Jump to content

FAIR - klar for et tungt løft... Oppside?


christle
 Share

Recommended Posts

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei

 

Har gjort ComeBack i FAIR. Prisingen er UNFAIR.

 

Ny kontrakt med god rate. Ser ut som om utnyttelsen av Fjord begynner å bli bra. Interessant også å se at ledelsen kommer med et stikk til dem som har gamle ombygde tankere med KUN en maskin, OHL og DOCK. Det er ikke lenge siden OHL mistet last som følge av at maskinen sviktet, lasten forskjøv seg, havnet i vannet og sank som følge av at en av deres ombygde tankere mistet fremdriften...

 

03/11-2008 11:35:34: (FAIR) FAIRSTAR ENTERS INTO RIG TRANSPORT AGREEMENT WITH GAZFLOT

Fairstar Heavy Transport NV (FAIR) has entered into

an agreement with LLC Gazflot to transport the

drilling rig, `Energy Exerter` from Kirkenes,

Norway, to Invergordon, Scotland, in early

December. The total contract value is approximately

USD 6.4 million. The transit including loading and

unloading is expected to take 20 days.

 

Mario Kerssens, Sales & Marketing Director for

Fairstar: `Fjord will be venturing above the Arctic

Circle to pick up a rig that poses some interesting

loading challenges. Time is of the essence and we

are committed to doing everything within our

abilities to facilitate a safe delivery of this

cargo for Gazflot`.

 

Philip Adkins, Fairstar CEO, added: `We welcome

this opportunity to demonstrate once again the

reliability and versatility of the Fjord. Fjord`s

twin azimuth thrusters provide an important measure

of redundancy and maneuverability. Recent

unfortunate events have highlighted the risks of

aged tankers with a single propeller. Fairstar`s

shareholders have made a significant investment in

Fjord and Fjell and we are confident that this is

one of many future opportunities that will

demonstrate our fleet will set the industry

standard for reliability.`

 

Gazflot was represented by Worldwise Marine of The

Netherlands. Worldwise Marine was responsible for

organising the logistics and engineering work

required for the mobilisation and demobilisation

of `Energy Exerter` on behalf of Gazflot.

 

Fjord is currently en route to the Tombua Landana

field in Angola. After discharging the two topside

modules onsite, it will sail immediately to

Kirkenes, load the `Energy Exerter`, deliver the

rig to Invergordon, discharge the rig and proceed

immediately to Newcastle where it will load the

floating dry dock and various other pieces of heavy

equipment under the terms of its previously

announced contract with Bharati Shipyards.

 

 

*****

 

Profile Fairstar Heavy Transport

Fairstar Heavy Transport NV is a provider of long

distance ocean transportation services for the

offshore and onshore industries. Fairstar operates

two of the world`s largest and most modern self-

propelled semi-submersible heavy transport vessels,

Fjord and Fjell. The Fjord entered service in March

2008. The Fjell is currently being converted to a

self-propelled vessel at Malta Shipyards Ltd in

Malta and is expected to enter service early 2009.

Fairstar is based in Rotterdam and quoted on the

Oslo Stock Exchange (ticker: FAIR).

 

 

For more information: www.fairstar.com

 

Philip Adkins, CEO (philip.adkins@fairstar.com, +44-

779-668 1414)

Cristijn Sarvaas, CFO

(cristijn.sarvaas@fairstar.com, +31-6-531 431 08)Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=222264

Edited by christle
Link to comment
Share on other sites

Endelig en god nyhet!

 

Tror timingen din for gjeninntreden er optimal christle - denne kontrakten vil langt på vei løse likviditetsproblemene for FAIR rundt årsskiftet samtidig som den også viser at skipene deres kan transportere rigger - noe endel har stilt spm tegn med - og selv om dette er åpenbart så er det viktig å ha på CVen.

 

Noe annet som er artig er dagraten som havner på ca 320000 usd.

 

Omsetningen spretter i været uten at prisen endrer seg - det er Market "Destroyer" ASC som lemper ut aksjer i tillegg til noen tvangssalg ser det ut som. Ser ut som det er en større kunde som skal ut - koste hva det koste vil - hvis ikke ASC prøver å holde kursen nede...

