Jump to content

Hvor starter jeg egentlig?


nwinger

Recommended Posts

Hei,

 

Har over en tid nå utviklet en stor interesse for aksjer og alt rundt dette.

Men, jeg har en del spørsmål som jeg lurer på, for å komme i gang.

Håper noen kan være så vennlige å hjelpe :)

 

Er det slik at jeg faktisk kan sitte hjemme med pc'en i fanget og jobbe derifra? Kan jeg sitte å selge eller kjøpe som det passer meg (innenfor markedets åpningstider) uten å gå gjennom aksjemeglere i forskjellige meglerhus?

Jeg ser folk snakker om ulike programmer som WinTrade o.l. Er det slik at man melder seg inn i et selskap, og har en slags konto der? Man får tilgang til programvare, og kan forvalte sine penger gjennom dette? I så tilfelle; hvilket selskap er å anbefale?

 

Må innrømme at jeg har blitt sterkt inspirert av serien Wall Street Warriors og Timothy Sykes. Måten han jobber på er vanvittig spennende, og jeg ønsker å gjøre noe av det samme. Selvfølgelig har jeg først og fremst planer om å investere mine egne penger i det små, men kanskje vokse meg større med tiden.

 

Håper noen kan komme med noen gode starttips til en som aldri har gjort dette før.

Har også tenkt til å gå til anskaffelse av boken Aksjekjøp og Daytrading av Oddmund Grøtte.

 

Ha en fortsatt god helg! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei :smile:

 

Du kan styre alt selv uten å benytte megler.

Først må du opprette et kundeforhold til en nettmegler. Personlig vil jeg anbefale Nordnet eller Netfonds.

Når papirene er utfylt, og penger overført til din konto hos din valgte nettmegler er det bare å sette i gang.

Denne kontoen (depotkonto) er egentlig bare en bankkonto som du kan benytte til å kjøpe/selge aksjer med. Du vil bla. få renter på ditt innskudd, og kan ta ut/sette inn penger via nettet.

 

Alle nettmeglere tilbyr gratis web-baserte løsninger for kursinformasjon og kjøp/salg, og disse løsningene burde holde i massevis en god stund.

Etter en tid kan det være du ønsker en bedre løsning,og da kan spesielle programmer som WinTrade være gode. Disse tas det avgifter for, men det finner du ut av etter hvert.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...