Jump to content

Episode 965 - tirsdag 22. januar 2008


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply
For meg har det ingen ting med opptatthet eller viktige telefoner å gjøre !

Dette markedet er ikke for andre enn de som virkelig kan sine saker og jeg er nok ikke en av de.

Det blir rett og slett for risikabelt.

 

Synd at du ikke hadde ti minutter ekstra da Hoff for da kunne du tjent mye mer på din inngang på Kr 110 i REC men er man opptatt så er man opptatt.

 

Jeg sitter nok som jeg bør på gjerdet nå og ser på.

 

Ops ! Der er REC oppe i kr 128

 

Hei

 

Det er i disse tider en bør øke eksponeringen, om en har midler til det. Media skriker krakk; det er dessverre tragedier (og heldigvis også av og til sensasjoner) som selger. Ser en på børsene ute i Europa, ja så er det ikke krakk enda. Ser en nedgangen i år mot oppgangen siste 4-5 år, ja så er det bare sunt at det tas litt luft ut av bobla, så smeller det mindre når det først smeller...

 

Tror det kommer en betydelig rentenedsettelse i USA straks, og da skal vi OPP, OPP, OPP

 

Justerte porteføljen i dag - inn med SCORE, PDR og litt GOGL. Ut med Tomra - har fortsatt Call-opsjoner, og skulle ikke bli overrasket om Orkla kjøper Tomra nå. Billigere får de det ikke...

 

Fra i går:

 

Slik går nøkkelindeksene (utviklingen siden nyttår i parentes):

 

DAX, Frankfurt: - 6,1 prosent (- 14,9 prosent)

CAC 40, Paris: - 5,0 prosent (- 14,0 prosent)

FTSE 100, London: - 3,2 prosent (- 11,8 prosent)

IBEX, Madrid: - 5.0 prosent (- 14,6 prosent)

MIB 30, Milano: - 3,5 prosent (- 10,6 prosent)

BEL 20, Brussel: - 4,5 prosent (- 15,0 prosent)

SMI, Zurich: - 3,7 prosent (- 12,6 prosent)

OSEBX, Oslo: - 5,6 prosetn (- 22,1 prosent)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Et lite råd:

 

Dersom børsen snur, ja så er det gjerne de aksjene som er shortet, eneste indikator jeg har for det er tyngst solgt, som kommer til å gå mest. Når shorterne ser at pangene er på oppsiden, ja så skal alle skifte side, og da går det rakst, raskt oppover... Synd vi ikke har et "shortregister" i Norge.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overhode ikke enig med deg christle !!

 

Det snur fra minutt til minutt og fortjenester i disse tider er for de fleste vil jeg påstå, ren flaks !

 

De fleste handler nå på rein psykologi og ikke på et rasjonelt grunnlag.

 

Men hvis det er slik du skriver er det vel merkelig at ikke de store investorene med de store volumene er mer på banen akkurat nå !

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overhode ikke enig med deg christle !!

 

Det snur fra minutt til minutt og fortjenester i disse tider er for de fleste vil jeg påstå, ren flaks !

 

De fleste handler nå på rein psykologi og ikke på et rasjonelt grunnlag.

 

Men hvis det er slik du skriver er det vel merkelig at ikke de store investorene med de store volumene er mer på banen akkurat nå !

 

OK

 

Mange handler til daglig på ren psykologi. Jeg vil nevne de som baserer seg på¨Teknisk Analyse og Indeksforvaltere; begge disse gruppene er med på å øke volatiliteten på børsene da de er "gratispassasjerer" på de som gjør det en burde gjøre - analysere de fundamentale verdier gjennom å neddiskontere fremtidige kontantstrømmer. Hadde flere vært opptatt av sistnevnte, ja så hadde volatiliteten vært mindre, og vi hadde fått færre "bobler".

 

Mht. det siste, ja så opptrer aktørene i "flokk". Se feks. på USA. Mange banker ga lån til folk som egentlig ikke skulle fått lån (sub-prime), og den eneste grunnen til det var at de regnet med at boligene skulle fortsette å stige i verdi (kanksje basert på TA og også på "psykologi"). Dette gjorde de for å få 1/2 pst. eller mindre i ekstra avkastning, til en langt, langt høyere risko. Et annet eksempel er indeskforvaltere, pensjonsfond (som hele tiden skal ha en viss andel i aksjer), utlånere som setter de samme krav til belåningsgrad (utløser tvangssalg på likt) og "håpløse" aktører.

 

Det er i disse tider du kan gjøre "scoop". Det er fordi prisingen er kommet mer i tråd med de fundamentale verdier. Når en ser historisk på avkastningen på aksjer, ja så slår den de fleste andre plasseringsformer, men det finnes kraftige "dipper", og det er på disse du bør kjøpe - og særlig når det ikke er "sterke fundamentale forhold som tilsier det". At bankene og deres eiere nå skal avgjøre hvem som skal sitte med regninga, er ikke en slik grunn. Holder skattelettelser og rentenedsettelser farten oppe (les: vi snakker i dag om litt LAVERE vekst), ja så vil resultatene til andre selskaper enn bankene holde seg gode, og da er mange selskaper langt bedre kjøp i dag enn de var for noen uker siden... I tillegg vil bankene begynne å kjøpe hverandre...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror klart christle er inne på noe.. :wink:

 

_______

 

Hermanerud idag:

 

_______

 

Og det kan bli verre før det blir bedre, skal vi tro den erfarne sjefstrategen Peter Hermanrud i First Securities. For dersom verden går inn i en lavvekst-periode tror han ikke at kursfallet er over, men at vi kan risikere å se 2-tallet som første siffer på hovedindeksen. Hovedindeksen står tirsdag i 377,3 poeng.