Link to comment
Share on other sites

Fra HO:

 

 

Innlegg av: Gjest (03.11.08 12:14 ), lest 33 ganger

Ticker: FAIR

RE^1: FAIR - Kjempekontrakt for FAIRSTAR

Snakket med ledelsen for noen dager siden og de sier at det er noen UK baserte fond som for enhver pris måtte ut. Pga den lille omsetningen som har vært i aksjen så er jo da aksjen dømt til å falle kraftig.

 

Men verdiene er der fortsatt og kontraktene gir jo lysende utsikter det neste året. Snart er også Fjell klar (Q1) og selskapet kan konsentrere seg hundre prosent om å skaffe nye gode kontrakter. Artig kommentar forresten vedrørende "båtenes kvalitet".

 

 

Innlegg av: Gjest (03.11.08 12:25 ), lest 22 ganger

Ticker: FAIR

RE^1: FAIR - Kjempekontrakt for FAIRSTAR

EPS 1,15 NOK på 20 dager ;-)

 

 

Innlegg av: turbotom (03.11.08 12:42 ), lest 0 ganger

Ticker: FAIR

RE^1: FAIR - Kjempekontrakt for FAIRSTAR

ASC har solgt 72000 aksjer til nå i dag - det er omtrent 2ukers omsetning hvis en ser på gjennomsnittlig omsetning de siste 3mnd.

 

Hvis det er en av de større fondene som skal ut så kan det være fare for at de enda har en del aksjer igjen - CreditSuisse er det neppe - da de nylig har kjøpt store poster.

 

På topp 25 listen er det da Dresdner bank med 1,4mill aksjer GoldmanSachs med 1mill aksjer eller UBS med 470k aksjer som handler fra UK. Hvis det er noen av disse kan det jo være det blir noen dager enda med nedsalg...men tror uansett vi vil se kursen begynne å krype oppover nå.

Link to comment
Share on other sites

http://www.fairstar.com/media/Homepage/2%2...ny%20Update.pdf

 

ny update - trenger finansiering på ca 6musd i Q1 pga likviditet - snakker med bankene for å få dette i boks - vet ikke om de har hensyntatt desember kontrakten

 

antar fjell kan tjene penger fom mars - konverteringen går etter budsjett - på linje med mine tidligere antakelser

 

de merker foreløpig ingenting til finanskrisen

Link to comment
Share on other sites

http://www.fairstar.com/media/Homepage/2%2...ny%20Update.pdf

 

ny update - trenger finansiering på ca 6musd i Q1 pga likviditet - snakker med bankene for å få dette i boks - vet ikke om de har hensyntatt desember kontrakten

 

antar fjell kan tjene penger fom mars - konverteringen går etter budsjett - på linje med mine tidligere antakelser

 

de merker foreløpig ingenting til finanskrisen

 

Hei

 

Betryggende lesing, MEN synes at dem bruker lovlig lang tid på å få Fjell ferdig. Nå er det plutselig mars 09.

 

Synes også dem tar noe lett på å hente inn lånet på 6mUS$; vi får håpe dem får rett.

 

Et spørmål: Er Torghatten representert i styret, og må ikke de da ev. flagge handler? Ser i dag at ORS har kjøpt nye 100 k, mest sansynlig er det igjen Torhatten.

 

Mvh,

Edited by christle
Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe nytt Christle - det har vært guidet Q108 en god stund - dessuten sier de at den kan tjene penger fra og med mars - dvs at den er ferdig i april som er i Q1. Tipper at de har tatt litt i for å ikke overraske negativt.

 

Torghatten har en Granheim i styret ja - men leste noe om at de ikke måtte flagge på HO - men husker ikke evt hvorfor...

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe nytt Christle - det har vært guidet Q108 en god stund - dessuten sier de at den kan tjene penger fra og med mars - dvs at den er ferdig i april som er i Q1. Tipper at de har tatt litt i for å ikke overraske negativt.

 

Torghatten har en Granheim i styret ja - men leste noe om at de ikke måtte flagge på HO - men husker ikke evt hvorfor...

 

Hei

 

Dem har sagt at Fjell skal døpes i desember, men det har kanskje ikke noe med fredigstillelse å gjøre.

 

Merkelig at Torghatten i så fall ikke er insidere, slik praktiseres det vel i andre selskaper. Kanskje på tide å sende en e-post til FAIR og høre om dette.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Fra HO tidligere en dag - men skjønner heller ikke hvordan han ikke er innsider:

 

Skal ikke se bort i fra at det kommer en eller annen innsidemelding i morgen, men er ikke sikker. Flere meglerhus som kjøpte i dag og bak noen av disse kan det skjule seg en innsider.

