Jump to content

Ex. utbytte?


DaGoo

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har forsøkt gjentatte ganger å finne en site som kunngjør når en utbytteaksje går ex. utbytte - uten hell. Hegnar opplyser det samme dag, dvs. når det er for sent å handle i aksjen. F.eks. en side over "Disse aksjer gå ex. utbytte neste uke" e.l. Noen som vet om noe slikt sted?

Link to comment
Share on other sites

Børs24 (http://www.bors24.no) ser ut til å ha disse datoene.

 

På detaljsiden til en aksje, under "Om selskapet" ser utbyttedato ut til å være den datoen aksjen trades ex-utbytte. Ser datoene ihvertfall stemmer for Telenor og Statoil. Ser de også har utbyttedatoer fremover i tiden for selskaper som ikke ennå har hatt utbytte i år (f.eks utbytte i juni).

 

 

Eks: http://www.bors24.no/bors24.no2/site/stock...tsid%2061873)))

 

Edit: Litt lenger ned på siden er det jamen en fin tabell med utbyttesum og ex-dato :)

Link to comment
Share on other sites

På detaljsiden til en aksje, under "Om selskapet" ser utbyttedato ut til å være den datoen aksjen trades ex-utbytte.

 

Takk Jopa - det er ihvertfall et bitte lite stykke på vei, men det jeg egentlig er på jakt etter er EN side med oversikt over ALLE aksjer som har utbytte med utbytte-dato, f.eks. kommende måned.

Link to comment
Share on other sites

Vi prøver å lage vår egen oversikt:...

 

Ja det er egentlig en slik jeg har vært på jakt etter siden uminnelige tider. Det undrer meg at det ikke finnes noe slikt forlengst, men hvis denne siden blir behørig oppdatert av mange, burde det dekke behovet hos mange, vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

En finansiell kalender for selskpene notert på OSE (Q datoer, GF, Ex datoer, selskapspresentasjoner osv.) vil være en del jobb å holde oppdatert. Jeg tror ikke det fins en slik oversikt.

 

Dette vil helt sikkert generere trafikk til nettstedet Ståle, kanskje en ide å forsøke...?

 

Forex har en slik for økonomiske nøkkeltall: http://forexfactory.com/

Link to comment
Share on other sites

En ny takk top JOPA som tipset om Oslo Børs. Ved å google slik, kan man få frem f.eks. de som går ex. utbytte en gitt dato:

 

Google søk for 26.05:

 

"26.05.08" site:bors24.no/bors24.no2/site/stock

 

 

Da har jeg egentlig det jeg er på jakt etter...

Link to comment
Share on other sites

Da jeg selv var interessert i å vite når forskjellige selskaper går ex-utbytte lagde jeg et script som samlet sammen dataene fra Børs24 (kun for Oslo Børs foreløpig)

 

Annonserte utbytter og ex-dato for 2008 samlet på en side er her:

http://anime.no/aksjer/dividends.php

 

Kan sorteres på ticker, ex-dato og utbyttesum.

 

 

Legger til flere markeder "når jeg gidder" :)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et veldig dumt spørsmål; men hvorfor er det nyttig å vite ex. ubytte datoene i hvert enkelt selskap? Er det ikke slik at når selskapet først har lagt frem resultatet, så tjener en ikke på å kjøpe aksjen rett før utbyttet kommer fordi aksjen faller tilsvarende på utbetalingsdagen...?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et veldig dumt spørsmål; men hvorfor er det nyttig å vite ex. ubytte datoene i hvert enkelt selskap? Er det ikke slik at når selskapet først har lagt frem resultatet, så tjener en ikke på å kjøpe aksjen rett før utbyttet kommer fordi aksjen faller tilsvarende på utbetalingsdagen...?

 

Det stemmer nok det, men det er en del som har oppdaget at det ikke er så dumt å kjøpe en utbytteaksje i forkant, gjerne noen uker. Selv om den faller tilsvarende ned utbyttedagen, så kommer den seg ofte relativt fort tilbake til gamle verdier igjen. Ta f.eks. DnbNor og se på kursutviklingen etter ex. utbyttedagen der...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
En ny takk top JOPA som tipset om Oslo Børs. Ved å google slik, kan man få frem f.eks. de som går ex. utbytte en gitt dato:

 

Google søk for 26.05:

 

"26.05.08" site:bors24.no/bors24.no2/site/stock

 

 

Da har jeg egentlig det jeg er på jakt etter...

 

glitrende..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...