Jump to content

Tips til småsparing


DEEC

Recommended Posts

Jeg tenkte å hjelpe min lillebror litt. Han er 18år og jobber på båt og tjener for mye penger til han å være.

trenger litt sparetips

 

1. Opprette BSUsparing, og passe på å fylle opp denne hvert år.

2. Spare noen få kroner på vanlig sparekonto i bank

3. Månedlig sparing i fond, er dette noe gunstig?

Noen med tips til en fondsportofølje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å hjelpe min lillebror litt. Han er 18år og jobber på båt og tjener for mye penger til han å være.

trenger litt sparetips

 

1. Opprette BSUsparing, og passe på å fylle opp denne hvert år.

2. Spare noen få kroner på vanlig sparekonto i bank

3. Månedlig sparing i fond, er dette noe gunstig?

Noen med tips til en fondsportofølje?

 

Nordnet har veldig fin spareavtale i fond nå. Det bør du sjekke ut. Kan spare alt fra 100 kroner og opp. Finnes mange abefalinger her, selv ville jeg valgt ODIN, Skagen eller WarrenWicklund. Hos nordnet kan du også velge å spre risikoen i flere fond.

 

Angående BSU sparing. Jeg snakket litt med noe i klassen om dette. Hvis han tjener såpass at han faktisk får tilbake disse 3 000 er det bra for han å spare nå. Men som vi kom frem til; Man kan maks sette inn 100 000 på BSU. Og til man er 34 år. Sjelden tjener unge mennesker nok til å få tilbake 3 000. Hvis det er tilfellet, vil det uten tvil lønne seg å sette 15 000 inn på f.eks Kaupthing Edge. De har pr dags dato bedre rente enn mange BSU kontoer. Da vil det være best å sette inn 15 000 pr år til man er 27 år. Da kan man overføre 15 000 til BSU i 7 år til, til man har oppnådd 100 000 inn.

 

Rentesrente vil pr dags dato altså være bedre for de som ikke får tilbake 3 000 på skatten i eks Kaypthing Edge. Tjener man slik at man får tilbake dette(som regel før 27) bør man selvsagt starte BSU før.

 

Ditt punkt nummer 2 høres jo bra ut. Sett det rett inn i banken jeg har nevnt ovenfor.

 

Sjekk forresten ut www.forbrukerportalen.no , der kan du lese litt om de beste fong, sparing osv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...