales on p20.

 

The Fjell is progressing well. 80% of steal fabrication has been done, the generator sets have recently been placed in position. You can follow the conversion on our CEO’s weekly Greetings from Malta blog on our website (http://www.fairstar.com/page.php?idObject=445 ). We expect the vessel to be completed by the end of the year.

 

I will add you to our email alert list so we keep you informed of progress.

 

Please do not hesitate to contact me should you require more information.

 

Kind regards

 

Cristijn Sarvaas

 

CFO

Link to comment
Share on other sites

Og fra fairstar.com:

 

Greetings from Malta! - Fjell update

 

Recent pictures

 

A lot of major steelwork on the ship is now underway. As you can see from the attached series of photographs Number 2 Deck has been installed over the generator sets.

 

The other decks are being finished in the shop. As we mentioned in our previous update, the yard is trying to do as much of the cutting for penetrations, hot work for cable trays and pinning for insulation while the modules are off the ship. The consensus is this will improve the efficiency of the remaining fit-out.

 

The bulbous bow is now in place and being welded to the ship. New tunnel extensions and the pump room extension are also well underway. The working conditions on board are significantly better that was previously the case on Fjord. We are all making a much stronger effort to be mindful of safety issues. The pressure of time and expediency can often lead to mistakes and oversights that could result in injuries. As the team onsite becomes more familiar with the ship and the other members of the conversion organization subcontractor group we feel there is a strong and positive spirit in the project that will serve us well when the temperature rises and working conditions become more challenging.

 

Fairstar management is very pleased with the enthusiasm and clear commitment to successfully finishing the project, shown by Malta Shipyards and all of its representatives. As always shareholders are welcome to visit us onsite. (Unless you are one of the bad guys and we know who they are!)

 

 

Den siste kommentaren som er postet her (og på forrige update) er vel myntet på de som saksøker FAIR etter å ha blitt kastet ut av styret (?) - Er det noen som kjenner bakgrunnen for dette? Vet Fairstar har sagt at saken er ufarlig for selskapet, men må innrømme at jeg ellers vet lite om den.

Link to comment
Share on other sites

Fra årsrapporten, det er nok disse det tenkes på:

 

In December, Henk van den Berg, a 1.82% shareholder

in Fairstar, through his company Oude Maas Beheer

B.V. filed a complaint with the Enterprise Chamber of

the Court of Appeals in Amsterdam seeking a judicial

inquiry into the affairs of Fairstar as well as petitioning

the Court to suspend all of the members of the Management

Board and Supervisory Board. At the hearing

the petition was changed to only seek the suspension

of Fairstar’s CEO. Henk van den Berg was supported by

the former CEO of the Company, Frederik Steenbuch.

The Court has not ruled. The recent action by Van den

Berg and Steenbuch is viewed by Fairstar as an ongoing

battle for the control of Fairstar. The Management

Board can now affirm to our shareholders, employees,

bankers and clients that the conflicts of interest associated

with these two individuals are no longer risks that

can harm Fairstar. Nevertheless further legal action

against these individuals and their corporate interests

cannot be ruled out to protect Fairstar from further

damage as well as to recoup damages already suffered.

------------------------------

 

Den siste kommentaren som er postet her (og på forrige update) er vel myntet på de som saksøker FAIR etter å ha blitt kastet ut av styret (?) - Er det noen som kjenner bakgrunnen for dette? Vet Fairstar har sagt at saken er ufarlig for selskapet, men må innrømme at jeg ellers vet lite om den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rart at ingen større aktører griper sjansen i denne - men tipper så snart Fjell er konvertert så skjer det noe.

 

Det er slik jeg ser det kanskje 2 ting som kan gjøre en investor skeptisk til denne aksjen.

 

- Ledelsen har til tider vist inkompetanse og liten forståelse for verftsarbeid i kombinasjon med dårlig taktikk i informasjonsarbeidet vedrørende konverteringen av Fjord og meldingene rundt denne.

 

- Konverteringen av Fjell og om tidsplanene her sprekker også.

 

For å kommentere det siste først så virker det i det minste som om ledelsen forsøker å gjøre noe med dette - og at de informerer om prosessen hver måned på nettsidene synes jeg er et positivt tegn - holder man kjeft har man ofte problemer.

 

Når det gjelder ledelsen - så virker det ihvertfall som om de er engasjerte og har kontakter i bransjen. Synes de har fått brukbar utnyttelse av Fjord i forhold til tiden de har hatt til rådighet (antar de fleste aktører ville vente til den var ferdig konvertert før de tegnet kontrakt med den).

