Jump to content

Episode 965 - tirsdag 22. januar 2008


Pirelli

Recommended Posts

Et selskap skal snarest informere markedet om det foreligger vesentlig avvik fra tidligere guiding og info. Tenker du på TOMRA...?

 

Tallene for Q4/07 hadde de evnt. 7/8 januar så...

 

HJELP

 

Hva er det seneste et selskap kan komme med PW før et resultat?

 

Mvh og på forhånd mange, mange takk,

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply
Et selskap skal snarest informere markedet om det foreligger vesentlig avvik fra tidligere guiding og info. Tenker du på TOMRA...?

 

Tallene for Q4/07 hadde de evnt. 7/8 januar så...

 

Takk for svar. Tenker på TOM, og skulle de kommet med burde det ha kommet, forstår jeg deg rett. Se på kursen... Det er en tragedie i mange akter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan du si, men husk at dette er et forum og man skal ikke svelge alt helt rått.... :wink:

 

Ja det er bare en ting å si : FANBLOODYTASTIC !!!!!!!

 

Enkelte her får til de beste trader selv om de er helt og fullstendig opptatt hele dagen.

 

Ja jeg gir meg ende over hvordan de får det til.

 

Bare en ting å gjøre .... bøye seg dypt i støvet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan du si, men husk at dette er et forum og man skal ikke svelge alt helt rått.... :wink:

 

Hei

 

Har lasta, nesten til ripa... Har belånt aksjene og, dog kun med litt over 10 pst, og nå bør det helst bære OPP, OPP, OPP. Jeg vil ikke ha møkka som følger av at US banker har lånt ut $ til folk som ikke burde få lån...

 

Det kan bli stille fra meg fremover... Takker alle for nyttig info.

 

Et siste SUKK. Helt utrolig hvordan alle info. tilganger til US markets plutselig ikke er oppdaterte, skulle nesten tro at noen vil ha infoen før andre får den...

 

Mvh og lykke til og til lykke,

Link to comment
Share on other sites

Ja, TOM er på 20-taller for første gang siden juni/05... :mellow:

 

Men, det varer ikke lenge og vi ser hvor fort ting snur...

 

Takk for svar. Tenker på TOM, og skulle de kommet med burde det ha kommet, forstår jeg deg rett. Se på kursen... Det er en tragedie i mange akter.
Link to comment
Share on other sites

Har det ikke snudd.......????

 

Vi har vært over 6% ned idag...! Lider du allerede av demens...? :laugh:

Nei. Dagens rekyl på Oslo Børs kom LEEENGE før rentenedsettelsen i USA. Som du skriver var hovedindeksen ned 6 % rett etter åpning, men den var opp 1.5% ved lunsjtider. Hvis du tror markedet umiddelbart går fra bear til bull etter dette, ønsker jeg deg god bedring. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ta deg samme, lillegutt! :mad:

 

Dette snudde alt sammen grunnet rentekuttet! Det svirret tidlig rykter, ikke særlig tvil om det og det blir kutt igjen om noen dager..Og vi går fra -6,2% til +2,7% på noen timer...er ikke det å bråsnu, Enga..? Nesten 10% endring, INTRADAY...!

 

VERDENSREKORD! :ohmy:

 

Vel, da sier jeg NATTA til deg!

 

Om du ikke tror slikt har konsekvenser, sammen med andre tiltak, fatter du lite av dette.. :wink:

 

Nei. Dagens rekyl på Oslo Børs kom LEEENGE før rentenedsettelsen i USA. Som du skriver var hovedindeksen ned 6 % rett etter åpning, men den var opp 1.5% ved lunsjtider. Hvis du tror markedet umiddelbart går fra bear til bull etter dette, ønsker jeg deg god bedring. :blink:
Link to comment
Share on other sites

Indeksene i USA peker pent oppover i hvert fall, og rentekutt/stabil wall street vil nok hjelpe Asia i natt. Så da kan vi forvente en skikkelig rekyl i Asia, om det er en dead cat bounce eller ikke er uintressant - jeg tar en dag om gangen.

Link to comment
Share on other sites

Ta deg samme, lillegutt! :mad:

 

Dette snudde alt sammen grunnet rentekuttet! Det svirret tidlig rykter, ikke særlig tvil om det og det blir kutt igjen om noen dager..Og vi går fra -6,2% til +2,7% på noen timer...er ikke det å bråsnu, Enga..? Nesten 10% endring, INTRADAY...!

 

VERDENSREKORD! :ohmy:

 

Vel, da sier jeg NATTA til deg!