 

- Børsen er mye ned fordi boligprisene i vesten faller og smitter over på forbruk og kredittilgang. Det som avgjør om fallet fortsetter utover året er først og fremst hvilke signaler i får mht økonomisk vekst i verden. Dersom verden går inn i en lavvekst- periode tror jeg ikke at kursfallet er over, mener Hermanrud.

 

- Så risikoen er fortsatt stor, legger han til.

 

 

Kan bli reddet

På den annen side, dersom USA ikke drar resten av verden med seg kan man bli reddet av rentefall, dollarfall og høy etterspørsel fra de fremvoksende økonomiene er oppsiden stor.

 

- En indeks midt på 5-tallet er fortsatt mulig, presiserer Hermanrud.

 

Han venter at boligprisene i USA, Norge og resten av Vesten vil falle.

 

- Da kan det bli tungt å få høy økonomisk vekst. På den annen side ligger dette nå såpass mye diskontert i kursene at jeg snudde til en nøytral kursanbefaling i går ettermiddag. Sistnevnte er også begrunnet med bra odds for en rekyl i det korte bildet, sier Hermanrud.

 

 

____________

Link to comment
Share on other sites

Jeg har verken glede eller nytte av noen langtekkelig historisk forklaring på det globale pengemarkedet bla bla bla masse fine ord bla bla bla osv.

 

Jeg ville bare påpeke det som skjer NÅ og hvorfor jeg selv ikke føler meg skolert nok til å delta i det.

 

Slik jeg forstår deg skal du nå inn 100% fordi du ser lyset et eller annet sted.

 

Lykke til men jeg blir altså her ute en stund til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har verken glede eller nytte av noen langtekkelig historisk forklaring på det globale pengemarkedet bla bla bla masse fine ord bla bla bla osv.

 

Jeg ville bare påpeke det som skjer NÅ og hvorfor jeg selv ikke føler meg skolert nok til å delta i det.

 

Slik jeg forstår deg skal du nå inn 100% fordi du ser lyset et eller annet sted.

 

Lykke til men jeg blir altså her ute en stund til.

 

Hei

 

OK - skal ikke bry deg.

 

En siste merknad: Selv om børsene har rast, ja så vil ikke dette rekke å gi seg utslag i resultatene for Q4 som nå skal legges frem. Det betyr at vi vil få rapporter om at selskapene innfrir, og det skal derfor OPP, OPP, OPP. Så tett er markedet. Eneste unntaket, gerelt sett, er bank, som jeg skal holde meg unna. Der går grensa for risiko.

 

En aller siste merknad. Mange selskaper, utenom banker, renner over av penger. Her får vi tilbakekjøp over hele linja...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det var bare en kommentar til denne som kaller seg christle og ikke noe annet.

Skrev jeg Bartender noe sted ? Nei kan ikke helt se at jeg gjorde det, hmmm

 

Du verden så hårsåre folk er her da !

 

Det må være lov å ha egne meninger om ting her uten at folk i menigheten eller skal man si historielaget blir sure.

 

Jeg har ikke fått inn de tekniske flott rutene som viser til hvem jeg svarte, uff og uff og huff

Link to comment
Share on other sites

Det var bare en kommentar til denne som kaller seg christle og ikke noe annet.

Skrev jeg Bartender noe sted ? Nei kan ikke helt se at jeg gjorde det, hmmm

 

Du verden så hårsåre folk er her da !

 

Det må være lov å ha egne meninger om ting her uten at folk i menigheten eller skal man si historielaget blir sure.

 

Jeg har ikke fått inn de tekniske flott rutene som viser til hvem jeg svarte, uff og uff og huff

 

Sorry SveinBerg jeg leste ikke hele pitten og trodde du henvendte deg til meg siden du var den som la inn innlegget rett etter meg. :smile:

 

Min skyld og for dem som leste mitt "Opp-Gulp" : Glem det :biggrin: (Jeg har slettet hele innlegget)

Link to comment
Share on other sites

- Selg Tomra

Meglerhus kutter både anbefaling og kursmål på Tomra-aksjen.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (HegnarOnline - 22.1.08 10:47)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

Se aksjeticker

TOM

 

 

UBS har kuttet kursmålet på Tomra-aksjen fra 42 til 28 kroner, går det ifølge Reuters frem av en oppdatering tirsdag.

 

Anbefalingen nedgraderes fra hold til selg.

 

Tomra-aksjen faller 2,1 prosent til 30,70 kroner på Oslo Børs.

 

Kvifor ? Kva er prisen på tomra aksjen no tilbakekjøp tatt i betraktning?

Link to comment
Share on other sites

DuPont slår forventningene, mens Bank of America og Wachovia som ventet leverer elendige tall. Dette sender futtene noe ned igjen etter at de begynte å vise litt stigning.

 

Slutter vi ned 3-4% her hjemme før dagen er omme?

Sikkert mange som sikrer et par kroner gevinst før stengetid..?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...