 

Dersom noen ville kjøpe FAIR, ville de kunne akkumulere aksjer fra alle småeierne og styre/ledelse ville de jo kunne bestemme selv. Det er i såfall bare konverteringen av Fjell som gjenstår som en reell risiko - og kanskje er det på grunn av denne (og at det er klokest å la dagens ledelse kjøre løpet ut) at det ikke skjer noe..

 

Aksjen er ihvertfall ikke overpriset - sett i lys av at de nå har et skip i drift (med problemfri jomfrutur så langt) og tilsynelatende flinke folk i driftsorganisasjonen. Samtidig stiger oljeprisen og det blir stadig mer lønnsomt å flytte rigger rundt omkring....

Link to comment
Share on other sites

klipp fra HO:

 

Innlegg av: Luciferr (08.05.08 21:07 ), lest 0 ganger

Ticker: FAIR

RE^1: Fair - Bunnen satt?

Mail fra Fairstar:

-------------------

Fra xxx

 

Have my consers about the stock price. Would like to sit in the stock for several years, but cant afford to do so if the stockprice is this low over a longer time. Why aren’t the inside buyers in the company? Don’t you whant to invest in your “own” company? Dock and Ohl have outperformed the Fair stock. Is the Fjell going after scedueld or are the dealays coming. Seems like someone knows something, since they’re not buing at these levels. To sell isn’t easy, that’s for sure.

 

Sorry about all my negativity, but I don’t like the situation and know about a lot of others with the same conserns.

__________________________________

 

Dear xxx

 

We too share your frustration with the development of the share price. The past weeks we have had a number of good news messages (completion Fjord conversion, DNV certification of the vessel and Fairstar shore-based organization, settlement with the yard, four contracts at good day rates, USD 30m bond issue in a very difficult market, excellent people joined to the organization, etc.). I don’t know why the share price remains depressed. All our larger shareholders are remaining in the stock. The liquidity is low and price fluctuations are caused by small volumes of retail investors.

 

 

 

Let me assure you that we are very open about the status of the conversion of the Fjell. Our website has an almost weekly update of the Fjell conversion in the form of a Greetings from Malta blog. Please see http://www.fairstar.com/page.php?idObject=509 for the 2nd May update. It goes without saying that the conversion will be challenging to complete on time in this yard. However, we have a very good team on site, our CEO is in Malta every week, good progress has been made, the engineering has been properly done prior to conversion (which was not the case with the FJORD), all key materials have been purchased, we have the commitment of the Maltese government, etc. We have done everything we can to manage the process effectively, reduce risks and focus all towards the most rapid delivery of the Fjell. I am not aware of any information that we have not made public.

 

That you for your ongoing support.

 

If you have any further questions please do not hesitate to contact us.

 

Kind regards

 

Cristijn Sarvaas

 

CFO

 

 

Innlegg av: Goliat (07.05.08 13:36 ), lest 0 ganger

Ticker: FAIR

RE^1: Fair - Bunnen satt?

Det eneste som holder meg inne i denne er Warren Buffetts råd:

 

* Du trenger ikke å være ekstra smart for å lykkes som investor. Det spiller ingen trille hva andre mennesker tror om aksjen. Det som betyr noe er om du vet nok til å evaluere selskapet.

 

* Du skal kunne skrive ned markedsverdien på selskapet på et papir for så å fortsette med at selskapet er verdt mer enn det fordi...- dersom du ikke kan fullføre setningen skal du ikke kjøpe aksjen.

 

* Nøkkelen er å ikke bli forført av ville ideer, men i stedet følge det fundamentale år ut og år inn.

 

 

pkt. 1

Jeg antar at jeg vet nok til å evaluere aksjen, selv om det i prinsippet kun Fairstars egen info som er hovedkilden.

 

Pkt. 2

Markedsverdien på selskapet er høyere fordi båtene i seg selv er verdt nesten dobbelt så mye som markedsverdien.

 

Pkt. 3

Det fundamentale er at markedet for tungløft er tilstede og vil vokse de neste årene.

 

Synd at ikke Warren himself har oppdaget dette selskapet!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.fairstar.com/page.php?idObject=517

 

Ny update, bl.a.:

 

As we mentioned in our previous updates, the sequencing of Fjord construction had not been planned properly by the Manager. It is clear to us that things are going much more smoothly by following a properly prepared installation plan.

