Jump to content

Når kjøper BWO hele Prosafe Production Public?


christle

Recommended Posts

Hei

 

Helt håpløs utvikling i denne aksjen. Sitter lastet til ripa og ser penga "fordunste"... Helt utrolig at det ikke skjer noe mht. konsolidering i bransjen...

 

Noen grunner til at noe bør skje:

 

  • PROD er billilg nå. Målt i forhold til P/E, som inkluderer tre nye skip som leveres i Q4
  • PROD har masse penger på bok. En får mao. med seg en solid beholdning cash.
  • PROD har kapasitet til å ta på seg nye oppdrag. Mange av de andre aktørene er godt "booket"
  • PROD har cash til å ta på seg nye oppdrag. Finansiering er dyrt nå. Konvertering av FPSO er kostbare og krever mye cash. Det betyr at konkurransen vil avta og det gir bedre marginer.
  • Det er store samdriftsfordeler å hente på å konsolidere. I tillegg vil det begrense konkurransen og gi bedre marginer.

 

Jeg er oppgitt over at intet skjer. Synes at PROD bør vurdere samarbeid med FOP, SMB eller andre. BWO kan jo også vurdere å komme med et bud snart.

 

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Styrelederen viser "handlekraft"... Det gjør ikke BWO... Måtte noen komme dem i forkjøpet, for det bør ikke lønne seg å være så treig og sitte og vente på "opphørssalget".

 

Er bortimot ALL INN nå.

 

Mvh,

 

29/09-2008 15:21:09: (PROD) Mandatory notification of trade

Reidar Lund, chairman of the board of Prosafe Production Public

Limited, has today through his wholly owned company, Tollgården AS,

bought 65,000 shares in Prosafe Production Public Limited at a price

of NOK 14.8812.

 

Following this transaction, Reidar Lund, through Tollgården AS, holds

a total of 190,000 shares in Prosafe Production Production Public

Limited.

 

Limassol, 29 September 2008

Prosafe Production Public Limited

 

This information is subject of the disclosure requirements acc. to §5-12 vphl (Norwegian Securities Trading Act)Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=219478

 

 

Nyheten er levert av OBI.

Link to comment
Share on other sites

veldig til innsidekjøp i BWO idag. Noen synsinger christle?

 

Hei

 

Synes det i utgangspunktet er positivt, og det bør bety at det ikke er negative overraskelser på gang. På den annen side indikerer det at styrelederen helst ikke bør sitte med innsideinformasjon. Det er uheldig i den forstand at det ikke alt har kommet bud på selskapet. Tror imidlertid ikke BWO eller andre "spør om lov". Dem kommer til å kjøpe, og så kommer budet uten å ha informert styre og ledelsen i PROD.

 

Håper på at budet kommer snart. Ser en på omsetninga, ja så er den unormalt høy... Er bortimot "ALL INN" med "slantene jeg har igjen". Måtte budet komme, slik at jeg kan ta posisjoner i de andre gode papirene. Dette handler om timing nå. Det kan dessverre være slik at ting, tar tid i PROD.

 

PROD har masse penger på bok. Dem tjener bra på lange kontrakter, og dem kommer til å tjene bedre når tre nye skip kommer i drift på nyåret... Mao. en relatvit sikker havn og et av OSEs største oppkjøpsobjekter. Best Buy for meg...

 

Bortimot "ALL INN" i PROD, men har også poster i DNO og Okse-derivater. Har også marginale poster i NOF, SEAM, SEAP...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

en ting er jo prod, men en annen ting er BWO, har de penger på bok etc etc, er de klare for oppkjøp. Jeg bare spør jeg, har absolutt NULL peiling på disse selskaper

 

Hei

 

BWO har masser av cash, og dem kan låne mer. I tillegg får dem tilgang til masse cash dersom de kjøper PROD. PROD er nemelig stinn av gryn.

 

I henhold til Q2 for BWO hadde dem 328.3 mill. US $ i cash, bl.a. som følge av salg av 22 pst. av aksjene i PROSAFE (boligriggselskapet)... Med dagens kurs nesten 2 mrd. kr.

 

I henhold til Q2 for PROD hadde dem 391.2 mill. US $ i cash. Med dagens kurs nesten 2,3 mrd. kr.

 

Kjapp "analyse", korriger meg gjerne

Merk at med dagens kurs er PROD verdsatt til 3,6 mrd. kr - cash beholdning på 2,3 mrd kr = 1,3 mrd. kr for resten. Sinnsykt...