 

I styret sitter jo Granheim, selv om han er direktør i Torghatten som igjen er hovedaksjonær i Fair, så regnes han ikke som en innsider selv om han sitter i styret til FAIR. Jeg er temmelig sikker på at Torghatten plukket 400k aksjer fra SHB for ca 1 måned siden til 7,5 og at det også skjedde en større krysning på 6,5 (Tror det var 300k) der ORS stod som både kjøper og selger.

Når selskapet tjener ca 1/4 av dagens kurs i løpet av 20 dager så er ikke jeg i tvil om at en bør akkumulere på disse nivåene. Også kontraktene for 2009 viser at selskapet er på riktig vei og at selskapet prises alt for lavt. Hvorfor ikke flere innsidere ikke har kjøpt på disse nivåene kan skyldes dagens melding, men det kan også være andre ting på gang som forhindrer dem fra å kjøpe nå.

 

Det kan selvsagt fortsatt være en viss nedside, når en ser på hvordan FS heiv ut noen aksjer den siste halvtimen, men på den annen side kan fort aksjen doble seg også. Bortsett fra noen aksjer fra ASC og DNM så er det jo bare peanøtter som er omsatt under 12 kroner. (Bortsett fra SHB salget og ORS krysningen, men Torghatten har vel fortsatt et snitt nærmere 20 kroner på sine aksjer)

 

Med dagens prising tipper jeg at en faktisk kan komme til å se en PE på under 1 for 2009 om også Fjell får noen oppdrag i løpet av dette året.

 

Skal heller ikke se bort i fra at noen av de største aksjonærene nå planlegger å kjøpe hele selskapet og stikke av med den største gevinsten selv. Da kan det være for seint å kjøpe når innsiderene kjøper for fullt.

Edited by turbotom
Link to comment
Share on other sites

4 kroner - herrejesus hvor dritatrengte ASC og CA var da...132mill nok mcap nå...

 

Hei

 

Skjønner ikke hva ASC og deres kunde driver med. Om de skal selge så mange aksjer, ja så skjønner jeg ikke hvorfor dem ikke prøver å plassere disse hos en større aktør, f.eks. en industriell aktør som OHL eller DOCK eller hos Torghatten. Merkelig, meget, meget merkelig.

 

Det er nesten som jeg begynner å tro at ASC og deres kunde har en annen agenda. Jeg er usikker på hvilke vilkår det er knyttet til lånet på 105 mill. US $? til FAIR. Dersom det er knyttet krav til egenkapitalen i FAIR, ja så kan det tenkes at ASC og deres kunde ønsker å PRESSE ned kursen slik at vilkårene brytes. Det kan igjen fremtvinge emisjon og/eller konvertering av lån til aksjer til absurd lave kurser. Er det noen som kjenner til ev. vilkår for lånet?

 

Stiller stort spørsmål ved hvorfor Torghatten IKKE er nødt til melde handler, når dem har en mann i styret. Det lukter... OSE bør ev. se på dette.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ny oppdatert rapport om Fjell-konvertering: http://www.fairstar.com/page.php?idObject=565

 

Fikk også svar på spørsmål til FAIR:

 

Dem trenger fortsatt "brolånet", enda dem fikk kontrakten med GAZFLOT.

 

FAIR har ikke konvertible lån, og betingelsene er ikke knyttet til aksjekurs: Begge deler er veldig positivt. En omtale av lånene finnes i årsrapporten.

 

Torghatten er ikke innsider, Men Granheim er det. Han er vistnok ikke valgt inn på vegne av Torghatten.

 

Oppfordret dem om å oppdatere aksjonærlista oftere. "I hope You will consider updating the share holder list more often. It might be one of the least costly ways to counter a hostile takeover, as large changes in the shareholder structure will be public." Skulle komme en ny liste i dag.