 

A significant amount of pipe spools have been produced by the yard. While we would prefer to see them installed in the ship, rather than lying on the ground, it is good news to see that the yard has an organized production schedule in place for pipe work. This was one of the issues that had caused significant delays on the Fjord.

Link to comment
Share on other sites

http://www.fairstar.com/page.php?idObject=517

 

Ny update, bl.a.:

 

As we mentioned in our previous updates, the sequencing of Fjord construction had not been planned properly by the Manager. It is clear to us that things are going much more smoothly by following a properly prepared installation plan.

 

A significant amount of pipe spools have been produced by the yard. While we would prefer to see them installed in the ship, rather than lying on the ground, it is good news to see that the yard has an organized production schedule in place for pipe work. This was one of the issues that had caused significant delays on the Fjord.

 

Hei

 

Bra info. TurboTom.

 

Tror og håper vi kan få et oppsving nå. Det er flere grunner til det:

  • OHL la frem ok tall; det viser at bransjen kan gjøre det bra - også FAIR
  • Riggene blir ferdigstilt på løpende bånd; det fører til økt etterspørsel etter tungløft
  • Riggratene er "svært høye"; det innebærer at det er viktig å flytte riggene raskt og at riggeierne er villig til å betale mer for å flytte dem rakst. HeavyLift skip flytter skipene raskt og ratene vil gå opp
  • Næringen er "overmoden" for konsolidering. Det er store samdriftsfordeler for de små "OHL, Cosco og FAIR + SEAM"
  • Det blir økt oppmerksomhet om sektoren fom. den 23. da det er en presentasjon av flere av aktørene:http://www.finansanalytiker.no/default.asp?side=aktiv_presinv/heavy_lift_08.htm

 

Mvh og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye nytt der nei....jomfruturen snart over:

 

http://www.offshore247.com/news/article.asp?Id=10486

 

Edit den er over:

Innlegg av: TheStudent (23.05.08 14:40 ), lest 13 ganger

Ticker: FAIR

RE^1: FAIR - Når kommer Q4

Nå har jeg akkurat overvært Fairstars presentasjon på heavylift konferansen i oslo konserthus. Fikk litt ny informasjon av ledelsen i fair:

 

1. Fjord er fremme i Newcastle etter en vellykket tur.

2. Turen ble gjort med en snittfart på 11.2 knop, men man kan regne med et snitt på 11.5 knop med last.

3. Bharati-kontrakten blir kanskje flyttet til etter Heeremakontrakten fordi det er litt delays. Ledelsen i fair hintet frempå at de hadde kontrakter på gang som kanskje fyller det hullet.

4. Verftet på Malta. Ledelsen sier at de mer eller mindre har fått garantier fra regjeringen på malta likviditet osv. Det virket ikke som om det var så stort som man kunne få inntrykk av.

5. Ledelsen var veldig klar på feilene som var blitt gjort og ba analytikerene om å gå selskapet i sømmene. Undertonen var at selskapet er underpriset

Link to comment
Share on other sites

Ble postet litt på HO i dag - den siste er vel hentet fra dn.no

 

 

Innlegg av: Gjest (23.05.08 14:44 ), lest 69 ganger

Ticker: FAIR

RE^1: FAIR - Når kommer Q4

11,2 knop!!?? Herregud, er det rart de ikke klarer å sikre rigtransporter? Gi prammen en last med litt vindfang, så klarer de ikke mer enn maks 5 knop. Danger, danger.

 

Innlegg av: TheStudent (23.05.08 14:50 ), lest 61 ganger

Ticker: FAIR

RE^1: FAIR - Når kommer Q4

11.5 knop er ganske bra mtp. at å slepe rigger går i 4 knop. Videre er både fjord og fjell designet for å håndtere spesialcargo, de går ikke for å være lavpris-selskap, som de sa det selv. Fjord og fjell ligger høyt på vannet og kan derfor kjøres inn i farvann andre semisubmersibles ikke kommer til. Det er derfor de fikk Bharati kontrakten

 

Innlegg av: Gjest (23.05.08 14:59 ), lest 57 ganger

Ticker: FAIR

RE^1: FAIR - Når kommer Q4

Ok, de skal få for dypgangen (og det har sikkert utslag på 1 % av lastene det søkes tranports for, men kanskje det smartest å sammenligne med andre drytow muligheter og ikke slep. OHL gjør over 14 knop med rig i høy sjø. Det blir fort en del spart for riggselskapr. Om du ikke visste det så er dette som er hovedbulken av markedet. Som sagt, skal bli spennede å se last med vindfang (f.eks. i motvind).