 

PROD hadde 26 mill. US $ i operating porfitt i Q2 (merk at dem måtte føre tap på salg av aksjer i Teekay). Dette var med 8 av 11 skip i drift. De eier imidlertid kun 50 pst. av to skip.

 

Som en stor forenkling kan vi anta at hvert skip dro inn 26/7=3,7 mill US $ per skip. De tre neste skipene vil ha høyere inntekter, og det blir også flere skip å dele enhetskostnader på. La oss si at de tre skipene som er til konvertering vil bidra med 4 mill US $ per skip.

 

Dette medfører profitt på 38 mill US $ per kvartal. I året vil det (gitt $ kurs på 5,87) innebære en profitt på 892 mill. kr.

 

Gitt dagens kurs innebærer det en P/E på: 4...

Dette er sykt når selskapet har lange kontrakter...

 

Enda, enda sykere blir dette når vi vet at PROD ikke fikk penga for salget av Teekay før et stykke i Q2 (20 juni 08). PROD har derfor ventelig fått lite rente på disse...

 

Anta 0 renteinntekter. Gitt dagens kurs gir dette en P/E på 1,5

 

Best Buy på OSE

Link to comment
Share on other sites

i see i see. Liker litt slike selskaper jeg også. Fair feks. vet ikke hvorfor. Spennende :)

følger vel ikke SFM også da?

 

Hei

 

Sitter med det aller meste i PROD, da jeg mener oppsida her er svært stor, riskoen "skulle være liten, pga. lange kontrakter og mye cash" og fordi jeg håper at det bør skje noe relativt raskt. Oppsida i mine øyne er godt over 100 pst.

 

Ifølge HO: "NAV pr. i dag er vel ca 25 kr pr aksje, men vil øke kraftig fremover med levering av nye skip og økende kontantstrøm, PA og Goldman Sachs har vel kursmål på rundt 38 og 40 kr, det laveste kursmålet jeg har sett er ESO som har 30 kr hvis jeg ikke husker feil.

 

Men nå er altså kursen 14 og market cap'en på 3,6 milliarder.

 

Her er det noe som er fryktelig galt, det er helt sikkert."

 

Har også litt i DNO og noen Calls i TOM samt små poster i NOF, SEAP og SEAM. Følger ikke SFM, men noe sier meg at dagens kurs ikke reflekterer verdiene. Når det er sagt, er nok også riskoen i SFM betydelig.

 

Mvh,

 

Har dessverre måttet selge FAIR.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

For de etablerte FPSO selskapene er det OK med høyere rente og mindre billig kapital. Dette gjør det dyrere å bygge FPSOer, det begrenser konkurransen og hindrer at "markedet bygges i hjel" og det gir bedre betingelser for dem med FPSOer.

 

Et vanskelig kapitalmarkedet, SKVIESER de ikke etablerte og hindrer nyetablering. De store kan nå plukke de små - spesielt dem uten kontrakter - til MEGET, MEGET hyggelige priser for kjøper... Har STÅLTRO på konsolidering. BWO og PROD har for eksempel godt over 2 mrd. på bok og solide langsitktige kontantstrømmer. FOP har også sterke eiere i ryggen.

 

Enkelt og greit, ganske enkelt greit.

 

Viktigere er det at oljeprisen gjør det lønnsomt å lete og bore. Så lenge oljeprisen holder seg over 60-70 $ fatet, ja så er begge deler svært lønnsomt. Det gir rigg- og FPSO-selskapene gode inntekter... I tillegg skal vi huske på at reservene tappes... helt sikkert.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Har tatt mine posisjoner nå. Godt å ha gjort det, så kan jeg følge litt mindre med...

 

Føler at jeg sitter godt i PROD:

 

 

  • PROD har lange og gode kontrakter med større oljeselskaper; det reduserer riskoen
  • PROD har med plausible forutsetninger og liten risko rundt disse en P/E på mellom 1 og 4, mao. allerede en gullkalv,
  • PROD har masse cash i banken - forhåpentligvis ikke hos Lehman - det reduserer riskoen
  • PROD er et oppkjøpsobjekt, og det får meg til å håpe at PROD er noe av det første som stiger.BWO m.fl. benytter nok sjansen så raskt dem tror markedet snur. Da kan jeg forhåpentligvis kaste meg inn i en aksje som ikke har begynt å gå / som lagger, f.eks. TOMRA

 

Mvh lykke til og over og ut,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg forholder meg til det fundamentale, og det tilsier at PROD er veldig billig.

 

At aksjekursen ikke følger etter, ja det er synd. En dag vil imidlertid verdiene gjenspeiles i kursen.