 

Mvh,

Edited by christle
Link to comment
Share on other sites

Ny aksjonærliste:

 

Fairstar Heavy Transport NV 5-11-2008

Largest Shareholders List

HOLDING OF SHARES

A/C TYPE SURNAME COUNTRY SHARES %

TORGHATTEN TRAFIKKSELSKAP AS NORWAY 3,533,798 10.7%

NOM CREDIT SUISSE SECURITIES UNITED KINGDOM 2,714,333 8.2%

CREDIT SUISSE SECURITIES UNITED KINGDOM 2,289,300 6.9%

NOM GOLDMAN SACHS & CO - EQUITY UNITED STATES 2,200,850 6.7%

ODIN OFFSHORE NORWAY 1,965,300 6.0%

SKAGEN VEKST NORWAY 1,718,200 5.2%

NOM FORTIS BANK LUXEMBOURG S.A. LUXEMBOURG 1,659,746 5.0%

VERDIPAPIRFOND ODIN MARITIM NORWAY 1,300,000 3.9%

NOM DANSKE BANK A/S DENMARK 1,196,100 3.6%

NOM SIS SEGAINTERSETTLE AG 25PCT SWITZERLAND 1,193,700 3.6%

NOM GOLDMAN SACHS INT. - EQUITY - UNITED KINGDOM 1,009,000 3.1%

HIFO INVEST AS NORWAY 970,000 2.9%

NOM CITIBANK N.A. HONG KONG 918,890 2.8%

NORDEA BANK PLC FINLAND FINLAND 660,800 2.0%

CAPRICORN INVESTMENT AS NORWAY 600,000 1.8%

OUDE MAAS BEHEER B.V. NETHERLANDS 600,000 1.8%

NOM SVENSKA HANDELSBANKEN STOCKHOLM NORWAY 555,154 1.7%

NOM UBS AG, LONDON BRANCH UNITED KINGDOM 469,581 1.4%

LEKAFERJA AS NORWAY 429,000 1.3%

DNB NOR NAVIGATOR NORWAY 424,265 1.3%

NOM KAS DEPOSITARY TRUST COMPANY NETHERLANDS 408,465 1.2%

DNB NOR SMB NORWAY 353,715 1.1%

GMC EIENDOM & FINANS AS NORWAY 300,000 0.9%

NOM SEB PRIVATE BANK S.A. LUXEMBOURG LUXEMBOURG 295,100 0.9%

PENSJONSKASSEN STATOILHYDRO NORWAY 233,651 0.7%

27,998,948 84.9%

Number of share-holders: 278

Number of shares: 32,990,000 100.0%

Link to comment
Share on other sites

noe spes endringer å bemerke seg ved den nye lista? har ikke peil, så spør

 

Torghatten har ikke økt til tross for ORS krysninger tidligere..

 

Goldman sachs har kjøpt 500k

 

Danske bank har økt med ca 850k

 

HIFO invest ny på lista med ca 1mill

 

Lekaferja ny med 429k (nytt helgelandsselskap?)

 

Pensjonskassen StatoilHydro ny med 233k

 

 

Dresdner bank er ute av lista og har lettet seg for minst 1,15mill av sine opprinnelige 1,4mill

UBS solgt seg ned med mer enn 240k

Link to comment
Share on other sites

Ad Q3 rapporten: http://www.newsweb.no/newsweb/atmnt/FHT+re...08.pdf?id=60737

 

Likte:

  • At konverteringen av FJELL forventes å bli rimeligere enn FJELL ogt at de holder tidsskjemaet, MEN det skulle bare mangle.
  • At kontraktene ramler inn til OK rater.
  • At kundene til FAIR er solide, og kontraktene har liten risiko for å bli kanselert.

 

Likte ikke:

“All costs of converting the Fjord into a self-propelled vessel, including extraordinary payments made to sub-contractors to finish the work have now been paid.” Burde ikke FAIR vente med å betale alt til FJELL er HELT ferdig. Hvilke incentiver har verftet og underleverandørene når dem allerede har fått betalt?

 

“In July, the Fjord mobilised to Korea where the MSF/CM modules were skidded onto the vessel in a complex operation. The operation executed safely and efficiently. In October the Fjord left Korea bound for the Tombua Landana field offshore Angola.” Hvorfor tok turen til Korea og opplastingen så lang tid?

 

“The risks associated with the spot market this summer have further strengthened our belief that operating a two vessel fleet in the spot market is not a sustainable strategy.” Her sier selskapet A, men ikke B. Hva skal selskapet gjøre for å bøte på dette? Ber dem om oppkjøp eller tar dem sikte på å vokse gjennom nye skip og/eller oppkjøp? Hvor skal ev. penga komme fra? Jeg synes at selskapet har klart å skaffe mange og gode kontrakter til tross for at dem bare har to skip. Ledelsen BØR ikke ”baise”, særlig sett i lys av dagens kurs…

 

”The company anticipates a need for an increase in its shortterm liquidity requirement of USD 7 million in the first quarter 2009, for a period of 6 months.” For litt siden var vel beløpet 6?