 

Om du ikke tror slikt har konsekvenser, sammen med andre tiltak, fatter du lite av dette.. :wink:

Selvsagt har det konsekvenser. Galopperende inflasjon blant annet. Inflasjonsmålet er midlertidig lagt på is på grunn av frykt for resesjon og kredittskvis. Hvor lenge er det til pisset fryser? Dersom Fed setter ned renta ytterligere i neste uke, vil det utløse ny panikk i aksjemarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Indeksene i USA peker pent oppover i hvert fall, og rentekutt/stabil wall street vil nok hjelpe Asia i natt. Så da kan vi forvente en skikkelig rekyl i Asia, om det er en dead cat bounce eller ikke er uintressant - jeg tar en dag om gangen.

En dag om gangen er definitivt det lureste. Rekyl i Asia i natt ligger som du sier i kortene. De forrige rentekuttene i USA har imidlertid ikke klart å snu nedtrenden. Mitt tips er at det samme vil skje nå.

Link to comment
Share on other sites

Glem det "pisspreiket"... :laugh:

 

 

Selvsagt har det konsekvenser. Galopperende inflasjon blant annet. Inflasjonsmålet er midlertidig lagt på is på grunn av frykt for resesjon og kredittskvis. Hvor lenge er det til pisset fryser? Dersom Fed setter ned renta ytterligere i neste uke, vil det utløse ny panikk i aksjemarkedet.
Link to comment
Share on other sites

Selvsagt har det konsekvenser. Galopperende inflasjon blant annet. Inflasjonsmålet er midlertidig lagt på is på grunn av frykt for resesjon og kredittskvis. Hvor lenge er det til pisset fryser? Dersom Fed setter ned renta ytterligere i neste uke, vil det utløse ny panikk i aksjemarkedet.

 

Hei

 

Henstiller dere alle til å ta et glass isvann før dere kommenterer. Dette er et forum for info.- og meningsutveksling, og det er synd, synd om det ender opp med å "ha rett og galt". Vi klarer ikke å bevege markedet, og hvem som får rett er (også) basert på tilfeldigheter; det er vel ingen av oss som ikke bruker et visst skjønn i disse tider.

 

Vedrørende inflasjon, så prøvde jeg å omtale dette tidligere.

 

Det er ikke gitt at rentenedsettelsen vil føre til mer inflasjon. Ja det er en fare for inflasjon, MEN det vil i så fall ta tid. Når det er snakk om resejon (HUSK: det er kun snakk om LAVERE vekst - arbeidsledigheten er lav) enn ventet), ja så er inflasjon klart å foretrekke fremfor deflasjonen en kan få dersom alle tror at alt skal synke i verdi: lavere huspriser, lavere aksjekurser m.m.

 

Jeg synes det er svært rart at vi ikke har hatt høyere inflasjon; dette sett i lys av svært høye olje- og energipriser (de har jo mye mer enn doblet seg), som utgjør en innputt i all produsjon, transport, forbruk m.m. og svært høye bolig- og, derfor nok også, husleiepriser.

 

Det er gode muligheter for at vi nå får lavere inflasjon, tross lavere rente. Det er gode muligheter for lavere olje- og energipriser, særlig om tempoet i økonomien går ned, og det vil drive ned inflasjonen. En skal og huske på at lavere huspriser vil gi lavere husleiepriser (sansynligvis undervurdert bidrag til prisveksten), og dette vil trekke sterkt i retning av lavere inflasjon. Dette er to helt sentrale komponeter i inflasjonsindeksen, da de utgjør relativt mye av en husholdnings inntekt. I tillegg er det mye ledig kapasitet i Østen, og kommunikasjonen med Østen er mye bedre utbygd enn før, jf. vekst i tørrbulkflåten, noe som vil gjøre det lettere å utnytte kapasiteten i Østen; dette vil og ta ned inflasjonen... I tillegg blir det mange ledige i banknæringa..., men det spørs hva de kan anvendes til...

 

Mvh og ta et glass isvann,

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

Jeg trenger verken isvann eller å ha rett. At lav rente er bra for aksjemarkedet, er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Egentlig er det en stor myte. Alt annet likt, er lav rente bedre enn høy rente. Men alt annet er ikke likt. Det er som kjent en grunn til at renta settes ned. Siden 2002 har renta blitt satt opp ørten ganger ledsaget av rally i aksjemarkedet. Hvordan forklarer man det? Litt forenklet er det jo slik at renter settes opp når økonomien går godt og ned når den går dårlig. Les begrunnelsen til Fed og revurder om det er grunn til optimisme på vegne av den økonomiske veksten i USA. Dersom de styrer klar av resesjon skal jo renta uansett opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

Jeg trenger verken isvann eller å ha rett. At lav rente er bra for aksjemarkedet, er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Egentlig er det en stor myte. Alt annet likt, er lav rente bedre enn høy rente. Men alt annet er ikke likt. Det er som kjent en grunn til at renta settes ned. Siden 2002 har renta blitt satt opp ørten ganger ledsaget av rally i aksjemarkedet. Hvordan forklarer man det? Litt forenklet er det jo slik at renter settes opp når økonomien går godt og ned når den går dårlig. Les begrunnelsen til Fed og revurder om det er grunn til optimisme på vegne av den økonomiske veksten i USA. Dersom de styrer klar av resesjon skal jo renta uansett opp igjen.