 

Jeg tror oppkjøpet kommer, MEN når det aner jeg ikke. Synes det er bortimot "patetisk" av BWO å handle på kurser rundt 32,- og ikke handle aksjer når kursen er på 14,- Dette til tross for at dem har snakket om behovet for konsolidering av FPSO-sektoren.

 

Jeg håper oppkjøpet kommer snart, slik at vi kan kjøpe andre billige aksjer. Dette bør BWO m.fl. skjønne. Kommer BWO med et lavt bud nå, ja så kan de få aksept da investorene ser andre gode muligheter. Dersom BWO venter til resten av markedet har gått opp, ja så er alternativene mindre gode, og det kan igjen bety at det blir vanskeligere for BWO å få aksept.

 

Til sist noen spørsmål: I og med at BWO har kjøpt aksjer, MÅ ikke et evt. bud ligge på det høyeste av hva de har kjøpt akjer for siste tid (et halvt år?)? Kan dette forklare hvorfor budet lar vente på seg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

DISCLOSURE OF SHAREHOLDINGS

 

 

08:44

BW Euroholdings Limited has today acquired

12,500,000 shares in Prosafe Production Public

Limited (PROD). Following the transaction, BW

Euroholdings Limited owns 15,332,280 shares in

PROD, which constitutes 6.01 of the shares and

votes in PROD.

 

BW Offshore Limited, which is controlled by BW

Euroholdings Limiteds parent company BW Group

Limited, owns 60,932,990 shares in PROD, which

constitutes 23.88 of the shares and votes in PROD.

BW Euroholdings Limited and BW Offshore Limited now

own in total 76,265,270 shares in PROD, which

constitutes 29.88 of the shares and votes in PROD.

Link to comment
Share on other sites

DISCLOSURE OF SHAREHOLDINGS

 

 

08:44

BW Euroholdings Limited has today acquired

12,500,000 shares in Prosafe Production Public

Limited (PROD). Following the transaction, BW

Euroholdings Limited owns 15,332,280 shares in

PROD, which constitutes 6.01 of the shares and

votes in PROD.

 

BW Offshore Limited, which is controlled by BW

Euroholdings Limiteds parent company BW Group

Limited, owns 60,932,990 shares in PROD, which

constitutes 23.88 of the shares and votes in PROD.

BW Euroholdings Limited and BW Offshore Limited now

own in total 76,265,270 shares in PROD, which

constitutes 29.88 of the shares and votes in PROD.

 

Ja, der hadde plutselig BWO nesten 30 pst. Har sendt IR-ansvarlig flere e-poster og bedt dem oppdataere aksjonærlista oftere, slik at vi kan se om ev. meglerhus akkumulerer for "egen bok". I dag hadde et datterselskap av BWO PLUTSELIG over 6 pst.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Greit nok, MEN hordan har de klart dette: "Other financial items of USD -10.0 million (USD 1.9 million) largely relates to unrealised losses on foreign currency derivatives used to hedge future cash flows."?

 

Jeg trodde US$ hadde styrket seg, og at det burde være positivt for PROD.

 

Får også håpe at dem sier noe om at dem "blir spist av BWO". Slik jeg ser det, bør PROD gå i forhandlinger også med andre, f.eks. FOP.

 

 

05/11-2008 08:52:00: (PROD) PROD - Q3 2008 RESULT: ANOTHER QUARTER WITH SOLID PERFORMANCE

(Figures in brackets refer to the corresponding period of 2007)

 

Operating profit for the 3rd quarter of 2008 amounted to USD 21.0

million (USD 16.4 million). The increase compared to the same period

last year is mainly a result of FPSO Umuroa and FPSO Polvo, which

commenced contracts during 3rd quarter of last year.

 

The first draw-down on the USD 1.2 billion debt facility took place

in the middle of 2nd quarter of 2008. Consequently, interest expenses

increased to USD 9.8 million (USD 0.1 million) for the 3rd quarter of

2008. Interest income amounted to USD 1.8 million (USD 0.3 million).

Other financial items of USD -10.0 million (USD 1.9 million) largely

relates to unrealised losses on foreign currency derivatives used to

hedge future cash flows.

 

The tax cost for the 3rd quarter increased to USD 4.5 million (USD

2.8 million), reflecting higher operational activity compared to the

same period last year.

 

The net result for the quarter equalled USD -1.4 million (USD 15.7

million).