 

Innlegg av: TheStudent (23.05.08 15:06 ), lest 53 ganger

Ticker: FAIR

RE^1: FAIR - Når kommer Q4

Fairstar sa ikke at de hadde kjørt bånn pinne med båten. De hadde byttet på å kjøre på 2 og 3 generatorer? for å finne ut hva som var økonomisk mtp. drivstoff. Videre sa de at turen ikke bare hadde gått over stille og rolig farvann. Båtene til OHL går muligens fortere, men designet begrenser mulighetene da man ikke kan laste på ting fra aktersiden. Videre kan de ikke frakte floatovers.

 

Når det er sagt har OHL mye større fleksibilitet når det kommer til drift da de har 4 skip i drift fra høsten..

 

Innlegg av: Luciferr (23.05.08 21:31 ), lest 20 ganger

Ticker: FAIR

RE^1: FAIR - Når kommer Q4

Frykter tillitskollaps

Sjefen i det børsnoterte selskapet Fairstar kommer med hardt skyts mot norske analytikere.

 

Anne Lindeberg

 

 

Philip Adkins mener at analytikerne har et stort ansvar for å opprettholde tilliten i markedet, altså tilliten mellom selskapene og investorene. For å sikre at de kan nok om markedene til å gi relevant informasjon i et urolig marked, understreker Adkins at analytikerne må følge alle selskaper nøye.

 

Han mener det er en reell fare for tillitskollaps på Oslo Børs dersom folk begynner å tape penger.

 

Tillit er viktigst

- Oslo er blitt verdens viktigste energibørs. Den har vokst enormt. Men har analytikerkorpset vokst med det? Gjør dere nok for å finne sannheten om alle selskapene?

 

Slik innledet Philip Adkins innlegget sitt på analytikerkonferansen om tungløftmarkedet som ble arrangert i Oslo fredag. I stedet for å skryte av selskapet rettet han skyts mot salen. Han mener det litt for ofte kommer beskyldninger om villeding i fusjons- og samarbeidsprosjekter i Norge. Hadde analytikerne gjort jobben sin, ville det ikke ligget så mange lik i skapene.

 

- Jeg synes ikke det gis nok interesse til de nye selskapene. Oslo børs er et godt merkenavn, men ryktet er sårbart. Bare se hva som skjedde i Japan. Der var analytikerne for snille og beskjedne og så for sent hva som skjedde, sier han.

 

Japan sliter fortsatt med tilliten etter børskollapsen på nittitallet.

 

- Selvfølgelig er det ganske slitsomt når det ringer en analytiker på mobilen fredag ettermiddag når jeg er på vei hjem, men når det skjer tenker jeg takk og lov at noen bryr seg, sier han.

 

Milliarder i småselskaper

I 2004 var den daglige omsetningen på Oslo børs i energirelaterte selskaper 1,8 milliarder. I 2007 var den 7,2 milliarder, og hittil i år, altså etter knappe fem måneder er omsetningen 5,1 milliarder kroner. En rekke små og mellomstore energirelaterte selskaper er notert i Oslo de siste årene, og sektoren spenner stadig videre på grunn av økt kompleksitet og nye teknologier.

 

- Når jeg ser på alle de forskjellige markedene dere dekker, spør jeg meg om dere legger nok ressurser i dette. Dere er verdens beste analytikere på de store selskapene, men hva med resten, sier han.

 

Tungløft er et typisk eksempel på et voksende marked i grenseland mellom shipping og energi. Etterhvert som kravene er blitt flere og markedet for tungløft større, har det dukket opp en rekke nye selskaper med mellom en og fire tungløftsfartøyer.

 

- Vi er et lite selskap i et komplisert marked. Da tenker nok analytikerne at det ikke er vits å sette seg inn i markedet. Men da gjør de ikke jobben sin, for det er til sammen to milliarder børsnoterte kroner bundet opp i disse selskapene. Og de skal noen holde øye med.

 

- Ser for lite til dem

- Er dette kritikk, eller er det en advarsel?

 

- Det er ros, og så er det en advarsel. De er verdens beste. Det er de virkelig. Men de må passe seg. Når folk begynner å tape penger settes tilliten på prøve.

 

- Jeg har aldri møtt en dårlig oljeanalytiker i Oslo. Jeg har bare møtt alt for få av dem, sier han.

 

Fearnley-analytiker Kjell Erik Eilertsen var en av to spørsmålsstillere under tungløftsseminaret, og ble også brukt som et eksempel på Adkins opplevelse av norske analytikere.