 

Stort sett enig. En kan ikke se på renta for å se om markedet skal opp eller ned. Ett er ihvertfall ganske sikkert, og det er at investeringer i bank vs. aksjer blir mindre lønnsomt. Dersom inflasjonen i tillegg øker, gjør det det å putte penger i banken enda mindre lønnsomt.

 

Det er og ganske sikkert at en lav rente er bra for de som er i etableringsfasen og har lån; det gjelder de fleste om ikke alle selskaper (hvis ikke, er de overkapitaliserte) da dette reduserer kapitalkostnader og forbedrer resultatene... Kan du tenke deg hvor mye bare rentekuttene har å si for resultatene? Det er mye...

 

Når (nesten alle) nå har vært "redde for resesjon", ja da bør det både være positivt med rentekutt og skattelette da det gjør det lettere å betjene gjeld noe som igjen vil stimulere forbruket.

 

Jeg kan ikke skjønne at dette ikke er positivt for aksjemarkedet; hva skulle ellers FED og Bush gjort? Intet. Det hadde vært galt og mye værre det og. Når nå markedet har fått det de håpet på, ja så bør det gå opp. Mange ønsker å "katastrofe tolke" dette og, men dem om det. Mange av dem er sikkert short...

 

Jeg synes tall for arbeidsledighet og vekst i denne er mest interssant for å si noe om vi er inne i eller på vei inn i en ressesjon. Arb. ledigheten i og vekst i denne tyder ihverfall ikke på dette i USA, Norge eller resten av Europa. I og med at folk er i jobb, ja så betyr det at verdier skapes, og det betyr igjen at økonomien vokser, ettersom vi blir flinkere til å anvende arbeidskraften vi har...

 

En kan velge å tolke info. slik en vil. Det tydelig at "bjørnene" ikke sover, og det er bra så slipper vi "bobler" en liten stund. Jeg er imidlertid en okse nå, var en bjørn, men synes markedet har overreagert...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

Mulig jeg har formulert meg uklart. Selvsagt er det positivt at Fed tar grep. (Selv om mange eksperter har anbefalt å ikke røre renta.) Alt jeg sier er at når renta settes ned såpass mye og utenom ordinært rentemøte, så tyder det på at Bernanke ikke liker det han ser. Inntjeningsveksten i selskapene er uansett over toppen. I flere år har S&P-selskapene levert tosifret vekst, men dette vil brytes i 2008.

Link to comment
Share on other sites

Hvis OSE går opp i morgen (noe jeg håper på), da vil jeg ikke kjøpe aksjer, men heller selge litt av det jeg har. Er det noen der ute som i morgen vil kjøpe på oppgang?

mvh

amatøren

Jeg er enig med deg i din vurdering.

Med mitt markedssyn (som godt kan være feil...) er jeg enig at det vil være lurt å selge på oppgang, all den tid jeg tror på videre fall.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er bare en ting å si : FANBLOODYTASTIC !!!!!!!

 

Enkelte her får til de beste trader selv om de er helt og fullstendig opptatt hele dagen.

 

Ja jeg gir meg ende over hvordan de får det til.

 

Bare en ting å gjøre .... bøye seg dypt i støvet.

 

 

Kom akkurat hjem så jeg har ikke deltatt i skittkastingen i kveld, men fikk en melding som antyder at du henstiller til meg Sveinberg, så viss det føles ubehagelig at jeg flagger kjøp/salg, skal jeg slutte med det. SveinBerg.

 

Når det gjelder USA ser dette bra ut så langt, så vil den siste 1,5 timen vise om markedet klarer seg med en nedgang på 1% og 2%, jeg er litt skeptisk om dette holder dagen ut.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er fint med litt flagging jeg - og gjør det av og til selv. Forøvrig ikke så unaturlig at tempraturen stiger noen hakk når vi har slike svingninger.

 

Jeg overnatter med ORK sitsen.... :ohmy:

 

USA holder seg bra, det blir spennende å se hvordan Asia følger opp - har ikke helt klart å få med meg hva som er den egentlige årsaken til kollapsen i Asia. Er det amerikanernes skyld det også?

 

big.chart?style=1032&size=1&type=256&uf=big.chart?style=1032&size=1&type=256&uf=big.chart?style=1032&size=1&type=256&uf=

 

Dow Jones, S&P og Nasdaq COMP

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...