 

The operating result for the nine months ended 30 September 2008

amounted to USD 64.1 million (USD 35.9 million), while the net result

totalled USD -16.9 million (USD 33.5 million). Excluding

extra-ordinary items booked in Q2 08, the net result for the nine

months ended 30 September 2008 was USD 40.7 million.

 

Total assets increased to USD 2,113 million (USD 1,044 million) at 30

September 2008, reflecting investments made in connection with the

high project activity seen over the past 12 months. Equity amounted

to USD 1,056 million (USD 972 million), resulting in a book equity

ratio of 50%. Net interest-bearing debt totalled USD 667 million (USD

-43 million).

 

The management will host a presentation of the results at Hotel

Continental in Oslo at CET 2.00pm on 5 November 2008. The

presentation can also be followed via web streaming at

www.prosafeproduction.com.

 

 

Limassol, 4 November 2008

 

The Board of Directors in Prosafe Production Public Limited

 

 

For more information, please contact:

 

Bjorn Henriksen, President & CEO

Phone number: +65 9751 8460

 

Sven Borre Larsen, Exec. Vice President & CFO

Phone number: +65 9657 2590

 

 

This announcement was originally distributed by Hugin. The issuer is

solely responsible for the content of this announcement.Ekstern link: http://hugin.info/139144/R/1266607/279168.pdf

Ekstern link: http://hugin.info/139144/R/1266607/279169.pdf

 

Copyright © Hugin AS 2008. All rights reserved.

 

Nyheten er levert av Hugin.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Noen punkter:

 

1) Hvordan har PROD klart å tape over 60 mill. kr. på valutaderivater, har dem spekulert?: "Other financial items of USD -10.0 million (USD 1.9 million) largely relates to unrealised losses on foreign currency derivatives used to

hedge future cash flows."?

 

Jeg trodde US$ hadde styrket seg, og at det burde være positivt for PROD. Noen som så presentasjonen og fikk med seg en forklaring?

 

2) Ut i fra aksjonæroverskriften på side 8 i presentasjonen har BWO KUN 25 pst. For litt tid siden flagget BWO i underkant av 30 pst. Samtidig ser en at CARNEGIE ASA er oppført med 4,4 pst av aksjene. Hvordan henger dette sammen?

 

3) Ble det sagt noe om strategiske grep på Q3? Skulle gjerne sett at PROD innledet samtaler med andre, for å hindre at BWO alene lister seg inn kjøkkenveien. Slik jeg ser det, bør PROD gå i forhandlinger også med andre, f.eks. FOP.

 

4) Legg merke til at CARNEGIE ASA var på STORKJØPERN i dag. Handler dem enda mer for BWO? I så fall er BWO snart pliktig til å legge inn bud.

 

Mvh og på fohånd takk for svar,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter og sliter fortsatt tungt i det i PROD... Innsiderne lastet tungt for noen dager og prosent siden...

 

Innlegg av: Gjest (18.11.08 12:38 ), lest 47 ganger

Ticker: PROD

RE^1: PROD - Worst case scenario

Fra Stocktalk:

 

Snakket med IR-kontakt Sven Borre Larsen idag angående opex på de tre FPSO-ene som kommer 1Q 2009

 

FPSO Cidade de Sao Mateus = 50-55k USD per dag

FPSO Azurite = 30k USD per dag

FPSO Ningaloo Vision = 50-55k uSD per dag

 

så rundt 140k daglig for de tre båtene

Inntektene fra de vil bli ca 570k per dag

 

ekstra EBITDA bidrag neste år:(570-140)*1år = 157 Mill USD

Dersom vi legger 3Q08 til grunn vil det si en EBITDA på 300 MUSD neste år

 

Derfor ble jeg PROD aksjonær idag, og jeg har det ikke travelt...:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gladmelding fra PROD "FPSO Cidade de São Mateus has left the shipyard".

 

Følgende tyder på at denne FPSOen vil trekke gjennomsnittsinntekten per FPSO en god del opp: "FPSO Cidade de São Mateus is one of the world's largest and most

complex converted FPSOs."

 

Det er godt å se at PROD har lange og sikre inntekter i disse dager: "The vessel will, when installed, be working on a long-term charter

contract with Petrobras at the Camarupim field off the coast of

Espirito Santo. The contract has an initial fixed term of nine years.

In addition Petrobras has the right to extend it by up to six years."

 

Godt og se at selskapet også "prøver å få frem verdien av selskapet": "Prosafe Production is a major owner and operator of floating

production and storage vessels. Operating profit before depreciation

reached USD 106.8 million at end of nine months in 2008. The company

operates globally and employs approx. 1,200 people,"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...