 

- Første gangen jeg møtte deg stilte du oss fullstendig til veggs i løpet av femten minutter. Så sa du "hvis jeg får tid skal jeg kanskje skrive noe også", og løp videre til noe større. Det er illustrerende, sier Adkins.

 

- Men da jeg skrev noe resulterte det i en 45 minutters telefonssamtale fordi du ikke likte det jeg skrev..., svarte Eilertsen.

 

- Ja, men det var en god dialog. Jeg mener at du ikke hadde satt deg godt nok inn i bransjen, svarte Adkins, før begge lo det vekk.

 

Publisert: 23.05.2008 - 15:14 Oppdatert: 23.05.2008 - 15:32

Link to comment
Share on other sites

Kommer ny kontrakt/Mld innen kort tid.

har lest litt rundt på internett og kom over denne:

 

http://myreader.co.uk/msg/10815567.aspx

 

hvor det nederst står:

 

Hi All

 

Just as a heads up - this is from te owners of the Fjord - Fairstar

and concerns the transport of the Swans Floating Dock and Titan III :

 

"We are going to transport them in the fourth quarter of this year."

 

Cheors

 

Steve E.

 

Hvilket betyr at Bharati-kontrakten flyttes til etter Heeremakontrakten slik ledelsen har antydet tidligere. Dette betyr at Fair nå har et 2mnd gap uten kontrakt i sommer. Videre er det bekreftet at Fjord har forlatt Rotterdam hvilket kan bety at den allerede er på vei til ny kontrakt. Kommer i allefall mld i løpet av kort tid!

Link to comment
Share on other sites

Fairstar Heavy Transport NV of Rotterdam has

successfully completed the transportation of the

Ice Maiden from Pascagoula Mississippi to

Rotterdam. Fairstar`s heavy transport ship, FJORD,

had originally expected to unload Ice Maiden at

Newcastle (UK). However the client, C&M Group Ltd

of Aberdeen, decided last Wednesday to avoid the

unfavourable weather and adverse swell that could

have hampered operations in Newcastle.

 

The shift to Rotterdam was efficiently facilitated

by Fairstar`s operations team. Dave Hangoor,

Operations Manager, reported: `Rotterdam is our

home port and we work very closely with a solid

professional network here in Rotterdam. All of the

necessary support services were arranged within a

day and the Ice Maiden was safely discharged over

the weekend.`

 

Arriving in its home port for the first time was a

special moment for the ship`s Dutch crew. The

Fjord`s Master Jan van Dijk commented: `The Fjord

and its crew have successfully put the ship through

a number of important tests in the course of our

maiden voyage. Our ship performed well and we are

pleased to have safely completed our maiden voyage.

We look forward to greeting our friends here in

Rotterdam during our short stay and to serving the

transport needs of Fairstar`s clients.`

 

*****

 

Profile Fairstar Heavy Transport:

 

Fairstar Heavy Transport NV is a provider of long

distance ocean transportation services for the

offshore and onshore industries.

 

Fairstar`s two vessels Fjord and Fjell were amongst

the world`s largest semi-submersible barges. The

Fjord was converted into one of the most modern

self-propelled heavy transport vessels in the world

and entered service in March 2008. The Fjell is

currently undergoing its conversion at Malta

Shipyards Ltd in Malta and is expected to enter

service in Q4 2008. Fairstar is based in Rotterdam

and quoted on the Oslo Stock Exchange (ticker:

FAIR).

 

For more information: www.fairstar.com

Philip Adkins, CEO (philip.adkins@fairstar.com, +44-

779-668 1414)

Cristijn Sarvaas, CFO

(cristijn.sarvaas@fairstar.com, +31-6-531 431 08)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Nytt om konverteringen av Fjell: http://www.fairstar.com/page.php?idObject=526

 

Greetings from Malta! – Fjell Update

Recent pictures

 

This week was very significant to the Fjell Conversion Project. Shareholders may have sensed our concern in last week's update with respect to the current situation of Malta Shipyards. A number of shareholders have in fact wondered why we appeared to be so negative. FHT had a number of very frank and open discussions with the Management of MSL, including representatives of their Board of Directors. FHT raised very clear questions with respect to the commitment of MSL to finish the Fjell as well as whether MSL has the resources available in terms of finance, materials and manpower, to complete the job. We are satisfied that MSL will complete the Fjell contract and is working with us professionally and with a sincere and cooperative attitude. In spite of what may at times seem harsh criticism towards MSL it is important to point out that the yard did finish Fjord and the final product is an outstanding vessel that will serve our Company successfully for many years to come. In fairness to MSL, the original planning and organisation of the Fjord by our previous Manager left them frequently in an impossible position. The ongoing and poorly considered changes that were being made throughout 2006 did contribute significantly to production and installation issues that MSL could never have anticipated when they agreed to both the Fjord and Fjell conversions. We believe MSL has suffered a lot of criticism for these issues and much of that criticism is quite unfair. FHT and MSL have agreed to work closely together on the Fjell conversion to avoid this experience again.

