Jump to content

Episode 965 - tirsdag 22. januar 2008


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply
pass på, oppgangen er overdrevet

 

Hei

 

SveinBerg - du trenger ikke lese dette. Ta deg en tur i bøljene på stranda, jeg holder meg til bølgene på børsen...

 

Pass på, nedgangen i 2008 er overdrevet... Hoffa mfl.

 

Spådde raskt rentekutt; det kom nå. Helt riktig timet rett før åpning i USA...

 

Nå spørs det hva som skjer, begynner å shorterne å se at oppsiden er på plussida, da kan det bli trangt i døra og vi kan få en pen (manisk) oppgang...

 

Legg også merke til at DuPont leverer gode tall. Bankene fortsetter å skuffe, men det er de og deres eiere som må bære tapene. Dersom skattereduskjonen og renta holder oppe forbruket (ser en på antall arbeidsledige i USA og Norge - ja så er det bar trøkk i økonomien), ja så går dette rette veien...

 

Mvh og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Det spørs om ikke markedet innser at å pisse i buksa har kortvarig effekt.

FED's rentenedsettelse (og skattepakken) bekrefter jo forsåvidt bare at problemene er svært alvorlige.

 

Jeg tror fortsatt dagen ender i rødt.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs om ikke markedet innser at å pisse i buksa har kortvarig effekt.

FED's rentenedsettelse (og skattepakken) bekrefter jo forsåvidt bare at problemene er svært alvorlige.

 

Jeg tror fortsatt dagen ender i rødt.

 

Hei

 

Vi er eninge om at mange banker er i problemer, men det må bankene og eierne ta ansvaret for.

 

Hva tror du/dere 0,75 pst. reduksjon i renta har å si for alle andre selskaper i andre sektorer? Lavere

finanskost. og bedre resultater...

 

Hvillken effekt tror du/dere en 0,75 pst. reduksjon i renta og en skattepakke tilsvarende 1 pst. av US BNP har å si for forbruket? En god del. Husk at det også er bakene i USA som sitter med med tapene etter tvangssalg av hus - subprime. Eierne kan bare ta sitt og gå, kravet blir hos bankene. Det er ikke den jevne amerikaner som har tapt på bankkrisa; det er bankene og eierne...

 

I tillegg blir aksjer mer attraktive målt mot alternative plasseringer når renta synker...

 

Konklusjon: Dette går bra, særlig om Apple kommer med gode tall i dag...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må neste trekke frem dette som jeg "spådde" i går...

 

 

21 Jan 2008, 13:08 Post #43

 

Men dette bråsnur, kanskje idag, FED kutter 0,75...?

 

_________

 

 

Ikke noe å snakke om: Renten skal videre ned, lav dollar får vi og veksten i "vekstmarkedene" blir sterk, da er oppsiden stor! :smile:

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Zoonic, det har vel ikke akkurat bråsnudd ennå? Såvidt jeg kan se er Europa fortsatt klart i minus.

 

christle, hva med inflasjonen i USA? Den er i overkant allerede, og mange eksperter frykter at Fed nå driter på draget på samme måte som i 70-åra. Hørte jeg "stagflasjon"?

Link to comment
Share on other sites

Har det ikke snudd.......????

 

Vi har vært over 6% ned idag...! Lider du allerede av demens...? :laugh:

 

Zoonic, det har vel ikke akkurat bråsnudd ennå? Såvidt jeg kan se er Europa fortsatt klart i minus.

 

christle, hva med inflasjonen i USA? Den er i overkant allerede, og mange eksperter frykter at Fed nå driter på draget på samme måte som i 70-åra. Hørte jeg "stagflasjon"?

Link to comment
Share on other sites

Zoonic, det har vel ikke akkurat bråsnudd ennå? Såvidt jeg kan se er Europa fortsatt klart i minus.

 

christle, hva med inflasjonen i USA? Den er i overkant allerede, og mange eksperter frykter at Fed nå driter på draget på samme måte som i 70-åra. Hørte jeg "stagflasjon"?

 

Hei

 

Ad 1) OSE er i 2008 langt mer ned enn de andre børsene... Vi har mao. vært langt mer "svartsynte enn dem", og vi har derfor noe å ta igjen... Nedgangen har ikke vært 20 pst der enda, og følgelig har det ikke vært krakk - som "mange" har ment at det er her i Norge...

 

Ad 2) Ja det er en fare for inflasjon, MEN det vil i så fall ta tid. Når det er snakk om resejon (HUSK: det er kun snakk om LAVERE vekst - arbeidsledigheten er lav) enn ventet, ja så er inflasjon klart å foretrekke fremfor deflasjonen en kan få dersom alle tror at alt skal synke i verdi: lavere huspriser, lavere aksjekurser m.m.

 

Jeg synes det er svært rart at vi ikke har hatt høyere inflasjon; dette sett i lys av svært høye olje- og energipriser (de har jo mye mer enn doblet seg), som utgjør en innputt i all produsjon, transport, forbruk m.m.

 

Det er gode muligheter for lavere inflasjon, tross lavere rente. Det er gode muligheter for lavere olje- og energipriser, særlig om tempoet i økonomien går ned, og det vil drive ned inflasjonen. En skal og huske på at lavere huspriser vil gi lavere husleiepriser (sansynligvis undervurdert bidrag til prisveksten), og dette vil trekke sterkt i retning av lavere inflasjon. I tillegg er det mye ledig kapasitet i Østen, og kommunikasjonen med Østen er mye bedre utbygd enn før, jf. vekst i tørrbulkflåten, noe som vil gjøre det lettere å utnytte kapasiteten i Østen; dette vil og ta ned inflasjonen... I tillegg blir det mange ledige i banknæringa..., men det spørs hva de kan anvendes til...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Dow starts with 400+ point loss

9:34am: U.S. investors ignore emergency Fed rate cut, join global selloff on recession fears

 

Vi skal ned, samme hva Christle og Zoonic sier :tongue:

 

Hei

 

Tror ikke jeg kan "røre" markedet.

 

Tror du har glemt at vi i Norge og Europa tok MASSIVE tap i går... Yankene har noe å ta igjen. Det er mulig det er noen tidlige tvangssalg fra "redde banker", slik vi så her i morgentimene i dag... Tror ikke dette er starten på slutten, men det blir det vel om Teknisk Analyse-folket får trekke sine streker...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...