 

Mvh,

Edited by christle
Link to comment
Share on other sites

Det er FJORD de har betalt - ikke FJELL

 

De brukte sannsynligvis lang tid til Korea fordi de hadde god tid - mer økonomisk drift. Opplastingen tok mindre enn 5 timer ihht til tidligere opplysninger som er gitt.

 

Guidingen som er gitt angående drift av 2 skip forstår jeg slik at det er vanskelig å få kontrakter på kort sikt i spotmarkedet (FJORD uten oppdrag i hele Q3 omtrent) derfor satser de mot større aktører som skal ha deler og komponenter fraktet rundt omkring i verden siden dette gir bedre prediktabilitet og tidsplanlegging frem i tid. Jeg oppfatter ikke dette som baissing, men som et strategisk valg.

 

Angående beløpet på finansieringsbehovet er jeg forsåvidt enig - men antar dette har med at de har fått bedre oversikt nå som Q3 regnskapet kom....

 

Denne rapporten var vel omtrent så kjedelig som forventet - en kan kanskje håpe på innsidekjøp - men har vanskelig for å se hvorfor de ikke har kjøpt tidligere hvis de skulle kjøpe nå. Forhåpentligvis er vi en god del kroner høyere etter Q4 rapporten - der bare den siste kontrakten bør generere en bruttoinntekt på 0,20 kroner per aksje...

Link to comment
Share on other sites

21/11-2008 17:25:21: (FAIR) Fairstar Heavy Transport NV - FLAGGMELDING

Torghatten Trafikkselskap ASA har i dag kjøpt

1.763.856 aksjer i Fairstar Heavy Transport NV.

Aksjene er kjøpt til kurs NOK 3,50 pr aksje. Ny

beholdning er 5.826.654 aksjer, dvs. 17,66 % av

totalt antall aksjer.Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=223894

 

 

Nyheten er levert av OBI.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bortimot som et innsidekjøp å regne når en tenker på Granheim...burde være ganske bull.

 

ASC har nå solgt 2,2mill aksjer den siste tiden (har ikke sjekket dette selv - så at en annen skrev det) og det er omtrent akkurat det Credit Suisse som tidligere satt som 3.største eier hadde. Det er med andre ord håp om oppgang nå - hvis ingen andre begynner billigsalg også.

 

Med andre investeringsselskaper fra Helgelandskysten som kan tenkes å være tilknyttet Torghatten begynner de nå å ha kontroll på en betydelig andel av aksjene - begynner å lure på om dette kun er en finansiell investering...eller om de kanskje har noe annet i tankene.

Link to comment
Share on other sites

Vel endelig kom det innsidekjøp!

 

MANDATORY NOTIFICATION OF TRADE

 

08:58

Before opening of trading on 25 November 2008,

Directors and staff of Fairstar Heavy Transport

(FAIR) purchased a total of 480,000 shares in FAIR

at a price of NOK 3.50 per share.

 

Mr Frits van Riet, Chairman of the Supervisory

Board, purchased 38,200 shares and after the

transaction holds 51,200 shares.

 

Mr Willem Dirkzwager, Vice-chairman of the

Supervisory Board, purchased 166,000 shares and

after the transaction holds 166,000 shares.

 

Mr Hans Verhagen, member of the Supervisory Board,

purchased 38,200 shares and after the transaction

holds 51,200 shares.

 

Mr Philip Adkins, CEO, purchased 100,000 shares and

after the transaction holds 120,000 shares.

 

Mr Cristijn Sarvaas, CFO, purchased 19,000 shares

and after the transaction holds 67,000 shares.

 

Mr Willem Out, member of the Management Board,

purchased 25,000 shares and after the transaction

holds 40,000 shares.

 

Mr Pieter Bakker, Technical Superintendent,

purchased 38,200 shares and after the transaction

holds 38,200 shares.

 

Mr Mark de Haas, Director of Finance and

Administration, purchased 25,000 shares and after

the transaction holds 25,000 shares.

 

Mr Dave Hangoor, Operations Manager, purchased

15,200 shares and after the transaction holds

15,200 shares.

 

Mr Jan-Hendrik Hensen, HSE & QA Manager, purchased

15,200 shares and after the transaction holds

15,200 shares.

 

Ser ut som utsalget fra ASC nærmer seg slutten da

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...