 

On a production level, significant progress continues to be made. The foc'sle deck has been fabricated and is now being blasted and painted.

Blocks D3/D4 and D5/D6 are ready for outfitting. You will see in the attached photographs a significant amount of cable trays are being prepped and painted for installation. You will also see photographs showing the stern where the thruster seatings are being prepared. The skeg has been installed. The site team met with Imtech in Rotterdam this week. Imtech is the key subcontractor on this project. If we are to meet our current schedule, we need to secure the "A-Team" from Imtech, experienced and qualified electrical engineers are in very short

supply. We are endeavouring to convince Imtech that they should send a

full compliment to Malta as soon as work faces are available. Cable pulling should commence on July 1st.

 

Your team in Malta is in a very positive frame of mind. There are plenty of challenges ahead and we will keep our shareholders informed as best we can. Please do not hesitate to contact us if you have any questions.

 

On behalf of Fairstar Heavy Transport,

Philip, Cristijn

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Innsiderne har troa, har du?

 

Er litt bekymret for mulige overskridelser og forsinkelser på konverteringen av Fjell.

 

11/06-2008 09:14:22: (FAIR) MANDATORY NOTIFICATION OF TRADE

On 10 June 2008, Mr H. Verhagen, Supervisory Board

Member of Fairstar Heavy Transport NV (FAIR),

purchased 13,000 shares in FAIR at an average price

of NOK 15.50 per share. After the transaction, Mr

Verhagen owns 13,000 shares in Fairstar Heavy

Transport NV.

 

 

Profile Fairstar Heavy Transport:

Fairstar Heavy Transport NV is a provider of long

distance ocean transportation services for the

offshore and onshore industries.

 

Fairstar`s two vessels Fjord and Fjell were amongst

the world`s largest semi-submersible barges. The

Fjord was converted into one of the most modern

self-propelled heavy transport vessels in the world

and entered service in March 2008. The Fjell is

currently undergoing its conversion at Malta

Shipyards Ltd in Malta and is expected to enter

service in Q4 2008. Fairstar is based in Rotterdam

and quoted on the Oslo Stock Exchange (ticker:

FAIR).

 

For more information: www.fairstar.com

Philip Adkins, CEO (philip.adkins@fairstar.com, +44-

779-668 1414)

Cristijn Sarvaas, CFO

(cristijn.sarvaas@fairstar.com, +31-6-531 431 08)Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=212524

 

 

Nyheten er levert av OBI.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Nytt innsidekjøp, mens kursen fortsetter nedover... Innsiderne skal i hvertfall ha "ros" for å satse litt når de først handler.

 

Mvh,

 

13/06-2008 11:48:48: (FAIR) MANDATORY NOTIFICATION OF TRADE

On 12 June 2008, Mr F. van Riet, Chairman of the

Supervisory Board of Fairstar Heavy Transport NV

(FAIR), purchased 13,000 shares in FAIR at an

average price of NOK 15.30 per share. After the

transaction, Mr Van Riet owns 13,000 shares in

Fairstar Heavy Transport NV.

 

 

Profile Fairstar Heavy Transport:

Fairstar Heavy Transport NV is a provider of long

distance ocean transportation services for the

offshore and onshore industries.

 

Fairstar`s two vessels Fjord and Fjell were amongst

the world`s largest semi-submersible barges. The

Fjord was converted into one of the most modern

self-propelled heavy transport vessels in the world

and entered service in March 2008. The Fjell is

currently undergoing its conversion at Malta

Shipyards Ltd in Malta and is expected to enter

service in Q4 2008. Fairstar is based in Rotterdam

and quoted on the Oslo Stock Exchange (ticker:

FAIR).

 

For more information: www.fairstar.com

Philip Adkins, CEO (philip.adkins@fairstar.com, +44-

779-668 1414)

Cristijn Sarvaas, CFO

(cristijn.sarvaas@fairstar.com, +31-6-531 431 08)Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=212739

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...